conflict 2 dezelfde IP-ranges op 1 PC

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

ik zit met een vervelend probleem waar ik niet uitgeraak, ook niet na veel zoeken en proberen.
Misschien proberen de situatie wat te schetsen (heb niet sebiet webruimte om een schema te posten)

netwerk met IP-adressen 192.168.0.x (server 192.168.0.1, gateway 192.168.0.254 = firewall), switchkes (2 stuks)
PC op de werkvloer met oorspronkelijk 1 netwerkkaart
een machine naast de PC die via LAN aangesloten is: machine = 192.168.0.1; netwerkkaart van PC 192.168.0.20 met subnetmask, geen gateway of iets.

Nu komt het: die PC moet ook in het netwerk komen omdat er data moet kunnen verzonden worden.

Eerst geprobeerd om een extra netwerkkaart te steken (USB) maar dat loopt scheef: ofwel werkt het netwerk ofwel werkt de machine, maar niet alletwee.
Dan geprobeerd om met een switch te werken (toen wist ik nog niet dat de machine OOK 192.168.0.1 had :N ) dat werkte tot als er problemen kwam met het netwerk/server. Dat was dus ook geen oplossing
Volgende: router geplaatst (linksys wrt54g) tussen de 2de netwerkkaart (die van het netwerk) en de kabel van een andere switch om het volgende proberen te bekomen:

kabel van switch laten toekomen op de wan-poort en ip-adres 192.168.0.4 geven
linksys IP 192.168.1.1 geven
netwerkkaart PC 192.168.1.100 geven

Nu heb ik zitten zoeken en proberen maar kom er niet uit.

Hoe kan je in godsnaam zeggen dat alles wat op de wan-poort komt (192.168.0.4) doorgestuurd wordt naar 192.168.1.100?
En dat de andere PC's aan die PC geraken?

Ik heb een DMZ ingesteld op 192.168.1.100: werkt niet
Ik heb port range forward gedaan van 1 tot 65000 op alle protocollen naar 192.168.1.100: werkt ook niet ;(

Kan er iemand zeggen wat ik verkeerd doe of wat ik over het hoofd zie want ik weet het allemaal niet meer :X

Aan die machine kan niets gewijzigd worden qua IP-adres, zit ingebakken in de kaart (grrrr) anders was het simpel geweest.

Alle tips zijn welkom! (en indien er meer info gewenst is, laat het gerust weten)

Thx

Simke

• humulus_l
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 11:32
De optie die jij wilt bereiken gaat niet werken. Uiteindelijk heb je twee subnetten in je netwerk met 192.168.0.x, dus hoe weet de router welke kant hij op moet routeren, en hoe weet de PC welke netwerk kaart hij moet gebruiken om bij 192.168.0.1 te komen (er zijn er immers twee)? Iets als een DMZ of port forwarding werkt alleen maar als het IP adres achter de router uniek is vanuit de switch gezien, en dat is in dit geval niet zo.

De simpelste oplossing lijkt mij (maar kan misschien niet of is wat te simpel want dan had je het zelf waarschijnlijk wel bedacht): hernummer je server naar 192.168.0.2, hang alle PCs en je machine aan de switch, dan zit alles in subnet 192.168.0.x
Het enige nadeel daarvan dat ik kan zien is het feit dat alle andere PCs nu ook bij de machine kunnen komen en wellicht wil je dat niet.

De andere optie is je netwerk met alle PCs omnummeren naar 192.168.1.x (als je DHCP hebt gebruikt is dat misschien nog niet eens een moeilijke operatie)

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
humulus_l schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:13:
De optie die jij wilt bereiken gaat niet werken. Uiteindelijk heb je twee subnetten in je netwerk met 192.168.0.x, dus hoe weet de router welke kant hij op moet routeren, en hoe weet de PC welke netwerk kaart hij moet gebruiken om bij 192.168.0.1 te komen (er zijn er immers twee)? Iets als een DMZ of port forwarding werkt alleen maar als het IP adres achter de router uniek is vanuit de switch gezien, en dat is in dit geval niet zo.
Ahso, ja eigenlijk wel.
Ik dacht van netwerkkaart voor machine met 192.168.0.20 en die andere netwerkkaart voor netwerk 192.168.1.100 en die laatste met de router alles laten omzetten en doorsturen van de 192.168.0.x naar die 192.168.1.100.
De simpelste oplossing lijkt mij (maar kan misschien niet of is wat te simpel want dan had je het zelf waarschijnlijk wel bedacht): hernummer je server naar 192.168.0.2, hang alle PCs en je machine aan de switch, dan zit alles in subnet 192.168.0.x
Het enige nadeel daarvan dat ik kan zien is het feit dat alle andere PCs nu ook bij de machine kunnen komen en wellicht wil je dat niet.
Heb ik idd ook aan gedacht maar probleem is verzeker dat ze dan niet kunnen doorwerken.
En gaat de DNS en zo dan ook automatisch aangepast worden? Dat weet ik nu niet zeker.
Heb daar gisteren es vluchtig naar gekeken en zag touwens niet sebiet de optie om dat IP-adres te wijzigen.
Als ik kijk bij servermanagement heb ik daar geen optie "wijzig IP-adres van server" (terwijl bij een andere server wel (is Windows 2003 SBS)).
Zou moeten kijken dat ik er geraak via de netwerkverbinding en zo het IP-adres wijzigen.

Misschien een domme vraag maar als ik daar ipconfig doe heeft de netwerkkaart het IP-adres 10.0.0.1 EN 192.168.0.1 => waarom staan daar 2 IP-adressen??
Ik heb die server daar zelf niet gezet (mijn voorganger) maar vindt het wat raar...

Het feit dat de rest bij de machine kan komen kan denk ik geen kwaad. Je kan er ten eerste al niet naar pingen en het aansturen gebeurt vanuit een programma speciaal daarvoor ingesteld.
De andere optie is je netwerk met alle PCs omnummeren naar 192.168.1.x (als je DHCP hebt gebruikt is dat misschien nog niet eens een moeilijke operatie)
Ja, hier idd ook gedacht... Dan moet ik wel alle printers en zo ook gaan aanpassen maar dat valt nog mee.
Ook zal ik zowieso de firewall moeten aanpassen...

En het kon allemaal zo simpel zijn moesten die Italianen geen vast IP-adres in die kaart gestoken hebben. Of tenminste geen 192.168.0.1 |:( :N

Simke