Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

vraagje over 220 V naar 12 V

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
even een technisch vraagje ( elektronisch ), voor mij technisch voor jullie waarschijnlijk niet

ik heb een racesimulator met bass shakers in de stoel, het bass signaal wil ik versterken met een autoversterker dus heb ik hier 12 V voor nodg..

conclusie een adapter..

Nu kwam ik met het lumineuze idee om een oude adapter te gebruiken die ik nog had ( dit is een adapter voor verlichting , zo`n spankabel )

op de sticker staat 12 V 5A, dus dit zou helemaal goed zijn...

alleen ik kan niet zien wat plus en wat min is, dus ben ik gaan meten..

als ik gewoon een een 12 V zoeklampje gebruik brand ie altijd , ongeacht in welke volgorde ik ze gebruik

als ik een multimeter gebruik geeft ie inderdaad 12 V aan maar geen plus of geen min als ik het omdraai.

ik ben een beetje een leek op dit gebied maaar het lijkt wel 12 V wisselstroom ( weet niet eens of dit bestaat )

Nu dus nog een vraagje hierover :

kan ik dit gebruiken voor een autoversterker of heb ik echt een adapter nodig die didelijk een plus en een min heeft.

sorry voor de misschien wat domme vraag maar als jullie tips hebben dan heel graag

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een trafo die direct aan de netspanning hangt heeft wisselspanning als output.
een versterkervoeding zal in de praktijk geljikspanning willen ja.

kijk eens naar een brugcel btw.
als je trouwens niet weet wat je doet (dat is hier vrij duidelijk) vraag ik me af of het slim is om met netspanning te spelen ;)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
Ja wisselspanning bestaat http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspanning het is zelfs zeer bekend, want uit elk stopkontact komt het.
Een autoversterker heeft gelijkspanning nodig, dus nee dat gaat niet werken. Je kan deze spanning natuurlijk wel zelf gelijkrichten. Met een heel klein beetje soldeerkennis kan je dat zo doen http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33. Het je daar geen zin of ervaring mee is het het makkelijkste om gewoon een oude PC voeding te nemen, stabiel 12V en een hoge stroom (+5A).

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Eeh wisselspanning bestaat ja.. Wat denk je dat er o.a. uit je stopcontact komt ??? De meeste gelijkspannings bronnen (batterijen/akku's uitgezonderd) zijn afgeleid van wisselspanning.

De transformator die bij je verlichting zat is een simpele 12V transformator.. Modelletje el cheapo als het maar licht geeft.. Zelf met een gelijkrichter en de nodige electronica er achter gaat die niet doen wat jij wilt.. Simpelweg te weinig spanning..

Een beetje auto versterker eet aardig wat vermogen, je zult een vrij stevige 12-13,8V DC voeding moeten hebben die ook nog eens erg fors onstoord is anders blijf je een brom horen.. In geval van jou bassshakers misschien geen probleem maar het is ook niet zo best voor je versterker..

Ik denk dat het simpeler is om een oude 220V versterker te scoren ergens..

IP Rocks

Verwijderd

Topicstarter
ok dan weet ik genoeg

ik wist natuurlijk dat uit je stopcontact wisselspanning komt

ik dacht alleen dat adapters de spanning altijd gelijkrichten dus in dit geval 12 V en een plus en een min.

maar helaas dan maar een andere oplossing zoeken

Verwijderd

Topicstarter
zo ik heb mijn oplossing voor het probleem gekocht

bedankt nog voor de hulp

Afbeeldingslocatie: http://i96.photobucket.com/albums/l180/marcelca/DSC_4560Medium.jpg
Pagina: 1