Toon posts:

op zoek naar een multifunctionele highend pc

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Vind het eigelijk erg om het te vragen, maar ik houd me al zolang niet meer bezig met hardware. Vandaar dat ik advies vraag. Ik ben op zoek naar een nieuwe pc (zelfbouw) en wil advies wat ik dan zou moeten halen met mijn wensen.
Hij moet goed en snel dvds(reencoden met cce) en games kunnen rippen.
Hij moet de nieuwste spellen en toekomst spellen kunnen draaien ( ik heb mijn oude pc al 5 jaar en nog nooit mijn radeon 8500 hoeven wisselen alleen moederbord geheugen en cpu) bijvoorbeeld een spel als crysis moet hij probleemloos aan gaan kunnen.
Hij moet zeer goed zijn in het draaien van Vista Ultimate.
Hij moet zeer goed zijn in het draaien van virtualpc en minimaal 4 verschillende virtual machines.
Op deze virtualpc's komen:
1 keer windows xp + 1 keer windows advanced server 2003 ( leren voor mcsa)
1 keer windows home server beta 2 + 1 keer windows home server client beta 2 ( aangezien ik geaccepteerd ben als officiele beta tester)

Al kunnen die laatste twee waarschijnlijk ook nog wel op mijn oude pc.

Wat ik zoek is alles behalve dvdbrander en dvdspeler

Hoop dat iemand mij kan adviseren.

dank je.

Budget maximaal 2000 euro.
Welke onderdelen en zo maakt mij niet uit al ben ik toch meer een AMD man, maar ligt AMD de laatste tijd toch wel achter dus als jullie met een goed intel systeem kom is dat ook geen probleem.
Ik kon wel een boodschappenlijstje maken maar ik zou echt niet weten wat ik nodig hebben zou.
Ik ben echt niet meer thuis in hardware.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 09:38 ]

Verwijderd

Het grootste knelpunt gezien je eisen m.b.t. het aantal vituele machines dat je wilt draaien zal het geheugen zijn. Als je minimaal 4 machines tegelijkertijd wilt draaien naast je eigen OS en je wilt gebruik maken van Dual Channel, dan zul je toch richting de 4GB moeten:

Virtuele machines 4 x minimaal 512mb = 2GB
Host minimaal 1GB

4GB PC6400 (kit of 2) kost rond de 450-500 euro
2GB PC6400 (kit of 2) x 2 kost rond de 350-400 euro

Als je Crysis probleemloos wilt gaan draaien, kom je met je graka toch al snel bij de NVidia 8800 serie terecht. Afhankelijk van de wensen m.b.t. resoluties en overige grafische instellingen kost je dat tussen de 280 (8800GTS 320MB) en iets minder dan 600 (8800GTX 768MB) euro.

Om zoveel mogelijk uit die mooie graka te kunnen halen, zul je toch wel minimaal een Intel E6600 CPU moeten aanschaffen (ik weet niet of deze echt alles uit je graka kan halen). Dit kost je rond de 300 euro.

Dit alles kun je aansluiten op bijvoorbeeld een moederboard van GigaByte (lees ik goede reviews over). Denk dan aan een GA-965P-DS3 (115 euro) of GA-965P-DS4 (150 euro).

Om dit alles te voorzien van stroom zou ik een kwalitatief goede voeding van rond de 500W aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan een Seasonic ofzo, dit kost je ongeveer 125 euro. Informatie over voedingen kun je trouwens hier vinden.

Ik ben niet zo thuis in de harde schijven dus daar zou ik je geen advies over kunnen geven. Ik heb wel gezien dat een HDD van 500GB tussen de 150 en 200 euro kost (S-ATA II).

Een kast voor dit alles is volgens mij een kwestie van smaak, daar kun je het beste zelf over beslissen. Rond de 100 euro heb je mooie kasten.

Als ik alles bij elkaar optel, kom ik dan ongeveer op een geschatte uitgave van:

minimaal:
350 + 280 + 300 + 115 + 125 + 150 + 100 = 1420 euro

maximaal:
500 + 600 + 300 + 150 + 125 + 200 + 100 = 1975 euro

Je kunt natuurlijk ook een tussenweg kunnen kiezen... :)

Als je zelf iets wilt samenstellen om te kijken wat het allemaal kost, kan ik je de site van Salland Automatisering aanraden.

• dip
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2023

dip

shut up ulé

Je zou eigenlijk alle vm's een eigen harde schijf moeten geven.
Ik ben persoonlijk geen voorstander van VM omdat het gewoonweg niet performt.

It's scientifically known, that base improves the tase of cheezes!

Verwijderd

Topicstarter
dip schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:21:
Je zou eigenlijk alle vm's een eigen harde schijf moeten geven.
Ik ben persoonlijk geen voorstander van VM omdat het gewoonweg niet performt.
Ik moet zeggen dat ik 2007 toch wel redelijk stabiel vind gaan heb ook de beta gedaan ervan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:01:
Het grootste knelpunt gezien je eisen m.b.t. het aantal vituele machines dat je wilt draaien zal het geheugen zijn. Als je minimaal 4 machines tegelijkertijd wilt draaien naast je eigen OS en je wilt gebruik maken van Dual Channel, dan zul je toch richting de 4GB moeten:

Virtuele machines 4 x minimaal 512mb = 2GB
Host minimaal 1GB

4GB PC6400 (kit of 2) kost rond de 450-500 euro
2GB PC6400 (kit of 2) x 2 kost rond de 350-400 euro

Als je Crysis probleemloos wilt gaan draaien, kom je met je graka toch al snel bij de NVidia 8800 serie terecht. Afhankelijk van de wensen m.b.t. resoluties en overige grafische instellingen kost je dat tussen de 280 (8800GTS 320MB) en iets minder dan 600 (8800GTX 768MB) euro.

Om zoveel mogelijk uit die mooie graka te kunnen halen, zul je toch wel minimaal een Intel E6600 CPU moeten aanschaffen (ik weet niet of deze echt alles uit je graka kan halen). Dit kost je rond de 300 euro.

Dit alles kun je aansluiten op bijvoorbeeld een moederboard van GigaByte (lees ik goede reviews over). Denk dan aan een GA-965P-DS3 (115 euro) of GA-965P-DS4 (150 euro).

Om dit alles te voorzien van stroom zou ik een kwalitatief goede voeding van rond de 500W aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan een Seasonic ofzo, dit kost je ongeveer 125 euro. Informatie over voedingen kun je trouwens hier vinden.

Ik ben niet zo thuis in de harde schijven dus daar zou ik je geen advies over kunnen geven. Ik heb wel gezien dat een HDD van 500GB tussen de 150 en 200 euro kost (S-ATA II).

Een kast voor dit alles is volgens mij een kwestie van smaak, daar kun je het beste zelf over beslissen. Rond de 100 euro heb je mooie kasten.

Als ik alles bij elkaar optel, kom ik dan ongeveer op een geschatte uitgave van:

minimaal:
350 + 280 + 300 + 115 + 125 + 150 + 100 = 1420 euro

maximaal:
500 + 600 + 300 + 150 + 125 + 200 + 100 = 1975 euro

Je kunt natuurlijk ook een tussenweg kunnen kiezen... :)

Als je zelf iets wilt samenstellen om te kijken wat het allemaal kost, kan ik je de site van Salland Automatisering aanraden.
Erg bedankt hiervoor.
salland heb ik voor mijn oude pc ook de meeste dingen gehaald.Altijd erg tevreden over hun geweest.
Maar ik had nog op meerdere plaatsen gevraagd en ze zeiden me dat de februari highend game machine hier ook goed zou zijn?

• vitokj
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-04-2024
dat klopt, maar let wel op je eisen mbt geheugen. zou zeker niet voor minder als 4 GB gaan.
en ook dual channel. (dus 2x 2GB)
weet niet wat je eisen mbt HD zijn, maar 320 GB seagate barracuda kost iets van 85 euro.
en bv een Hiper type-r voeding van 530 W kost 85 euro. erg goede voeding en erg stil(eigen ervaring)

suc6

[ Voor 7% gewijzigd door vitokj op 28-02-2007 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
aan de hand van jouw gegevens ben ik op het volgende boodschappenlijstje gekomen.
Kan je me zeggen of dit goed is.
voor geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4) € 222,96 x2 = €445.92
2GB x 2 (4GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400CL5D-4GBPQ) € 589,-

Voor moederbord:
Gigabyte GA-965P-DS4, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, R... € 147,90

Voor Grafa:
Sparkle GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDTV, SLI... € 499,-
Point of View GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) € 499,-
CPU:
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Box... € 275,-
Voeding:
Hiper HPU-4R580, 580W (ATX 2.2/BTX) € 86,50
(Die 530 kon ik niet vinden) alleen 580 maar dat is een €97
Hiper Type R HPU-4K580-MU, 580W (ATX12V 2.2) € 97,-

Harddisk:
Seagate Barracuda 7200.10, 750GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 225,01
Seagate Barracuda ES, 750GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 293,31

en voor een kast en koeler neem ik aan dat ik toch een redelijk stevige moet nemen.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 11:42
Dat is al best een aardig lijstje denk ik. Één opmerking: Ik zou meerdere kleinere hardeschijven nemen in plaats van één grote. Bijvoorbeeld drie keer 250Gb in plaats van eentje van 750Gb. Qua kosten kom je ongeveer op hetzelfde uit, maar het werkt wel vlotter aangezien de schijven los van elkaar kunnen lezen/schrijven/zoeken.

Verder zou ik gaan voor 4x1Gb geheugen, en niet voor 2x2Gb, je gaf hierboven al aan dat dat goedkoper is. Je hebt dan wel alle vier de sloten bezet en kunt niet meer upgraden zonder het oude geheugen te moeten vervangen, maar als je toch al 4Gb hebt hoef je ook niet te upgraden. Dat gaat nog jaren mee.

Wat doe je met de processor? Ik zou in jouw geval de Core 2 Duo E6600 aanraden, die kost 275-310 euro ongeveer, en is loeisnel.

Verwijderd

Topicstarter
geert1 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:20:
Dat is al best een aardig lijstje denk ik. Één opmerking: Ik zou meerdere kleinere hardeschijven nemen in plaats van één grote. Bijvoorbeeld drie keer 250Gb in plaats van eentje van 750Gb. Qua kosten kom je ongeveer op hetzelfde uit, maar het werkt wel vlotter aangezien de schijven los van elkaar kunnen lezen/schrijven/zoeken.

Verder zou ik gaan voor 4x1Gb geheugen, en niet voor 2x2Gb, je gaf hierboven al aan dat dat goedkoper is. Je hebt dan wel alle vier de sloten bezet en kunt niet meer upgraden zonder het oude geheugen te moeten vervangen, maar als je toch al 4Gb hebt hoef je ook niet te upgraden. Dat gaat nog jaren mee.

Wat doe je met de processor? Ik zou in jouw geval de Core 2 Duo E6600 aanraden, die kost 275-310 euro ongeveer, en is loeisnel.
CPU staat er al tussen en ja die is 275 euro :)
geheugen is anders niet 1 x 1 gb maar 1 x 2 gb bij de eerste keuze en dat keer 2.
Maar jij zegt 4 losse modules is beter is de latency dan niet groter dan als het op de zelfde chip zit?
Ik heb nog een 160 en 120 gig van mijn oude pc die gaan hier ook in of deze wordt nu dedicated linux box nog niet zeker over.

Wat voor koeling en kast raden jullie me aan en een redelijk tft ik werk nog altijd met een philips 109s al 5 jaar en dat ding is zo zwaar. Ik weet dat crt beter beeld geeft dan tft maar toch.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:27:
[...]

Erg bedankt hiervoor.
salland heb ik voor mijn oude pc ook de meeste dingen gehaald.Altijd erg tevreden over hun geweest.
Maar ik had nog op meerdere plaatsen gevraagd en ze zeiden me dat de februari highend game machine hier ook goed zou zijn?
Het highend gamesysteem van februari voldoet inderdaad aan alle eisen. Alleen zou ik, in verband met je wens m.b.t. virtuele machines, wel meer geheugen nemen, liefst in de configuratie 4 x 1GB.

De harde schijf oplossing is ook mooi, 2 kleinere schijven heeft ten opzichte van 1 grote mijn persoonlijke voorkeur.

De behuizing inclusief 450W voeding van Antec voor die prijs is ook niet gek en 450W is volgens mij voldoende.

Je zou eventueel nog iets kunnen bezuinigen op de graka door deze te vervangen door de 8800GTS 320Mb. De kaart doet het erg goed in de reviews, is DirectX 10 en heeft in principe voor de meeste toepassingen op acceptabele grafische instellingen voldoende geheugen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Nieuw systeem uitzoeken en aanschaffen is toch altijd nog een erg leuke bezigheid :)

Verwijderd

Wat voor koeling en kast raden jullie me aan en een redelijk tft ik werk nog altijd met een philips 109s al 5 jaar en dat ding is zo zwaar. Ik weet dat crt beter beeld geeft dan tft maar toch.

Koeler: De Scythe Infinity/Ninja
Kast: Zeer persoonlijk, kijk bv naar een Thermaltake Armor, Cooler Master Mistique, noem maar op.
Scherm: Samsung Syncmaster 206BW/226BW: 2ms, 3000:1, mooie schermen.
??Toetsenboard+muis?? G15/G11---MX518

Verwijderd

Er zijn meerdere goede koelers, een voorbeeld is de Scythe Infinity/Ninja. Is een goede koeler en niet belachelijk duur.

Kasten zijn denk ik zo persoonlijk dat je daar het beste zelf een keuze in kunt maken. Met betrekking tot een goed TFT scherm, wil ik je aanraden deze thread even door te lezen.

Persoonlijk vind ik nogsteeds dat CRT veel mooier is, maar goed als je er veel mee moet slepen of je hebt te weinig ruimte, dan is de TFT wellicht een verstandige keuze.

Als je toch besluit alsnog een nieuwe CRT aan te schaffen, dan kan ik je de Mitsubishi (NEC) Diamond Pro 2070SB aanraden. Ik denk dat de monitor inmiddels iets verouderd is, maar ik heb tot op heden eigenlijk nog geen beter CRT scherm gezien. Hij is alleen behoorlijk groot en zwaar... ;)

[edit]
Ik had er niet bij stilgestaan omdat ik er zelf geen gebruik van maak, maar de CRT van Mitsubishi heeft geen DVI ingang. Wellicht dus niet verstandig om deze CRT te overwegen... 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 13:30 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

mexxim, lees Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? eens door. We zijn strenger gaan modereren op gebrekkige startpost, dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.