CPU aan koelblok 'geplakt'

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik zit hier met een P4 uit een paar jaar oude Medion PC. Watvoor P4 het precies is weet ik niet aangezien de PC niet aangaat en ik ook niet op de bovenkant kan kijken (het socket is iig mPGA478). De processor zit nl. loeivast aan het koelblok. De heatspreader zit met een zwartige koelpasta aan het koelblok vast en is er gewoon niet af te krijgen op een manier die de CPU niet beschadigd (ja, ik heb echt veel kracht gezet op de heatspreader). Op deze manier is de processor dus ook niet in het socket te plaatsen (armpje zit in de weg).

Iemand een idee? Zou warm water helpen?

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 19:24
geen water!

probeer het koelblok eerst rustig te draaien net zo lang totdat hij gaat bewegen en dan heel rustig los draaien als het ware.

Verwijderd

warm water kan, een föhn is sneller en veiliger.

verder moet je ff "draaien" of visdraad/nylon eronderdoor alsie warm is.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Zet die PC aan, en laat hem een minuut of 5 draaien. Als je hem dan uitzet, is door de warmte die meuk tussen je cpu en koelblok wat soepeler geworden, en kan je het blok er zo afhalen.

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:02
Dreamstar schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:30:
Zet die PC aan, en laat hem een minuut of 5 draaien. Als je hem dan uitzet, is door de warmte die meuk tussen je cpu en koelblok wat soepeler geworden, en kan je het blok er zo afhalen.
Of haal het stekkertje van de koeler eruit zodat ie helemaal lekker warm is :)

is het niet zo dat ze bij die medion pc's er een speciale meuk overheen smeren om te voorkomen dat mensen de onderdelen eruit gaan slopen? Heb dat wel vaker gezien. Is dus geen koelpasta maar spul dat nooit meer makkelijk los komt en dus de onderdelen "vastlijmt" in de kast.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Verwijderd

JohnnyV76 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:41:
[...]

is het niet zo dat ze bij die medion pc's er een speciale meuk overheen smeren om te voorkomen dat mensen de onderdelen eruit gaan slopen? Heb dat wel vaker gezien. Is dus geen koelpasta maar spul dat nooit meer makkelijk los komt en dus de onderdelen "vastlijmt" in de kast.
Ehm nee het koelertje kun je er toch beter wel op laten zitten bij een p4.

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:39
[...]

Op deze manier is de processor dus ook niet in het socket te plaatsen (armpje zit in de weg).

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:43:
[...]

Ehm nee het koelertje kun je er toch beter wel op laten zitten bij een p4.
Hij bedoelt het fannetje op het koelblok, niet het koelblok zelf ;). Voor dat hele koelblok is opgewarmd ben je wel weer een tijdje verder.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
je moet de koelpasta wat verwarmen.

Dit kan je doen door de cpu te verwarmen (aan te zetten), op laten warmen en weer uit te zetten.
Of door bijv warme lucht langs het koelblok te blazen mbv een fohn of stofzuiger bijv!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Kurios schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:49:
je moet de koelpasta wat verwarmen.

Dit kan je doen door de cpu te verwarmen (aan te zetten), op laten warmen en weer uit te zetten.
Of door bijv warme lucht langs het koelblok te blazen mbv een fohn of stofzuiger bijv!
In een quote van TranceSetter, en in de TS staat dat de CPU niet in het socket kan vanwege een armpje |:(

On-Topic.
Met die föhn lijk me het beste idee, gewoon zorgen dat de pasta warm wordt zodat het koelblok makkelijker te verwijderen is. Wat water zou ik het igg niet doen vanwege het feit dat water elektrisch geleidend is, en dat er corrosie op kan treden.

[ Voor 24% gewijzigd door Tomfish op 28-02-2007 21:55 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Xtresis schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:53:
[...]
In een quote van TranceSetter, en in de TS staat dat de CPU niet in het socket kan vanwege een armpje |:(
Maak je niet druk, de wereld vergaat niet!

enne jouw reply is ook een beetje een echo, nietwaar? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 28-02-2007 22:09 ]

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:37

markvt

Peppi Cola

[...]

Dit heb ik nog nooit gezien en heb hier zowat elke pc uit de medion serie wel gezien of open gehad.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Flasherrr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:09
Ik ken het probleem. Het is een pentium 4 2 ghz. Hij zit echt vast gelijmt en moet dus met een mesje los gemaakt worden. Mijn vader had namelijk hetzelfde probleem hij vond de koeler te lawaaierig, maar kon hem niet vervangen door die lijm, de fan vervangen gaat ook niet omdat het een bijzondere 70mm fan is.

Verwijderd

Ik heb dat probleem ook gehad bij vriend van me, we hebben toen de randen voorzichtig met een stanley mesje losgesneden en voila, hij kwam er zo af

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 22:01

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik ken het ook, althans, ik had het nog niet eerder meegemaakt, maar ik was nieuwsgierig naar de processor in een Medion PCtje wat ik in handen heb gekregen en zonder er goed bij na te denken trok ik de CPU met koelblok en al uit de socket ... f*ck!! :/ .. mjah, toen hetzelfde als TS, ik wilde hem dolgraag weer terugzetten, maar het koelelement zat te vast .. Met enig lef en verstand op nul heb ik de cpu recht boven de socket gehouden en na een schietgebedje te hebben geslagen, de boel met een firme duw er weer in gedrukt ... en 't ding doet het nu nog steeds :P

pfew enzo .. :D

Voorzichtig het koellichaam draaien op de cpu lijkt de enige methode, hoewel iemand over een schroevendraaier begon ... maar dat weet ik zo net nog niet :/

Veel suc6!

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Een paar uur in de vriezer en dan losrukken. :)

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 12:47

DR161

is sarcasminist

ing._Buttje schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:18:
Ik ken het ook, althans, ik had het nog niet eerder meegemaakt, maar ik was nieuwsgierig naar de processor in een Medion PCtje wat ik in handen heb gekregen en zonder er goed bij na te denken trok ik de CPU met koelblok en al uit de socket ... f*ck!! :/ .. mjah, toen hetzelfde als TS, ik wilde hem dolgraag weer terugzetten, maar het koelelement zat te vast .. Met enig lef en verstand op nul heb ik de cpu recht boven de socket gehouden en na een schietgebedje te hebben geslagen, de boel met een firme duw er weer in gedrukt ... en 't ding doet het nu nog steeds :P

pfew enzo .. :D

Voorzichtig het koellichaam draaien op de cpu lijkt de enige methode, hoewel iemand over een schroevendraaier begon ... maar dat weet ik zo net nog niet :/

Veel suc6!
deed ik ook allen was er een pinnetje platgedrukt...
maar heb wel een sleutelhanger O-)

pssst geld kopen?

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:13

sanzut

It's always christmas time

peke schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:22:
Een paar uur in de vriezer en dan losrukken. :)
Denk dat dan je CPU naar de k*t is

Verwijderd

sanzut schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:40:
[...]

Waarom dat dan?

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
Ja, die ken ik. Een Medion Grafische Kaart een keer in de vriezer gehad, omdat de koeler op de GPU ook met lijm vast zat. Resultaat: een dooie Graka....

Ik zou zeggen: probeer het met de 'verwarm' optie, en gooi hem *niet* in de vriezer..

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

sanzut schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:40:
[...]

Niet als je je CPU in een luchtdichte zak doet.

Je kan 'm ook proberen los te maken met een platte schroevendraaier, maar als de CPU echt vast zit aan het koelblok, is er een grote kans dat je daarmee je CPU in tweeën breekt. Ik zou voor de fohnmethode gaan als ik jou was.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Idee.. lijm resetn verwijderaar (acceton) beetje drupplen!

valt ie er zo vanaf

A Soldiers manual and a pair of boots.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

To_Tall schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:55:
Idee.. lijm resetn verwijderaar (acceton) beetje drupplen!
:X en je hebt wellicht een gat in je moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://www.tt-hardware.com/img/processeurs01/c1714.jpg

ALs je koeblok eropzit kun je idd niet bij het armpje.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
breekbrood schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:47:
Ja, die ken ik. Een Medion Grafische Kaart een keer in de vriezer gehad, omdat de koeler op de GPU ook met lijm vast zat. Resultaat: een dooie Graka....

Ik zou zeggen: probeer het met de 'verwarm' optie, en gooi hem *niet* in de vriezer..
Ik heb al cpu's, mem, en graka's in de vriezer gehad.
Uiteraard altijd wel in een antistatisch zakje

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:13

sanzut

It's always christmas time

Vocht en dergelijken, en kan me voorstellen dat -17 ook niet echt gezond is voor een CPU..

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
Moet je eens gaan kijken hoe koud CPU's worden bij hevig overclocken ;)

[ Voor 60% gewijzigd door PeterSelie op 28-02-2007 23:42 ]

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
SoaDmaggot schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:42:
Moet je eens gaan kijken hoe koud CPU's worden bij hevig overclocken ;)
Niet zo heel erg. Eerder heel heet. Je moet ze dan zelf koud maken ;)

• EbonHawk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-05 18:36
vriend van mij had dit ook fohn werkt het beste, zorg wel dat je de cpu te alle tijden vast houdt zodat die niet op de grond batst

Verwijderd

Had t zelfde met mn AM2, die koelprut was zo sterk, dat ik de koeler en cpu uit de socket trok, zonder het hendeltje van de socket omhoog te doen. Kon ik alles weer rechtbuigen -.-

In ieder geval, ik heb toen voorzichtig wat draaiende bewegingen gemaakt, je voelt het niet meebewegen, maar het helpt wel degelijk. Uiteindelijk zo'n ultradunnen schroevendraaien tussen heatspreader en koelblok gezet; die kunnen wel wat hebben, en hem zo losgewipt

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik ken dit probleem niet maar ik vind dit dan toch wel een hele slechte zaak.
Is dit gewoon goedkope pasta?
Wel het verkeerde product om op te bezuinigen in ieder geval :o

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Verwijderd

dreameater schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:48:
Ik ken dit probleem niet maar ik vind dit dan toch wel een hele slechte zaak.
Is dit gewoon goedkope pasta?
Wel het verkeerde product om op te bezuinigen in ieder geval :o
Ik had het met de standaard thermische troep van AMD boxed CPU, dus geen userfout.

Overigens, het gaat niet om mij, maar in ieder geval; het is niet bewust bezuinigen neem ik aan.
Oja, die pentium kwam uit Medion PC, dus OEM, dus Boxed koeler, dus Intel thermische koeltape/pasta zat er al op!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56

Thandor

SilverStreak

GoT Search - 'CPU aan heatsink geplakt'
Speel eens met de keywords. Er zijn hier méér dan genoeg topics over te vinden :).
Verhitten, nylon draadje, oplichten, etc.

Over het oplichten: Zie bv. Popping heatsinks off 3dfx V5-6000. Kijk of je er met een plat iets onder kunt komen. Dan wip je het er zo af. Mocht je ruimte hebben (zoals bij een heatsink op een videokaart) en loop je het risico om het PCB te beschadigen gebruik dan gewoon een pasje, oude OV of iets dergelijks ter bescherming :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

als je dat spul dan eindelijk los hebt, kun je dat spul met wat wasbenzine wel schoonmaken en verse pasta op doen.

gewoon stukje keukenrol pakken en even beetje in wat wasbenzine dopen. en dan gewoon er rustig afwrijven. ik heb hetzelfde met een andere medeon pc meegemaakt, P4 1,7Ghz. die heb ik los gekregen door heel zachtjes te draaien maar de fohn methode zou ook goed moeten werken. de diepvries zou ik niet proberen. de meeste cpu's gebruikt bij overklokken met stikstof hebben het niet overleeft daarnaast betwijfel ik of het werkt. meeste stoffen worden juist harder als ze afkoelen i.p.v vloeibaar.

Verwijderd

sanzut schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:41:
[...]

Vocht en dergelijken, en kan me voorstellen dat -17 ook niet echt gezond is voor een CPU..
Nee hoor, bij het overclocken zit men regelmatig rond de -60 met de phase change en er zijn mensen die richting de -190 gaan, allemaal zonder problemen.

Ook vocht is geen enkel probleem, als je het maar weer droogmaakt.

En zelfs dan, normaal kraanwater bevat relatief weinig mineralen waardoor je al een flink voltage nodig hebt om een stroom te laten lopen. De maximaal 2 volt waar je CPU op loopt is geen enkel probleem, en zelfs 12 volt is vaak nog geen probleem.

Veel Japanners gebruiken gewoon een stukje tissue bij het overclocken met LN2, het wordt wel nat, maar dat is vaak geen enkel probleem.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 21:45
Cpu's kunnen opzich best veel hebben, ik heb een keer een volledige Duron een nachtje laten weken in wasbenzine, ff laten verdampen en monteren werkte perfect.
ik zou de heatsink (zonder fan) goed heet stoken, op de kachel ofzo (bij voorkeur een hout kachel :P)
wel ff opletten dat hij niet heter word dan ~95 graden oid. dan zou de cpu er zo af moeten vallen
wel ff letten op ESD enzo :Z

My favorite programming language is solder.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals Thandor al zegt:
[search=cpu vast aan koeler]
[search=cpu vast aan heatsink]
[search=processor vast aan koeler]
[search=processor vast aan heatsink]

En inderdaad, föhn en/of nylondraad zijn de toverwoorden :Y)

Gebrek aan aantoonbare inzet en research, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.