zwart wit foto afdrukken geeft blauwe kleur

Pagina: 1
Acties:
  • 2.880 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 18:42
Hallo allemaal,
Ik heb al eens gezocht op het forum, maar vreemd genoeg kan ik er niets over terugvinden.
Vroeger heb ik van mijn kinderen een foto reportage laten maken Het zijn allemaal zwart wit foto's. Ik scan ze in met mijn HP scanner op 600dpi en wil ze dan afdrukken. Op het scherm zijn ze mooi zwart-wit, maar als ik ze afdruk zijn ze eigenlijk blauw-wit.
Tis niet dat ze een beetje blauw zijn maar er is gewoon geen grijs te bespeuren, ze zijn echt blauw. Nu had ik bij mijn printer instellingen van mijn epson d88 al gekozen voor een grijze afdruk en in photoshop al grijswaarden ingesteld, wat ik ook probeer, ze blijven blauw.
Ik druk ze af op fotopapier. (Epson premium glossy, stel ik ook in bij de printer instellingen)

Iemand enig idee ?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is het niet een blauwe 'spiegeling'? Heb je originele inkt of bijgevuld? Het kan natuurlijk ook kwalitatief slechte inkt zijn.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 18:42
Eusebius schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:07:
Is het niet een blauwe 'spiegeling'? Heb je originele inkt of bijgevuld? Het kan natuurlijk ook kwalitatief slechte inkt zijn.
Wat bedoel je met spiegeling ?
Hoe ik de foto's ook bekijk, ze zijn gewoon blauw - wit, er is echt geen grijs te bespeuren.
Mijn inkt tanks zijn de officiele van epson, ik vul ze nooit bij maar steek altijd volledige nieuwe van epson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

stuur ze eens op naar een online fotoservice en kijk wat die er van bakken ;)

en is je monitor wel goed gecalibreerd ? daar kan misschien ook nog vertekening in zitten als je het op het scherm wel zwart wit ziet. (ps zwart wit fotos bevatten ook geen grijs als je ze zelf in de doka afdrukt. de hema kreeg het vroeger wel voor elkaar om grijs door zwart wit fotos te gooien 8)7 , 1 keer gezien en toen wist ik dat je dat nooit meer moest wegbrengen (analoge tijdperk dan he) )

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 28-02-2007 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 167065 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:45:
stuur ze eens op naar een online fotoservice en kijk wat die er van bakken ;)

en is je monitor wel goed gecalibreerd ? daar kan misschien ook nog vertekening in zitten als je het op het scherm wel zwart wit ziet. (ps zwart wit fotos bevatten ook geen grijs als je ze zelf in de doka afdrukt. de hema kreeg het vroeger wel voor elkaar om grijs door zwart wit fotos te gooien 8)7 , 1 keer gezien en toen wist ik dat je dat nooit meer moest wegbrengen (analoge tijdperk dan he) )
Een greyscale file kan natuurlijk iig nooit geen blauw bevatten. Hoe scheef je monitor ook gecalibreerd is :)

TS: Je weet zeker dat je printer niet de keurentank gebruikt voor die print? En dus probeert om daarmee zwart te 'maken'. Probeer eens of ie ook wil printen met alleen de zwarte cartridge erin anders? Maar dat zal neem ik aan wel goed gaan, zeker als je ook al expliciet in grijswaarden hebt geprint.

Als dat het allemaal niet is kan het haast alleen aan het papier liggen :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:44

YellowCube

Wait...what?

topic even verplaatst.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Wie laat je de color management doen? Photoshop of de printer? Als de een het doet, zorg dan dat de ander het zeer zeker NIET doet! Dit leidt altijd tot kleurzwemen.

Als je niet weet hoe dat moet, moet je Photoshop vertellen dat de printer de color management afhandelt. Daar zou ik eerst es mee beginnen.

In het andere geval moet je Photoshop het doelprofiel vertellen (kies er een die bij het juiste papier+inkt hoort) en een rendering intent. Kies voor het rendering intent dit keer Relative Colorimetric. In de driver zet je dan vervolgens de color management uit. Hoe dat bij Epson precies gaat, weet ik niet, maar gaan zal het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33
Kleurzwemen krijg je ook als je afdrukt op papier dat niet bestemd is voor z/w prints, als je een z/w print wil maken.
zwart wit fotos bevatten ook geen grijs als je ze zelf in de doka afdrukt.
Eh, da's ook niet helemaal waar... Je hebt zowiezo ook variaties van grijs in een z/w foto, anders heb je enkel diepzwart en volledig wit.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Misschien te simpel gedacht maar zou het niet kunnen dat gewoon je kleurencartridge leeg is, (de kleur geel) en dat je in kleur afdrukt. Indien geel leeg is krijg je vaak dat zwart blauw wordt.

/edit Als je een tijd niet geprint hebt kan het ook izjn dat de inkt in je cartdrige is uitgedroogd en dat de inktkop nu verstopt zit met opgedroogde inkt.

[ Voor 29% gewijzigd door under-world op 01-03-2007 09:35 ]

Pagina: 1