Toon posts:

[DIY] El Tweako gaat de DIY woofers in

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een DIY woofer bouwen om gewoon leuk ervaring op te doen, en daarna waarschijnlijk te verkopen.

De volgende designs spraken mij aan :
Transmission Line

Dipole Bass Systems

hij moet ERG laag gaan, ik wil eens in mijn leven de 5hz toon horen :P

ik denk eraan om een 8" driver te gebruiken, welke weet ik nog niet.
het moet iig een simpel cheap drivertje zijn, dit is een hobby.
CHEAP is 30e voor mij;)

die dipole design, is dat mogelijk met 2x 8inch ?
over een transmission line vind ik alleen supergrote kasten, die van mij moet op een simpel slaapkamertje passen :o

bij een transmission line driver moet ik letten op Qts (0.25 - 0.4) , Qes (0.3 - 0.4) en lage Fs.
Waar moet je op letten bij zoeen dipole ?
kan ik zoiezo wel een 10 of 5hz halen met een 8" woofer?

houtwerk is geen probleem, heb genoeg mensen in de kennissenkring die mij verder kunnen helpen :)

en ik kan aan alles voor inkoopprijs komen, dingen met woekermarges mogen ook :P

over de versterker
ik heb de beroemde XXL subamp :D

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 00:02 ]

Verwijderd

5hz ga je NIET halen met een 8" woofertje van 30 euro 8)7. 10hz ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 00:09 ]

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Btw, je wilt wel eens de 5ghz toon horen zeg je.

Ten eerste kan een mens pas vanaf 20 Hz horen, 5 Hz kun je alleen voelen, maar 8 inch speakers verplaatsen niet genoeg lucht om het te kunnen voelen. Daarnaast is het ook nog maar de vraag of je versterker wel de 5 Hz haalt.

Verwijderd

Je kiest 2 van de grootste kast modellen, en vervolgens kom je tot de conclusie dat het te groot is :?

Ik heb pas nog een uber cheap subwoofer gemaakt, met een Visaton ws20e speaker in een simpele 60 liter bass reflex kast (op 37Hz). Veel meer krijg je met je budget niet echt voor elkaar lijkt me (die speaker was €26 inc. verzenden). Hij presteerd zeker niet slecht, maar hij heeft wel z'n grenzen. Veel lager dan 30Hz komt ie niet.
Die was trouwens bedoeld als vervanging voor zo'n brak 5.1 setje, dus die versterker heb ik gebruikt (standaard TDA chippie van 26 watt ofzo).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je 8" gebruikt zou ik voor een TL gaan. Dipool wil toch liever grote woofers zien (kort door de bocht, ik weet het).

En ja, het word groot. Reken op 80 liter. Wellicht kan je die onder je bed schuiven, of in een hoekje.

Als laatste: een TL ontwerpen is niet eenvoudig.

Wise enough to play the fool

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:53:
ik wil een DIY woofer bouwen om gewoon leuk ervaring op te doen, en daarna waarschijnlijk te verkopen.

De volgende designs spraken mij aan :
Transmission Line

Dipole Bass Systems
Een paar dingen. Je wilt hem verkopen. Dus je kiest voor een transmissielijn die enorm groot is. :S Je mag sowieso wel iets heel moois in elkaar klussen als je hem goed wilt verkopen, kan ik je alvast zeggen.
hij moet ERG laag gaan, ik wil eens in mijn leven de 5hz toon horen :P
Dan is Dipool al een no-go, want die gaan nooit erg laag. De tonen die cancellen elkaar uit, en een dipool valt dus vrij snel al af. (letterlijk en figuurlijk ;))
ik denk eraan om een 8" driver te gebruiken, welke weet ik nog niet.
8" voor dipool is gekkenwerk. Doordat je akoestische kortsluiting hebt moet je echt grooot gaan. 4x 12" ofzo, of 2x 18" of iets dat daar in de buurt komt.
het moet iig een simpel cheap drivertje zijn, dit is een hobby.
CHEAP is 30e voor mij;)
Uuuuhhh... :>
die dipole design, is dat mogelijk met 2x 8inch ?
Ja, het is mogelijk. Bas heb je dan niet echt. Zeker geen diepe bas.
over een transmission line vind ik alleen supergrote kasten, die van mij moet op een simpel slaapkamertje passen :o
Dat is een beetje hét nadeel van een TL, ze zijn groot.
bij een transmission line driver moet ik letten op Qts (0.25 - 0.4) , Qes (0.3 - 0.4) en lage Fs.
Waar moet je op letten bij zoeen dipole ?
Veeeeeel oppervlak, hooooog rendement.
kan ik zoiezo wel een 10 of 5hz halen met een 8" woofer?
Nee, dan moet je zoveel boosten dat de driver het loodje legt. Bovendien hoor en voel je het waarschijnlijk ook niet eens. Je kunt natuurlijk wel leuk patsen van mijn woofer kan strak tot 10 Hz maar afijn. Er zijn amper commerciele subwoofers te vinden die strak tot 20 Hz gaan. (Voor de zeurpieten: amper != geen)
Als je tot 10 Hz wilt komen, ga dan voor een gesloten kast en zet een linkwitztransform erop. Ga echter niet bij mij klagen als je driver het dan begeeft. Overigens heb je daar geen sterk genoege versterker voor.

Tot zover mijn commentaar. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:24:
[...]
Een paar dingen. Je wilt hem verkopen. Dus je kiest voor een transmissielijn die enorm groot is. :S Je mag sowieso wel iets heel moois in elkaar klussen als je hem goed wilt verkopen, kan ik je alvast zeggen.

[...]
Dan is Dipool al een no-go, want die gaan nooit erg laag. De tonen die cancellen elkaar uit, en een dipool valt dus vrij snel al af. (letterlijk en figuurlijk ;))

[...]
8" voor dipool is gekkenwerk. Doordat je akoestische kortsluiting hebt moet je echt grooot gaan. 4x 12" ofzo, of 2x 18" of iets dat daar in de buurt komt.

[...]
Uuuuhhh... :>

[...]
Ja, het is mogelijk. Bas heb je dan niet echt. Zeker geen diepe bas.

[...]
Dat is een beetje hét nadeel van een TL, ze zijn groot.

[...]
Veeeeeel oppervlak, hooooog rendement.

[...]
Nee, dan moet je zoveel boosten dat de driver het loodje legt. Bovendien hoor en voel je het waarschijnlijk ook niet eens. Je kunt natuurlijk wel leuk patsen van mijn woofer kan strak tot 10 Hz maar afijn. Er zijn amper commerciele subwoofers te vinden die strak tot 20 Hz gaan. (Voor de zeurpieten: amper != geen)
Als je tot 10 Hz wilt komen, ga dan voor een gesloten kast en zet een linkwitztransform erop. Ga echter niet bij mij klagen als je driver het dan begeeft. Overigens heb je daar geen sterk genoege versterker voor.

Tot zover mijn commentaar. ;)
ok, het dipool design schrap ik dan gewoon, ik vond het gewoon grappig eruitzien maar wat niet kan kan niet :P
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 00:35:
Je kiest 2 van de grootste kast modellen, en vervolgens kom je tot de conclusie dat het te groot is :?

Ik heb pas nog een uber cheap subwoofer gemaakt, met een Visaton ws20e speaker in een simpele 60 liter bass reflex kast (op 37Hz). Veel meer krijg je met je budget niet echt voor elkaar lijkt me (die speaker was €26 inc. verzenden). Hij presteerd zeker niet slecht, maar hij heeft wel z'n grenzen. Veel lager dan 30Hz komt ie niet.
Die was trouwens bedoeld als vervanging voor zo'n brak 5.1 setje, dus die versterker heb ik gebruikt (standaard TDA chippie van 26 watt ofzo).
ik kan dingen voor de inkoop krijgen, komt dus ook geen verzending bij :>
visaton is me te, die dingen die 10e inkoop zijn heb ik al voor 2,50 bij een ander :o
teacher schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:21:
Als je 8" gebruikt zou ik voor een TL gaan. Dipool wil toch liever grote woofers zien (kort door de bocht, ik weet het).

En ja, het word groot. Reken op 80 liter. Wellicht kan je die onder je bed schuiven, of in een hoekje.

Als laatste: een TL ontwerpen is niet eenvoudig.
dipool valt af , ok is niet erg.
transmission line ontwerpen, is daar een programma voor?
kort door de bocht, is een transmission line niet zoveel mogelijk lucht langs dempingsmateriaal laten?

o ja, ik heb nog wat ribbon tweeters hier liggen van een mooi partijtje.
zijn die dingen echt zoveel beter dan een gewone dome tweeter?

is dit geen transmission line: Afbeeldingslocatie: http://xs112.xs.to/xs112/07093/tl.GIF
dat grijze is dempingsmateriaal

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 19:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ehm.. ontwerpen van een TL
De mathcad sheets van martin king of AJhorn van armin jost.

en nee, het gaat niet om zoveel mogelijk lucht, het gaat om resonerende lucht bij bepaalde harmonischen. Dat dempingsmateriaal gebruik je om de bultjes in de curve te "vlakken".

En, ik zou niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een TL ontwerpen kost tijd en reken/denk werk en dan wil niet geen tegenvallende cheap ass driver. Dan kan je hem net zo goed in een gepoort kistje stoppen en beuken voor het vaderland.

Over verkopen:
Er is bijna geen markt voor zelfbouwprojecten. DIY-ers willen zelf bouwen, niet DIY-ers kopen liever iets duurs in de winkel.

edit: wat voor ribbon tweeters, en hoeveel/kosten :*) ?

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 28-02-2007 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:28:

en nee, het gaat niet om zoveel mogelijk lucht, het gaat om resonerende lucht bij bepaalde harmonischen. Dat dempingsmateriaal gebruik je om de bultjes in de curve te "vlakken".

En, ik zou niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een TL ontwerpen kost tijd en reken/denk werk en dan wil niet geen tegenvallende cheap ass driver. Dan kan je hem net zo goed in een gepoort kistje stoppen en beuken voor het vaderland.

Over verkopen:
Er is bijna geen markt voor zelfbouwprojecten. DIY-ers willen zelf bouwen, niet DIY-ers kopen liever iets duurs in de winkel.

edit: wat voor ribbon tweeters, en hoeveel/kosten :*) ?
geen idee
misschien van philips
we hebben partijtje philips staan :D

3 stuks
sorry ze zijn van mij :>

Verwijderd

Topicstarter
van wat ik nu niet begrijp, kan je het harde beukwerk ook met een transmission line?
zoniet, wat is dan het beste voor het harde beukwerk?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 20:00 ]

• heracles
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:00:
van wat ik nu niet begrijp, kan je het harde beukwerk ook met een transmission line?
zoniet, wat is dan het beste voor het harde beukwerk?
Ik zou zeggen basreflex. Met een PA woofer. Kun je helaas niet voor 30 euro krijgen :D .

Verwijderd

Topicstarter
heracles schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:11:
[...]

Ik zou zeggen basreflex. Met een PA woofer. Kun je helaas niet voor 30 euro krijgen :D .
12" pa woofer niet voor 30?
ik wel ;)

ik heb een mooie skytronic 8" woofer op het oog
http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.420902.426 8"/ 20 cm diameter thiele/small

we hebben nog 16cm JBL's liggen , alleen ik heb geen thiele/small gegevens. kan ik nog wat met die dingen? zijn hele mooie dingen, zou er echt wat mee willen doen:P

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 20:38 ]

Verwijderd

Skytronic :X

Verwijderd

Topicstarter
wat voor speaker kast design is het beste met deze sky 8" kevlar woofers?
TL of bandpass?
en welke bandpass(ik hoor 4th 6th 7th order :S)
ik lees trouwens dat 7th dramatisch slecht is dus laat dat maar vallen :P

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 21:00 ]

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
Niet alles waar Kevlar achter staat is gelijk goed hoor. :P Ik heb de specs en dergelijke niet bekeken, dus ik doe geen uitspraak over de betreffende woofers, maar ik zeg het gewoon even.

Waarom ga je, als je een transmissielijn wilt, wat wel een erg mooie kastconstructie is, niet voor een bestaand iets. Als ik het zo lees weet je nog niet eens wat een kast betekent voor de woofer, laat staan de verschillende kasten, en je wilt nu in een keer een transmissielijn kast zelf ontwerpen. Als je een 8" woofer wilt kun je best voor de CT 219 gaan (Een Cheap Trick van de firma Strassacker). Je kunt natuurlijk ook nog een maatje groter gaan, de CT 220, of natuurlijk de CT 221, dat is echt een leuk ding. Als je deze onder je bed legt krijg je nóg meer bas, omdat de mond op de vloer uitkomt. Maarja, TL-kasten blijven gewoon fors, dit is omdat de golflengte moet meeresoneren in de pijp. Je wilt voor een subwoofer laag tunen, dus dan kom je al op een lange line. 344/30/4 = 2,86 meter dat er al in moet. Je kunt natuurlijk er wat vanaf snoepen met bepaalde truuken, maargoed.

Bandpass zou ik sowieso niet voor kiezen.

Waarom niet gewoon een _goed_ ontworpen en stevig gebouwde BR? Daar kom je verder mee dan een belabberd ontworpen TL.

Edit: Net die Skytronic bekeken. Niet echt lage Fs, een Qts waar je eigenlijk al over het randje zit voor BR.

Waarom geen nette Raveland AXX1010 of een Intertechnik MDS 08?

[ Voor 6% gewijzigd door Seers op 28-02-2007 23:09 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:00:
wat voor speaker kast design is het beste met deze sky 8" kevlar woofers?
TL of bandpass?
oh.. die skytronic dingen.
ehm.. prop er een stuk of 4 in een gepoorte kist.

Even aanvullen:
Met een TL kan je niet echt "beuken"; een TL geeft meer een hele droge en diepe bas.
Knallen doe je met een hoorn, of een gepoorte sub.

En, met winisd kan je zelf een leuk gepoort kistje uitrekenen, maar "from scratch" een TL uitrekenen is heel wat anders.

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 28-02-2007 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:44:
[...]

oh.. die skytronic dingen.
ehm.. prop er een stuk of 4 in een gepoorte kist.

Even aanvullen:
Met een TL kan je niet echt "beuken"; een TL geeft meer een hele droge en diepe bas.
Knallen doe je met een hoorn, of een gepoorte sub.

En, met winisd kan je zelf een leuk gepoort kistje uitrekenen, maar "from scratch" een TL uitrekenen is heel wat anders.
winisd ken ik al langer.
maar , hoe ontwerp ik een kast van een TL.
ik heb iig de martin king sheets nodig en winisd?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:19
winisd kan geen TL berekenen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
wat heb ik nodig om een TL te maken?
martin king en wat nog meer?

Verwijderd

Ik heb een CT221 gebouwt,. heeft mij totaal 600 euries gekost,..:P hehe Maar klinkt wel goddelijk moet ik zeggen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 15:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 15:25:
[...]

wat heb ik nodig om een TL te maken?
martin king en wat nog meer?
teacher schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:28:
mathcad (explorer) en de bijbehorende sheets van martin king
of
AJhorn

Verwijderd

Topicstarter
heb de ajhorn demo
alleen die grafiekjes, ik snap er geen reet van :S
ik denk dat een TL toch iets te is voor mij :( :/ :'( :'( :'(

ik ga een mooie vented maken met winisd

er is veel te weinig informatie over transmission lines
ik snap toch al geen reet van die grafieken.
waar kan ik een uitleg van die grafieken krijgen?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een oud dos programma gevonden wat transmission line berekeningen doet :
http://www.hal-pc.org/~bwhitejr/

Verwijderd

Topicstarter
de SPL lijn hoort rond het gewenste freq. gebied toch zo rechthoog mogelijk te zijn?
en met de gain rond de 0db toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 23:46 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
El-tweako,

Vergeet dat je voor 30 Euro richting de 20Hz gaat en vergeet dat het zal ''knallen'' op dergelijke frequenties. Dat je alles veel goedkoper kunt krijgen, is mooi meegenomen. Maar de marges op Visaton zijn té laag om voor inkoop prijs nog iets leuks te krijgen voor jouw beschikbare budget.

Skytronic heeft wel leuke woofertjes voor het geld en de marges zijn ook wat hoger. Daar kun jij je voordeel dus mee pakken. Bedenk echter wel dat de door Skytronic vrijgegeven T/S parameters absoluut niet kloppen. Zelf meten heeft ook weinig zin, want zelfs onder de zelfde type woofers klinkt de een anders dan de ander.

Gokken dus... met die goedkope speakers. Wat nog goed te doen is is een gesloten behuizing, maar echt diep gaat het dan niet en het rendament is ook niet ideaal. Je zou kunnen proberen een bass-reflex sub te maken, met een uitschuifbare poort zodat je op gehoor een beetje kunt stemmen. Hiermee haal je de meeste diepgang en het hoogste rendament.

Offtopic:

Mag ik vragen hoe jij aan die XXL versterker komt? Ik ken je namelijk helemaal niet en volgens mij ben ik nog steeds de enige die ze verkoopt. Maar ik vrees het ergste; een concurent die goedkoper is :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bijna zeker goedkoper :P
heb ze op voorraad in de winkel.
maar de t/s parameters van SKy, waarom zouden die niet kloppen :S

neem dat budget maar niet te ruim ;)
als papa me een oud onverkocht woofertje cadeau doet :P
we hebben een mooie van us blaster liggen, echte kwaliteit. zal morgen fotos etc. zetten :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 22:47 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:36:
ik ben bijna zeker goedkoper :P
heb ze op voorraad in de winkel.
maar de t/s parameters van SKy, waarom zouden die niet kloppen :S
Omdat Skytronic dat zelf zegt. Vraag maar aan je pa, die kent Mario dan ook wel van de open dagen. Als je eemaal met Mario zit te eten, dan is het niet zo'n commercieel figuur meer :P

Daarnaast heb ik ook ervaring met de Skytronic woofers omdat ik ze voor klanten ingebouwd hebt. De parameters kloppen van geen kant!
neem dat budget maar niet te ruim ;)
als papa me een oud onverkocht woofertje cadeau doet :P
we hebben een mooie van us blaster liggen, echte kwaliteit. zal morgen fotos etc. zetten :)
US Blaster zou ik niet doen. Spaar liever wat geld en koop een leuke Peerless, Visaton of Monacor.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Pagina: 1