CRM 3.0 product/klantenbestand per BU?

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Hallo medetweakers,

Ik hoop dat ik hier in het juiste forum zit :).

Ik ben op zoek naar een oplossing van het volgende probleem: wij plannen een CRM installatie waarvan 4 filialen gaan gebruik maken. Deze filialen hebben een apart productportfolio en een apart klantenbestand. Het is dan ook de bedoeling om deze volledig gescheiden te houden.

Ik heb al gezocht maar kan niet direct een oplossing vinden voor mijn probleem... CRM ondersteunt BU's maar:

- ik kan niet terugvinden of deze BU's gescheiden productportfolio's/klanten kan bevatten
- hoe dit te realiseren is
- indien dit niet gaat, wat is de beste optie? We zouden dit willen draaien op één CRM-installatie, is dit mogelijk?

Bedankt op voorhand

[ Voor 32% gewijzigd door Robbeke op 28-02-2007 13:52 ]

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:15

Asteroid9

General Failure

Dat kunnen de meeste CRM systemen denk ik wel.
Goldmine kan het zeker, maar is technisch een waardeloos pakket.

SugarCRM (open source) kan het dacht ik ook. Keuze genoeg in elk geval, ga maar flink zoeken! ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 14:49
Ik heb meegewerkt aan een Microsoft CRM 3.0 implementatie, vermoed dat we over dit pakket hebben. De productportfolio werd in dit project vooralsnog niet gebruikt dus op dat gebied geen ervaring.

Onder de root maak je de business-units aan en aan deze BU hang je de medewerkers. De medewerkers geeft alleen rechten op de eigen BU, dan blijven de verschillende vestigingen op hun eigen eilandje. In welk eilandje een klant zichbaar is, is afhankelijk van de eigenaar! Mocht je een medewerker naar een andere BU schuiven dan verhuizen alle klanten ook.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:15

Asteroid9

General Failure

squaddie schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:14:
Ik heb meegewerkt aan een Microsoft CRM 3.0 implementatie, vermoed dat we over dit pakket hebben. De productportfolio werd in dit project vooralsnog niet gebruikt dus op dat gebied geen ervaring.

Onder de root maak je de business-units aan en aan deze BU hang je de medewerkers. De medewerkers geeft alleen rechten op de eigen BU, dan blijven de verschillende vestigingen op hun eigen eilandje. In welk eilandje een klant zichbaar is, is afhankelijk van de eigenaar! Mocht je een medewerker naar een andere BU schuiven dan verhuizen alle klanten ook.
Logische constructie... 8)7

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• squaddie
Ik zal hem maar niet inkoppen :z Iets met de producent van de software :+

In de meeste gevallen zal het geen probleem zijn als klanten aan de eigenaar hangen en deze weer aan een business unit. Het wordt interessanter als je klanten hebt die met verschillende BUs zaken doen, je zou kunnen opteren om die klant meerdere malen in te voeren. Echter bij dit bedrijf was dit geen reeele optie dus dan moet de eigenaar of een gebruiker uit diezelfde BU het account delen met de andere BU, ook weer met een eigen set rechten. Helaas heeft Microsoft vergeten bij delen de mogelijkheid te bieden een account te delen met een andere BU, dit gaat in essentie dus op gebruikersniveau of via teams, wat in feite een verzameling gebruikers is. Ik hoef op dit forum niet uit te leggen wat er gebeurt als gebruikers zelf rechten gaan regelen...

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Robbeke
squaddie schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:14:

Het is in die richting dat ik het bedoelde maar ik heb de volgende test gedaan op n testinstallatie:

- 2 BU's en 2 Gebruikers gemaakt
- elke gebruiker in 1 BU gestoken
- Een product aangemaakt met gebruiker 1 in BU 1
- Vervolgens met gebruiker 2 gaan kijken en die zag het product in de productlijst...

Doe ik iets verkeerd, is hier een mouw aan te passen? Het is wel zo dat ik de 2 BU's onder dezelfde root-BU heb gezet maar volgens mij kan je maar één root-BU hebben of zie ik het verkeerd?

Wat deed ik dan verkeerd?

• squaddie
Wat betreft de inrichting van de BU's ziet het er goed uit, je kan nog even naar de rechten kijken, in elk geval het hele groen bolletje (= organisation rights) weg halen bij de gebruikers.

Ik ben geen MS CRM expert, maar mijn ervaring is dat het stukje leads, accounts, BU's en rechtenstructuur best goed in elkaar zit en flexibel genoeg is om de meeste situaties aan te kennen, maar alle mogelijkheden erbuiten zijn basic en stug. Dus ik vermoed dat het alleen mogelijk is een produktlijst op te stellen die beschikbaar is voor de gehele organisatie. Wil je dit wel met MS CRM dan moet je twee installaties gaan gebruiken of een (maatwerk)interface tussen MS CRM en een productbeheer applicatie, beide naar alle waarschijnlijkheid niet bepaald een goedkope oplossing.

Niet om deze applicatie de grond in te trappen, maar hou in gedacht dat het is zeer zeker geen volwassen applicatie is, hoewel versie 3 een grote stap voorwaarts in vergelijking met versie 1.2 (versie 2 is nooit uitgebracht) zijn er nog voldoende scherpe randjes waaraan geschaaft moet worden. Zeker als er wat dieper op in gaat dan de gemiddelde gebruiker loop je vrij gauw tegen beperkingen of problemen aan.

• Robbeke
Sorry voor het late antwoord maar had nog geen tijd gehad om verder te zoeken...

Ik heb net op het niveau van beveiliging gaan kijken en heb bij de instellingen van gebruikersrollen, onder tabblad verkoop, teruggevonden om bvb entiteit order of factuur aan te passen zodat de rol enkel rechten heeft op boven of onderliggende BU's... Waarschijnlijk kom ik voor deze dingen dan wel tot het gewenste resultaat...

voor producten kan ik enkel lezen of niet lezen activeren, er is geen onderscheid tussen BU's of enkel onderliggende/bovenliggende BU's...

Mag ik dan concluderen dat het niet gaat of zijn er geen CRM experts hier die me wat uit de nood kunnen helpen want ik begrijp het niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Robbeke op 12-03-2007 20:44 ]

Verwijderd

De oplossing is om met rollen te werken.
Stel in in een rol dat je alleen producten van je eigen BU mag zien (Half rondje)
Overigens gaat CRM over samenwerking. Ik zou het gebeuren anders inrichten.
Richt 1 BU in. 1 Top BU en 4 direct daaronder voor je filialen
Maak 4 prijslijsten aan, 1 voor elk filiaal
Maak de producten aan en doe ze met de jusite prijs in de juiste prijslijst.
Geef alle accounts aan de hand van de BU waar ze in zitten allemaal dezelfde prijslijst (kan per 250 tegelijk, of maak een workflow)
Als je nu vanuit een account een Verkoopkans, offerte, factuur of order aanmaakt, dan wordt de prijslijst meegenomen. Als je er dan producten bij uitkiest, krijg je vanzelf de juite prijs.
Ik begrijp de keuze niet helemaal om de filialen elkaars gegevens niet te kunnen laten lezen. Je hebt zo een kans dat je dubbele records krijgt. Wil je dat niet juist voorkomen?
Waarom geef je niet leesrechten voor de hele organisatie en schrijfrechten voor je eigen (of je eigen BU) accounts/contacts.
Stel dat een contact 2 keer in crm staat. Je CRM Exchange router kan dan bijvoorbeeld niet meer automatisch emails koppelen omdat het emailadres meerdere keren bestaat.
Pagina: 1