Sata Schijft doet het niet bij OC-en

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05-2025

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Ik heb een probleem waarvan ik hoop dat jullie me kunne helpen. Google en searchen hebben helaas niet geholpen... :?

Ik heb laatst een Sata schijf aangesloten, wat niet geheel vlekkeloos liep! Het heeft me nieuw geheugen gekost en een nieuwe voeding, beide aangeschaft,... deed hij het nog niet! Pas toen ik m’n FSB terug heb gezet op standaard (CPU~1.8GHz) pakt hij m’n sata schijf. |:(

Betekend dit dat je niet kan OC-en met een sata schrijf? Of moet het op een andere manier. De multiplier is gelocked en ik weet niet of ik daar nou mee wil spelen....

Wat zeggen jullie?
_/-\o_

Specs:
CPU: AMD Athlon XP 2600+ (Barton)
Mobo: Asus A7v600
Voeding: Antec TruePower 2.0 TP-II 430, 430W (ATX12V 2.0)
Geheugen: 2 x 512MB Crosshair 3200
Vid: ATI Radeon 9800PRo
HDD Maxtor Diamond 10 300Gb at 1500Mb/s (sata)
Maxtor 6Y120P0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)

Aut viam inveniam aut faciam

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:00

Dark

who tweaked the light?

agp/pci lock aan zetten in de bios op 66/33, dan blijft sata ook mooi op de standaard snelheid lopen

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
SATA zit (bijna?) altijd gelinkt aan je pci bus. Als je dan je fsb verhoogd zonder je pci bus te locken dan raakt de schrijf corrupt en doet ie het niet. Je pci en agp/pci-e bussen moet je dus altijd locken.

Verwijderd

Wat zeggen jullie?
Ik zeg: lees het volgende topic eens door, is door mij gestart en staat misschien wel iets bruikbaars in. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1156101/

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik heb het boekje er even bijgepakt en gekeken, maar kan het niet vinden, de lock.
In een aantal reviews van dit bord wordt ook aangegeven dat het niet kan.... :'(

En nu? is het kansloos? :?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:00

Dark

who tweaked the light?

Mx7733 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:31:
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik heb het boekje er even bijgepakt en gekeken, maar kan het niet vinden, de lock.
In een aantal reviews van dit bord wordt ook aangegeven dat het niet kan.... :'(

En nu? is het kansloos? :?
kansloos bordje voor oc-en ja... helaas... net review van gelezen op lost circuits
er zit geen pci-lock op en agp en pci frequenties worden afgeleid van de fsb met een divider... dus fsb omhoog is ook pci omhoog... en kennelijk werkt het met de sata bus netzo, alleen houdt die helemaal niet van oc...

220, 225 mhz houdt het een eind op... zonder sata is dat...

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Je hebt inderdaad geen PCI lock. Ik heb een tijdje geleden ook wat geoced op dat bordje en hoewel het verre van perfect is valt er op te oc'en.

Ik heb een optie in de bios gebruikt om de snelheid in te stellen. Je kon kiezen uit 1000 Mhz, 1333, 1666 en 2000. (fsb van 100, 133, 166 en 200). Bij die snelheden werd de PCI, AGP en SATA snelheid wel op de juiste waarde gezet. Een beetje vreemd maar het werkte wel. ;)
Als jij deze optie ook hebt in jouw bios kun je proberen of jouw cpu 2,0 Ghz kan hebben en dan kun je hem daarop laten lopen. Als je daar overheen gaat zal je weer problemen krijgen met je schijven en insteekkaarten. Ik weet niet of het ook werkt met jouw processor, ik gebruikte destijds een sempron 2400+.

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie hulp. Ik heb inderdaad een steppingmogelijkheid.

Deze heb ik geprobeerd, echter toen ik XP aan het laden was... starte hij weer opnieuw op :'(
Gelukkig deed m'n schijf het nog, volgens mij kan hij er mol aangaan(?)... Is dat zo of boot ie allen maar opnieuw?

M'n geheugen stond op 333,.. wat volgens mij te veel is voor 3200. :? Het word volgens mij een moeilijke zaak, maar das de uitsaging toch?

Mocht iemand nog een tip hebben hoor ik het graag! _/-\o_

MVg

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Lees dit topic maar eens door: Frequently Asked Questions TCO
Daar staat het al een aantal malen aangegeven. Te hoge fsb zorgt voor een te hoge pci bus waardoor sata controllers gewoon niet meer willen werken.
Staat trouwens nog veel meer nuttige informatie in die je kunt gebruiken om te leren oc-en :)

Oh, en PC3200 is gespecificeerd tot een FSB van 200MHz, 400MHz DDR dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.