Backup van thuisserver

Pagina: 1
Acties:
  • 1.033 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:50
Ik heb sinds kort een server die actief gebruikt wordt voor voornamelijk email. Nu wil ik hier graag regelmatig een backup van maken. De reden daarvoor lijkt me duidelijk :wink:

Nu ben ik op internet een aantal initiatieven tegengekomen die de benodigde schijfruimte bieden tegen een schappelijk tarief: gratis. Voordat ik echter bij een van deze mijn data onderbreng, wil ik eerst vragen of iemand bekend is met deze of andere diensten en wat de ervaringen ermee zijn.
Belangrijk is vooral dat de bestanden zeker 200-300MB groot mogen zijn.

Hieronder de aanbieders die mij het meeste aanspreken maar er zijn er meer(Zie ook: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2098950,00.asp, http://www.techcrunch.com.../the-online-storage-gang/)

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• Pieter.txt
Niemand die bekend is met dit soort diensten?
Ik kwam overigens ook deze tegen: http://www.mozy.com/
Ziet er op zich ook wel goed uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Pieter.txt op 02-03-2007 21:47 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor niks gaat de zon op.

Verder zijn er genoeg online backup aanbieders te vinden, maar het moet zeker gratis?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Is een CD/DVD rewritable geen optie? Neem 2 disks, wekelijks even wisselen, en burnen?

Verwijderd

Ik denk dat je niet kan verwachten dat het allemaal gratis kan, zoals alt-92 al suggereert; opslag en bandbreedte kosten voor zo'n hoster ook geld. Als het echt gratis zou zijn, zou je backup het niet heel lang uithouden, omdat je backup host dan gauw verdwijnt.

Voor gratis diensten betaal je uiteindelijk ook, eventueel met je privacy of er wordt voor je betaald door adverteerders.
Voor niks gaat de zon op.

• Pieter.txt
Natuurlijk, voor niets gaat de zon op, maar met Firefox, Openoffice.org en Ubuntu ben ik toch erg tevreden. Ook Google draagt zijn steentje bij (al heb ik daar wat meer negatieve gevoelens vanwege privacy issues (terecht of niet)).
CD/DVD is natuurlijk een optie, maar met scheduled backups is dat toch wat lastiger om te realiseren. Bovendien kan in het kastje geen brander (al kan er wel een externe op worden aangesloten).
Tenslotte, geld is niet het belangrijkste criterium. Maar genoemde backup-hosts hebben ook betaalde diensten. De gratis "lokkertjes" zijn IMHO de instap-abonnementen. Ze hopen natuurlijk dat je doorgroeit naar hun betaalde diensten.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 11:56

CAP-Team

XBL: CAPTeam

hmm ik maak zelf dagelijks een backup to file via ntbackup, en één keer in de week naar tape (DDS3 tapestreamer :Y))

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

CAP-Team schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:03:
hmm ik maak zelf dagelijks een backup to file via ntbackup, en één keer in de week naar tape (DDS3 tapestreamer :Y))
Zelf doe ik vrijwel dagelijks mijn mail synchroniseren met de verschillende pc's. Daarnaast (inderdaad) wekelijks een back-up op DDS3 en de laatste tape ligt in mijn auto (offsite...).

Zou voldoende moeten zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

waarom niet een nas gebruiken? deze kosten niet zo heel veel meer: met een single harddisk van 500GB iets van 300-350 euro of als je een meer redundant uitvoering wil, een 4 disk nas met raid 5. Dan heb je voor een 1100 euro 1,5TB aan ruimte in raid 5. Zelf vind ik de oplossingen van Synology ERG mooi: Hier de raid5 versie en Hier de single disk versie

• Pieter.txt
1100 euro voor een backup-oplossing voor een server die behalve al mijn mail en adresboek niet veel bevat lijkt me wat buitensporig. Er zit bovendien maar een 5Gig harddisk in die server. 1.5TB is dan helemaal overdreven.
Aangezien het om weinig data gaat, leken de oplossing zoals in mijn eerste post genoemd wel een aardige oplossing. Ik hoopte met mijn vraag hier vooral uit te vinden of anderen weten hoe deze diensten presteren.

Inmiddels heb ik ook deze site gevonden: http://www.consumersearch...ckup-services/review.html

Mozy lijkt er hier wel goed uit te komen. XDrive (van AOL) en Mediamax bieden dan wel meer en veel meer ruimte, maar lijken kwalitatief wat achter te blijven.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het gaat er denk ik ook meer om hoe de bereikbaarheid van je data geregeld is.
Kun je bijvoorbeeld bij de gratis diensten ook via sftp erbij, of is er een client-applicatie voor nodig en dergelijke...
Krijg je je backup files in een zip/tarball terug, of als flat files..

Over Mozy:
As mentioned, the first 2GB on Mozy are free, but you have to complete a marketing survey first. You also have to agree to accept monthly advertising in the form of an e-mail. Right now, the free version of Mozy only works with Windows XP Home and Professional. The paid version also supports Windows Server 2003, Windows Vista and Windows 2000 Pro
Mja. Mij niet gezien eerlijk gezegd..
Dan regel ik wel ergens 10GB FTP space en doe het zelf met Cobian http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm of iets dergelijks.

[ Voor 50% gewijzigd door alt-92 op 03-03-2007 15:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pieter.txt schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:33:
Ik heb sinds kort een server die actief gebruikt wordt voor voornamelijk email. Nu wil ik hier graag regelmatig een backup van maken.
Waarom is een backup opslaan op internet de enige optie waar jij aan kon denken?

Een simpele image op een andere plek dan je harde schijf opslaan voldoet volgens mij ook prima, kost geen ruk en kan geautomatiseerd worden.

Wat ik ook niet snap is dat je een eigen server hebt. Is dit strikt noodzakelijk en kun je niet gewoon je e-mail ergens anders laten hosten? Alleen al qua energiekosten lijkt mij dan goedkoper. Hosting bedrijven backuppen voor jou, zodat je daar niet aan hoeft te denken.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Pieter.txt schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 12:37:
Natuurlijk, voor niets gaat de zon op, maar met Firefox, Openoffice.org en Ubuntu ben ik toch erg tevreden. Ook Google draagt zijn steentje bij (al heb ik daar wat meer negatieve gevoelens vanwege privacy issues (terecht of niet)).
CD/DVD is natuurlijk een optie, maar met scheduled backups is dat toch wat lastiger om te realiseren. Bovendien kan in het kastje geen brander (al kan er wel een externe op worden aangesloten).
Tenslotte, geld is niet het belangrijkste criterium. Maar genoemde backup-hosts hebben ook betaalde diensten. De gratis "lokkertjes" zijn IMHO de instap-abonnementen. Ze hopen natuurlijk dat je doorgroeit naar hun betaalde diensten.
Imo is het niet realistisch en niet verstandig om een gratis variant te zoeken. Neem KPN voor 5 euro per maand. 60 euro per jaar vind ik een erg schappelijke prijs. Bestand mag iets van 2Gb zijn ofzo, op papier ongelimiteerde opslag, maar er zal uiteraard ergens een max zijn

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dr snuggles schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:25:
Waarom is een backup opslaan op internet de enige optie waar jij aan kon denken?
Offsite, overal bereikbaar, om maar wat te noemen?
Een simpele image op een andere plek dan je harde schijf opslaan voldoet volgens mij ook prima, kost geen ruk en kan geautomatiseerd worden.
Niet offsite, kost diskspace (extra schijf) en minder makkelijk.
Wat ik ook niet snap is dat je een eigen server hebt.
Zullen we de beweegredenen om wel of geen eigen "server" erop na te houden er maar buiten laten?

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 21:34
200MB data kan je toch op cd branden :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Persoonlijk gebruik ik zelf (onder Linux) gmail als backup! Mijn belangrijke, vaak veranderende data is niet zo veel, scriptje comprimeert de directories, split er op los om het niet te groot te maken, en in een paar mailtjes naar mijneigenaccount+backup@gmail.com. Dat wekelijks, en na een maand de oudere versies weggooien. Evt. kan er lokaal encryptie overheen.

• Pieter.txt
GMail was ook mijn eerste keus eerlijk gezegd.
Ik weet alleen niet hoe ik vanuit een Windows script data over kan pompen naar mijn GMail Drive aangezien er geen pad is (niet zoiets als C:, D: etc.).

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zou toch echt voor een betaald alternatief gaan, (mail)backups zijn niet echt dingen die ik op een gratis host zou zetten.... Geen enkele garantie, je kan nergens aanspraak op maken, en qua veiligheid mag je ook geen garanties verwachten denk ik.

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik heb ook lang gezocht. Maar voor mij als particulier vond ik 70 dollar/maand wat te veel van het goede. Dat was je al gauw kwijt voor een account met 10 a 20 gig. Foto's vreten ruimte...

Ze maken niet echt reclame. Maar nu heb ik voor 5 euro/maand (excl. BTW) een online backup bij KPN. Opslagruimte onbeperkt, voorwaarde is wel dat je maar één PC per account backupt.

Je dumpt er niet zomaar je bestanden. Je gebruikt een backuptool waarin je aangeeft wat gebackupt moet worden.

Zelf laat ik hem elke dag backuppen. Alleen de veranderingen worden gebackupt. Dus als je één bitje in een bestand van 500MB aanpast, is hij zo slim om alleen de wijziging te backuppen (in blokken van 512kB ofzo).

Een ander aspect is: hoes snel heb je je backup weer gerestored.Bij menige dienst was dat een probleem en haalde je je backup met maar een paar kB/s binnen.

Mijn ervaringen bij KPN: het voorbereiden kan even duren, maar mijn 3kbit verbinding verzadigd hij helemaal.

Nadeel: dit geld ook voor de upload bij backup. Surfen gaat niet echt fijn als je upload helemaal wordt volgedrukt. Dit is niet instelbaar. Wel kan je je backup op gunstige tijden plannen.

Je backup account wordt beveiligd met username/password en je gegevens worden ook ge-encrypt.
Let wel: omdat blijkbaar nogal wat mensen hun encryptiesleutel kwijtmaken slaat KPN die wel op zodat ze je die kunnen verstrekken. Dus in theorie kunnen ze volgens mij als ze willen wel bij je spullen.

Workaround: je backup zelf maken en rarren met password en de rar laten backuppen. Je rar moet dan wel op je pc blijven staan. Anders denkt de backup-applicatie dat het bestand verwidjerd is en zal deze na een maand ook van je online backup verdwijnen.

Samengevat:
++ Per PC 5 euro/ maand excl. BTW
++ makkelijke software
++ snelle restore

-- upload snelheid niet te beperken

Ga naar www.kpn.com en gerbuik als zoekwoord 'backup online'.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:45
Is dit ook voor particuliere klanten? Ik moet namelijk een bedrijfsnaam in vullen als ik me wil aanmelden.
Ziet er voor de rest goed uit.

• Titusvh
MADG0BLIN schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:22:
Is dit ook voor particuliere klanten? Ik moet namelijk een bedrijfsnaam in vullen als ik me wil aanmelden.
Ziet er voor de rest goed uit.
Nee, maar ze controleren het niet...

Maak er wat moois van!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik heb zelf voor een hele andere oplossing gekozen die misschien ook het overwegen waard is. Ik heb samen met iemand anders dit geregeld, waardoor diegene bij mij z'n backups offsite kan opslaan en ik bij hem. We hebben allebei een servertje staan en hier schrijven we met rdiff-backup elke nacht de data heen en weer. We zitten allebei op een standaard ADSL lijn, maar aangezien je upload toch de limiet is bij het backuppen maakt dat verder ook niet uit.

Mocht er echt een keer iets mis gaan, dan kan ik gewoon bij hem langs gaan (woont 3 / 4 km ver weg) en de aparte 80 GB backup schijf eruit trekken (en ook vice versa). Verder backup ik ook lokaal op de server natuurlijk naar een extra schijf (elke nacht incremental) en draait de belangrijke data allemaal op een RAID1 array.

• Titusvh
DJ Buzzz schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:01:
Ik heb zelf voor een hele andere oplossing gekozen die misschien ook het overwegen waard is. Ik heb samen met iemand anders dit geregeld, waardoor diegene bij mij z'n backups offsite kan opslaan en ik bij hem. We hebben allebei een servertje staan en hier schrijven we met rdiff-backup elke nacht de data heen en weer. .
Ik heb dat idee ook ooit gehad, alleen nooit uitgewerkt. Mede omdat de meest geschikte persoon zijn pc niet 24x7 aan heeft staan.

Ik zat zelfs te denken aan een soort P2P backupsysteem. Waarbij je backup meer-dan-redundant verspreid staat bij anderen in je 'netwerk'. Helaas geen tijd gehad om zoiets te realiseren.

Los daarvan las ik in de computable dat ze ergens (in samenhang met het Almere grid?) ook dit idee hadden, maar dan wel tot realisatie zijn gekomen.

Zitten een boel haken en ogen aan: (beveiliging/encryptie, hoe garandeer je dat 'among your peers'.

Dus jouw idee is simpel en spreekt me erg aan!

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2025
sorry voor de schop, maar ik kan nergens vinden hoe ik zelfgemaakte encrypted files fatsoenlijk kan gebruiken met een online backup tool.

Wanneer ik met Truecrypt een container aanmaak van 10MB en daar 3 jpg's in zet, dit backup en vervolgens in diezelfde container een 4e jpg zet, en die wil backuppen, zegt KPN Backup online dat er geen wijziging is gemaakt. Logisch want de filesize van die container is natuurlijk helemaal niet veranderd.

Is er nou toch een manier om dit wel te kunnen doen? Ik ben aan het zoeken naar dynamische containers, en kijken of KPN Backup dit dan wel incremental upload, maar ben bang van niet (en kan t nog niet vinden).

Iemand ervaring hiermee of een tip?

[ Voor 68% gewijzigd door Vinzzz243 op 16-03-2008 13:21 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zie niet waarom je dit topic kickt ipv. gewoon een nieuw topic te openen, het heeft immers weinig van doen met je vraag.
Wanneer ik met Truecrypt een container aanmaak van 10MB en daar 3 jpg's in zet, dit backup en vervolgens in diezelfde container een 4e jpg zet, en die wil backuppen, zegt KPN Backup online dat er geen wijziging is gemaakt. Logisch want de filesize van die container is natuurlijk helemaal niet veranderd.
En dat is nu precies de bedoeling :P Maar dat kan je in de opties van TC uitschakelen: dan wordt de datum van de container geupdatet als je er in schrijft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Vinzzz243
F_J_K schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:48:
Ik zie niet waarom je dit topic kickt ipv. gewoon een nieuw topic te openen, het heeft immers weinig van doen met je vraag.
Ik vond het wel van doen, er werd ook al over encryptie gepraat en ik zit in hetzelfde schuitje, backuppen van mn thuisserver :)
F_J_K schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:48:
En dat is nu precies de bedoeling :P Maar dat kan je in de opties van TC uitschakelen: dan wordt de datum van de container geupdatet als je er in schrijft.
Maar dat is dan ook een probleem, dan zal KPN Backup de hele container opnieuw uploaden. Bij 10MB is dat natuurlijk niet erg :) bij 10GB wel...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is kiezen of delen: of je geeft de KPN servers toegang tot de bestanden in de container, of de container en alleen de container. Zodra een applicatie zonder te decrypten bij de encrypted bestanden kan komen, heeft Truecrypt gefaald aangezien een van de doelen van dat tool is dat dat niet kan :P

Encrypt per bestand als je dat wilt, dus met een ander tool dan TC. Of vertrouw er dus op dat KPN niet meekijkt (en zet je TC container open voor de backup-tool).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 21:34
Zie dat je Ubuntu gebruikt is Simplebackup niet het programma dat jij zoekt?

http://sourceforge.net/projects/sbackup/

sudo apt-get install sbackup

Werkt op basis van een scheduler, een 2e schijf erbij en klaar ben je?

• Vinzzz243
F_J_K schreef op zondag 16 maart 2008 @ 20:09:
Het is kiezen of delen: of je geeft de KPN servers toegang tot de bestanden in de container, of de container en alleen de container. Zodra een applicatie zonder te decrypten bij de encrypted bestanden kan komen, heeft Truecrypt gefaald aangezien een van de doelen van dat tool is dat dat niet kan :P

Encrypt per bestand als je dat wilt, dus met een ander tool dan TC. Of vertrouw er dus op dat KPN niet meekijkt (en zet je TC container open voor de backup-tool).
ik had ergens gelezen dat als je een groot bestand hebt gebackupped, en bij een nieuwe backup is dat bestand iets groter, dat KPN Backup dan incremental upload.
Maar dat gaat dus gewoon niet op bij encrypted files.

Dan maar steeds containers van bv 1 GB maken en die updaten wanneer dat nodig is...
Pagina: 1