Toon posts:

[Refreshrates] Horizontale en Verticale refreshrates?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb nu een tijd een XFX GeForce 6600GT die ik na veel gekloot eindelijk aan de praat heb gekregen.

Hij doet het nu dus prima, maar er is nog een mankement overgebleven..

Op mijn huidige scherm (die langzaam aan het sterven is :( ) werkt het kwa resolutie en refreshrates en dergelijke allemaal prima. Nou heb ik de laatste tijd af en toe eens een ander scherm geleent voor bijvoorbeeld een LAN bij een vriend thuis of zoiets dergelijks.. Nou werkt het scherm op zich prima, maar bij bepaalde applicaties of soms gewoon Windows bij het opstarten, weigert die mijn normale resolutie en snelheid op te pakken...

Nou heb ik eens die foutmelding goed bestudeerd en kwam daaruit dat de HORIZONTALE refreshrate te hoog lag... Die gaat namelijk van 60Hz tot 72/75Hz op de meeste schermen (De 2 die ik gebrukt heb in ieder geval wel), en de verticale refresh rate van 50Hz tot 120Hz of iets dergelijks, afhankelijk van de kwaliteit van je scherm.

Mijn videokaart wou de horizontale refreshrate op 75Hz of 78Hz zetten of iets dergelijks... Net boven het limiet.. Verticaal leek er niet zoveel mis mee te zijn.

Nou is mijn vraag, hoe kan dit? Is dit een foutieve instelling op de videokaart? En hoe kan ik dit voorkomen aangezien ik een nieuw scherm wil gaan aanschaffen en natuurlijk graag op LAN's waar ik alleen mijn systeem meeneem ook andermans scherm gewoon volledig wil benutten.

Bij voorbaat dank,

Bjorn.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 17:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De horizontale refreshrate is gewoon afgeleid van de resolutie en de verticale refreshrate. Stel de verticale refreshrate is 60Hz en je resolutie is 1280x1024 dan moeten er in 1/60 seconden 1024 lijnen worden neergezet. Over elke lijn doet hij dan 1/60 x 1/1024 = 1/61440. Je horizontale refrashrate is dus 61kHz.

Leuk verhaal, maar verder helemaal niet relevant voor je probleem. Meeste CRT schermen kunnen een behoorlijk hoge refreshrate aan. TFT schermen daarintegen willen niet meer dan 60Hz of 75Hz. Bij TFT schermen is het verder ook helemaal niet belangrijk. Wil je een ander scherm aan ej computer hangen dan kun je eht beste bij je instellingen (beeldscherm instellingen en dan geavanceerd) even je verticale refreshrate op 60 zetten. Je weet dan iig dat je dan zeker weten beeld hebt. Zorg ook dat je je resolutie niet hoger zet dan de native resolutie van het TFT scherm. Dan willen ze ook nog wel eens zwart beeld geven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Als je wilt dat we je helpen, dan hebben we toch echt twee dingen nodig:

- specs van de monitoren in kwestie (iig merk+model)
- eenheden bij die getallen die je noemt, zie verhaal van Janoz hierboven.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Helder, ik werk hem even bij.

Verder: Als dat afgeleid word van wat m'n resolutie en verticale refreshrate is, hoe kan het dan zijn dat de 17" CRT schermen in de beide gevallen op 60Hz een out-of-range error gaven op de horizontale frequency?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 18:37 ]