Tearing verhelpen zonder Vsync?

Pagina: 1
Acties:
  • 598 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb net een nieuw TFT scherm (Samsung 226BW) en in games heb ik nauwelijks last van ghosting, maar waar ik wel veel last van heb is tearing.
Vsync aanzetten is de oplossing, dat weet ik; als ik dat doe ziet het er ook enorm smooth uit, maar het zorgt voor extreme input lag, waardoor elk spel onspeelbaar wordt.
Ik heb alles geprobeerd om die input lag te verminderen (low details (ik haal >200fps zonder vsync), max frames to render ahead 0,tragere muis sensitivity, ...), maar het blijft hetzelfde (ik gok 0.5sec).
Na gezocht te hebben naar tips om de tearing te verminderen, probeerde ik nog triple buffering aan (hoewel vsync uitstaat) en max frames to render ahead op 0 en underclocking, wat ook helemaal niets hielp.
Ik heb de fps in-game (Quake 4) gelimiteerd op allerlei waarden (58,59,60,61,62,63,64,90,120fps), maar dat bracht ook totaal geen verbetering.
Ik speel op 1680x1050@60Hz op een 6800GT AGP via DVI.

Ik zoek dus een oplossing om tearing zoveel mogelijk terug te brengen zonder VSYNC aan te zetten.

Zou het misschien kunnen helpen om aan de waarden in dit scherm te sleutelen?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dav/timing.png

[ Voor 6% gewijzigd door Dav- op 01-03-2007 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Probeer anders een lagere resolutie met Anti Aliasing an en VSYNC aan...

Denk nl niet dat er een andere optie is, aangezien VSYNC juist gemaakt is om de FPS gelijk aan de hertz frequentie te houden(correct me if i'm wrong)

[ Voor 51% gewijzigd door kevlar01 op 28-02-2007 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Misschien een lagere resolutie met een hogere refreshrate?

Just my 2 cents :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat is de standaard refresh rate volgens de handleiding? Ik kan online bij Samsung de handleiding niet vinden, maar sommige LCD's hebben een refresh rate van 72Hz, dat zou in de handleiding moeten staan.

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00
kevlar01 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:57:
Probeer anders een lagere resolutie met Anti Aliasing an en VSYNC aan...

Denk nl niet dat er een andere optie is, aangezien VSYNC juist gemaakt is om de FPS gelijk aan de hertz frequentie te houden(correct me if i'm wrong)
Dat denk ik dus ook.

Of je moet je grafische settings hoger zetten zodat je nooit boven de 60 frames uitkomt. Maarja, of dat een mooie oplossing is.... :?
Ik weet dat veel gamers in shooters toch minimaal 50 a 60 frames willen hebben. Ik weet niet of dit ook voor jouw geld...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav-
Nee, lagere res verandert niets.
En zoals jullie gelezen hebben, heb ik ook last van tearing wanneer ik de fps op 60fps cap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00
Dav- schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:46:
Nee, lagere res verandert niets.
En zoals jullie gelezen hebben, heb ik ook last van tearing wanneer ik de fps op 60fps cap.
Is het niet logisch dat je nog steeds last hebt van tearing? Ik dacht dat tearing voorkwam wanneer je frames net zo hoog of hoger zijn dan je refreshrate. Als je tft 60 Hz draait en je capt de boel op 60 fps, ja dan heb je nog steeds last van tearing

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit ook met dit probleem :(
Veel mensen zeggen dat als je de hertz op 100zet de input lag verdwijnt. Alleen kan ik dit helaas niet doen omdat ik maar max tot 75 kan.
Ik zou ook niet weten hoe ik het wel voor mekaar krijg en waarom sommige mensen wel deze optie kunnen aanpassen in windows (met hun tft die natuurlijk alleen maar 75hz aan kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav-
Er moet toch wel een of andere oplossing zijn om tearing te verminderen. De meeste mensen zetten vsync dus aan en zoeken niet verder, maar dit is dus geen optie voor de mensen die op 60-75Hz spelen.

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
** Edit ** verkeerde post

[ Voor 92% gewijzigd door Ofthewell op 15-09-2010 02:43 ]

Xbox Live: Ofthewell NL

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Na 3 jaar betwijfel ik of de TS nog met dezelfde hardware bezig is.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58
Misschien offtopic, maar hoe werkt VSYNC eigenlijk bij digitaal aangestuurde LCD schermen. Zo ver ik weet, heeft een LCD geen vertical blank zoals een CRT dit heeft, dus wat is dan nog de betekenis en het nut van een VSYNC als je LCD (digitaal, DVI) gebruikt?

Onderkent de grafische kaart in zo'n geval misschien toch een vertical blank en kan dus toch een VSYNC leveren aan de game?

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Je haalt wat dingen door elkaar. Vsync staat misschien voor Vertical Synchronisatie maar in feite word er meestal het volgende mee bedoelt: De synchronisatie tussen refresh rate (en dus niet alleen de verticale) en frame rate.
Als je frame rate bijvoorbeeld 3 is en je refresh rate is 2 dan zie dus de 1,5 frame per seconde dat je beeld refresht en dus heb je last van tearing. Waar je eigenlijk twee verschillende beeldjes kort op je scherm ziet ipv één en die overlappen elkaar verkeerd wat een vervelend effect geef: tearing.

Dit is zowel bij lcd als tft als crt als elk ander scherm aan de orde.
Een lcd scherm is normaal maar 60 hz dus als je frame rate hier boven zit kun je last krijgen van tearing. Vsync lost dit op door de grafische kaart uitvoer exact gelijk te laten lopen met de refresh rate.
Echter als je pech hebt halveert dit je framerate en waar je normaal 60 haalt, haal je nu nog maar 30 omdat je zonder vsync net boven de 60 haalt en dus last van tearing hebt.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg dat je wel drievoudige buffering aan hebt staan.
Dat vangt het weer op
Pagina: 1