bvandepol schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 10:46:
Wat feiten op een rijtje:
Koopprijs €133000 v.o.n.
€15000 eigen vermogen
Koopgarante woning.
Na verkoop een winstdeling van 45% met de woningstichting.
Beide een bruto jaarsalaris van 17000 voor bepaalde tijd (22 en 23 jaar)
Van plan om er +/- 5 jaar te wonen
Bij de koopprijs moet je nog wat inrichtingskosten rekenen. Laat ik die eens laag inschatten op 7000 euro (dat rekent lekker gemakkelijk). Dat betekent dat je 140.000 euro moet financieren. Je kunt niet al je eigen vermogen erin steken, want als bijvoorbeeld de wasmachine kapot gaat moet die toch echt gerepareerd worden. Daarom ga ik ervan uit dat je van de 15.000 euro eigen vermogen een bedrag van 10.000 euro in het huis steekt. De rest laat je op de bank staan om nog iets achter de hand te hebben.
Van het te financieren bedrag van 140.000 euro kun je dus 10.000 euro financieren met eigen vermogen. De overige 130.000 euro zou een hypotheek moeten worden. Bedenk wel dat hier nog de bouwrente ter grootte van enige duizenden euro's bijkomt! In jullie geval zal het maximaal een jaar rente zijn, dus zo'n 6.000 euro bruto (zie verderop) of 3.960 euro netto. Als de bouwtijd flink korter dan een jaar is, is dit bedrag in dezelfde mate kleiner. In de volgende berekeningen ga ik ervan uit dat jullie 130.000 euro willen lenen en dus niet 130.000 euro plus de bouwrente.
Wat erg veel uitmaakt voor het maximaal te lenen bedrag is wat je verder aan schulden en verplichtingen hebt. Persoonlijke kredieten tellen daarbij zwaar mee. Aangezien je hier niets over zegt ga ik ervan uit dat je verder nergens schulden hebt.
Met een bruto jaarsalaris van twee keer 17.000 euro zit je op een bruto inkomen van 34.000 euro. Ik neem aan dat dit bedrag al inclusief 8% vakantiegeld is. Er zijn een heleboel normen die zeggen hoeveel je kwijt mag zijn aan je vaste lasten, maar vaak komen ze - ondanks totaal verschillende uitgangspunten - op ongeveer hetzelfde maximum hypotheekbedrag uit. Een heel bekende (en onnauwkeurige) norm zegt dat je ongeveer 4 keer je jaarinkomen kunt lenen. 4x 34.000 euro is 136.000 euro, waaruit ik opmaak dat het wel zou moeten lukken om een hypotheek van 130.000 euro te krijgen. Maar let op: of het kan is heel iets anders dan of het verstandig is!
Eigenwoningforfait
Voor eigen-huisbezit moet je in Nederland belasting betalen, namelijk het eigenwoningforfait. Let op: dat staat helemaal los van de vraag of je een hypotheek hebt. Daarbij wordt uitgegaan van de waarde die de gemeente aan de woning toekent: de WOZ-waarde. Voor nieuwbouwwoningen is die meestal bijna gelijk aan de werkelijke waarde, want de bouwkosten zijn natuurlijk bekend. Ga daarom uit van een WOZ-waarde van 133.000 euro. Als eigenwoningforfait wordt gerekend 0,60% van de WOZ-waarde = 798 euro. Dit bedrag moet je bij je inkomen optellen. Aangezien jullie in schaal 1 belasting betalen (ongeveer 34%), ben je aan het eigenwoningforfait 34% van 798 euro kwijt. Dat is 271 euro per jaar of 23 euro per maand. Dat valt dus wel mee

.
Maximale hypotheek
Nu we dit weten kunnen we uitreken wat je kwijt bent aan je hypotheeklasten. De beste rente die je in februari 2007 kunt krijgen is 4,5% voor 10 jaar vast (ik weet het precies, want ik ben er net mee beziggeweest voor mezelf). Aangezien de rente de laatste tijd een beetje oploopt, moet je van een wat hogere rente uitgaan. Laten we 4,7% zeggen voor 10 jaar vast. Je neemt een hypotheek van 130.000 euro.
Stel dat je dat volledig aflossingsvrij zou doen. Dan ben je per jaar 0 euro aan aflossing kwijt en 4,7% van 130.000 = 6.110 euro rente. De rente is aftrekbaar van de belastingen, de aflossingen niet. Aangezien je de hypotheekrente bij de belasting mag aftrekken, heb je hier een voordeel van 34% (de top van je salaris) x 6.110 = 2.077. Per jaar kost je huis:
rente: 6.110
aflossing: 0
hypotheekrenteaftrek: 2.077 -/-
kosten eigenwoningforfait: 271
totaal: 4.304
Dat zijn de
netto jaarlasten, dus wat je werkelijk moet betalen als je rekening houdt met alle belastingregels. Per maand komt dat neer op 359 euro. Pas op: het gaat hier om een aflossingsvrije hypotheek. Als je ook moet aflossen, betaal je per maand wat meer.
Wat is verstandig?
Je bruto maandinkomsten zijn 34.000 / 12 = 2833 euro. Dat is eigenlijk een beetje te hoog, wan tin die 34.000 euro zit ook je vakantiegeld. Jullie gezamenlijke salaris zal eerder in de buurt van de 2600 euro liggen. Ik weet niet hoeveel dat netto is, maar laat het 1800 euro zijn. Daarvan moet je gemakkelijk 359 euro kunnen betalen. Je krijgt er de vaste kosten van een huis nog wel bij, namelijk gemeentelijke belastingen, verzekeringen, gas/water/licht, telefoon/internet/tv, onderhoud aan het huis en de tuin en nog wat andere kosten. Vergis je niet, dat is bij elkaar een paar honderd euro per maand.
Al met al is mijn indruk dat het best haalbaar is. Zeker als je ervan uitgaat dat jullie gezamenlijke brutosalaris de komende jaren wat hoger wordt is het geen probleem. Betekent het contract voor bepaalde tijd echter dat er ook periodes kunnen zijn dat je veel minder of geen inkomen hebt, dan wordt het een heel ander verhaal! Het bovenstaande gaat dan ook alleen op als het inkomen min of meer gegarandeerd is.
[
Voor 5% gewijzigd door
Tomatoman op 28-02-2007 17:50
]
Een goede grap mag vrienden kosten.