[Ubuntu & Fedora] random crashes en crashen bij booten.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

Topicstarter
Hallo,

Ik wil dus naast mijn XP instalatie Linux draaien waarbij ik in eerste instantie koos voor Ubuntu. Live CD gedownload van de site en daarmee geinstalleerd op mijn 2e harddrive (20gig partitie en 512mb swap partitie). het eerste vreemde probleem was al dat grub ontzetten traag laadde, 1 min tot 1min 30 tot het selectie scherm. 2e probleem met ubuntu was dat hij random crasht waarneer je bezig bent, toch wel vrij snel (binnen 5 min) nadat je geboot had, scherm wordt gewoon zwart (dus geen video output).

Toen fedora 6 geprobeerd, DVD instalatie gebrand en gecheckd, allemaal prima. na de instalatie kom je dan bij een wizard voor wat eerste instellingen, en als je dat af rond chrast ie ongeveer op de zelfde manier als bij Ubuntu.

Ik weet moeilijk waar ik op moet zoeken bij deze problemen, wel veel topics doorgelezen maar nog geen echte oplossingen tegengekomen.

tot slot de specs:
P4 2.4 (533)
1gig PC2700
ASUS P4P 800-X
Ati Radeon 9700

windows staat op een 120 gig maxtor, de linux partities maakte ik op een 200gig maxtor.

weet iemand de oorzaak van deze problemen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:13
Crasht Ubuntu ook als je het vanaf de liveCD opstart? En heb je onder Windows XP last van vreemde errors, vastlopers, oid?

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik krijg het idee dat je geheugen stuk is. Wat gebeurt er als je in Windows een zware game start? Probeer anders memtest eens te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Topicstarter
windows draait prima en games lopen ook goed, ik zal memtest eens proberen,

met de live cd loopt alles ook prima.

[ Voor 22% gewijzigd door Odin op 28-02-2007 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje aan de TS: is het probleem opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde issue. Het is volgens mij geen hardwareprobleem aangezien Windows XP het prima doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Topicstarter
sorry voor de late reactie.
nee het probleem is niet opgelost, ik heb mijn 2 reepjes geheugen gewisseld en alee bij afzonderlijk verwijderd, maar het blijft hardnekkig terugkomen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Topicstarter
Ik heb nog wat verder getest en Memtest gedraait in 3 geheugen opstellingen (ik heb 2x 512MB van samsung en kingston), dus allebij en elk afzonderlijk.
Telkens stopt memtest er mee na test 2, vrij snel dus.

voordat ik nieuw geheugen ga kopen, zou dit echt de enige oorzaak van het probleem zijn? (2 defecte reepjes lijkt me wel heel sterk)

ik merk ook dat de harde schijven voor mijn gevoel vrij heet worden, zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Odin op 14-03-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Odin schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 22:05:
Ik heb nog wat verder getest en Memtest gedraait in 3 geheugen opstellingen (ik heb 2x 512MB van samsung en kingston), dus allebij en elk afzonderlijk.
Telkens stopt memtest er mee na test 2, vrij snel dus.

voordat ik nieuw geheugen ga kopen, zou dit echt de enige oorzaak van het probleem zijn? (2 defecte reepjes lijkt me wel heel sterk)

ik merk ook dat de harde schijven voor mijn gevoel vrij heet worden, zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?
Je geheugenhdd heeft niets met je geheugen te maken. Als memtest zegt dat je geheugen brak is word het tijd om het te vervangen. GoT staat vol met mensen die denken dat hun geheugen (tot soms wel 4 balkjes) onschendbaar is of gewoonweg niet stuk kan zijn :Y

En een harde schijf die warm word kan het trouwens nog behoorlijk lang blijven doen (zoek maar even op de frontpage naar een onderzoek gepresenteerd door Google). Ook uit eigen ervaring kan ik dit concluderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 14-03-2007 22:37 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Heb je wel de goede drivers voor je videokaart bijvoorbeeld? De linux drivers kan je gewoon vanaf de ati site downloaden, http://ati.amd.com/support/driver.html
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:37:
Een vraagje aan de TS: is het probleem opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde issue. Het is volgens mij geen hardwareprobleem aangezien Windows XP het prima doet.
*nix is zowieso gevoeliger voor geheugen fouten, windows kan soms gewoon blijven werken waar *nix plat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Topicstarter
mja beeld enzo zijn geen problemen mee, toch verdenk ik het geheugen.

maja 2 defecte balkjes, blijf ik toch vreemd vinden, en memtest hangt altijd op een vast punt, en als ik die test (nummer 3) handmatig selecteer runt ie vrolijk.

soms zijn de dingen die je tegenkomt met hardware zo onlogisch :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Als memtest blijft hangen dan is het waarschijnlijk het geheugen idd, morgen anders even geheugen van iemand lenen zodat je het nog kan testen voor dat je nieuwe koopt?
Pagina: 1