Kun je 12V fan ook op 5V draaien?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Kun je een 12 volt fan ook probleemloos op 5 volt laten draaien (ivm minder lawaai). Dit zou ik willen doen als het niet zo warm is en ik dus minder kast-koeling nodig heb....
Ik zou denken van wel maar je weet nooit.

Groeten Seq_uence

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ja hoor, kan gewoon. Ik heb een 12x12 fan op 5 volt, en die hoor je echt niet.
7 volt kan ook, gewoon de gele op de + en de rode op de - ...heb je nog een tussenstapje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
ok, thnx RdB !!

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 20-06 16:22
nee dat kan NIET.. je hebt met die lage spanning grote kans dat je fans geregeld NIET starten als je je pc aanzet..

wat je wel kunt doen is 7 volt nemen... dat kun je doen door de min van de fan op de 5 volt aan te sluiten en de plus van de fan op de 12 volt.. dan hebbie (12-5)=7 volt over je fan staan..

helaas bestaat ook op 7 volt nog de kans dat je fan niet start... ik zou hem zelf gewoon op 12volt laten staan...

maarja.. ik heb 2 120MM 220volt fans in mijn kast en die brullen toch dik boven het geluid van de andere (6) 12volt fans uit..

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

he FragDaddy, wanneer wil je langskomen? Het wil wel degelijk hoor..
je moet het gewoon ff zelf proberen, maar mij 12x12 cm fan draait dus echt altijd gelijk als ik de pc aanzet (op 5 volts..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-10-2022
Hangt van de fan af. Iedere fan heeft een ander minimaal startvoltage, meestal zo rond de 7 volt. Daaronder wil ie ook wel draaien, maar niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 12:28

admiral866

The King Personality Disorder

maar om te draaien moet ie toch eerst starten?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
het hangt echt helemaal van de fan af, ik heb een hele zware 12 v fan 12x12 cm, en die start zelfs bij 3.3 volt al. een andere 12 v die ik heb start pas bij 7 v

admiral, fans hebben meer voltage nodig om te starten. als je bijv. een fan hebt die niet op 5 volt start maar wel draait, start hij niet als je hem aansluit, maar als je hem zelf een duwtje geeft blijft hij wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 10:39
what je ook kan doen (wel omslachtig) is een fanbus monteren aan de voorkant, dan zet je hem op 12 volt (dan start hij, en dan zet je de swith op 5, dan heeft hij genoeg om te spinnen, (als hij eenmaal opgang is), dat 7 volt verhaal werkt inderdaad ook, maar dit zou ik echt alleen maar doen, als hij niet goed genoeg koelt (hij koelt een stuk beter op 7 dan op 5, zonder dat hij meer lawaai maakt). Omdat het nog een beetje vaag blijft voor je voeding ( 12+ + 5+ ) , heeft toch ook altijd een - nodig ??????, maar jahet werkt!

Anoniem: 47281

kweet het, het is een oud topic, maar kun je ook een weerstand gebruiken om hem langezamer te laten draaien?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17
Op donderdag 21 februari 2002 12:52 schreef freebie het volgende:
kweet het, het is een oud topic, maar kun je ook een weerstand gebruiken om hem langezamer te laten draaien?
Jup, als je de goede waarde weet wel.. Overigens heb je wel een vermogensweerstand nodig..
Makkelijker is om een vermogenspotmeter te gebruiken..
(maargoed, daar is in de search genoeg over te vinden :))

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2023

freddifish

schnappi !

de voeding heeft op de - voltages maar heel weinig vermogen dus ik zou de -12 en +5 niet gebruiken..

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Pagina: 1