[School die meekijkt tijdens pcgebruik, Privacy Schending?]

Pagina: 1
Acties:
  • 906 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
De titel zegt het al. Bij mij op school wordt er of kan er worden meegekeken terwijl jij op de computer zit. Ik vind dit niet kunnen; ik vind het schending van Privacy. Weet iemand of er bepaalde documenten zijn die de privacy van ons scholieren beschermd zodat ik het meekijken kan aanvechten?

Ik vind het belachelijk dat je gewoon begluurt kan worden terwijl je door vertrouwelijke mails heen gaat.
Misschien vinden mensen dit overdreven maar ik dus niet.

[ Voor 15% gewijzigd door J-air op 28-02-2007 19:01 ]

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-03 17:00

RaJitsu

B.S.U.R.

Zolang de school niet expliciet heeft gesteld dat de computers niet voor prive-zaken dienen te worden gebruikt, heb je gelijk. Ze hebben echter wel het recht om te stellen dat de computers alleen voor school-gebruik zijn, en gebruik voor overige doeleinden verboden is. De controle hierop mag uiteraard ook uitgevoerd worden op een dergelijke manier, zolang ze maar zeggen dat ze dit doen. Het feit dat jij weet dat het gecontroleerd wordt geeft aan dat ze dat goed hebben gedaan.
Daarbij kan tevens gesteld worden dat de controle er is met het doel schadelijke handelingen te voorkomen. Wetboek van strafrecht, Tweede boek: Misdrijven artikelen; Artikel 350a.

[ Voor 67% gewijzigd door RaJitsu op 28-02-2007 18:20 ]

B.S.U.R.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Simpele oplossing: Niet door je vertrouwelijke shit gaan op school.

Zolang ze jou op de hoogte stellen dat ze mee kijken, mag het gewoon, je maakt immers gebruik van hun systemen en netwerk, met hun regels.

En waarom wil je alleen de argumenten voor horen? Ook die er tegen zijn zul je moeten horen ;)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 23:18
Je vraagt in subforum 'Netwerken' om documenten die burgerrechten beschermen? Dat lijkt me niet de juiste plek om te zoeken.

Verder vind ik het redelijk dat de school bij het gebruik van de computers voorwaarden stelt, mits die duidelijk gemaakt worden (dus duidelijk maken dat meegekeken kan worden). Maar daar had je niet om gevraagd.

• CLB
  • Niet online

CLB

Hebben wij ook gehad, en ze gaan echt niet je documenten doorpluizen hoor!
Bij ons op school was het bijvoorbeeld niet gewenst om online games te spelen (tegen elkaar)
Ze konden dan zo monitoren en als je 'n game aan 't spelen was, moest je eraf, zodat andere leerlingen die werkstukken wilden maken en dergelijke, wel mooi achter de computer konden zitten.

Ach 'privacy-schending', niet echt... Schoolcomputers gebruik je voor schoolwerk PUNT

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vind het ronduit belachelijk dat je tijdens school, of werk, prive dingen zit te doen. Prive mailen doe je maar lekker thuis.

Op school kom je om te leren, en op het werk om te werken, vertrouwelijke prive aangelegenheden doe je maar lekker thuis. Maargoed, zo denk ik er over.

Aangezien de school verantwoordlijk is voor de scholier, kan ik me prima voorstellen dat de school dus een oogje in het zijl houd. Of het nu wel of geen privacy is. Ik neem aan dat je nu ook niet dit op school zit te tikken, dus wat weerhoud je om ook je mails gewoon thuis te lezen?

Ey!! Macarena \o/

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-03 23:09
Hm... wij gebruikte schoolcomputers altijd voor Doom 1&2 op het LAN. En dan snel [alt]-[tab]-en als iemand er aan kwam. :D

Om ook maar iets nuttigs toe te voegen, ze hebben tegenwoordig bij ons wel iets draaien zodat ze zien welke programma's er open staan. Dat vind ik prima, maar helemaal mee kijken zou ik ook niet willen.

[ Voor 45% gewijzigd door -DG- op 28-02-2007 18:20 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:43
RaZ schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:16:
Ik vind het ronduit belachelijk dat je tijdens school, of werk, prive dingen zit te doen. Prive mailen doe je maar lekker thuis.

Op school kom je om te leren, en op het werk om te werken, vertrouwelijke prive aangelegenheden doe je maar lekker thuis. Maargoed, zo denk ik er over.

Aangezien de school verantwoordlijk is voor de scholier, kan ik me prima voorstellen dat de school dus een oogje in het zijl houd. Of het nu wel of geen privacy is. Ik neem aan dat je nu ook niet dit op school zit te tikken, dus wat weerhoud je om ook je mails gewoon thuis te lezen?
Mr. Heiligman hoor. Als je ondertussen keertje mailtje wilt sturen mag dat best. Als je 5/6 uur les achter elkaar hebt op een computer waarbij je 3 uur daarvan verplicht Aries moet leren en andere 2 uren Cisco en 1 uur OLC kan ik me voorstellen dat je af en toe wat afleiding zoekt.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-03 12:17
Bij ons op school doen ze het ook wat soms erg hinderlijk kan zijn omdat ze erg streng zijn bij het gebruik van de pc. Ik mail nog wel eens een document naar m'n andere mail om deze thuis te openen, en zodra ze dat zien hup krijg ik een scherm met '' DIT IS NIET VOOR SCHOOL''.
Oke ik begrijp dat ze mee kijken wat wij allemaal doen maar je kan te ver gaan

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Remmertjuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

-DG- schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:18:
Hm... wij gebruikte schoolcomputers altijd voor Doom 1&2 op het LAN. En dan snel [alt]-[tab]-en als iemand er aan kwam. :D
Wij doen op school AoE2, als we klaar zijn met de opdracht
niemand die dat erg vindt :

XBL: Warheadheadshot

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 22:46

Mud.Starrr

I shoot people for money

J-air schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:10:
De titel zegt het al. Bij mij op school wordt er of kan er worden meegekeken terwijl jij op de computer zit. Ik vind dit niet kunnen; ik vind het schending van Privacy. Weet iemand of er bepaalde documenten zijn die de privacy van ons scholieren beschermd zodat ik het meekijken kan aanvechten?

Ik vind het belachelijk dat je gewoon begluurt kan worden terwijl je door vertrouwelijke mails heen gaat.
Misschien vinden mensen dit overdreven maar ik dus niet. Gelieve geen argumenten of discussie te beginnen over het feit dat het terecht is dat er wordt meegekeken, maar alleen documenten die de rechten van de burger beschermt.
Indien de school aangeeft dat ze dat doen staan ze daar vrij in.
Jij bent immers gewaarschuwd dat ze dat doen.
Zo is het in de wet geregeld.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mud.Starrr schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:22:
[...]

Indien de school aangeeft dat ze dat doen staan ze daar vrij in.
Jij bent immers gewaarschuwd dat ze dat doen.
Zo is het in de wet geregeld.
Ik vroeg me laatst hetzelfde af als de TS, en bij mij op school wordt er dus niet verteld dat ze alles zien en loggen. Vind dit eigenlijk zeer kwalijk aangezien het gewoon inbreuk is op mijn privacy, ze hebben groot gelijk dat de computers alleen beschikbaar zijn voor schoolwerk, maar ze mogen wel van te voren melden dat ze alles mee kunnen kijken.

Verwijderd

Misschien vinden mensen dit overdreven maar ik dus niet. Gelieve geen argumenten of discussie te beginnen over het feit dat het terecht is dat er wordt meegekeken, maar alleen documenten die de rechten van de burger beschermt.
Misschien een stomme opmerking, maar in je titel heb je staan "Privacy schending?" dus discussies of het wel/niet mag zullen toch wel gevoerd worden.. En als aankomend leerkracht zeg ik zelf; controle is niet fijn (zowel voor de leerlingen niet als voor de school die er iemand voor moet betalen), maar helaas heeft de gemiddelde leerling dit nodig....

bi the squaler1 is het wel erg xtreem (geen idee of het een auto programma is of iemand die constant meekijkt/processen in de gaten houdt), maar de goeden moeten wel vaker onder de slechten leiden.....

Om terug te komen op jouw vraag; hier kan geen eenduidig antwoord op worden gegeven.
Dit zal waarschijnlijk zijn opgenomen in het beleid van de school en hier zal dan iets officieels over vermeld zijn. Mocht dit er niet zijn kan je idd naar de directeur lopen en hier een klacht over indienen. Daarbij moet natuurlijk ook iedereen hiervan op de hoogte worden gebracht.

Er is vast wel wettelijk hier iets over vastgelegd (waarschijnlijk dat het wel mag onder bepaalde voorwaarden), maar er is geen 'algemeen' document dat we je zo maar even zouden kunnen geven. Dit is geheel afhankelijk van je school.

Succes

• J-air
  • Laatst online: 23-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:32:
[...]

Misschien een stomme opmerking, maar in je titel heb je staan "Privacy schending?" dus discussies of het wel/niet mag zullen toch wel gevoerd worden.. En als aankomend leerkracht zeg ik zelf; controle is niet fijn (zowel voor de leerlingen niet als voor de school die er iemand voor moet betalen), maar helaas heeft de gemiddelde leerling dit nodig....

bi the squaler1 is het wel erg xtreem (geen idee of het een auto programma is of iemand die constant meekijkt/processen in de gaten houdt), maar de goeden moeten wel vaker onder de slechten leiden.....

Om terug te komen op jouw vraag; hier kan geen eenduidig antwoord op worden gegeven.
Dit zal waarschijnlijk zijn opgenomen in het beleid van de school en hier zal dan iets officieels over vermeld zijn. Mocht dit er niet zijn kan je idd naar de directeur lopen en hier een klacht over indienen. Daarbij moet natuurlijk ook iedereen hiervan op de hoogte worden gebracht.

Er is vast wel wettelijk hier iets over vastgelegd (waarschijnlijk dat het wel mag onder bepaalde voorwaarden), maar er is geen 'algemeen' document dat we je zo maar even zouden kunnen geven. Dit is geheel afhankelijk van je school.

Succes
maar het lijkt mij toch bij de wet verboden? Ik bedoel er wordt op openbare ruimte voor computergebruik en schoolmail meegekeken.

Daarnaast proberen ze zoveel mogelijk alles via de schoolmail te laten verlopen en is Hotmail.com geblokt!

Verwijderd

maar het lijkt mij toch bij de wet verboden? Ik bedoel er wordt op openbare ruimte voor computergebruik en schoolmail meegekeken.

Daarnaast proberen ze zoveel mogelijk alles via de schoolmail te laten verlopen en is Hotmail.com geblokt!
Als jij in de aula een brief aan het schrijven bent en er komt een leerkracht achter je staan die kijkt wat je aan het doen bent, is dat verboden?
Het 'meekijken' is niet bij de wet verboden, de persoon kan net zogoed achter je gaan staan terwijl je achter de computer aan het werk ben. Via de computer kan je niet zien dat hij meekijkt, maar als een school dit van tevoren aangeeft is dit dus eigenlijk hetzelfde. Het verschil zit er alleen in dat als ze via het netwerk meekijken, je niet even snel van programma tot programma kan switchen

Persoonlijk heb ik ook het idee dat jullie hier een groter probleem van maken dan dat het is
Een systeembeheerder heeft (als het goed is) niet de tijd om JOU even een uurtje lang precies te gaan volgen.. Hij kijkt misschien in 2 minuten alle computerschermpjes na om te kijken of iedereen wel met school bezig is

Een goede systeembeheerder gaat heus niet je hele mail die je aan het lezen bent door lezen....

Ik zou ook niet weten waarom sites zoals hotmail niet geblocked zouden moeten zijn :P is helemaal niet nodig als je een schoolmail hebt.

Meekijken gebeurt om verschillende redenen
- kijken of je wel voor school bezig bent misschien willen er andere mensen op de computer
- kijken of je wel met iets legaals bezigs bent en niet de PC aan het ver****** bent

Het doel van het meekijken is niet in de gaten houden wat je precies doet (dus welke letter je intypt, wat je schrijft/leest) maar dient gewoon als HULPmiddel om goed computergebruik voor ALLE studenten mogelijk te maken

Bij de wet verboden is het niet, maar er zijn wel wettelijke richtlijnen opgesteld

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

De Registratiekamer heeft een aantal regels geformuleerd, gebaseerd op bestaande Nederlandse en internationale wetgeving. De belangrijkste rechten en plichten van werkgevers en werknemers op een rijtje:

De regels voor internetgebruik op het werk moeten helder en eenduidig zijn en voor iedereen toegankelijk. Ze moeten in overleg met de Ondernemingsraad worden opgesteld.

Een werkgever mag privé-gebruik van internet verbieden. De Registratiekamer vindt dat echter niet gerechtvaardigd als werknemers wel privé mogen bellen en in de pauze even naar het reisbureau mogen lopen.

Als privé-gebruik is toegestaan, mag persoonlijke e-mail niet worden bekeken bij een controle. De werknemer moet wel van tevoren duidelijk maken welke mail privé is. Een aparte mailbox die het label 'persoonlijk' heeft of een apart account is voldoende.

Als een bedrijf controlemiddelen voor computers gebruikt, moeten het de werknemers daarvan op de hoogte stellen. De Ondernemingsraad mag meebeslissen over het te gebruiken controlesysteem.

Controle van e-mail en ander internetgebruik mag alleen als de werkgever het vermoeden heeft dat een werknemer het bedrijfsbelang schaadt. Dit vermoeden moet redelijk zijn. Het bedrijf moet achteraf kunnen aantonen op welke gronden het vermoeden is ontstaan. privé-mail moet met rust gelaten worden.

Zomaar al het internetverkeer loggen en bekijken als er een verdenking is gerezen, mag niet. Als een bedrijf een individuele werknemer in de gaten wil houden, moet deze van tevoren gewaarschuwd worden.

Het is onwenselijk als onderschepte e-mail en andere gegevens (logfiles) langer dan een maand bewaard worden.

De werkgever moet de verdachte werknemer vertellen waarom en hoe hij gecontroleerd zal worden. De werknemer mag de verkregen gegevens ook inzien.
Mag dus allemaal wel, wat je evt. wel kan doen is je school terug zieken doordat je het recht hebt om te weten wat ze van jouw gebruik hebben gelogged. Vraag zoveel mogelijk log gegevens op zodat hun proces vertraagt en dat jij weet wat wel en wat niet gelogged wordt.

Verder kan ik me wel bij de rest aansluiten dat een school-pc voor schoolwerk is en niet voor prive. dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niet even je mail kan lezen. Zorg in ieder geval voor een https verbinding met je mailbox, dan kunnen ze de inhoud van je mail nooit achterhalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Luppie op 28-02-2007 19:16 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• -DG-
En om te verkomen dat je in Dos zit zoals bij ons gebeurd en dan net send loopjes aant maken bent waardoor alle pc's gaan bliepen en popups krijgen. :P

Verwijderd

De Registratiekamer heeft een aantal regels geformuleerd, gebaseerd op bestaande Nederlandse en internationale wetgeving. De belangrijkste rechten en plichten van werkgevers en werknemers op een rijtje:
Dit gaat alleen over een school :P Maar staat wel iets belangrijks in:
Controle van e-mail en ander internetgebruik mag alleen als de werkgever het vermoeden heeft dat een werknemer het bedrijfsbelang schaadt. Dit vermoeden moet redelijk zijn
En tja, van elke leerling valt te verwachten (vooral mensen die dit soort dingen weten en zich er druk om maken) dat ze het proces schaden :P (PC schade toedoen, andere leerlingen hinderen in hun computergebruik, etc:P)

edit:

En om te verkomen dat je in Dos zit zoals bij ons gebeurd en dan net send loopjes aant maken bent waardoor alle pc's gaan bliepen en popups krijgen.

Whahaha dat doet me terugdenken aan mijn tijd op school :P net send all Hoiiii (in die trance) alleen werd systeembeheerder op een gegeven moment boos en toen mocht het niet meer :-/ ging die ons berichtjes sturen:P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 19:19 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

J-air schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:01:
[...]

Sinds wanneer is een school een openbare ruimte ?? Bovendien ben je op de hoogte gesteld.
Je maakt gebruik van andermans spullen, dus zul je die regeltjes moeten volgen. Bovendien, wat denk je hiermee te bereiken ? School ziet je al aankomen: "Ja maar meneer dit mag niet.." Denk je dat je er iets aan verandert ? Live with it.

offtopic:
Lekkere sysadmin dan, messenger service gaat hier als eerste uit ;)

[ Voor 6% gewijzigd door KillerAce_NL op 28-02-2007 19:21 ]

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Bij ons draaien we het programma SANAKO study 100 om mee-te-kijken bij leerlingen, dit om te controleren of ze niet hotmailen/msn-nen/chatten, geen P0rn kijken, geen filmpjes kijken /online radio luisteren enz. dit is op een bordje aangegeven, dit bordje hangt ook in iedere ruimte waar een pc staat.

mits de school het goed aangeeft is het dus gewoon toegestaan.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RaJitsu schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:13:
Daarbij kan tevens gesteld worden dat de controle er is met het doel schadelijke handelingen te voorkomen. Wetboek van strafrecht, Tweede boek: Misdrijven artikelen; Artikel 350a.
Strafvordering (waar opsporing onder valt) heeft alleen plaats op de wijze bij de wet voorzien (art. 1 Sv). Voor dit doel moet er dus een formele wet zijn die toestaat dat iemand van school mee mag kijken.

Verwijderd

2bmws schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:21:
Bij ons draaien we het programma SANAKO study 100 om mee-te-kijken bij leerlingen, dit om te controleren of ze niet hotmailen/msn-nen/chatten, geen P0rn kijken, geen filmpjes kijken /online radio luisteren enz. dit is op een bordje aangegeven, dit bordje hangt ook in iedere ruimte waar een pc staat.

Jups er is geen wet die het verbied, er zijn alleen maar wetten die aangeven onder welke omstandigheden dit mag worden gedaan

offtopic:
dat is inmiddels wel al iets van 7 jaar geleden ofzo :+

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Leuke quote, alleen helaas niet echt een goeie richtlijn. Er zijn zat bedrijven waar dus totaal geen OR aanwezig is. En dat internet voor iedereen toegankelijk moet zijn slaat eigenlijk ook nergens op. De administratie pc van een supermarkt heeft dan wel eens waar internet, maar ik denk niet dat vakkenvullers/kassie-miepjes er mee komen om te zeggen, hey, ik ga ff een kwartiertje internetten, neem jij het even van me over?

Verder ben ik al helemaal geen voorstander om te mailen met een adres wat niet 100% van mij is. Met als voorbeeld een zakelijk email adres. Op het moment dat de werknemer weggaat, kan ik me prima begrijpen dat de werkgever het mail-adres nog in leven laat, als er contact met klanten was op dat adres (is tijdje terug zelfs nog een topic over geweest).

Ik ben van mening, dat ik als ik werk, mezelf 8 uur op een dag uitleen aan een bedrijf, waar het bedrijf bepaald wat ik ga doen. Daar krijg ik dus ook m'n centen voor. Nog even en we gaan ook nog eens onder werktijd naar de kapper, met als argument: m'n haar groeit toch ook tijdens werktijd. Waarop de baas dan weer zegt: maar het groeit niet alleen onder werktijd. Waar we dan weer met z'n alle zeggen: Maar ook niet alles gaat eraf.. 8)7

Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat er een gat in het school/bedrijfs netwerk zit, en dat er een deel documenten niet meer zijn afgeschermd. Daar zit je dan met je lading 'vertrouwelijke documenten'. Zorg gewoon dat je dat soort dingen lekker thuis doet. Dan hoef je je ook niet druk te maken over het feit dat er toevallig doordat een admin op een verkeerde knop drukt, en ipv pc1 overneemt die hulp nodih heeft, jouw console overneemt terwijl je met een iets bezig bent wat je niet wil dat een ander inziet.

Korte versie: Op school doe je schoolzooi, op het werk, werk je, prive doe je dan ook maar lekker prive, dus thuis.

Ey!! Macarena \o/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:08
2bmws schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:21:

Waarom geen online radio?

Kan me best voorstellen dat dat relaxt is, als je bezig bent een verslag o.i.d te typen.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
ThinkPadd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:35:
[...]

Kan me best voorstellen dat dat relaxt is, als je bezig bent een verslag o.i.d te typen.
Omdat het een internet verbinding is van 2mbit, en er 400 computers op aangesloten zijn, wat denk je dat er met de bandbreedte gebeurd als er 20 online radio gaan zitten luisteren.. - streaming audio dus...

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:35:
[...]

Misschien omdat dat onnodig bandbreedte inneemt? O-) En het internet van andere mensen dus 'langzamer' zou gaan alleen omdat iemand zo nodig muziek wil luisteren

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 19:37 ]

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 22:46

Mud.Starrr

I shoot people for money

Jazzle schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:26:
[...]
Ik vroeg me laatst hetzelfde af als de TS, en bij mij op school wordt er dus niet verteld dat ze alles zien en loggen. Vind dit eigenlijk zeer kwalijk aangezien het gewoon inbreuk is op mijn privacy, ze hebben groot gelijk dat de computers alleen beschikbaar zijn voor schoolwerk, maar ze mogen wel van te voren melden dat ze alles mee kunnen kijken.
Als ze dat niet aangeven, nergens op geen enkele manier, is het volgens mij verboden.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

RaZ schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:29:
[...]

Leuke quote, alleen helaas niet echt een goeie richtlijn.
De quote komt hier vandaan http://www.cbpweb.nl/rgk/index.htm

Als het geen goede richtlijn is dan hebben de door ons Nederlanders gekozen parlement niet de juiste beleidsmakers in dienst om een beleid te maken die wij als burger goed achten.

Zelf vindt ik de richtlijn heel goed (ben zelf ICT architect en heb het soms ook moeilijk met het vraagstuk privacy vs. beschikbaarheid) en biedt het zeker houvast om bepaalde keuzes te maken m.b.t. logging en monitoring.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• -DG-
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:17:
[...]
edit:
En om te verkomen dat je in Dos zit zoals bij ons gebeurd en dan net send loopjes aant maken bent waardoor alle pc's gaan bliepen en popups krijgen.

Whahaha dat doet me terugdenken aan mijn tijd op school :P net send all Hoiiii (in die trance) alleen werd systeembeheerder op een gegeven moment boos en toen mocht het niet meer :-/ ging die ons berichtjes sturen:P
offtopic:
Wat wij deden was een batch maken, iets van:

@echo off
:a
net send * VIRUS!!
goto a

die opslaan als a.bat en die vervolgens in de taakplanner zetten zodat die 1 min. nadat je weg gaat af gaat. :D
kinderachtig he. :P

vooral dat laatste is leuk omdat je dan van een afstandje kunt zien hoe alle pc's bliepen. :D

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-03 23:12

TommyGun

Stik er maar in!

Altijd leuk die moraal ridders :P

School waar ik voorheen zat hadden ze NetOp School. Dan zag je ff de muis knipperen of het beeld flitsen en dan wist je dat er iemand naar full screen overschakelde en met je mee keek. Vervolgens ging je muis trippen (natuurlijk tegen sturen ;)) en kreeg je een fijn wit scherm met het NetOp School logo. Tijdens dat scherm kon je echt niks uit voeren, was toch best wel goed beveiligd.

De school waar ik nu op zit gebruikt gewoon Remote Administrator, maar ik heb zo'n idee dat dat niet echt werkt. Bij NetOp School had je namelijk een overzicht van alle systemen, met live-beelden, maar voor zover ik weet heeft Radmin dat niet. (Moet je eerst connecten?)

En voor blocked site's hebben we natuurlijk http proxy's :P

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 01-03-2007 00:30 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1