Photoshop container/placeholder

Pagina: 1
Acties:

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Waarschijnlijk kan dit niet maar ik vraag het toch maar even omdat ik redelijk vaak tegen problemen aanloop die hiermee verholpen zouden kunnen worden.

Is het mogelijk om in het ene PSD bestand het andere PSD bestand te importeren.

Ik ontwerp regelmatig sites, en nou ontwerp je vaak meerdere templates voor zo'n site. Over al deze templates is het menu identiek. Stel nu dat er een wijziging komt in het menu dan moet je (om het een beetje consistent te houden alle templates aanpassen) Als het nou mogelijk is om het menu in een andere PSD file te hebben en te importen dan zou het overal tegelijk te updaten zijn...

Kan dit? En als het niet met Photoshop kan is er dan een ander pakket waar dit wel mogelijk mee is.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je zou beide Photoshop bestanden in Illustrator kunnen plaatsen (dat kan met een dynamische koppeling, bij updates van de Photoshop bestanden wordt het beeld in Illustrator automatisch bijgewerkt). Illustrator heeft dezelfde web-export module als Photoshop, en wat handig is: je kunt 'slices' ook als gewone rechthoek-objecten bewerken als je de betreffende laag op 'zichtbaar' zet in het layers palet. Ik heb alleen nog geen simpele dubbelklik functie of palet gevonden om de slices een naam te geven, dat moet je heel omslachtig met een submenu item aankiezen.
Het kan zijn dat dit in CS2 handiger is geworden, maar dat was dan voor mij toch zo'n hoge upgrade prijs niet waard :')

[ Voor 14% gewijzigd door benoni op 28-02-2007 10:54 ]

• giveupthejoost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03-2016
Ik weet niet welke versie van PS je gebruikt, maar in CS2 zou je met Layer Comps eens iets kunnen proberen, tezamen met multi-level groups je PSD opbouwen en een goede structuur in je layers aanbrengen.

Naar mijn weten is het dynamisch linken van PSD's niet mogelijk in PS.

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Wekt dit niet met smart layers? maare waarom moet photoshop dit doen? als je het menu etc. dmv php include dan kun je het overal laten veranderen. Of is het puur voor het ontwerp?

• tec
Alle templates in 1 PSD file is too much, dan wordt het onnodig traag bij complexe ontwerpen, ook krijg je met text geneuzel als dat over elkaar heen ligt.

In illustrator zou een oplossing zijn al zou het fijner zijn als alles binnen photoshop zou kunnen.

Ik zal eens kijken naar smart layers :) Het is puur voor in de design fase dus een web oplossing is niet van toepassing.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:31
Als je beide bestanden opent kan je layers van de ene naar de andere slepen/kopiëren. Is dat geen optie dan?

• tec
Natuurlijk kan dat, maar het centraal editen van een psd met daarin het menu (bijvoorbeeld) en het automatisch geupdate zien over 10 templates zou me een hoop sleur en pleur werk schelen.

• benoni
  • Niet online
tec schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:42:
Natuurlijk kan dat, maar het centraal editen van een psd met daarin het menu (bijvoorbeeld) en het automatisch geupdate zien over 10 templates zou me een hoop sleur en pleur werk schelen.
Ik denk dat als je Illustrator erbij gaat gebruiken, dat je dan ook beter wat meer in Illustrator kunt doen. Als je 't eenmaal gewend bent maak je vaak het basisontwerp en de tekst overlays klaar in Illustrator, en doe je de achtergrond bitmaps e.d. in Photoshop. Het hangt ook van de vormgeving af, een wat strakkere zakelijke vormgeving is over het algemeen sneller neer te zetten met Illustrator.

Illustrator heeft specifieke voordelen met het plaatsen, groeperen en verplaatsen van objecten, het werkt een stukje intuïtiever dan Photoshop. Een menubalk als voorbeeld: een knop-vorm en een tekstkader samen groeperen, dan dubbelklikken op het selectiegereedschap om de groep exact 20 pixels naar beneden te dupliceren, daarna de rest aanvullen met ctrl-D, klaar. Afmaskeren gaat even snel, of bij gecompliceerde layouts sneller dan Photoshop: een object (rechthoek i.o.d.) over iets heen leggen, samen selecteren, ctrl-7, klaar.

Vooral in de schetsfase, waarin je snel een aantal verschillende indelingen voor een website aan je klant wilt laten zien, werkt het dus makkelijker. In Photoshop ben je bijvoorbeeld nogal geneigd om alle ontwerpvoorstellen en DHTML-varianten bovenop elkaar te stapelen in layers, waardoor je allerlei layer sets zit aan- en weg te klikken om te zien wat je wilt zien. In Illustrator gooi je net zo makkelijk alle layouts naast elkaar op het werkvlak, zodat je meer overzicht hebt. Pas in de slice fase leg je het over elkaar heen (of dat nog niet eens, want een hele sliceset kun je ook in één keer dupliceren).

Het nadeel van Illustrator is dat je voor elk stukje bitmap retouche-werk moet uitwijken naar Photoshop en dat weer terug moet combineren in de layout. In Illustrator kun je wel tekenwerk naar bitmap omzetten en bitmap filters toepassen, maar dat werkt vrij hopeloos.

Verwijderd

Misschien te omslagtig hoor, maar je kan toch ook in photohop een nieuwe set creeëren (3e button van links in je layer window) vervolgens sleep je alle layers die samen het menu vormen daarin, en bij een nieuw photohop document kan je gewoon die 'set' daar naar toe slepen en heb je al die layers in je nieuwe photoshop document staan.

• tec
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:05:
Misschien te omslagtig hoor, maar je kan toch ook in photohop een nieuwe set creeëren (3e button van links in je layer window) vervolgens sleep je alle layers die samen het menu vormen daarin, en bij een nieuw photohop document kan je gewoon die 'set' daar naar toe slepen en heb je al die layers in je nieuwe photoshop document staan.
En als je dan zo 10 templates hebt gecreerd en er komt een aanpassing in je menu....

Juist ja.

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Misschien dat in CS3 iets met smart layers gaan doen. Ik zag wel op een seminar dat ze bijna alles non-destructief gaan maken (filter masks!) Hopen dat ze externe links willen importeren.

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:23:
Ik zag wel op een seminar dat ze bijna alles non-destructief gaan maken (filter masks!)
Interessant. Krijg je dan ook resolutie-onafhankelijke layers? Ik heb 't bijna 10 jaar geleden gezien bij een concurrerend pakket (de naam daarvan weet ik niet meer) en vraag me nog altijd af wanneer Adobe zoiets in Photoshop zal gaan implementeren.

• Verwijderd
Ik weet het echt niet zeker, maar als ze het zouden doen, dan gebruiken ze een extern bestand dat je kan scalen, bewerken en wat al niet meer zonder dat je aan de bron-info komt... dunkt me.

Wachten tot de 27ste wanneer CS3 uitkomt... spannend!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Spiney leeft ook nog op got. Al het oude van /13 komt langzaam weer boventafel.

Ben ik de enige die tien keer rechtsklikken en duplicate layer/folder > To destination doen niet overdreven irritant vind? Ik bedoel, tuurlijk het is niet handig, maar het is ook geen drama gezien er geen betere oplossing is.

|{ brrr }] |

• Verwijderd
Jaja Gele rakker, wij zijn weer van den partij.

Ik ben altijd te lui om een snellere oplossing te gaan bedenken... Als het echt moet dan kets ik ze in een folder en sleur en pleur die naar de nieuwe locatie... echt heel hendie is het niet. Ik mis ook mijn enkelkliks layer link knopje... Misschien was ik de enige die er gebruik van maakte. :|

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Ik mis ook layers perma linken. Het is nu handig om snel layers te linken voor eenmalig gebruik (shift click), maar vroegah' was alles beter. Enkelkliks layer link, sniff. Per ongeluk shift + vergrootglasje doen met dertig PSD's open is ook niet aan te raden regenwoordig ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Yellow|A op 09-03-2007 11:26 ]

|{ brrr }] |

• Verwijderd
Heeft trouwens iemand al succes met Layer Comps? Schijnt geloof ik wel handig te zijn maar ben te aartslui om er goed naar te kijken... Maak ook liever een nieuw bestand aan.
Hmmmz, had er zelf nog nimmer aan gedacht om eens te shift vergrootglazen... Ik ben van de CTRL + Plus.

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

umm waarom allemaal zo moeilijk... je kunt toch gewoon 1 bestand maken... een group maken voor menu enzo... (alles eventueel dat hetzelfde blijft) en groups voor de aparte pagina's (alles wat verandert)

dan kun je verbergen wat je niet nodig hebt...

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Verwijderd

Smart objects:
To edit the Smart Object, select it in the Layers palette, choose Layer>Smart Objects>Edit Content, and click OK at the prompt. The single button opens in a separate window, where you can choose Edit>Free Transform, click and drag to make the button smaller, and click the checkmark in the Options bar to commit that change. Change the look of the button by selecting a chrome style in the Style�s palette. Choose File>Save As, saving the file as a special .psb (yes, b) file in a default temporary folder. Click back on the original Photoshop document and you�ll find that all of the buttons in the navigation bar have changed size and style. As a bonus, you can repeat, re-scaling the Smart Object button up to its original size, without causing any of the buttons to look pixilated � which was not the case in previous versions of Photoshop. And that�s just the beginning of what you can do with Smart Objects.
bron: http://photoshop.weblogsi...s-to-edit-multiple-items/

• tec
Yellow|A schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:07:
Spiney leeft ook nog op got. Al het oude van /13 komt langzaam weer boventafel.

Ben ik de enige die tien keer rechtsklikken en duplicate layer/folder > To destination doen niet overdreven irritant vind? Ik bedoel, tuurlijk het is niet handig, maar het is ook geen drama gezien er geen betere oplossing is.
Het is ook geen drama, maar stel dat je zo te werk gaat terwijl er wel een betere oplossing is dan is het tijd om te switchen. Vandaar mijn vraag :)

Over het alles in 1 bestand mikken: Dat vind ik niet handig, op het moment dat tekst layers over elkaar vallen wordt het selecteren van het juiste textboxje ineens een ramp omdat photoshop graag een box selecteerd in een onzichtbare layer (iig bij mij).
Pagina: 1