Verschil 14 en 15-pins VGA D-SUB kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86536

Topicstarter
Ik heb hier een Iyama 22" ProLite WS en heb problemen met het krijgen van breedbeeldresoluties met een niet originele kabel.
Standaard werd er bij mijn monitor een 1,8m kabel geleverd, maar die is dus te kort. Daarom schafte ik een 5m kabel aan. Deze gaf echter geen breedbeeldresoluties weer, de maximale res. die ik kon instellen was 1600x1200.

Toen ik wat beter naar de originele kabel keek, zag ik dat deze 15 pinnetjes had, en de nieuwe 5m kabel had 14 pinnetjes. Ik ben dus met de kabel terug gegaan naar de winkel, hier zeiden ze dat het niet aan dat pinnetjes zou moeten liggen, maar toen ze de kabel zelf aansloten op een PC die in de winkel stond, kregen ze ook niet de juiste resoluties.

De verkoper gaf me daarom een verlengkabel van 5 meter mee, die wél 15 pinnetjes had. Deze kon ik dus aansluiten op mijn originele 1,8 m kabel. Toen ik het thuis uitprobeerde, kreeg ik met de verlengkabel+originele kabel dezelfde problemen! Terwijl deze wel allebei 15 pins hebben.

Hoe kan dit? Zitten er toch meer verschillen in d-sub kabels dan alleen het aantal pinnetjes?

ps. mijn video kaart is een Ati radeon mobilitie 9700 128 mb
Mijn monitor heeft een native res. van 1680x1050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien als snelle oplossing voor je probleem kun je een custom resolutie aanmaken en daar op draaien?
Dat kan in je drivers en anders zijn er tweaktool die dat voor je kunt regelen.

Waarschijnlijk treedt er signaalverlies op over die afstand. Daarom kan het zijn dat de modi niet goed uitgelezen worden en er wordt teruggevallen op default waarden.
Met een hoog kwaliteit kabel moet 5 meter kwa beeld nog wel haalbaar zijn, afhankelijk van de storende straling in de omgeving ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Ultraman op 28-02-2007 15:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je even de moeite doet naar een schema van de pinout van VGA te kijken naar wat die 15e pin doet, zul je zien dat het "NC" oftewel Not Connected is :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:09

Tomatoman

Fulltime prutser

Langere kabels vangen meer stoorsignalen op. Die storingen worden sterker als de frequentie van het signaal hoger wordt (lees: bij hogere resoluties en refresh rates). Bovendien wordt het signaal van de videokaart slechter bij hogere resoluties en refresh rates. Mogelijke oplossingen:
  • Gebruik een goed afgeschermde kavel. In de praktijk vertaalt dich zich in een dikkere en vaak ook duurdere kabel.
  • Probeer welke analoge uitgang van je videokaart de beste signaalkwaliteit oplevert. Vaak is de uitgang voor de secundaire monitor een stuk slechter dan de uitgang voor de primaire monitor.
  • Gebruik geen langere kabel dan strikt noodzakelijk is.
  • Zorg dat er geen andere kabels - en met name voedingskabels - in de buurt van de monitorkabel liggen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tomatoman schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:58:
Langere kabels vangen meer stoorsignalen op. Die storingen worden sterker als de frequentie van het signaal hoger wordt (lees: bij hogere resoluties en refresh rates). Bovendien wordt het signaal van de videokaart slechter bij hogere resoluties en refresh rates. Mogelijke oplossingen:
  • Gebruik een goed afgeschermde kavel. In de praktijk vertaalt dich zich in een dikkere en vaak ook duurdere kabel.
  • Probeer welke analoge uitgang van je videokaart de beste signaalkwaliteit oplevert. Vaak is de uitgang voor de secundaire monitor een stuk slechter dan de uitgang voor de primaire monitor.
  • Gebruik geen langere kabel dan strikt noodzakelijk is.
  • Zorg dat er geen andere kabels - en met name voedingskabels - in de buurt van de monitorkabel liggen.
Die 5 meter is wel minimaal, dus daar moet ik het mee doen. Het is een kabel van 17,50 ik denk gemiddelde kwaliteit. Ze verkochten ook kabels van 10 meter, dus 5 meter moet toch wel kunnen dacht ik?
Verder heb ik ook niet veel storingsvelden... (dus geen adapters e.d.)

Hoe kan ik een custom resolution instellen, is daar ergens een simpel progje voor te vinden?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 28-02-2007 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 19:47
Waarom gebruik je geen DVI kabel dan? Of is dat geen mogelijkheid voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tiguan schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:57:
Waarom gebruik je geen DVI kabel dan? Of is dat geen mogelijkheid voor je?
Ik heb de versie met alleen VGA gekocht. Mede omdat ik een laptop heb met alleen een VGA aansluiting (beetje dom, in de toekomst zullen ook de laptops waarschijnlijk alleen nog maar DVI hebben |:()

maar dus alleen vga als mogelijkheid, toch snap ik het niet helemaal, die beamers die op scholen hangen (zeker de oude) gaan toch ook allemaal via dsub en die afstanden zijn vaak ook langer dan 5 meter.

Overigens pakt ie de custom resolution niet (met catalyst control center)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik die nieuwe kabel trouwens naast mijn originele leg, is die van 5 meter wel een stuk dikker zie ik. Volgens mij is het over het algemeen hoe dikker hoe beter...
Zou het niet aan een zwak output signaal van mijn (mobility) videokaart kunnen liggen en kan ik dit niet een beetje 'tweaken' (220 volt erop :9 )?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 28-02-2007 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand wat meer info?

Hoelang kan een VGA kabel ongeveer zijn om nog 1680x1050 te ondersteunen? En wat voor kabels vallen onder hoge kwaliteit, en hoe duur zijn die ongeveer (5m).
Niet echt handig dat ik dit nu pas hoor, aangezien ik mijn 22" schermpje heb gekocht als TV en hij dus altijd minstens een meter of 3-4 van mijn pc af zal staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

misschien helpt het als je een nieuwere driver installeert? Werkt de monitor wel op de juiste resolutie als je de standaardkabel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
schaduw schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 18:10:
misschien helpt het als je een nieuwere driver installeert? Werkt de monitor wel op de juiste resolutie als je de standaardkabel gebruikt?
Jep zoals ik al zei heb ik de problemen alleen als ik de langere kabel (met 1 pinnetje minder) gebruik of de originele kabel + 15-pins verlengkabel.

Met de originele kabel heb ik geen problemen. Het lijkt dus wel in de lengte te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
laatste schop tegen dit topic dan maar:

Het is dus niet mogelijk om een 1680x1050 resolutie te verkrijgen met kabels langer dan een meter of 4 via een d-sub vga aansluiting?
Pagina: 1