Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding schakelt in en weer uit na modificatie

Pagina: 1
Acties:

• HenriBusger
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 21:24
Ik heb voor mijn bouwradio een voeding gekocht, namelijk: de Sparkle Power FSP180-50NIV P4 mATX Micro ATX 180W Power Supply

Deze heb ik op de +5v belast met een weerstand (4,7ohm, 9watt) en op de +3,3v met een weerstand (6,8ohm, 5watt). Aan de +12v hing natuurlijk de radio. De volumeknop van de radio kon eindelijk voluit, zij het dat de boxen het zo niet lang zouden volhouden, waarna ik de volumeknop iets heb teruggedraaid. De benodigde kabels heb ik van de stekkers losgeknipt, voordat ik alles had aangesloten. Later (na de test) heb ik rest kortgeknipt en geïsoleerd. Toen de voeding (met schakelaar en twee bussen) in elkaar gezet.

Na de afwerking heb ik de autoradio weer aangesloten, maar tot mijn grote verbazing schakelt de voeding in, en gelijk daarna weer uit. Dit is ook te horen op de radio. Telkens als ik de stekker uit het stopcontact haal en er weer instop is dit het geval.

Nu heb ik de voeding weer losgehaald en alle kabels los buiten de voeding liggen, de weerstanden vervangen en de radio rechtstreeks op de 12v lijn aangesloten, maar niets hielp. De radio is oké, hij is getest met m'n oude (kleine) adapter.

Is er misschien een zekering in de voeding kapot of schakelt de voeding zich in de kortsluitingsbeveiliging, wat zou betekenen dat er nog steeds kortsluiting is?

Wie het weet mag het zeggen. Als het de zekering is, waar zit deze dan?

Mvg,

Henri Busger

Life is like a battery, keep it charged!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 15:54
Bij de meeste ATX stekkers zitten er in 1 van de contactjes 2 draadjes samen...
zorg dat deze 2 ook weer aan elkaar zitten nadat je de stekker losgehaald hebt, anders werkt de voeding niet meer. Bij mij ging het om een oranje draadje, die iets dunner was dan de andere

Afbeeldingslocatie: http://xtronics.com/reference/images/atx_pinout.GIF

Zie Pin 11

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• HenriBusger
Ben ik blij dat ik de stekkers niet heb weggegooid. Zou de voeding geen schade hebben opgelopen, doordat deze twee draden niet verbonden waren? Ik zal het proberen. Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door HenriBusger op 02-03-2007 01:24 ]

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 08:23
nope er kan helemaal niks gebeuren met je voeding als je hem niet opstart met dat twee kabels. :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als ik het goed zie, is dat een sense-draadje op de 3,3V. Er zal door dat draadje geen stroom vloeien, waardoor (door draadweerstand) geen spanningsverliezen zijn.
De voeding zal dan voor het afregelen van de spanning gebruik kunnen maken van dat sense-draadje, dat exact meet hoeveel spanning er op het moederbord aankomt, dat is interessant omdat je met een lage spanning (3.3V) en hoge stromen (10tallen A) zit, en er dus een aanzienlijk verschil kan zijn tussen de spanning die in de voeding vertrekt, en wat er van overblijft op het moederbord.

Als de draden niet aan elkaar verbonden zijn, ziet de voeding geen spanning op de 3.3V lijn, en kan ie te hoge spanning erop steken (en hij loopt tegen zijn maximum dus gaat in beveiliging). In je geval is dat ws geen probleem, aangezien je de 3.3V niet gebruikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• HenriBusger
Inderdaad, het waren die twee draadjes. Zal ze met elkaar verbinden en dan horen jullie nog van me.

[ Voor 11% gewijzigd door HenriBusger op 02-03-2007 01:24 ]

• HenriBusger
De radio draait als een tierelier. Zal m'n pa blij mee zijn. Eindelijk voldoende volume in de melkstal. Het waren die twee draadjes die met elkaar verbonden moesten worden (dankuwel, Daniel Kunst). Nu de voeding nog iets beter afgewerkt, dit is de eerste voeding die ik heb aangepast. Volgende keer geen micro-ATX meer, is een priegelwerk. Nu kijken hoe dat zit met de afwerking van de kast, de antenne en evt storing (minder ontvangst). Ik hoop dat de voeding niet al teveel storing geeft op de antenne.

Misschien kunnen jullie me nu ook even helpen. Heb er een goede antenne opzitten, maar wil op de vaste plaats ook een buitenantenne (dipool) plaatsen. Van buiten komt er een coax naar binnen de stal in. Een stal is niet de beste plek voor een computervoeding + autoradio - weet ik wel - maar ze kunnen wel eens in de twee jaar vervangen worden. Aan de radio kant maak ik een antenne aansluiting (normale radio-antenne aansluiting). In de boombox (stads woord voor bouwradio) leg ik een t-stuk die weer verbonden is met de radio. Aan het andere eind van 't t-stuk zit de normale (mobiele) antenne.

Kan iemand mij zeggen of de ontvangst wordt gehinderd door twee antennes?
Ook wil ik weten hoeveel storing een computervoeding kan geven op de ontvangst.

Bedankt alvast voor de reacties en de betrekkelijk evenvoudige oplossing.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Volgens mij kan je beter een nieuw topic aanmaken over het antenneprobleem. Daarnaast is het niet nodig om bij elke post groeten te doen, gelieve daar dan ook mee te stoppen (dat maakt het allemaal wat vlotter leesbaar).
Zolang je voeding goed geaard is (ook erg belangerijk ivm veiligheid, beter aarding bijleggen in het schuurtje als dat er nog niet ligt), moet het normaal erg meevallen met storing (er zitten de nodige onstoringsfilters in een voeding, en de metalen kast werkt als afscherming).

Meerder antenne's gelijktijdig aansluiten zal problemen geven, ik ken echter niet zo enorm veel van hoogfrequent en kan dus niet zo inschatten hoeveel problemen dit zal geven in de praktijk. De coaxkabel naar de antenne geld als transmissielijn, moet een constante impedantie (weerstand voor wisselstroom) hebben, gelijk aan de impedantie van de antenneingang van de radio en de impedantie van de antenne zelf (dat is dacht ik doorgaans 75 Ohm). Door nu zowel bij de radio als buiten een antenne te plaatsen, klopt de impedantie niet meer en gaat een deel van het ontvangen signaal verloren(minder goeie ontvangst), en zal er ook een stuk gaan reflecteren (wat storing kan geven).
Door echter maar een antenne aan te sluiten (of de buitenantenne, of de draagbare antenne) zal je volgens mij geen/nauwelijks problemen hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1