Toon posts:

sql variabele tekens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik in een sql query het zo maken dat een aantal tekens variabel zijn en een ander aantal tekens vast. Hieronder heb ik dan aangegeven hoe ik het dan wil hebben.
bij datum de eerste 4 tekens mogen variabel zijn dan 4 tekens die staan vast en dan weer 2 tekens variabel... Weet iemand wat je hiervoor moet gebruiken? kan het namelijk niet ergens via google vinden.
PHP:
1
 $art = mysql_query("SELECT * FROM agenda where datum='_____-03-__' order by 'datum'")

Alvast bedankt!!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 20:08

dominic

will code for food

Regular Expression gebruiken

Download my music on SoundCloud

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
SQL:
1
WHERE MONTH(kolom) = 3

? Of met LIKE?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
in SQL?
volgens mij heeft de TS een simpele like nodig

dus WHERE `datum` LIKE '____-03-__'
l0c4lh0st schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:06:
SQL:
1
WHERE MONTH(kolom) = 3

? Of met LIKE?
als het veldtype een string is denk ik niet dat dit gaat werken

[ Voor 33% gewijzigd door BasieP op 28-02-2007 11:07 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• MeatLoaf
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-04 20:06
Als je datum velden van het type 'date' zijn dan kun je beter een date_part functie gebruiken. Hierme kun je dan alle records vinden met een datum in de maand maart.
Bovendien heb je dan geen problemen met datum formaat problemen.

Verwijderd

Topicstarter
geloof dat ik op zoek was naar een like ja (kan em ff niet teste, server ligt plat)... dank u!!!

• Janoz
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je datum veld nog niet van het type datum is dan zou ik dat nu doen. Anders gaat het sorteren ook neit goed. Verder zul je gewoon de (1e) oplossing van l0c4lh0st moeten gebruiken. Dat is immers exact wat je wilt gebruiken en die functie is daar ook voor bedoeld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BasieP
Janoz schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:10:
Als je datum veld nog niet van het type datum is dan zou ik dat nu doen. Anders gaat het sorteren ook neit goed. Verder zul je gewoon de (1e) oplossing van l0c4lh0st moeten gebruiken. Dat is immers exact wat je wilt gebruiken en die functie is daar ook voor bedoeld.
that is wanneer het een date is dus.
voor de compleetheid, bij een string gaat dat niet goed. Date heeft verder nog een aantal voordelen, dus het is inderdaad aan te raden dat type te gebruiken

• Janoz
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Aan te raden? Dat is een behoorlijk understatment :). Unix timstamps gebruiken is af te raden. Datum als string/varchar opslaan is gewoon prutswerk van de bovenste plank ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BasieP
Janoz schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:57:
Aan te raden? Dat is een behoorlijk understatment :). Unix timstamps gebruiken is af te raden. Datum als string/varchar opslaan is gewoon prutswerk van de bovenste plank ;).
goh meestal wordt ik uitgekaffert omdat ik overdrijf ;)

Pagina: 1