DNS probleem

Pagina: 1
Acties:

• LordMatanza
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-04-2023
Mensen ik zit met het volgende probleem:

Ik heb 1 wifi router met 1 extern ip en 1 intern ip (10.0.0.1).
Deze router is verbonden met de interne router (mijn server) deze heeft extern ip 10.0.0.2 en intern
192.168.2.1.
De wifi clients kunnen naar binnen toe door een static route op de wifi router (192.168.0.0 via
10.0.0.2).
De interne router (mijn server) draait een dns-server met daarin de hostnames van alle clients.
De interne router (mijn server) kan zelf de host names resolven via de dns server.
De wifi clients kunnen zelf de host names resolven via de dns server (route via de wifi router).
Maar de clients die op dezelfde switch zitten als de interne kant van de interne router (mijn server)
kunnen de host names niet resolven terwijl zij wel van de dns server gebruik maken.
Zij kunnen echter wel via het ip de andere clients benaderen, dus firewall is geen probleem.
Andere dns aanvragen gaan wel goed via de dns server.

Topologie:
Afbeeldingslocatie: http://lordmatanza.mine.nu/files/topologie.jpg

• Scary Gil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 13:52
Welke server OS heb je? bij windows 2003 kun je namelijk aangeven op welke interface de dns moet luisteren.

• LordMatanza
Ik maak gebruik van Fedora Linux (FC6) met Bind als dns server.
De server luistert naar alle interfaces, de clients kunnen ook verbinding maken met de dns server voor andere verzoeken (bijvoorbeeld google.nl etc), dit werkt allemaal, behalve die host names.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Kortom, je DHCP-server meldt de uitgedeelde IP-adressen niet aan je DNS-server.

Regel dit.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• LordMatanza
Half opgelost

Nope, dat was niet het probleem.
Het probleem was dat mijn (wired) linux clients allemaal de nscd service draaiden.
Deze service houdt een eigen dns cache bij die dus blijkbaar niet goed geupdate werd.

Mijn (wired) linux clients werken nu dus naar behoren... nu de (wired) windows clients nog, deze hebben nog steeds hetzelfde probleem, hoewel deze bakken al opnieuw gereboot zijn en de dns cache handmatig geleegd is...

[ Voor 13% gewijzigd door LordMatanza op 01-03-2007 03:22 ]

• LordMatanza
Ok, mijn probleem is opgelost...
alle computers moesten in een domein worden gehangen, dan werkt het perfect :)
Pagina: 1