USB hispeed vs. fullspeed

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:28
Ik zat in mijn bios en zag dat de USB stond ingesteld op fullspeed. Volgens mij, en volgens alle info die ik daarover kan vinden, betekent dat een ondersteuning van usb 1.1 en zal usb 2.0 nooit ten volle worden benut.

Dus ik zet em over op hispeed en boot. Wat blijkt nu: mijn Linksys USB wireless 54g staat plotseling te blinken onderin op 1mb ("verbonden met draadloos netwerk 1MB"
Heel apart. Maar geen merkbaar snelheidsverlies; ook b.v. een speedtest van mijn internetverbinding gaf mooie hoge waarden, die ik anders ook krijg (7mb lijn).

Heb alles teruggezet en de drivers van de linksys opnieuw geinstalleerd (want na terugzetten op fullspeed bleef ie op 1mb staan) en nu staat ie weer steady op 56Mb.

Maar...... is dat niet verneukeratief? Aangezien de bios weer op fullspeed staat, benut ik dus toch de bandbreedte niet? Of verkijk ik me daar nu op? Toch een poging weer doen om eea weer op hispeed te zetten, drivers opnieuw installeren van de linksys? Zou dat winst opleveren?

Ik stel de vraag hier, aangezien ik twee dagen niet thuis kom om het te testen en het toch in mijn hoofd blijft rondhangen.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

gyedema schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 08:07:
Ik zat in mijn bios en zag...

knip...
Op internet een kort maar krachtig stukje info over USB van 1.0 tot 2.0

USB 2.0 is the most recent revision of USB specifications. It represents the evolution of USB from its introduction years ago from USB 1.0 (1.5Mbps, now often referred to as low-speed USB) to USB 1.1 (12Mbps, often referred to as full-speed USB) to the Hi-Speed USB of today, which is the most advanced evolution, with a data transfer rate of 480Mbps, up to 40 times faster than previous versions of USB.

[ Voor 43% gewijzigd door Younes op 28-02-2007 08:52 ]

...en waarom?

• GurbY{nl}
@ hierboven: ja; dat ken ik; maar de vraag is dus: heeft het nu invloed als ik eea omzet naar hispeed? De speedtest vwb internetverbinding geeft ca 700KByte per seconde aan.

Ik moet mijn vraag dus bijstellen: als ik em op fullspeed heb, dan kan die internetverbinding wel 700KB zijn van de testserver naar mijn router, maar dan is de bottleneck de usb verbinding tussen wireless en pc en dus benut ik die volle bandbreedte niet? En zou ik meer performance merken als ik eea naar hispeed zou zetten, zodat de volledige internet bandbreedte niet meer door de usb verbinding wordt beperkt?

Hopelijk leg ik het zo iets duidelijker uit...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Fullspeed is 12mbit, je internet-verbinding is 7mbit. Waar zou de bottleneck moeten zitten? :?
Je usb haalt 1.2 megabyte/sec, je internet 700 kilobyte/sec... geen probleem dus. ;)

[edit]
Als je natuurlijk ooit iets anders aansluit op je usb dat wel hispeed nodig heeft (fototoestel of zo), dan heb je wel een probleem :)

[ Voor 28% gewijzigd door Fire69 op 28-02-2007 09:03 ]

• GurbY{nl}
@fire69: ah ok; dan begrijp ik het goed! Voor mijn externe USB disk (WD mybook) zou het dus wel handig zijn, maar voor mijn internetverbinding maakt het dus geen fluit uit. Helder!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 21:23
gyedema schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:08:
@fire69: ah ok; dan begrijp ik het goed! Voor mijn externe USB disk (WD mybook) zou het dus wel handig zijn, maar voor mijn internetverbinding maakt het dus geen fluit uit. Helder!
Handig is wel een understatement. 12Mb voor een externe HD is funest, aangezien je dan gewoon 20x langzamer uit bent

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Die USB 2.0 PCI kaartjes heb je al voor een paar euro's :)

Goedkoop bellen via VoIP

• GurbY{nl}
Alles opnieuw ingesteld; draait nu op hi-speed en ook mijn netwerkverbinding staat weer braaf op 54mbps. Maar kan ik ook controleren of het nu ook scheelt vwb die externe disk? Heb SiSoft Sandra wel maar daar krijg ik niet echt de snelheid tov andere disks uit. Zijn daar handige tooltjes voor??

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

gyedema schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:55:
Alles opnieuw ingesteld; draait nu op hi-speed en ook mijn netwerkverbinding staat weer braaf op 54mbps. Maar kan ik ook controleren of het nu ook scheelt vwb die externe disk? Heb SiSoft Sandra wel maar daar krijg ik niet echt de snelheid tov andere disks uit. Zijn daar handige tooltjes voor??
HD Tune kan ook speedtests uitvoeren op USB disks. Probeer dat eens zou ik zeggen. En anders kan je natuurlijk altijd nog gewoon een praktijk test doen met een groot bestand en een stopwatch en de twee instellingen ;)

Voor een nuttige test zal je sowieso gewoon je eigen situatie twee keer moeten testen. Een keer met full speed instelling en een keer met hi speed.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 28-02-2007 19:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• GurbY{nl}
NU wordt ik pas ECHT geinteresseerd....
Ik heb de test gedraaid (HDTUNE). Eerst op Hispeed. Dan op Fullspeed. En weer terug op Hispeed en nog eens testen.

En je raadt het al: uitkomsten zijn EXACT hetzelfde. Minimum transfer rate 16.7MB/sec, max 21,5MB/sec.

Dus nu ga ik me afvragen hoe het nu precies zit... op Fullspeed zou de snelheid niet boven de 11/12MB uit komen. En komt ie op 20. En op Hispeed precies hetzelfde....

Wat doe ik nou fout??
Pagina: 1