[MBP] Dual channel geheugen met 3Gb?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, ik zit nu met een beetje teveel geld en dat wil ik investeren in mijn MacBook Pro. Ik heb op het moment 2 bankjes van 1Gb in mijn MacBook Pro 15" C2D zitten alleen dit wil ik uitbreiden naar de maximale 3Gb. Alleen kan je met 3Gb natuurlijk nooit gebruik maken van dual channel.
Nu weet ik wel dat de effecten verwaarloosbaar zijn, maar aangezien dat 3Gb geheugen toch ook een hele tijd mee moet, wil ik liever nu investeren dan over een jaar erachter komen dat ik toch beter het anders had moeten doen.

Dus, hoe krijg ik max. 3Gb geheugen in een MBP 15" C2D met twee geheugensloten.

1x2 Gb, 1x1Gb
2x1,5 Gb (bestaan die uberhaupt??) dan heb je wel dual channel.

Wat is aan te raden?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt in een MacBook Pro 2x2 GB stoppen. Dit wordt ook gewoon gedetecteerd door Systeem Profiel en te vinden onder "Over deze Mac", echter wordt er door Mac OS X uiteindelijk maar 3 GB gebruikt. Of het geheugen in dit geval ook in dual channel draait weet ik niet. Sowieso weet ik niet hoe kunt zien of geheugen in dual channel draait, behalve dan dat je het misschien met een benchmark kunt meten. Zie ook MacBook Pro (Core 2 Duo): Memory Specifications

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

1 latje van 2 gig bijkopen, latjes van anderhalve gig bestaan niet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Eigenlijk geen slechte vraag. Ik ben van plan een MBP aan te kopen en zat ook te twijfelen tussen 2GB of 3GB. Zijn hier performance testen van te vinden?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Daedalus schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:20:
Je kunt in een MacBook Pro 2x2 GB stoppen. Dit wordt ook gewoon gedetecteerd door Systeem Profiel en te vinden onder "Over deze Mac", echter wordt er door Mac OS X uiteindelijk maar 3 GB gebruikt. Of het geheugen in dit geval ook in dual channel draait weet ik niet. Sowieso weet ik niet hoe kunt zien of geheugen in dual channel draait, behalve dan dat je het misschien met een benchmark kunt meten. Zie ook MacBook Pro (Core 2 Duo): Memory Specifications
Dat Mac OS X maar 3GB 'ziet' komt niet zozeer door Mac OS X, maar door de beperkingen van een 32-bits systeem. In dit geval wordt er namelijk 3GB voor de gebruiker beschikbaar, en is er 1GB beschikbaar, dedicated voor het besturingssysteem.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het komt er volgens mij meer op neer dat 1 applicatie nooit meer dan 3GB kan gebruiken maar meerdere bij elkaar wel 4 GB. Zit met hetzelfde onder windows XP daar is een 2 GB grens en inderdaad Photoshop kan max 2 GB gebruiken maar andere applicaties kunnen wel de rest gebruiken werk nu dus met 3 GB. Aangezien je toch geld teveel hebt zou ik er 4 GB in stoppen. Maar is het niet zonde van het geld als je nu al nooit al geheugen gebruikt. Ik ging steeds vaker met Photoshop over 1 GB drempel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Red schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 10:39:
Okay, ik zit nu met een beetje teveel geld en dat wil ik investeren in mijn MacBook Pro. Ik heb op het moment 2 bankjes van 1Gb in mijn MacBook Pro 15" C2D zitten alleen dit wil ik uitbreiden naar de maximale 3Gb. Alleen kan je met 3Gb natuurlijk nooit gebruik maken van dual channel.
Nu weet ik wel dat de effecten verwaarloosbaar zijn, maar aangezien dat 3Gb geheugen toch ook een hele tijd mee moet, wil ik liever nu investeren dan over een jaar erachter komen dat ik toch beter het anders had moeten doen.

Dus, hoe krijg ik max. 3Gb geheugen in een MBP 15" C2D met twee geheugensloten.

1x2 Gb, 1x1Gb
2x1,5 Gb (bestaan die uberhaupt??) dan heb je wel dual channel.

Wat is aan te raden?
Hé Leon,

Kan je het geld wat je over hebt niet beter aan mij geven? Ik heb nog een bureau nodig voor mijn MBP :D

Als het al mogelijk zou zijn om 4 GB erin te stoppen, zou dat dan ook al niet bij Apple moeten staan? Dus ik denk dan toch dat je aan max. 3 GB zit. En hoe hoeveel verschil het is tussen 2GB dual channel of 3GB zonder dual channel? Al sla je me dood....

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:13:
[...]

Dat Mac OS X maar 3GB 'ziet' komt niet zozeer door Mac OS X, maar door de beperkingen van een 32-bits systeem. In dit geval wordt er namelijk 3GB voor de gebruiker beschikbaar, en is er 1GB beschikbaar, dedicated voor het besturingssysteem.
Ik dacht dat de Core2Duo 64bits was?

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:36:
[...]

Ik dacht dat de Core2Duo 64bits was?
C2D wellicht wel maar het OS niet ;)

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Nog niet...

Leopard (maart / april) wel als het goed is...

Verwijderd

En de Mac Pro, die draait wel een 64 bits OS X? Want die kun je als ik mij niet vergis vol met geheugen plempen..

• MickyHendrix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 20:48
Apple Support

Je zal dus je geld weggooien als je 4GB koopt, ik dacht ergens gelezen te hebben dat het een chipset probleem is.

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46
MickyHendrix schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:12:
Apple Support

Je zal dus je geld weggooien als je 4GB koopt, ik dacht ergens gelezen te hebben dat het een chipset probleem is.
Op barefeats stond iets dergelijks over 4GB

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
MickyHendrix schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:12:
Apple Support

En ik zie hier ook niet staan dat het een chipset probleem is, maar eerder een OSX probleem. Dus misschien toch maar eens even kijken naar Leopard als dat uit komt, hoe het dan zit.

• MickyHendrix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 20:48
IK durf het ook niet met zekerheid te zeggen, maar nog een paar maandjes wachten is toch niet zo moeilijk? :P 2 GB is al mooi (ik weet niet wat je met het beestje doet hoor) maar we zullen het met Leopard zien, hoewel het me niet zou verbazen als er dan ook een update voor de MacBook Pro komt.

Nog even over het dual channel gedeelte, de MBP heeft een dedicated GPU (weet je zelf ook wel) maar daardoor heeft dual channel een minder groot effect qua prestaties dan voor een MacBook.
(daarom zit er dan ook een 2GB limiet op de MB en de education iMac?)

Verwijderd

Nog iets meer uitleg over de limiet: http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=321

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
OS X is wel degelijk 64-bits (PowerG5's zijn Dual 64-bits), de Core 2 Duo is ook 64-bits, als ik me niet vergis is de Core Duo 32-bits, maar Mac OS X compiled voor Intel is waarschijnlijk 32-bits (compatibility?), Leopard zou dit moeten oplossen?

[ Voor 29% gewijzigd door Guru Evi op 01-03-2007 19:13 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1