Powermac G5 ziet maar 2GB

Pagina: 1
Acties:

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Beste Mensen,

ik heb gister een memory upgrade gedaan op mijn al iets oudere G5 2Ghz DP met OSX 10.3.7

Mijn oude geheugen was 1,5GB DDR, dat heb ik nu vervangen voor 4 reepjes van 1GB, wat dus uit zou moeten komen op 4GB.

Echter, bij mijn systeem eigenschappen zie ik dat hij maar 2GB ziet :(

Nu heb ik al zitten zoeken op got en google, maar kan helemaal niks over dit onderwerp vinden.

Zoals ik al zei, ik heb een wat oudere mac, ik heb in totaal maar 4 geheugen banken (2 boven, 2 onder), in tegenstelling tot mijn andere G5 die in totaal 8 banken heeft (en ook netjes de 4GB herkend onder OSX 10.4.6).

Ligt dit aan de OSX versie of moet ik ergens anders zoeken?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

In principe kan er maximaal 4 GB in kunnen, dus 2 GB zou geen probleem moeten zijn. Mac OS X 10.3 zou dit ook moeten ondersteunen. Wat zijn de exacte specificaties van de reepjes die er nu inzitten (PC2700/PC3200, CAS latencie)? De officieel ondersteunde configuraties kun je hier vinden: Power Mac G5 Developer Note: RAM Expansion.

Overigens staan er op deze pagina onder het kopje "Notes on G5 Memory Modules (CAS/CL Timing Requirements)", wat problemen vermeld met geheugen modules die officieel wel ondersteund zouden zijn, maar niet werkten of werden herkend.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Mishmash
Het zijn DDR PC3200 1GB CL3 modules...

Verwijderd

Power Mac G5: Memory Specifications and Requirements

Note: You may need to use increased firm pressure in order to ensure that the memory seats properly. Failure to seat the memory correctly could result in a "no power" situation, or the memory not being recognized by the system

PRAM resetten lost vaak zeer veel onverklaarbare problemen op.
U kunt het parameter-RAM wissen door direct nadat u op de aan/uit-toets hebt gedrukt de toetsen Command-Option-P-R tegelijkertijd ingedrukt te houden. Houd de toetsen ingedrukt totdat u drie opstartgeluiden hoort.

• Mishmash
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:41:
Power Mac G5: Memory Specifications and Requirements

Note: You may need to use increased firm pressure in order to ensure that the memory seats properly. Failure to seat the memory correctly could result in a "no power" situation, or the memory not being recognized by the system

PRAM resetten lost vaak zeer veel onverklaarbare problemen op.
U kunt het parameter-RAM wissen door direct nadat u op de aan/uit-toets hebt gedrukt de toetsen Command-Option-P-R tegelijkertijd ingedrukt te houden. Houd de toetsen ingedrukt totdat u drie opstartgeluiden hoort.
Kijk! die zal ik eens gaan proberen! Thanks.

Verwijderd

Gelukt?

• Mishmash
Ik ga het morgen proberen! dan zit ik pas weer achter de mac.

• Mishmash
Helaas, het heeft niet gewerkt... Nog andere ideeen?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Wat zegt de system profiler over je geheugenbanken?
(apple menu > about this mac > more info… > "memory")

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Mishmash
chem schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:59:
Wat zegt de system profiler over je geheugenbanken?
(apple menu > about this mac > more info… > "memory")
Ik zag deze post net te laat... Ben net weer naar huis. Vrijdag ben ik er weer en zal ik het eens noteren en posten

• Mishmash
Goed, hier volgt de informatie:

OSX 10.3.9

Hardware overzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 Computermodel: Power Mac G5
  Processortype:    PowerPC G5  (3.0)
  Aantal processors:    2
  Processorsnelheid:    2 GHz
  L2-cache (per processor): 512 KB
  Geheugen: 2 GB
  Bussnelheid:  1 GHz
  Opstart-ROM-versie:   5.2.4f1

Geheugen:
code:
1
2
3
4
DIMM0/J11               1GB                   DDR SDRAM                  PC3200U-30330
DIMM1/J12               1GB                   DDR SDRAM                  PC3200U-30330
DIMM2/J13               leeg                   leeg                                leeg
DIMM3/J14               leeg                   leeg                                leeg

Dit is dus raar, want alle 4 de banken zijn gevuld met 1GB geheugen modules (allemaal precies dezelfde!)

Iemand nog ideeen?

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

wissel ze om.. dus bank 2 en 3 in bank 0 en 1 en visa versa. als ze dan nog als leeg worden aangegeven is er iets mis met je ram

blup

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:47

reiker

dan jij!

eendje schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:27:
wissel ze om.. dus bank 2 en 3 in bank 0 en 1 en visa versa. als ze dan nog als leeg worden aangegeven is er iets mis met je ram
... of met slots 2 en 3..

Ik zou zeggen, als dit niet werkt, test dan alle modules eens afzonderlijk in elk slot.. Zo kan je eventuele mankementen per module/slot aan het licht laten komen.

[ Voor 105% gewijzigd door reiker op 09-03-2007 14:33 . Reden: quote toegevoegd ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• Mishmash
Zou de machine gewoon op moeten starten als er maar 1 geheugen module in zit? (dit omdat het een systeem is met 2 processoren?) Zo ja, dan ga ik dat zo eens proberen.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:47

reiker

dan jij!

Met zekerheid durf ik het niet te zeggen, ik heb nog nooit een PowerMac aangeraakt :)
Maar het artikel achter link die door Appleye gegeven wordt, vertelt het volgende:
DDR SDRAM DIMMs must be installed in matched pairs. "Matched" in this context means that the two DIMMs have the same capacity and speed. A valid pair would be two 512 MB PC2700 DIMMs, for example.
Dit zou je kunnen lezen als "altijd geheugen per twee installeren, oftewel: één module gaat niet werken". Maarja, zoals gezegd, ik ben absoluut geen expert. Naar mijn mening zal het geen kwaad kunnen om te proberen, maar ik bied geen garantie of iets dergelijks :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
In de PowerMac G5 moet het inderdaad per 2 erin gestoken worden.

Zijn het wel 4 identieke reepjes? Van Apple gekocht of elders? soms kun je het niet direct zien, maar ze moeten dezelfde frequentie hebben alsook de ecc-instelling moet hetzelfde zijn (ik weet niet direct welke je nodig hebt voor jou specifieke machine). 184-pin DDR SDRAM DIMMs, 2.5 volt, unbuffered, 8-byte, nonparity, DDR400-compliant (PC3200)

Zie eens of je 2 paren afzonderlijk werken. Hoeveel banken heb je? Indien 8 banken, moet je ze hoogstwaarschijnlijk interleaven (kijk naar de nummers van je slots beginnen met 0, 1, 2 etc.) soms zul je zien dat het er zo insteekt:

0 1 0 1 2 3 2 3

maar je ziet soms ook zo:

0 1 2 3 0 1 2 3
R R L L R R L L

(R = Ram en L = Leeg)

Open Firmware leeggemaakt elke keer je opnieuw probeert? Probeer eerst de diagnostische cd of installatie cd alvorens je werkend operating systeem.

Indien je RAM allemaal werkt, maar niet in combinatie, ga dan eens naar de winkel en vraag of je een ander merk kunt krijgen. Ik heb ook latjes gezien die niet helemaal up to spec waren (ong. 4cm in hoogte) en die werkten ook niet.

Ow ja, vergeten: kijk eens of 10.4 beter werkt. Ik merkte dat je 10.3 hebt en ik weet niet of die 64-bits is, dus misschien kan die geen 4G ram addresseren. Ook eens updaten naar 10.3.9 indien mogelijk?

[ Voor 24% gewijzigd door Guru Evi op 09-03-2007 19:11 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Indien het om een DP systeem gaat zouden er ook 8 geheugensloten moeten zijn ipv 4. Enkel de single processor PowerMac G5 met PCI sloten ipv PCI-X had slechts 4 geheugensloten. Deze geheugen sloten zijn verdeeld in 2 groepen van 4 sloten, en als je 4 modules plaatst, dien je dat als volgt te doen:

slot 1 - 1GB
slot 2 - 1GB
slot 3 - leeg
slot 4 - leeg
slot 5 - 1GB
slot 6 - 1GB
slot 7 - leeg
slot 8 - leeg

Succes :)

edit: disregard, ik was het Early 2005 model vergeten, dat idd maar 4 sloten had ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Whieee op 09-03-2007 20:35 ]

Launching containers into space

Pagina: 1