Pentium M klokt niet omlaag.

Pagina: 1
Acties:

• DarkSand
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Hallo,

Ik heb nu sinds een tijdje het commell LV-671 board met een 1.6ghz pentium M.
Zie: http://www.commell.com.tw/product/SBC/LV-671.HTM

Mijn probleem met dit ding is dat hij altijd op 1.6ghz draait, hij klokt niet lager bij idle, terwijl ik toch gelezen heb dat deze dingen tot wel 600mhz omlaag zouden gaan als ze niets te doen hebben.

Ik heb het boardje voorzien van Windows XP sp2, en heb nu met diverse tooltjes de cpu snelheid gemeten. maar het blijft 1.6ghz.

Ik zie ook zaken zoals cpu throttling en therm throttling in het bios, echter geen idee wat dit allemaal inhoudt, ik heb de handleiding van het board niet.

HEt uiteindelijk doel is dat ik linux op dit ding wil laten draaien, echter daar weet ik helemaal nog niet zoveel van, dus wil ik eerst wel eens zien of het moederboard het wel kan, daarom test ik het nu onder windows.

Iemand ervaring met dit probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door DarkSand op 28-02-2007 15:14 ]

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
Ehhhm, op dezelfde site kan je een manual downloaden.

ftp://ftp.commell.com.tw/...t/LV671/manual/LV-671.pdf

• DarkSand
Ik moet toegeven dat ik inderdaad iets van die site gedownload en gelezen had, echter die was te beknopt, kan niet controleren of het inderdaad die download is, zit nu achter een proxy die me niet toelaat om het te downloaden.

Wat ik gelezen heb zegt dat als je energie beheer goed instelt in windows, dat dat voldoende moet zijn, echter zie ik geen enkel verschil.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DarkSand schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:34:
[...]

Ik moet toegeven dat ik inderdaad iets van die site gedownload en gelezen had, echter die was te beknopt, kan niet controleren of het inderdaad die download is, zit nu achter een proxy die me niet toelaat om het te downloaden.

Wat ik gelezen heb zegt dat als je energie beheer goed instelt in windows, dat dat voldoende moet zijn, echter zie ik geen enkel verschil.
Het kan goed zijn dat je nog iets als SpeedStep (of iets dat erop lijkt) moet instellen in het BIOS> Throttling is meestal dat de CPU lager klokt als deze te heet wordt :)

• DarkSand
Exorcist schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:43:
[...]

Het kan goed zijn dat je nog iets als SpeedStep (of iets dat erop lijkt) moet instellen in het BIOS> Throttling is meestal dat de CPU lager klokt als deze te heet wordt :)
Er is niet zoiets als speedstep in het bios, wel staan er wat andere dingen, echter deze hebben het allemaal over throttling, als ik thuis ben zal ik het hier eens typen.

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 14:51
Moet je niet zoals bij Cool'n'Quiet van AMD je energieschema op "Minimaal" instellen?

• DarkSand
Ik heb nogmaals die handleiding gedownload, en ik herinner het me weer, daar wordt bij het bios verteld dat je het zelf maar dient uit te zoeken op de phoenix website, en daar is het geheel onmogelijk om ook maar iets duidelijk te krijgen

Ik heb het bios nog even onder de loep genomen.
Ik heb een optie: CPU Feature
Hier kan ik thermal monitor 1 en 2 kiezen, bij twee kan ik een aantal opties configureren.

Er is ook nog een optie thermal throttling die ik kan instellen van 12,5% tot 87,5% geen idee wat deze doet.

Verder kan ik helemaal niets vinden over speedstep.

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 07:32
bij energiebeheer (config scherm) moet je je energieschema op laptop/draagbaar zetten. Dan klokt hij hem wel naar benden anders niet. (heb ik ookbij mijn C2D)

edit: waar heb je dat bordje gehaald, na ff nalezen is wel leuk energie zuinig ding :D

[ Voor 22% gewijzigd door Renumeration op 01-03-2007 13:46 ]

Specs

• DarkSand
Renumeration schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:41:
bij energiebeheer (config scherm) moet je je energieschema op laptop/draagbaar zetten. Dan klokt hij hem wel naar benden anders niet. (heb ik ookbij mijn C2D)

edit: waar heb je dat bordje gehaald, na ff nalezen is wel leuk energie zuinig ding :D
Ik heb dat ding eens 2e hands op de kop getikt voor een pc in de auto, daar heeft ie tot net even voor de winter netjes gedraaid, echter nu wil ik een energie zuinige web-, FTP- en torrentservertje bouwen op basis van een linux distro.

Ik heb dus reeds gespeeld met de windows energie schema's echter zie ik helemaal geen verschillen.
Pagina: 1