Beamer voor in een kerk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.085 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:13

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Bij ons in de kerk komt het steeds vaker voor dat we gebruik maken van een beamer tijdens een dienst. Vooral bij jeugddiensten komt dit regelmatig voor. Voorheen kon ik deze wel lenen bij m'n werkgever, maar ze beginnen nu wat moeilijker te doen omdat de beamer dan in principe niet verzekerd is. Op zich logisch, omdat het ook vaker voorkomt, alleen moeten we nu dus op zoek naar een eigen beamer.

Nu hebben ze mij gevraag om uit te zoeken welke beamer interessant zou zijn. Er is een budget beschikbaar van maximaal 1000 euro, maar ze zitten zelf eerder aan 800-900 euro te denken.

Eisen:
  • Een flinke lichtopbrengst omdat het in de ochtenddiensten nog wel eens aan de lichte kant kan zijn. Er zijn gordijnen aanwezig, maar deze blokkeren niet al het licht.
  • Het is een kerk, dus van het projectscherm tot de achterste banken is het zo'n 20 meter. Nog een reden voor een flinke lichtopbrengst
  • Er zullen vooral stilstaande beelden op geprojecteerd worden (powerpoint). Dus videokwaliteit is ondergeschikt.
  • Goede beeldkwaliteit is meegenomen ook niet eerste prioriteit (je moet consessies doen met dit budget). Het moet gewoon goed leesbaar zijn.
Nu heb ik een beamer gevonden die binnen het budget ligt en leuke specificaties lijkt te hebben.

Benq MP720 (overige specs)
Projectiesysteem DLP
XGA (1024x768) resolutie
2500 ANSI lumen
2000:1 contrast verhouding
3000/5000 branduren (normaal/spaarmodus)
HDTV compatible (4801, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i)
Prijs € 899,- incl BTW (ex verzendkosten) bij thuisbioscoop.nl

Ik heb het topic Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen ! al doorgelezen. Hierin staan ook het nadeel van DLP beschreven, namelijk het regenboog effect. Nu worden er al vooral presentaties (stilstaande beelden) op gehouden en qua beeldkwaliteit zijn de eisen toch al niet zo hoog.
Daarnaast heeft deze beamer een hoge lichtopbrengst (genoeg?) en een mooie contrastverhouding. De lamp heeft ook nog een redelijk lange brandduur, al zal deze niet snel af zijn (1-1,5 uur per week). HDTV compatibiliteit is mooi meegenomen voor de toekomst.

Mijn vragen:
  • Is deze beamer inderdaad geschikt voor mijn doeleinden?
  • Heeft iemand ervaringen met deze beamer?
  • Kent iemand een beter/goedkoper alternatief?
Alvast bedankt voor de informatie die je kan bieden.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-07 20:46
Je bent niet de eerste die een beamer in een kerk gebruikt, dus mischien zou je bij andere kerken wat info kunnen inwinnen m.b.t. ervaringen van beamers?
En volgens mij hoort dit in audio video hifi thuis?
Succes met zoeken!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 23:05
Volgens mij ga je met die beamer een prima resultaat krijgen. Bij twee kerken werk ik veel met een beamer, beide kerken hebben, denk ik, een redelijk vergelijkbare situatie qua licht als dat jij beschrijft. 's Ochtends kan er best veel licht zijn. In de ene kerk staat een beamer met 1800 lumen, dat levert genoeg licht op, iets meer zou nog wat mooier zijn, maar over het algemeen is het prima. Aangezien de beamer tijdens jeugdkerk evenementen ook in het volledig donker wordt gebruikt, zouden we bijna niet meer lumen willen, omdat we dan de helderheid flink zouden moeten terugschroeven, anders is het gewoon veel te veel. In de andere kerk weet ik niet exact welk type er staat, het is iig een BenQ met een XGA resolutie en DLP techniek. De resultaten in deze kerk zijn ook prima, zij het dat daar tijdens slechte omstandigheden het licht wel tekort schiet. Ik weet het niet zeker, maar ga er vanuit dat die projector ongeveer 1200 lumen heeft (gezien de wat zuinigere huiding in die kerk is daar waarschijnlijk voor een budget BenQ gekozen).

Kortom ik denk dat deze projector prima gaat voldoen, op dit moment ben ik even uit het projector gebeuren dus recente en goedkopere alternatieven weet ik op dit moment niet. Verder heb ik nog een tip, om liederen te projecteren is het programma EasyWorship heel erg handig, vele malen beter dan Powerpoint. Wil je toch nog een Powerpoint gebruiken dan integreert dat naadloos in dit programma, het is wel duur maar z'n geld dubbel en dwars waard. Er is volgens mij ook een NL-importeur, die het ook met NL liederen kan leveren. Beide kerken gebruiken dat ook.

Verder doe je er verstandig om vooraf na te denken of je de beamer vast gaat ophangen, of dat deze elke keer dat je hem gebruikt apart wordt neergezet en of jij met je laptop de beamer elke keer gaat bedienen of dat je daar ook een andere oplossing voor zoekt. Mijn ervaring is dat je af en toe eens begint met je eigen laptop en een beamer, maar dat het dan steeds vaker nodig is, totdat het elke week moet. Dus denk vooraf na of je dat ziet zitten en bedenk ook dat elke week op en afbouwen en vervoeren/opbergen en dan weer uitlenen o.i.d. meestal niet bevorderlijk is voor de projector. Het moet natuurlijk kunnen maarja bij ons bleek het niet te werken. Sinds dat we één beamer hebben voor de zondag en één beamer op een andere locatie voor de rest van de week, zijn er eigenlijk geen problemen meer met de beamer die op de zondag gebruikt dient te worden. De andere beamer wordt wel door veel mensen gebruikt, maar blijft op één locatie, daardoor hebben we er ook geen problemen meer mee. Maar de combinatie van veel mensen die hem gebruikten/leenden en veel vervoer bleek voor onze beamer geen goede combi, dus zorg dat je ook op vragen als 'ik kan hem toch wel lenen?' voorbereid bent. Al deze dingen kunnen ook nog je eisen aan een beamer beïnvloeden dus denk daar van te voren over na.

Verwijderd

het branduren probleem telt tegenwoordig niet echt meer. een beetje beamer haalt makkelijk 2000uur en vaak hebben ze ook nog een speciale eco stand waardoor het aantal branduren kan worden gerekt tot wel 3000uur, tegen verminderde lichtopbrengst maar dat is een kwestie van uitproberen natuurlijk.

als je uit gaat van 2000uur en je gebruikt dat ding laten we zeggen 2uur per dienst en 2dagen in de week dan is dat, 2uur *2 *52 =208uur per jaar = 9,6jaar voordat je de lamp moet vervangen.

verder denk ik dat je een goeie keuze hebt gemaakt kwa beamer al zou ik voor een overhead projector en een afgedankte TFT en dan een DIY beamer maken, maar ik kan me voorstellen je als kerk gemeenschap ook gewoon garantie enzo wilt. meer zekerheid, minder gezuer zegmaar.

voor de afstand telt de resolutie veel zwaarder dan de lichtopbrengst. het gaat namelijk om de grote van de tekst. als die kunt zien op 5m kun je die ook zien op 20m, maar of die op 20m nog leesbaar is een ander verhaal want de letters zijn dan in eens een heel stuk kleiner gewoorden waardoor je ze niet meer kunt lezen. het wordt zeg maar een vlek die je nog gewoon kunt zien maar je weet niet meer of het nou een a of een o is. je hebt het voordeel dat het een jeugd-dienst is en niet een ouderen-dienst, maar dat is iets waar je rekening mee moet houden als je je powerpoint presentatie's ontwerpt. een iets groter lettertype kan dan geen kwaad denk ik zo. 16pt in plaats van 10pt dus.

zeker omdat je budget beperkt is, is het interessant om te kijken naar modellen die op dit moment worden uitgefasseerd en dus al opgevolgt zijn door nieuwere modellen. de prijs is dan al ver gezakt en nieuwere modellen zijn vaak alleen beter in refresh-rate/resolutie/contrast etc. vooral gericht op film en bewegende beelden. daar wordt veel vooruitgang geboekt maar op simpel 2d gebied staat de boel eigenlijk bijna stil en kun je dus een wat ouder model voor 600,- euro wel krijgen.

je moet er wel zorg voor dragen dat je goede witte muur waar geen direct-zonlicht op valt en je beamer zelf daar zo dicht mogelijk tegen ophangen aan een steun bijvoorbeeld. dat heeft vooral invloed op de leesbaarheid. veel meer dan de plek waarvan je ernaar kijkt.

je kunt een beamer beter een vaste plek geven dan hem elke keer weer op te ruimen en op te stellen. niet alleen is een beamer erg kwetsbaar als je hem iets te hard neerzet maar ook het afstellen elke keer zodat je een scherp beeld krijgt dan een tijdrovende klus zijn. vergeet niet dat het duurste onderdeel van een beamer de lamp is. die kost al gauw 250,- en is erg kwestbaar zoals elke lamp.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:13

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Inmiddels is de beamer aangeschaft. De Benq MP720 was een uitlopend model, maar de opvolger (de MP721) heb ik voor dezelfde prijs weten te kopen. Na deze beamer enkele keren te hebben gebruikt, kan ik er alleen maar positief over zijn. Zelfs als het licht in de kerk is, is de tekst nog prima te lezen. Kwaliteit is prima, zelfs van video. Heb deze beamer al een paar keer gebruikt om een DVD af te spelen, maar heb eigenlijks geen last gehad van regenboog effecten o.i.d. Daarnaast is de beamer in spaarstand vrij stil.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00

franssie

Save the albatross

leuk dat je je eigen topic zo netjes afsluit (zouden meer mensen moeten doen).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Interessant, mijn "schoonvader" is gereformeerde predikant en heeft ook al eens stilgestaan bij een beamer in de kerk. Ik zal'm hier eens op wijzen (3 jaar terug was de conclusie dat een beamer die voor zijn doeleinden voldeed onbetaalbaar was, maarja, in 3 jaar is blijkbaar veel veranderd :) )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1