Toon posts:

Game/overklok systeem €1100

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnekort een pc te kopen.
Ik wil er graag mee overklokken (nog nooit gedaan maar lijkt me leuk :P )
Ook wordt het dan vooral als game pc gebruikt.
Qua games speel ik van alles wat, beetje shooters, veel RPG's, race, veel strategie enzovoort enzovoort....
Ik vond op een site een budget systeem voor overclock pc en daar heb ik wat dingetjes aan verandert en kwam er dit uit (bij azerty.nl):

Behuizing
Cooler Master Centurion 534 € 52,91

Voeding
Corsair CMPSU-520HXEU, 520 Watt, Retail € 101,72

Bediening
Logitech Cordless Desktop Rechargable, Zwart € 41,64

Videokaart
XFX GeForce 7900GS, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 173,44

Harde Schijf
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 72,40

DVD-Rewriter
Lite On LH-18A1P, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 24,31

Speakers
Logitech R-20 2.1 Speakers € 21,04

Moederbord
GigaByte GA-965P-DS3, Retail € 113,63

Processor
Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed € 163,93

Geheugen
OCZ OCZ28001024ELGE, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 1 x € 107,22

Netwerk kaart
Intel PRO/1000 G T Desktop Adapter € 25,04

Koeler
Arctic Freezer 7 pro € 18,03

Monitor
Acer AL2016Ws € 216,00

Geluidskaart
Creative Audigy SE 7.1, OEM € 21,69

Totaal Prijs: € 1153,00

Nu had ik een paar vraagjes een een probleem ;)

Vraagjes
1) Is dit een goed (all inclusive) systeem om te gamen en te overklokken? (logische vraag :P)
2) Is dit een systeem dat later nog makkelijk is uit te breiden (bijv nieuwe DirectX 10 videokaart, nieuwe geluidskaart enz.)?
3) Ben ik iets vergeten? (kan altijd, toch :P )
4) Ik wil gaan overklokken maar heb dat nog nooit gedaan, wat vinden jullie de beste internet guide er over? (liefst NL)

Big Problem!!

Dit valt over mijn budget :'( heen.
Dus... Er moet wat af....
Er moet 100 euro af, geen cent minder, hoe? :?
Het liefst wil ik dat het 20" widescreen dat blijft, al vind ik een goedkoper model natuurlijk nie erg :P
Verder weet ik eigenlijk niet wat er af kan, 'kweet nie zo veel over hardware :'(

Kunnen jullie me astublieft hiermee helpen, ik ben radeloos ;(

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou een Antec Sonata II kast nemen. Zit al een 450W voeding bij, dus kun je behoorlijk mee besparen. Verder zou ik ipv die videokaart een X1950Pro nemen. In de Pricewatch staat ie voor iets goedkoper. Meer zou ik niet willen besparen, dan kun je het imo geen game-pc meer noemen. Je kunt trouwens prima uitbreiden naar een DX10 kaart ed, zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Overklokken is erg simpel, op GoT hebben we wel een FAQ hierover.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
OCZ geheugen gaat waarschijnlijk niet booten. OCZ werkt op 1.9-2.1 en het mobo geeft 1.8. Heb ik zelf ook met Corsair geheugen. Haal een setje 2048MB kingston/twinmos pc5300 geheugen voor €130. Dan ben je een stuk goedkoper uit en kan je alsnog tot 3GHz overklokken. 333*9=3GHz. Als dat niet genoeg is zit er altijd nog een klein beetje rek in het geheugen.

Dan heb je nu al bijna €100 bespaart.

Waarom wil je er een extra netwerk kaart bij? Dat ding zit al standaart op je mobo.

Doe die brakke speakers ook weg voor €20 heb je geen goede speakers.

Een geluidskaart zit al onboard, bespaart ook weer €20

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Als videokaart heb ik nu een Sapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16

Over dat geheugen, bij azerty hebben ze geen pc5300 geheugen, dus ik heb nu 2 Kingston KHX5400D2/512, 512 MB, DDR2, PC5400, 667 MHz. Is dat wel goed? (2048 mb geheugen wordt helaas te duur)
Speakers heb ik wel nodig voor geluid:P
Dus weet jij dan anderen die wel goed en zo goedkoop mogelijk?
En geluids kaart weg? Geeft het mobo een beetje goed kwaliteit geluid?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 12:44 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Geluid mobo is goed.

Ik zou een ATi 1950 Pro nemen van Club3D, de koeler is stiller.

Voor 126 euro heb je "Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2"

Waarom wil je een losse netwerkkaart?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Als speakers heb ik nu Logitech X-230, iets duurder, maar volgens tweakers wel goed

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier een core 2 duo 6400 op 3,3ghz lopen, met 2gb, een hd en een geforce 6800, allemaal op een 350 watt atx2.0 voeding, dus die 500+ watt lijkt me wat overdreven, en duur.

specs

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mentox schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:51:
Geluid mobo is goed.

Ik zou een ATi 1950 Pro nemen van Club3D, de koeler is stiller.

Voor 126 euro heb je "Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2"

Waarom wil je een losse netwerkkaart?
PC6400 lijkt me toch wel zinvol ivm overklokken. Die E4300 kan zo ver opgerekt worden dat dit imo wel een goede investering is. Ik zou niet zomaar voor lager geheugen gaan, eerst kijken of er op andere vlakken bespaard kan worden (kast, videokaart)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
een gamesysteem met draadloze bediening... AAAAAH nee, doe het weg :+

dat werkt niet echt lekker. zoiezo is het lastig en het voordeel is klein: mijn broertjes zijn serieus een keer hun muis kwijtgeraakt :+ en die kabels zitten nou niet direct in de weg ofzo toch? bovendien kan je erop besparen :)

die geluidskaart: tjah, het hangt er een beetje van af he :) onboard is best goed tegenwoordig, alleen als je ècht goede speakers enzo hebt is een losse geluidskaart nog echt rendabel. ja, en een X-fi schijnt ook wel weer wat te schelen maar dat valt never-nooit-niet binnen het budget :+

die netwerkkaart is nutteloos, onboard Glan is helemaal perfect voor elke normale toepassing :)

voila, €20 op netwerkkaart, €20 op geluidskaart, €60 op behuizing+voeding en je zit €100 lager. en die videokaart is ook een goed plan :)

EDIT @RoD:

een E4300 draait 9x200. totdat je over de 9x333 (3GHz) heengaat heb je aan PC5300 zoiezo genoeg (en daarboven vaak ook nog wel een stukje O-) ) en binnen dit budget is PC6400 niet echt een prioriteit, lijkt me. voor wat ik gelezen heb schijnt multi verlagen niet al te snel nodig te zijn met dat ding :)

[ Voor 16% gewijzigd door iceheart op 28-02-2007 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje, ik zit nu te kijken bij azerty.nl naar verschillende geheugen modules, maar er zijn categoriëen die ik nie snap, wat is het verschil tussen ECC en non-ECC?
En er is ook een categorie met 'overclock modules'
heb ik dat niet nodig voor overklok pc? of is dat niet een must?

By the way, wat is er mis met draadloos bij game pc??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 14:32 ]

• iceheart
ECC, en registered geheugen, zijn modules die net iets anders werken. alleen nuttig in op speciale mobo's, gewoonlijk alleen te vinden in servers. sterker nog, ze werken uberhaupt niet met gewone apparatuur.

OC modules zijn net wat sneller, tja, met jouw multi zou je voor reguliere PC5300 modules kunnen gaan, scheelt wel veel geld. die OC modules zijn vooral voor *radicale* OC's (alhoewel PC6400, 9x400 op een E6600 toch wel redelijk vaak lukt, op zn zachtst gezegd :+ ) maar zouden bij jou bij een 1:1 ratio een 100% overclock opleveren. of je CPU/mobo (en HELEMAAL je koeling, waar ik... weinig... over lees - en dan heb ik het over airflow in je case, dus je in- en outtake fans) dat trekken is de vraag. gezien je budget zou ik (wel uit de OC afdeling) een betaalbaar maar van een goed merk afkomstig PC5300 cas4 setje nemen (altijd nog wel CAS5 en wat meer MHz te draaien :+ ). ik zoek zo wel even een voorbeeldje of twee voor je.

let wel op met OCZ modules, die hebben een vDIMM van 1,9-2,1V nodig en je MoBo levert standaard 1,8V, resulterende in heel veel niet opstartende systemen. het is niet gezegd dat dat gaat gebeuren maar hou er rekening mee.

draadloos: de latency is vaak wat hoger het is duurder voor dezelfde performance, en heeft geen enkele meerwaarde voor gaming. je spul staat toch op je bureau man, twee kabeltjes moeten toch wel kunnen? :+ daarbij: het gezeik met batterijen - die dingen kosten geld, en herlaadbare setjes, tja die batterijtjes gaan op een gegeven moment ook deaud he... dus nee, ik zou het je afraden. investeer dan in een tobo van een tientje van logitech (toch zelfde kwaliteit als dit wss :+ ) en een €30 a €40 muis van razor, veel meer bang-for-buck :)

EDIT: kijk eens hier. 120 euro voor 2GB PC5300. wel CAS5 maar zou voor jou nog wel voldoende moeten zijn. komt trouwens uit de gewone afdeling, ze hebben de indeling welke-geheugenmodule-in-welke-categorie volgens mij *weer* aangepast, die lui hebben echt te weinig te doen... mogen mn bestelling eindelijk wel eens verzenden :+ maargoed, gezien je budget pas je het beste in de gewone non-ECC modules categorie.

als je toch graag echt PC6400cas4 wil hebben, kijk eens naar dit setje, prijs is ook niet mis :)

[ Voor 18% gewijzigd door iceheart op 28-02-2007 14:53 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 11:42
Op de Azerty-site moet je voor geheugen zijn bij: PC Componenten > Geheugenmodules > DDR2 Modules (non ECC)

Daar staan voor jouw situatie en moederbord de meest geschikte geheugenreepjes. Daar staat bijvoorbeeld 2x1GB Kingston PC5300 DDR2 geheugen (KVR667D2N5K2/2G) voor €141,- op dit moment. Die lijkt me prima, tenzij je echt extreem gaat overklokken. Zou je even uit moeten zoeken hoever je hier precies mee komt. 1GB daarvan kost €71,- (KVR667D2N5/1G). Maar 2Gb is toch eigenlijk wel de standaard in een nieuw systeem.

Verder zijn de hierboven genoemde tips zeker goede info:

- Een losse geluidskaart heeft alleen nut bij duurdere speakers. Dus doe deze weg en spendeer het geld aan betere speakers, die je dan aansluit op de onboard-geluidschip. Die volstaat prima voor de meeste gebruikers.

- De speakers die jij hebt gekozen zijn behoorlijk matig, als je wilt gamen moet je eigenlijk ongeveer 40-60 euro rekenen voor een leuk setje (2.1 of 5.1) zoals de Logitech Z3 bijvoorbeeld.

- De x1950 Pro videokaart is sneller dan de 7900GS, en krijgt door de meeste reviewers dus de voorkeur. Ik heb 'em zelf ook besteld, de MSI-versie.

- Voeding + behuizing kan veel goedkoper, en in een systeem als dit zal 430Watt of 450Watt ook gemakkelijk volstaan. Zelfs met een overklok en een DX10 kaart. We zijn de laatste tijd helemaal gek gemaakt met zware voedingen, maar trap daar niet in. Het stroomverbruik valt meestal heel erg mee. Het is veel belangrijker dat het een A-merk is. Kijk bijvoorbeeld naar de Antec-kasten met voeding, ben je voor 100-120 euro klaar.

- Draadloze muizen en toetsenborden zijn meer hype dan vooruitgang. Hoe vaak heb je voordeel aan de afwezigheid van een draad? Merk je dat er een draad aan je muis zit? Ik in elk geval niet. Bovendien gaan de batterijen leeg, en reageert draadloze apparatuur meestal minder goed. Dus ik raad het zeker niet aan. Voor 11 euro heb je een Logitech multimedia toetsenbord (zwart) en voor een paar tientjes heb je er een goede Logitech muis bij, zoals de mx400, de G3, de G5 of de mx518.

Succes verder!

[ Voor 14% gewijzigd door geert1 op 28-02-2007 14:56 ]

• iceheart
juist ja, die voeding... wie o wie weet er meer van voedingen af en kan bij azerty naar een goedkope maar goede 400-450watt voeding zoeken? als hij graag die centurion wil houden is dat een betere optie, lager dan dit moet niet zo moeilijk zijn :+

EDIT yup, kast met voeding is altijd het goedkoopst, maar ik anticipeerde al een beetje :)
sorry if I hurt your feelings O-)

[ Voor 20% gewijzigd door iceheart op 28-02-2007 16:11 ]

• geert1
Zoals ik net aangaf lijkt het me slim om even te kijken naar de Antec kasten met ingebouwde voeding. Die zijn goed en goedkoop. Bijvoorbeeld de Antec Sonata II (450Watt, €104,-) of de Antec NSK6500 (430 Watt, €90,-).

Losse voedingen die goed en goedkoop zijn: Antec NeoHE 430 Watt (€75,-) Antec Smartpower2 450Watt (€61,50). Zelf even één en ander uitzoeken kan ook helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal super bedankt voor jullie hulp!
Ik heb nu het volgende systeem ervan gemaakt

Behuizing
Antec Sonata II € 104,16
heeft al voeding en lijkt me een goede kast

Bediening
Microsoft Business Hardware Pack € 28,96

Videokaart
Club3D GeForce 7900GS, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 161,21
In plaats van X1950 pro doe ik toch deze nVidia, omdat deze beter schijnt te zijn met openworld games zoals Oblivion, en dat soort games krijgen we veel in de toekomst (denk ik :P)

Harde Schijf
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 72,40

DVD-Rewriter
Lite On LH-18A1P, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 24,31

Speakers
Logitech X-230 2.1 Speakers € 36,74
Zijn wat beter en passen toch in budget

Moederbord

Processor

Geheugen
TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 121,86

Koeler
Arctic Freezer 7 pro € 18,03

Monitor
Acer AL2016Ws € 216,00
Schijnt een goede 19" wide screen te zijn

Totaal Prijs: € 1013.10

Er is dus lekker veel van de prijs af, en volgens mij is het wel een goed syteem
Heb ik nog een vraagje: bij azerty heb je per besturings syteem allemaal verschillende prijsklassen (Bijvoorbeeld Windows MCE + Vista coupon voor 90 euro, en Microsoft OEM Windows XP Media Center Edition 2005 URP2 voor 310 euro)
Wat is het verschil?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Die met vista-coupon:Volgens mij moet je die coupon wel voor eind deze maand inleveren, anders krijg je gewoon niets. En je krijgt hoe dan ook extra administratiekosten, waar je dus rekening mee moet houden.
(edit: typegebrek..)

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 01-03-2007 10:20 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• geert1
Bij besturingssystemen moet je kijken naar onder andere de taal (je wilt waarschijnlijk NL) en naar de keuze tussen OEM (dit heet ook wel BOX) en retail. Een BOX/OEM-versie mag slechts op 1 pc worden geinstalleerd maar is ongeveer 70% goedkoper en dus wel aan te raden. In een nieuw systeem zou ik gaan voor Vista Home Premium NL 64bit. Dat besturingssysteem kan de eerste maanden nog voor wat problemen zorgen vanwege drivers, dus je zou ook de combinatie kunnen gaan van Windows XP MCE + Vista coupon. (MCE is de beste XP voor de meeste thuisgebruikers, want: goedkoper dan Pro en beter dan Home). Je hebt dan twee besturingssystemen voor de prijs van één.
Quacka schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 09:58:
Die met vist-coupon:Volgens mij moet je die coupon wel voor eind deze maand inleveren, anders krijgj je gewoon niets. En je krijgt hoe dan ookextra administratiekosten, waar je dus rekening mee moet houden.
De Vista coupons moeten inderdaad vóór 27 Maart bij Microsoft binnen zijn, en er zijn administratie- en verzendkosten aan verbonden. Maar dat is natuurlijk bijna niets in vergelijking met de volle prijs van Vista. Dus het is alsnog een goede deal, en als je de upgrade-DVD eenmaal in huis hebt, kun je overstappen op Vista wanneer het je uitkomt. Ik weet echter niet of je de 32-bit of 64-bit versie van Vista krijgt. Wat het verschil is tussen die twee staat elders op dit forum vast wel uitgelegd.

Je systeem ziet er nu trouwens al een stuk beter uit! Meer kwaliteit voor minder geld. Gaat zeker de goede kant op. Je opmerking over de videokaart is volgens mij niet helemaal juist, de x1950 Pro is in zowat alle spellen wel sneller. Maar als je een voorkeur hebt voor nVidia is dat geen probleem, want de 7900GS is niet veel trager, ze ontlopen elkaar niet veel. Succes verder!

[ Voor 11% gewijzigd door geert1 op 01-03-2007 10:13 ]

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

Johnny E

Dôh !!

Let even op het moederbord, de DS3 ondersteund Raid alleen via de Gigabyte Sata II controller (JMicron) en dat is minder dan de ICH8R. Mocht je later dus Raid willen gaan gebruiken neem dan de DS3P of de Asus P5B-E.

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp!
Ik heb het idee dat het systeem bijna klaar is om te kopen *O*
Ik heb alleen nog een klein vraagje over het geheugen.

Wat is het preciese verschil tussen cas5 en cas4?
'k kan er niks over vinden :(

Ik wil namelijk miss het geheugen setje dat er nu in zit vervangen door TwinMos Memory, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 1 x, omdat ik altijd nog extra geheugen er bij kan kopen en dan heb ik wel 800 MHz.
En het is lkkr goedkoper :P heb ik weer geld over voor de Logitech Z3-e speakers :D

Nog een keer :P bedankt!!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn uiteindelijke systeem is:

Behuizing
Antec Sonata II € 104,16
heeft al voeding en lijkt me een goede kast

Bediening
Microsoft Business Hardware Pack € 28,96

Videokaart
Club3D GeForce 7900GS, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 161,21
In plaats van X1950 pro doe ik toch deze nVidia, omdat deze beter schijnt te zijn met openworld games zoals Oblivion, en dat soort games krijgen we veel in de toekomst (denk ik )

Harde Schijf
Samsung Spinpoint, 250 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II € 66,72

DVD-Rewriter
Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 29,38

Speakers
Logitech Z-3e, Zilver, zwart € 57,89

Moederbord

Processor

Geheugen
TwinMos Memory, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 1 x PC6400, 800 MHz, 1 x € 87,54

Koeler
Zalman CNPS7700-AlCu € 29,92

Monitor
Acer AL2016Ws € 216,00
Schijnt een goede 19" wide screen te zijn

Besturingssysteem
Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit, 1 user(s), NL € 85,18

Totaal € 1104,44

Iemand nog iets op te merken?

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Lijkt mij ook verstandig om PC6400 nemen, want je kan idd altijd nog upgraden wat ik zeker zou doen.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Dennie Vader, welkom op GoT zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen.
Lees voortaan ook de CSL policy door om te weten wat we in dit specifieke subforum van je verwachten :)

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Bij gebrek aan eigen inzet gaat deze dicht :)
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:11:
Wat is het preciese verschil tussen cas5 en cas4?
'k kan er niks over vinden :(

Ik wil namelijk miss het geheugen setje dat er nu in zit vervangen door TwinMos Memory, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 1 x, omdat ik altijd nog extra geheugen er bij kan kopen en dan heb ik wel 800 MHz.
Jouw basic vraagjes omtrend geheugen etc zijn goed te vinden in de verscheidene FAQ's in de harde waren subfora zie in dit geval de RAM FAQ

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.