Toon posts:

VMware oplossing voor XP + Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag Ubuntu nogmaals proberen. Een tijd geleden heb ik dit al eens gedaan op een oud pc'tje maar mede vanwege de slechte prestaties van die oude celeron bak was de pret snel voorbij. Het meeste kreeg ik wel draaiend, maar het had gewoon geen toegevoegde waarde voor mij op een oude brakke pc te gaan sleutelen.

Nu wil ik graag nogmaals Ubuntu gaan gebruiken om naast de staandaard argumenten voor linux (gratis, veiliger) ook eens te kijken of het ook verdere toegevoegde waarde heeft in die zin dat ik er dingen (beter) mee kan die in XP niet zo snel mogelijk zijn. Tevens spreekt het gratis legaal mij uiteraard ook aan omdat ik met mijn minder legale XP versie steeds vaker tegen WGA aan loop en ik Vista voorlopig nog links wil laten liggen (mede vanwege de prijs)

Nu wil ik nog niet meteen zo ver gaan om te gaan dualbooten, gewoonweg omdat ik mijn MBR en de rest van mijn data niet wil aantasten en ik mijn vriending nog niet meteen wil confronteren met de keuze om Ubuntu op te starten (of erger nog dat deze default opstart)

Nu ben ik afgelopen dagen een beetje aan het stoeien geweest met VMware tijdens het maken van een full unattended XP+office voor het testen ervan.

Dit is mij perfect bevallen want je verknalt niet het hele systeem en ook geen CD/DVD. Als de boel niet bevalt verwijder je gewoon de virtuele machine en maakt een nieuwe aan, zonder je "echte" systeem aan te raken.

Nu is mijn vraag: in hoeverre is VMware een serieuse oplossing om Ubuntu in te draaien?
Ik heb het dan in eerste in instantie over de testfase, maar eigenlijk ook om uiteindelijk definitief in te laten draaien ipv dual boot.

Enkele vragen die hierbij ook nog bij mij naar boven komen zijn:
1. Kan ik een complete virtuale machine onder XP backuppen?
2. Hoe is de performance t.o.v dual boot?
3. Als ik de grootte van de VM eerst op bijf. 4 GB hou, kan ik deze dan later resizen?
4. Kan ik vanuit de VM ook de gegevens van mij XP (NTFS) machine lezen?
5. (iets minder VM gerelateerd:) kan iemand mij nog aanvullende voordelen van Ubuntu t.o.v. XP noemen? Dit is geen uitdaging voor een XP versus Ubuntu battle, maar gewoon een poging om het maximale genot uit een Ubuntu installatie te halen. Ik denk bijvoorbeeld aan bepaalde appz die onder Linux wel werken en onder windows niet en die reuze handig zijn. (zo zijn er volgens mij veel forensische tools te vinden etc...)

edit: typo's

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

volgens mij kan je gewoon een ubuntu image voor vmware downloaden. Hoef je niks te installeren of wat dan ook.
http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/ubuntu.html

[ Voor 21% gewijzigd door TrailBlazer op 28-02-2007 12:53 ]

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Waarom bak je niet een installatie CD van Ubuntu. De installatie cd's tevens LiveCD's waarmee je gelijk in een niet virtuele omgeving een test drive kan geven.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:58

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:49:
Geen probleem, gewoon de files (vooral de harde schijven) kopieren.
Hmm, goeie. Ik heb de Linux installatie van mijn oude PC wel wel nagebootst op mijn nieuwe PC, maar de specs (Athlon 1GHz 512MB versus Core2Duo E6300 2GB) geeft natuurlijk een enorm vertekend beeld. Ik heb hier dus geen antwoord op.
3. Als ik de grootte van de VM eerst op bijf. 4 GB hou, kan ik deze dan later resizen?
Met VMWare Player: nee. Met VMWare server: nee. Of het dan wel kan met Workstation of ESX server (de betaalde varianten): geen idee.
Direct niet. Net zo min als de ene fysieke machine de gegevens van een andere fysieke machine kan lezen. Via sharing (Samba) of FTP is het natuurlijk geen probleem.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:49:
Een VM van VMWare bestaat maar uit een paar bestandjes, dus dat is makkelijk ja.
Minder, maar op hedendaagse machines acceptabel voor de meeste mensen. Gaat best goed in de praktijk.
Weet ik niet zeker. Wel kun je er een nieuwe HD bijmaken in je VM.
Sowieso via SMB, deel HD en dan kan je er zo bij.
5. (iets minder VM gerelateerd:) kan iemand mij nog aanvullende voordelen van Ubuntu t.o.v. XP noemen? Dit is geen uitdaging voor een XP versus Ubuntu battle, maar gewoon een poging om het maximale genot uit een Ubuntu installatie te halen. Ik denk bijvoorbeeld aan bepaalde appz die onder Linux wel werken en onder windows niet en die reuze handig zijn. (zo zijn er volgens mij veel forensische tools te vinden etc...)
Euh... wat wil je doen met je systeem? Voor bijna alle normale dingen (muziek, film, tekstverwerken, internetten) loopt Ubuntu niet achter op XP. Integendeel, veel is netter afgewerkt en beter met elkaar geïntegreerd.
IceManX schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:18:
Direct niet. Net zo min als de ene fysieke machine de gegevens van een andere fysieke machine kan lezen. Via sharing (Samba) of FTP is het natuurlijk geen probleem.
Volgens mij kan het wel, of het moet intussen niet meer kunnen. Ik heb weleens voor elkaar gekregen dat ik een en dezelfde Windows '98-installatie zowel in VMWare (dus echt vanaf schijf en niet vanaf een image) als in dual boot draaide.
Bij het aanmaken van een HD in VMWare kun je geloof ik wel aangeven dat ie een partitie moet pakken.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 28-02-2007 13:21 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:19:[...]

Euh... wat wil je doen met je systeem? Voor bijna alle normale dingen (muziek, film, tekstverwerken, internetten) loopt Ubuntu niet achter op XP. Integendeel, veel is netter afgewerkt en beter met elkaar geïntegreerd.
Ik doe over het algemeen hele standaard dingen met mijn pc. Beetje surfen, de standaard office applicaties, torrent bestanden downloaden en branden (waarvoor ik soms divx moet reencoden ivm gebruik kiss divx speler, en photoshop (vooral voor batch verwerking genomen digitale fotos)
het vermelden waard is dat ik ivm te weinig tijd en het hebben van een PS2 met meer dan 100 spelen (die ik nauwelijks speel ;-) ) eigenlijk nagenoeg nooit meer games speel op de pc.

Verder vindt ik het leuk om in mijn vrije tijd (helaas niet altijd even veel) nog wat te experimenteren met allerlei software en toepassingen (beveiliging, aanmaken unattended/aangepaste installaties) etc etc kortom de standaard tweakers werkzaamheden.

Tot slot wil ik nog eens een keer een centrale opslag plaats maken voor mijn films en muziek etc. (dus redelijke 24/7) zodat ik overal mijn bestanden kan raadplegen zonder redudante opslag (als in op elke pc. de zelfde muzek) dat laatste is echter weer een heel ander topic denk ik aangezien de belangrijkste koppelling van PC->TV ivm de kosten nog niet gerealiseerd kan woden (apple tv van 300euro is toch wat te gortig...)

edit: o ja heb een draadloze verbinding voor versatel internet en en bellen...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 13:51 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kortom, het kan gewoon goed, maar de eyecandy als Beryl e.d. (genoeg demos te vinden op Youtube) gaat niet werken omdat de ge-emuleerde videokaart niet zo van 3d houd :)

Die draadloze verbinding gaat ook vast wel lukken, want dat loopt gewoon via het host-OS voor zover ik weet. Als je het niet in een VM draait zou ik als eerste gewoon met een live-cd proberen of de chip herkent word.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
Grote prutser schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:57:
Kortom, het kan gewoon goed, maar de eyecandy als Beryl e.d. (genoeg demos te vinden op Youtube) gaat niet werken omdat de ge-emuleerde videokaart niet zo van 3d houd :)

Die draadloze verbinding gaat ook vast wel lukken, want dat loopt gewoon via het host-OS voor zover ik weet. Als je het niet in een VM draait zou ik als eerste gewoon met een live-cd proberen of de chip herkent word.
Die internetverbinding zou ik laten bridgen tussen je VM en je host. :)
Werkt altijd.

Saved by the buoyancy of citrus

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 19:14
Resizen van VMware drives kan niet, maar het maakt vrij weinig uit. Als je een drive van - zeg maar - 100gb aanmaakt gebruikt hij die hoeveelheid niet, hij krijgt de mogelijkheid dat te doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Sypher schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:17:
Resizen van VMware drives kan niet, maar het maakt vrij weinig uit. Als je een drive van - zeg maar - 100gb aanmaakt gebruikt hij die hoeveelheid niet, hij krijgt de mogelijkheid dat te doen :)
Is dat ook het geval als je voor "allocate all diskspace now" kiest?
P.s. Gebruik VMware workstation (5.11 geloof ik)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 14:27 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:26:
[...]
Is dat ook het geval als je voor "allocate all diskspace now" kiest?
P.s. Gebruik VMware workstation (5.11 geloof ik)
Nee, dan maakt-ie direct een bestand van 100 gb aan :)

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 19:14
Dat is de uitzondering op het geheel, puur om de diskspace te reserveren. Als je een 100gb VMware Drive maakt op een 40GB hdd en die is bijna vol..... Tsjah ;)

Verwijderd

Ik doe het andersom, ik draai mijn WinXP partitie in VMware op Fedora Core :) Gaat prima, plus je kan de NTFS partities onder Linux gewoon readonly mounten als de VM actief is.

Verwijderd

Topicstarter
Op zich klinkt dat niet slecht (is sowieso de oplossing die ik het vaakst op GOT zie langskomen)
MAAR... Dan moet ik dus alsnog het hele systeem overhoop halen en opnieuw installeren, hetgeen ik nu dus in ieder geval nog niet wil doen.

+ dan wordt mijn vriendin (woon samen hebben maar één fatsoenlijk pc) alsnog geconfronteerd met Linux. Hetgeen mij niet in dank zal worden afgenomen ;) ( "wat heb je nu weer met de pc uitgehaald")

+De reden dat ik XP als standaard wil houden waarop ik andere OS draai, is dat Linux, Vista etc imho meer problemen hebben met compabilitiet die XP niet heeft dan andersom (hoewel het gebrek aan gamen dat wel sterk verminderd i must admit)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb die vmware tools gedownload, maar als ik die wil installeren roept die dat ik die alleen binnen de VM kan installeren? maar dan heeft het toch nooit invloed op de performance bij het installeren van een OS?

Edit: mijn excuses! eenvoudige google actie levert meteen resultaat
VMware tools (installeren + toegevoegde waarde)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 11:41 ]

• brekki
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik ben ongeveer net zo begonnen :)

Eerst had ik een main computer met XP en een oude bak met Ubuntu ... een tijdje Ubuntu in VMware gedraaid ... dat ging best aardig.

Dit is een aardige guide van hoe Ubuntu in VM te installeren, een beetje verouderd maar een prima startpunt.
http://johnbokma.com/mexi...-ubuntu-installation.html

Intussen draai ik dualboot omdat ik veel programmas binnen ubuntu fijner vind draaien, en dualboot toch een stuk sneller draait dan binnen VMware.

Het voornaamste pluspunt vind ik dat bij hoge systeembelasting onder ubuntu (en linux in het algemeen denk ik) het systeem nog gewoon responsive blijft, en prioriteiten beter geregeld zijn. Zo kan ik gemakkelijk tegelijk unrarren, torrents leechen en een HD-film kijken, zonder dat er wat misgaat of het beeld gaat schokken.
Pagina: 1