[Versnelling] Schakelt soms amper.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb een Ford Sierra 2.0i GHIA pas geleden gekocht.
Verder een heerlijke auto, rijdt perfect op een dingetje na dan;

Vanavond kom ik thuis, parkeer de auto. Vervolgens sta ik dus til en wil terugschakelen in de eerste versnelling. Met geen mogelijkheid krijg ik hem in de 1.

Vervolgens probeer ik wat andere versnellingen tijdens stilstaan, waaronder de R, maar ook deze weigert.
Alleen de 3 en 4 waren met lichte kracht aanspreekbaar...

Tijdens het rijden met de auto, is er niets aan de hand. Dus als ik een stoplicht nader, en ik rij heel zachtjes, kan ik hem ook alvast in de eerste versnelling zetten.

Dus alleen tijdens stilstaan met een wat warmere motor heb ik dit probleem. Bij een koude start kan ik met draaiende motor ook elke versnelling selecteren.

Kan dit iets met de bakolie te maken hebben? Of zijn het die ringetjes? Misschien is het wel compleet iets anders, aangezien er tijdens rijden geen merkwaardigheden zijn.

Wie weet er raadt of heeft advies wat ik zou kunnen doen??

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zou ik professionele hulp bij inschakelen. Je hebt hem net nieuw, als ie van een garage komt, mee terug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-05 15:11
Je zegt dat je het alleen hebt met stilstaan en warmere motor, is dat echt zo ? of is het misschien ook met een koude motor ? Ikzelf zit te denken aan de ophanging van de motor en/of bak ofzo.
Al onder de motorkap gekeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 21:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

freddyathlon schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:27:
Ik heb een Ford Sierra 2.0i GHIA pas geleden gekocht.
Verder een heerlijke auto, rijdt perfect op een dingetje na dan;

Vanavond kom ik thuis, parkeer de auto. Vervolgens sta ik dus til en wil terugschakelen in de eerste versnelling. Met geen mogelijkheid krijg ik hem in de 1.

Vervolgens probeer ik wat andere versnellingen tijdens stilstaan, waaronder de R, maar ook deze weigert.
Alleen de 3 en 4 waren met lichte kracht aanspreekbaar...

Tijdens het rijden met de auto, is er niets aan de hand. Dus als ik een stoplicht nader, en ik rij heel zachtjes, kan ik hem ook alvast in de eerste versnelling zetten.

Dus alleen tijdens stilstaan met een wat warmere motor heb ik dit probleem. Bij een koude start kan ik met draaiende motor ook elke versnelling selecteren.

Kan dit iets met de bakolie te maken hebben? Of zijn het die ringetjes? Misschien is het wel compleet iets anders, aangezien er tijdens rijden geen merkwaardigheden zijn.

Wie weet er raadt of heeft advies wat ik zou kunnen doen??
Heb je dit nu één keer meegemaakt, of komt dit consequent steeds voor in die bepaalde situatie?

Indien eenmalig, heb je al eens geprobeerd om gewoon de koppeling een keer opnieuw in te trappen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03

4x2

lộn xộn quá

Probeerde je het met draaiende motor of met de motor uit ?
In het laatste geval: das normaal, trap een keer je koppeling in en je hebt een kans dat ie er wel in gaat.

Geldt trouwens ook voor een draaiende motor, ff koppeling op laten komen en kijken wat ie dan doet.
Als ie rijdend prima schakelt zou ik me dr niet al te druk over maken eigenlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door 4x2 op 28-02-2007 19:41 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:36:
[...]

Heb je dit nu één keer meegemaakt, of komt dit consequent steeds voor in die bepaalde situatie?

Indien eenmalig, heb je al eens geprobeerd om gewoon de koppeling een keer opnieuw in te trappen?
Ik heb het al vaker meegemaakt. Als ik 's ochtends de auto start en schakel, is er vrijwel niks aan de hand.
Alleen na een ritje heb ik dit probleem. En koppeling wederom intrappen, aantal keren, helpt totaal niet.

Alleen door de motor uit te zetten krijg ik hem weer in de 1. *duh*

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
4x2 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:39:

Geldt trouwens ook voor een draaiende motor, ff koppeling op laten komen en kijken wat ie dan doet.
Als ie rijdend prima schakelt zou ik me dr niet al te druk over maken eigenlijk.
Spelen met koppeling ondertussen heb ik nog NIET geprobeerd met een draaiende motor. Ik denk zelf aan die sync-ringetjes zeg maar.
Ik bedoel; de auto is uit 1992, dus niet meer de jongste van 't stel, maar ok.

Tijdens rijden is alles verder prima. Alle versnellingen worden dan perfect gepakt. En vlak voor ik stilsta bij een stoplicht, schakel ik hem in de 1, ook zonder problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

freddyathlon schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:44:
[...]

Spelen met koppeling ondertussen heb ik nog NIET geprobeerd met een draaiende motor. Ik denk zelf aan die sync-ringetjes zeg maar.
Ik bedoel; de auto is uit 1992, dus niet meer de jongste van 't stel, maar ok.

Tijdens rijden is alles verder prima. Alle versnellingen worden dan perfect gepakt. En vlak voor ik stilsta bij een stoplicht, schakel ik hem in de 1, ook zonder problemen...
synchronisatie ringen denk ik persoonlijk niet, dan krijg je 'm nog in z'n versnelling alleen hoor je de tandwielen langs elkaar schapen (krhhg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:54:
synchronisatie ringen denk ik persoonlijk niet, dan krijg je 'm nog in z'n versnelling alleen hoor je de tandwielen langs elkaar schapen (krhhg)
Dus krijg je em niet in de versnelling.

Je synchromesh ringen zijn gewoon naar de kloten. Warme olie is dunner en komt overal tussen, en vooral in de porien van de synchromesh ringen met het gevolg dat de ringen niet over elkaar schuren maar over elkaar glijden met een oliefilm. Geen synchronisatie, geen koppeling van de tandwielen.

Het schakelen bij een rijdende wagen kan nog net lukken omdat je dan met de spatten van bak en ook met minder toerental verschil zit te kampen. Er zijn maar 2 goede methodes. De koppeling heeeeeeeeeeeeel lang ingedrukt houden, dan komt de ingaande as ook wel stil te staan en kan je het dan wel in versnelling rammen.

Je rolt van het ene wrak in het ander TS.

[ Voor 55% gewijzigd door Chevy454 op 28-02-2007 20:24 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Kan het zijn dat de koppeling niet goed vrij komt?

Hoe kan ik dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

kan ook, heb ik momenteel met mijn Land Rover ook last van. Als ik stop bij het stop licht dan voel ik de auto gewoon duwen (achterwielaandrijving) en kreunen... als de rem los is gaat ie rollen... ook met ingedrukte koppeling. Dat zou jij dan ook moeten voelen. Anders zijn het je synchromeshes en kun je de auto beter zo snel mogelijk dumpen... of een nieuwe bak eronder maar dat is een Sierra m.i. totaal niet waard...
Het verschil met jou is alleen dat ik wél meestal een goed werkende koppeling heb en er helemaal niets weigert, alleen af en toe is het klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 15-05 19:55

Eboman

Ondertitel

klinkt als de problemen die we met onze seat hadden, was uiteindelijke de druk-groep, de anwb had deze tijdelijk wat anders afgesteld tot we naar de garage konden.

Geen vooruit of acheruit in stilstand wel als de motor uit was.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Eboman schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:32:
klinkt als de problemen die we met onze seat hadden, was uiteindelijke de druk-groep, de anwb had deze tijdelijk wat anders afgesteld tot we naar de garage konden.

Geen vooruit of acheruit in stilstand wel als de motor uit was.
Ook de andere versnellingen gaan wat lastig als ik stilsta en probeer te schakelen. Alleen met veel kracht krijg ik de 3 nog in werking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Anoniem: 23544 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:31:
kan ook, heb ik momenteel met mijn Land Rover ook last van. Als ik stop bij het stop licht dan voel ik de auto gewoon duwen (achterwielaandrijving) en kreunen... als de rem los is gaat ie rollen... ook met ingedrukte koppeling. Dat zou jij dan ook moeten voelen. Anders zijn het je synchromeshes en kun je de auto beter zo snel mogelijk dumpen... of een nieuwe bak eronder maar dat is een Sierra m.i. totaal niet waard...
Het verschil met jou is alleen dat ik wél meestal een goed werkende koppeling heb en er helemaal niets weigert, alleen af en toe is het klote.
Dat met duwen enzo, heb ik geen last van.

Maar als het die syncromeshes zijn, is het dan niet zo dat je er tijdens rijden ook last van moet hebben? Want tijdens rijden schakelt ie heerlijk en enorm soepel, zonder kraken of iets.

[ Voor 11% gewijzigd door freddyathlon op 28-02-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee een niet gesynchroniseerde bak kan ook heerlijk soepel schakelen.
In ieder geval, dat is bij een Land Rover mogelijk. Bij mij heb ik bij falende koppeling geen moeite met het schakelen. das gewoon kwestie van gas los, in vrij, naar volgende of vorige versnelling en rustig weer erin laten vallen...

Als de auto echt kloenk-geluiden gaat gevenis het ernstiger...

trouwens niet teveel tegen je ppok gaan zitten duwen als ie niet wil.met beleid gaat beter en het voorkomt dat je ineens een losse pook in je hand hebt...

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 23544 op 28-02-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

freddyathlon schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:21:
Kan het zijn dat de koppeling niet goed vrij komt?

Hoe kan ik dat controleren?
Ja dat kan.
Ik heb al eens gehad met een koppeling met een lekkende hydraulische overbrenging.
De zuiger onder het koppelings pedaal moest ik toen vervangen.

Als je koppeling via een kabel werkt dan kun je de kabel gewoon afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 14:40
Ik vond mijn auto ook vrij zwaar schakelen en bij de garage hebben ze toen de schakelstangen gesmeerd. De koppeling met de bak zeg maar en binnenin, onder de pook. Na een paar dagen ging het merkbaar beter. Spuit de koppelingen eens in met wd40?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Tijdens schakelen of proberen in de 1 te zetten, hoor ik geen gekraak ok kloenk-geluiden.

Dus alleen de 3 is nog met moeite in te schakelen dan. De rest; vergeet het maar.
Tijdens rijden geen probleem.

Kan ik dat dus simpel bijstellen met zo'n stelschroef?

Wat is het principe van: 'Koppeling komt niet goed vrij' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 14:01
Misschien stakelstang even opnieuw afstellen? Bij mijn bak zijn ook mijn synchronisatieringen niet al te best meer. Als het hier aan ligt, zou je kunnen proberen om je bakolie te vervangen met toevoeging van een beetje ATF olie (olie voor automatische versnellingsbakken). Hiermee is het bij mij gedeeltelijk opgelost (de symptonen dan, uiteindelijk zullen de ringen een keer helemaal er mee ophouden). Maar synchronisatieringen zou je goed moeten merken met terugschakelen in de hoge toeren volgens mij.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
ScorpionNL schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 09:42:
Maar synchronisatieringen zou je goed moeten merken met terugschakelen in de hoge toeren volgens mij.
Dat is 't 'm juist. Verder merk ik niks met stroef gedrag of rare geluiden tijdens rijden.

Hoe check ik of de koppeling goed vrijkomt en hoe stel ik dit bij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
klinkt al mijn lesauto.... moest soms ff in vrij, koppeling op, koppeling in en dan doorschakelen. Maar die lesautobakken krijgen ook best wel veel te verduren...
Ik zou het nu niet te veel forceren, zodadelijk krijg je speling in je verbindingsstangen en dan ben je nog verder van huis.

Volgens mij merk je dat de koppeling niet vrij komt als je hem in zijn 1 zet, rem los maar koppeling in en dan evt gas bijgeven... kijken of hij enigszins vooruit rijdt.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ben ff langs de garage gereden in een vrij uurtje vandaag.

Deze kende het probleem en vertelde me dat het de koppeling is die niet vrijkomt. De koppelingsplaten zuigen zich dan vacuum als het ware, waardoor ik in stilstand niet kan schakelen.

Hij vertelde me dat de bak eraf moest om dit te fixen.
Dus zelf met verstelkabels oid kan ik niks doen?

Iemand een tip verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
zit er te veel olie in de bak, ofzo?

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57

GaMeOvEr

Is een hork.

Heb je thuis een doorsmeerput? Kun je lekker zelf je bak eraf halen en het fiksen. :+

Nee serieus, als je denkt dat dit met een kabeltje stellen te fiksen is, moet je er met je klauwen vanaf blijven. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 19:51:
Nee serieus, als je denkt dat dit met een kabeltje stellen te fiksen is, moet je er met je klauwen vanaf blijven. ;)
Daarom vraag ik het ook hier alvorens ik begin ;)

Ik heb iets ontdekt;

Vanavond kwam ik terug gereden. Ik denk; ff testen.
Ik zet auto in neutraal, motor loopt nog.
Wederom geen versnelling te selecteren.

Opeens na ongeveer 10 seconden stilstaan, trap ik de koppeling weer in en opeens gaat ie zonder enig probleem de versnelling in. Heel soepel en ik hoef geen kracht te gebruiken om hem in de versnelling te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dan staat jouw ingaande as van de bak stil. Dan kan je tuurlijk schakelen want er is geen snelheidsverschil. Een plakkende koppeling is dus onmogelijk want dan zou je ingaande as nooit stil kunnen komen staan. Maar aangezien de speling bij ontkoppelde toestand 0.1mm bedraagt zou je last hebben van een plakkende luchtkolom aan de frictieplaten zodat je een gelijkaardige werking hebt zoals een vloeistofkoppeling bij een automaat. En als je dat aan de hand hebt betekent het maar 1 ding: koppeling is stervende.

[ Voor 42% gewijzigd door Chevy454 op 02-03-2007 02:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Probleem lijkt opeens weg....

Nu heb ik net 2 x 5 minuutjes gereden met de auto. Ik sta stil; wil schakelen naar 1, en jawel; heel soepel...

Kan zo'n probleem verdwijnen dan? De auto heeft bij mijn weten al wel stilgestaan vanaf half december.

Edit: Nee hoor. Probleem is er natuurlijk nog steeds. Na een langer stuk rijden is het probleem er nog, omdat het natuurlijk allemaal warmer is geworden...

[ Voor 24% gewijzigd door freddyathlon op 03-03-2007 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, als het warmer wordt zet ie natuurlijk uit... de garagist zei dat ie vacuum zuigt? Misschien zit er wat vettigheid op de plaat?
<evil>
spuit je koppeling eens schoon met remmenreiniger... misschien helpt het even :)
</evil>

Ben er bij mij achter dat de slave-koppelingscilinder het begeven heeft. Deze dus maar gaan fiksen binnenkort. Daarna zal schakelen weer een stuk beter gaan. Blijkbaar heeft ie zo nu en dan genoeg druk om wel te ontkoppelen, maar vaker niet dan wel...
Rustig aan dus, dan blijft het heel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Nieuwe koppeling is geregeld!

€ 100,- voor een complete, originele, nieuwe koppeling.

Montage € 50,00, dus voor € 150,- totaal ben ik weer gered!!

Pagina: 1