Diesel in de kou

Pagina: 1
Acties:
  • 1.569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:14

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Topicstarter
Zoals sommigen weten ga ik over een paar maanden emigreren naar Zweden. In Zweden krijg ik een interessant leasebudget, waarvoor ik dus een auto uit kan gaan zoeken. Zelf ben ik wel gecharmeerd van dieselbakken, maar ik heb min of meer begrepen dat een (nieuwe, moderne) diesel in de kou niet al te jofel wil opstarten. Is dat waar, of gewoon een broodje aap? Aangezien daar, en ook in koudere oorden, wel gewoon vrachtwagens rondrijden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er is toch speciale diesel voor in de winter? Ik neem aan dat ze dat in Zweden bijna permanent voeren als het er blijkbaar zo koud is :) Verder weet ik het niet, ik rijd een benzine, sorry :*

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Zweden heeft meer een landklimaat, dus frisjes in de winter, en aangenaam warmpjes in de zomer. ;)

Ik vraag het me af hoe het zit met diesel, daar had ik, tot voor kort, nooit bij stilgestaan.

edit: En ik hoop er straks ook niet mee stil te staan. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Hillie op 28-02-2007 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

vanaf een bepaalde temperatuur gaat diesel vlokken maar ik verwacht dat ze in een land als Zweden hier wel de middelen hebben dit verder uit te stellen cq voorkomen.
Je hoort nog wel eens verhalen over het mengen met benzine maar met de nieuwe generatie dieselmotoren is dat niet raadzaam en kan je behoorlijke motorschade oplopen.
Verder zou er brandstoftank verwarming in de auto gezet kunnen worden had mijn vrachtauto ook toen ik nog op behoorlijk koude oorden reed.
Ik durf zo niet te zeggen of dit voor de personenauto ook leverbaar is.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18

Wok

Dakloos...

Wenst u ketchup bij uw broodje? ;)

Met andere woorden: dat mag je met een korrel zout nemen. Er zal een kern van waarheid inzitten, maar als de omstandigheden daar dusdanig extreem zijn dat het überhaupt van invloed zou zijn, dan zijn de Zweden daar ook wel op voorbereid met onder andere die 'winterdiesel' die Grrrrrene noemt. Dat is diesel met een iets andere samenstelling (lees: met een scheut benzine erdoor) om vlokvorming tegen te gaan.

Anders heb je altijd nog de mogelijkheid om een standkachel te (laten) monteren :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:08:
Wenst u ketchup bij uw broodje? ;)

Met andere woorden: dat mag je met een korrel zout nemen. Er zal een kern van waarheid inzitten, maar als de omstandigheden daar dusdanig extreem zijn dat het überhaupt van invloed zou zijn, dan zijn de Zweden daar ook wel op voorbereid met onder andere die 'winterdiesel' die Grrrrrene noemt. Dat is diesel met een iets andere samenstelling (lees: met een scheut benzine erdoor) om vlokvorming tegen te gaan.

Anders heb je altijd nog de mogelijkheid om een standkachel te (laten) monteren :)
Of een verwarmingselement die het water opwarmt dmv de plaats van een vriesplug in de motor. Die plug je gewoon in het stopcontact, zit geloof ik een timer op en half uurtje aanzetten is starten en wegrijden in een warm interieur.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06 23:29
diesel in Noorwegen heeft speciale additieven en kan prima tegen de winter... zeker met een motorwarmer.

[ Voor 61% gewijzigd door maarud op 20-11-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Kijk aan, een ervaringsdeskundige! ;)

Toch wel leuk dat je een hoop verschillende geluiden hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:44
Volgens mij is dat echt onzin. Dat wil zeggen, als het -25 is, ok dan heb je misschien wat start problemen, maar als je netjes voorgloeit en een goede accu hebt gaat het prima. Mijn pa rijd al jaren diesel en gaat altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Mjah, ik ga dus in Zweden wonen, waar het wel vaker ver onder nul duikelt. Hier in NL zou ik me ook geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52
Vaak hebben ze in Zweden ook gewoon een stopcontact op de parkeerplaats om een kacheltje die in je auto zit (om de motor warm te houden) op aan te sluiten.

(Tenminste dat is wat m'n vader zei :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Leuk en aardig, maar aan al die "hearsay"-vehalen heb je natuurlijk niet zoveel. Als diesel daadwerkelijk een probleem geeft (waar het niet op lijkt), dan is het misschien zaak om maar aan de benzine te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ze hebben oa Artic Diesel met veel lichtere dieselfracties. Dat bevriest niet en heeft ook een lager kookpunt dan normaal. Het zal waarschijnlijk oa beschikken over een ander cetaangetal, ontsteekt beter dan hetgeen wat wij hebben met cetaangetal 50
Wok schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:08:
Dat is diesel met een iets andere samenstelling (lees: met een scheut benzine erdoor) om vlokvorming tegen te gaan.
Nee, benzine heeft invloed op de viscositeit en kan en zal ontstekingsuitstel veroorzaken wat je niet wenst bij een diesel. En met de huidige hoge drukken van dieselpompen zou ik het niet proberen wanneer standaard diesel al je pomp naar de klote kan helpen.

[ Voor 94% gewijzigd door Chevy454 op 28-02-2007 18:19 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
De diesel zal in Zweden daarop voorzien zijn hoor. Indien je de wagen echt buiten overnacht en je problemen verwacht, kan je misschien vragen of jouw wagen uitgerust kan worden met een standkachel? Dat is een systeem die werkt op de brandstof van de wagen en de motor en de wagen kan voorverwarmen. Voorbeeldje: http://www.webasto.nl/am/nl/am_auto_heaters.html

Het hangt er waarschijnlijk ook wel van af waar in Zweden je gaat wonen? Het zuiden van Zweden heeft een gematigder klimaat dan het noorden en het hoge noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Jep, webasto erin en probleem opgelost. Als je je motor en de brandstofleiding voorverwarmt start ie altijd... en het is veel beter voor de motor omdat ie nooit helemaal koud wordt gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Cool. Ik kom trouwens in de buurt van (net boven) Stockholm te zitten, dus bovenaan de onderste helft van Zweden. Het zal gemiddeld wel OK zijn, maar het is natuurlijk klote als je in een weekje met relatief streng weer elke ochtend weer aan de slag moet met je straalkacheltje. :+

Op kantoor hebben ze trouwens een parkeergarage, dus da's goed, bij m'n woonlocatie weet ik het totaal nog niet (want ik weet ook nog niet waar ik precies ga wonen ;)) en bij klanten is het natuurlijk ook afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Goede gloeibougies / gloeispiralen zijn ook wel belangrijk. Stond 4 weken terug nog in Oostenrijk waar dat kreng (306) niet aan de praat te krijgen was, 4 nieuwe gloeispiralen en hij start weer in 1 keer.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

En dan uiteraard een goede accu die een beetje overpowered is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 16:19

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Tsjilp schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:06:
Goede gloeibougies / gloeispiralen zijn ook wel belangrijk. Stond 4 weken terug nog in Oostenrijk waar dat kreng (306) niet aan de praat te krijgen was, 4 nieuwe gloeispiralen en hij start weer in 1 keer.
Een beetje moderne DI diesel moter hoef je niet eens tegloeien :9

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Laatst online: 07-07-2024
Wagens in Zweden/Finland/ etc. zijn zelfs lichtjes aangepast om met de extreme kou te kunnen omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Technische problemen verwacht ik niet echt, aangezien ik een nieuwe bak krijg (die daar hopelijk wel bestand is tegen de omstandigheden) en dat dan ook door de leasemaatschappij afgehandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

mijn TDI start iig prima in de winter, nou heb ik hier max -8 -10 meegemaakt, maar hij startte wel. :+

collega van mij heeft 2'de huisje in zwelden, redelijk in het noorden daar is het in de wintermaanden -20 of kouder.... zijn diesel start daar ook, hij heeft speciaal spul door de brandstof anders gaat de diesel wel vlokken.

voor de duidelijkheid: winter diesel (wat ook in nl verkocht wordt) zit GEEN scheut benzine in.... zou niet best zijn. je hebt kleien flesjes met een of ander goedje, scheutje in je tank en de diesel gaat niet vlokken.

[ Voor 27% gewijzigd door Chaoss op 01-03-2007 14:34 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ghostrider schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:29:
[...]

Een beetje moderne DI diesel moter hoef je niet eens tegloeien :9
Nee, die gloeit uit zichzelf, maar gloeit dus wel degelijk voor (heb ik me laten vertellen)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

bartvl schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:46:
[...]

Nee, die gloeit uit zichzelf, maar gloeit dus wel degelijk voor (heb ik me laten vertellen)
klopt
Dit doen ze zelfs onder het rijden soms om emissie eisen te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171133

Mijn papa rijdt ook Diesel, en dat ding wil voor geen meter starten als het buiten koud is.

Overigens is alles wat te vervangen viel aan dat ding onderhand ook wel vervangen (gloeibougie's, bekabeling, sensoren, alles) en nóg blijft dat ding kloterig starten zodra de temperatuur daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Anoniem: 171133 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:21:
Mijn papa rijdt ook Diesel, en dat ding wil voor geen meter starten als het buiten koud is.

Overigens is alles wat te vervangen viel aan dat ding onderhand ook wel vervangen (gloeibougie's, bekabeling, sensoren, alles) en nóg blijft dat ding kloterig starten zodra de temperatuur daalt.
(graag dan ook type auto, leeftijd km-stand enzo, dan kan de TS het in de overweging meenemen)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
bartvl schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:46:
:N

We hebben bij een direct ingespoten Volvo V70 de gloeibougies vervangen door druksensoren. De verbrandingskamer is bij een direct ingespoten diesel beter dan bij een indirecte veriant. Je kan perfect zonder gloeibougies starten, enkel uit comfort redenen zitten die bougies er nog in. Voor ons klimaat dan toch, bij erg koude omstandigheden kan je niet zonder.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartvl schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:23:
[...]

(graag dan ook type auto, leeftijd km-stand enzo, dan kan de TS het in de overweging meenemen)
Ohwja :+
Het gaat om een Renault Laguna Break, 1.9tdi uit 1999. Als ik me niet vergis heeft de auto net 140.000 km ofzo erop zitten. We hebben deze auto niet nieuw aangeschaft, maar in 2003. Toen begonnen de startproblemen al (we kochten dat ding in de winter). Omdat er geen garantie op de auto zat konden we het lekker zelf uitzoeken. Blauw betaald aan reparaties! en hee! het ging beter! auto reed als een zonnetje (ondertussen was het zomer) maar zodra het weer kouder werd begon het gedoe weer.. En weer torenhoge reparatie kosten... Nu nemen we het maar gewoon voor lief en zijn soms als t vriest 20 minuten bezig om de auto gestart te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Tja, ik mag aannemen dat men in koudere oorden dan aangepaste Renaults verkoopt, of dat merk komt gewoon niet voor in het spectrum. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Laatst online: 07-07-2024
Hillie schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:28:
Tja, ik mag aannemen dat men in koudere oorden dan aangepaste Renaults verkoopt, of dat merk komt gewoon niet voor in het spectrum. ;)
In koudere oorden (en dan bedoel ik _echt_ koudere oorden zoals in m'n vorige posting aangegeven) zijn de wagens inderdaad voorzien voor de guurdere weersomstandigheden. (andere merken trouwens ook)

Wat bovenstaande Laguna betreft, ook die start normaal gezien perfect bij koud weer, er vanuit gaande dat die technisch ook perfect inorde is. Bij bovenvermelde wagen gaat dat niet het geval zijn vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Volgens mijn Zweedse collega's gaat dat prima, diesel rijden. In de koudere oorden hebben veel mensen wel standkachels en/of garages om de auto op temperatuur te houden maar het is niet zo dat je met diesels vaker ellende hoort in de winter dan met benzine auto's.

Reinste subjectiviteit misshcien,maar 9 mensen die diesel rijden hebben zich er over gebogen en omdat ze allemaal in Zweden wonen (en behalve één ook Zweed zijn) verklaar ik ze voor dit topic van toepassing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mijn saab gloeit wel voor maar dat gaat zo snel dat het amper een naam mag hebben..
In de zomer knippert het lampje allen ff..
Dus koop een saab of volvo dan zit je daar wel goed lijkt me, die zijn voor dat klimaat gemaakt.

en Hillie, is dat nog skane waar je gaat wonen?
zo ja dan kan ik je de Wallander serie van schrijver Henning Mankel aanraden, erg spannende detectives die daar afspelen.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blacksnak schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:36:
[...]

Wat bovenstaande Laguna betreft, ook die start normaal gezien perfect bij koud weer, er vanuit gaande dat die technisch ook perfect inorde is. Bij bovenvermelde wagen gaat dat niet het geval zijn vrees ik :)
Nou! als jij er dan verstand van hebt, feel free om het te komen maken ;) Alles (en dan meen ik ook serieus alles) wat te vervangen viel, ís vervangen. Tot een nieuwe boordcomputer aan toe. Niks helpt :P. Dat ding heeft zelfs een week bij de garage gestaan voor allerlei tests etc. maar ze konden niks vinden wat mis was. Koste alleen wel een hoop geld :+. Daarnaast is mijn opa monteur, die heeft 'm ook al minstens 100x binnenstebuiten gekeerd :P. 't is dat auto 's geen gevoel hebben, maar anders zou ik denken dat dat ding het erom deed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Anoniem: 399 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:38:
Reinste subjectiviteit misshcien,maar 9 mensen die diesel rijden hebben zich er over gebogen en omdat ze allemaal in Zweden wonen (en behalve één ook Zweed zijn) verklaar ik ze voor dit topic van toepassing :)
Bedankt voor het rondvragen KnetterGek (what's in a name? ;))! Werk je voor Ericsson o.i.d.?

@ToolkiT: Nope, niet in Skane, maar in Kista. Zit veel semiconductorindustrie, en da's mijn vakgebied intussen geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Hillie schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:46:
[...]
Bedankt voor het rondvragen KnetterGek (what's in a name? ;))! Werk je voor Ericsson o.i.d.?
Nee, bij een héle grote speler in de papierindustrie die nog een paar andere dingen erbij hobbiet. Eén bedrijfstak heeft z'n europese datacenter in Zweden (2000 gebruikers) en één tak z'n globale datacentrum (900 gebruikers) met als resultaat dat daar 9 ITers een fulltime job hebben. En die hebben allemaal Office Communicator, wat de vraag stellen vereenvoudigt.
Ik ben niet zo gek dat ik even naar Stockholm gevlogen ben om dat na te trekken voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Anoniem: 399 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 11:21:
Ik ben niet zo gek dat ik even naar Stockholm gevlogen ben om dat na te trekken voor je :)
Niet eens???!? Dat valt me zwaar tegen! 8) :+

Ik zal m'n toekomstige collega's even vragen hoe het zit met diesel en benzine qua kosten in de maandelijkse leaseprijs. Wat ik begrepen heb wordt de brandstof die je krijgt van de baas belast op je inkomstenbelasting, dus een relatief zuinige wagen mag dan ook wel. Misschien geldt daar een milieupenalty op diesel o.i.d., da's ook nog wel interesant om te weten. Overigens is het prijsverschil benzine/diesel niet zo groot in Zweden als het hier in NL is.

Pagina: 1