Externe monitor op laptop geeft wazig beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-03 16:26
Ik zit met het volgende probleem: Ik heb hier een laptop (een Asus A6T-AP008B) met een geforce 7600GT 256MB videokaart. Deze wil ik aansluiten op mijn Sony Multiscan GDM-W900 24" CRT monitor. Het probleem is nu alleen dat het scherm écht wazig beeld geeft, alsof er een gaussian blur over het scherm heen wordt gehaald, terwijl ditzelfde scherm op mijn PC met Ati Radeon 9800Pro wél gewoon scherp beeld geeft. Ik kan dit makkelijk controleren omdat mijn scherm 2 ingangen heeft (D-SUB of HD-15 en BNC) en een knop op de voorkant om te schakelen tussen deze twee, het zit dus echt niet tussen mijn oren ;)

Dit probleem lijkt vooral erger te worden naarmate ik de resolutie of de refreshrate hoger zet. Op bijvoorbeeld 1920x1200x32 @ 60Hz lijkt het beeld scherper te zijn dan op 75Hz. De optimale resolutie is 1920x1200x32 @ 75Hz, daar staat mijn PC dus ook op ingesteld en daar wil ik graag met mijn laptop ook gewoon op werken ;)

Ik heb het halve internet nagezocht, maar kwa instellingen lijkt mijn laptop precies zo ingesteld te staan als mijn pc. Het enige dat me opvalt is dat in het options-menu van mijn monitor hij bij mijn pc 94.4kHz/ 75Hz weergeeft, terwijl dit bij mijn laptop 94.2kHz/ 75Hz is.

Mijn Forceware drivers hebben bij het tabje Schermresoluties & Vernieuwingsinstellingen ook een knop met 'geavanceerde timing'. Na wat gerommel hierin dacht ik dat mijn scherm al íets scherper was, al kan dat ook optisch bedrog zijn. Toch heb ik het idee dat hier de oplossing zit, mede omdat hier de zogenaamde Scannen-snelheid en de vernieuwingsfrequentie in te stellen zijn. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen, en google op 'advanced display timings' geeft alleen de volgende pagina: http://www.nvidia.com/object/advanced_timings.html en deze manual: http://download.nvidia.co...indows_XP-2000-9x-NT4.pdf waar ik niet veel wijzer van word. Ik heb ook echt geen idee wat deze instellingen allemaal voor moeten stellen, dus verder dan wat klikken en op 'toepassen' drukken ben ik niet gekomen, zonder al te bevredigend resultaat.

Screenshotje van het tabje:
Afbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/images/laptopcrt/timings.jpg

Verder maakt het niet uit of ik het scherm met de HD-15 kabel of met de BNC-kabel aansluit, dus aan de kabel ligt het niet. Een andere oplossing leek me om de DVI aansluiting van mijn laptop te gebruiken samen met een DVI naar HD-15 stekkertje, maar dit werkt niet. Ik denk dat die uitgang enkel werkt met échte digitale schermen?

Ik gebruik Forceware versie 84.66 op windows XP Home, SP2. Ik heb geprobeerd om de nieuwere forcewares te downloaden, maar zowel de versies speciaal voor de mobile geforce 7xxx's als de gewone forcewares kunnen geen drivers vinden die compatible zijn met de hardware?

Afbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/images/laptopcrt/error.jpg

en tja, dat is het verhaal wel zo'n beetje, ik zit écht vast maar vind het scherm te fijn om zomaar op te geven. Iemand een oplossing? :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je dit ook op andere schermen? Grote kans dat de filters van de externe VGA gewoon brakkig zijn en gewoon geen scherp beeld kunnen geven op zulke hoge resoluties.

• Henk
Terw_Dan schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:20:
Heb je dit ook op andere schermen? Grote kans dat de filters van de externe VGA gewoon brakkig zijn en gewoon geen scherp beeld kunnen geven op zulke hoge resoluties.
Op andere schermen heb ik het in net zulke mate, al is dit wel het enige scherm dat ik uberhaupt in mijn omgeving ken dat 1920x1200 aankan. Ik heb net even op een oude 17" iiyama gekeken hoe 1600x1200x32 @70Hz eruit zag en vergeleken hoe dat eruit zag met diezelfde reso op mijn 24". Het lijkt inderdaad aan de VGA out te liggen, al lijkt het wel exponentieel toe te nemen naarmate de resolutie of verversingsgraad hoger wordt. Het scherm lijkt ook een stuk onrustiger op mijn laptop (alsof de refresh lager ligt) dan op mijn pc, dat is ook de reden dat ik het idee heb dat die timings niet helemaal kloppen.

Dan is het eigenlijk de vraag of ditzelfde gebeurt met mijn DVI-poort, alleen die lijkt van mijn scherm geen weet te willen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 28-02-2007 18:30 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DVI heeft geen filters omdat het digitaal is, dus daar zul je dan geen last van hebben.
Sluit je de DVI poort aan op de Dsub of BNC connector? DVI icm een BNC kabel wil niet altijd werken is mijn ervaring.

• Henk
Hmmm, klinkt aantrekkelijk. Ik sluit DVI aan op de D-Sub kabel omdat DVI al door mijn pc bezet wordt en alleen los gaat als dat niet anders lijkt te kunnen. Inweze zou mijn probleem opgelost zijn als ik op wat voor manier dan ook mijn DVI uitgang zo gek krijg om het signaal uit te gaan zenden begrijp ik?

Edit: Forceware 86.47 drivers gevonden en geïnstalleerd, maar dat geeft geen beter resultaat.

Edit2: Wat ik nu dus probeer te doen is om mijn monitor met zo'n conversie-plugje op de DVI aan te sluiten. In tegenstelling tot ATI vreet een Nvidia dit echter níet als er geen zogenaamd EDID-scherm aan hangt. Is er een manier om de DVI output toch te forceren?

[ Voor 37% gewijzigd door Henk op 28-02-2007 19:36 ]

• Henk
Toch maar even een kick verkopen, mijn probleem is nog steeds niet opgelost ;(

Ik heb intussen geprobeerd om de Omega drivers te downloaden en te installeren, maar behalve dat deze op mijn laptop niet veel lijken te doen schijnt ook dáár de functie niet in te zitten om DVI - out te forceren. Evenmin schijnt powerstrip een optie te zijn.

Het ziet er naar uit dat ik mijn 24" af kan schrijven en naar een LCD-alternatief moet gaan zoeken?
Pagina: 1