Wat is paging file en hoe moet ik het gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb programmas die de waardes van mijn pc weergeven maar ik snap niet elke term

ik heb al gezocht en op wikipedia enzo maar geen duidelijk antwoord

wat ik wil weten is wat het verschil is tussen physical memory en paging file

ik denk dat paging file het gebruikte geheugen van windows is maar ik heb ook gelezen dat dit het geheugen is dat op de harde schijf staat en dus langzaam is

klopt dit en is het beter om paging file uit te zetten?

alvast bedankt voor het antwoord

Afbeeldingslocatie: http://img15.imgspot.com/u/07/57/16/geheugenmisbruik1172612542.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Paging file is een stukje op je HDD waar dingen die niet in het geheugen passen neergezet worden.

Het is zeker niet slim om dit uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hoeft je eigenlijk helemaal niet bezig te houden met de pagefile. Laat lekker alles zitten zoals het zit.

Je pagefile wordt alleen gebruikt als windows dat nodig acht, en windows is daar best goed in.

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 27-02-2007 21:51 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je continue in je pagefile zit is het vaak slimmer om wa tram bij te kopen, om dat swappen tegen te gaan.
maakt je bak een stuk sneller.

Lees dit eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_memory

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je teveel page file gebruikt wordt je pc erg traag, een teken dat je meer ram nodig hebt.

Ram is natuurlijk veel sneller dan de ruimte op je HD, maar uitzetten moet je het zeker niet. default is altijd wel goed in windows.

Als je nou 4GB ram hebt kan je het best uitzetten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2duizend mb ram geheugen en ik heb verder niks lopen hoe kan het dan dat ik 342.6mb paging file heb, waarom is dit niet in het geheugen wat veel sneller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:51:
ik heb 2duizend mb ram geheugen en ik heb verder niks lopen hoe kan het dan dat ik 342.6mb paging file heb, waarom is dit niet in het geheugen wat veel sneller is?
Dat er ruimte van de "pagefile" gereserveerd is betekend niet dat er ook daadwerkelijk gepaged wordt. pagefile ruimte reserveren (wat elke programma doet) is niet erg, harde "pages" wel.

Een van de simpelste tips is dat als je niet wilt dat er ge-"paged" wordt je je windows niet moet minimaliseren. Een geminimaliseerde window wordt namelijk na een tijdje weg-"gepaged"

Voor de rest weet de NT kernel echt heel goed wat goed is :)

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 27-02-2007 21:55 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aha! er wordt dus ruimte gereserveerd maar er wordt niet iets naar toe geschreven!

ik dacht van als ik paging file uitzet dan ie dan perse met geheugen moet werken, wat goed is, maar jullie zeggen van nee? waarom niet precies eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 21:01
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:51:
Volgens mij kun je ook instellen waarvoor het gebruikt moet worden ,dus programma's of achtergrondprogramma's.Kan dus zijn dat b.v een achtergrond proggie in je swap zit,en je hoofdproggie's in je RAM zit,dus in dit geval zal er altijd wel wat in zitten.

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Laatst online: 13-09 21:07

lordsnow

I know nothing

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Paging voor een uitgebreide uitleg.

Paging is nodig voor programmas die meer geheugen nodig hebben dan dat er daadwerkelijk fysiek in je PC aanwezig is. Dus als je Paging uit zet kan het zijn dat de desbetreffende niet (soepel) meer lopen.

Heb je geen programmas die van Paging gebruik moeten maken dan zou je Paging eventueel uit kunnen zetten. Je haalt hier geen voordeel mee, aangezien er in deze situatie toch geen Paging wordt gebruikt.

Meestal kan je Paging dus aan laten staan. In sommige situaties kan Paging uitzetten een snelheidsverbetering opleveren - bijvoorbeeld doordat geminimaliseerde progammas niet uit het geheugen geswapped worden naar de Paging file, oftewel waneer je het programma aanklikt is deze gelijk weer beschibaar omdat deze nog steeds in het aktieve geheugen staat in niet van HD geladen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Fern schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:56:
[...]

Volgens mij kun je ook instellen waarvoor het gebruikt moet worden ,dus programma's of achtergrondprogramma's.Kan dus zijn dat b.v een achtergrond proggie in je swap zit,en je hoofdproggie's in je RAM zit,dus in dit geval zal er altijd wel wat in zitten.
Dat kan niet dacht ik. Wel systeemcache wel/geen prioriteit geven en processor prioriteit voor achter of voorgrond processen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik weet al wel dat je het uit kunt zetten, ik heb best veel geheugen en ik zorg door het uitschakelen dat er niet meer naar de harde schijf geschreven wordt.

ik heb zoveel geheugen om mijn pc sneller te maken, dus ik denk dat ik het uit ga zetten haha

als ik vegas maximaliseer duurt het tijden voor het er is namelijk

ohjah en dat metertje die geeft aan hoeveel physical memory er gebruikt wordt, dit is dan het geheugen wat windows op dat moment aan het gebruiken is? dat zou wel mooi zijn als ik dat zo makkelijk kan zien

page file is 20021.5 mb volgens de meter, maar ik heb het ingesteld op 500mb in windows dat is wel apart

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou het altijd aan laten staan. Lekker een geforcede 1024MB in het midden van je harde schijf, en je zit goed. Er zijn altijd programma's die het nodig hebben of willen gebruiken.

Met het uitzetten van page schiet je echt niets op.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:01:
page file is 20021.5 mb volgens de meter, maar ik heb het ingesteld op 500mb in windows dat is wel apart
Al gereboot? :Z

[ Voor 32% gewijzigd door TheZeroorez op 27-02-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tja als het allemaal goed gaat... Wel wordt het niet aangeraden, en sommige programma's hebben wel graag een pagefile. Ook is het een soort vangnet. Als je een keer veel ram nodig hebt en je hebt geen pagfile dan kan de boel crashen. Maar het is maar net wat je met je pc doet...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:55:
aha! er wordt dus ruimte gereserveerd maar er wordt niet iets naar toe geschreven!

ik dacht van als ik paging file uitzet dan ie dan perse met geheugen moet werken, wat goed is, maar jullie zeggen van nee? waarom niet precies eigenlijk
Je zegt het zelf eigenlijk al. Een programma zal bepaalde geheugenruimte toewijzen maar niet gebruiken. Windows ziet hier het onderscheid in, en zal alleen het gebruikte deel naar het geheugen schrijven, en de rest van het toegewezen, maar niet gebruikte deel gaat naar je pagefile.

Het is dus enorm ZONDE van je geheugen (zelfs al heb je 4 Gb) om geen pagefile te gebruiken, want dan wijst ie alles toe aan het geheugen. Het is ALTIJD slim om een pagefile te gebruiken.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.dutchusa.com/images/got/taskman.png

Je kunt in de opties van taskmanager de VM size kolom aanzetten. Neem eens een kijkje bij het proces WINWORD.EXE - deze gebruikt momenteel iets meer dan 2 Mb aan normaal geheugen en 24 Mb aan toegewezen Virtueel geheugen. Firefox gebruikt 67 Mb geheugen, en 57 Mb virtueel. Als je GEEN pagefile gebruikt, wordt all dat virtuele geheugen ook aan je normale geheugen toegewezen, terwijl het misschien niet eens gebruikt wordt!!

Zonder pagefile zit je dus hele stukken toegwezen, maar niet gebruikte geheugenblokken in je RAM te stoppen, terwijl deze in 9 van de 10 gevallen gewoon naar je pagefile geschreven kunnen worden zonder gebruikt te worden. Pas als Windows het echt nodig vindt word het gebruikt.

Kortom: pagefile aan laten staan. Altijd.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maartena, je bent mijn held :)

Heeft de cowbell ook een titel/band/nummer ? Heb es vaker een hilarisch gifje ervan gezien :D

Pagefile aan laten staan. Altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit is allemaal wat basic, maar goed.

Wat ook handig is om eenmalig het maken van een pagefile uit te zetten en zonodig na een reboot dit te verwijderen.

Hierna defragmenteer je de HD waarop de pagefile moet komen. Hierna stel je een pagefile in met een minimumgrootte gelijk aan de maximumgrootte, bijv 1.000. Na een reboot zal deze ruimte aaneengesloten op de betreffende HD worden gezet en nooit meer van plaats veranderen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:46:
maartena, je bent mijn held :)

Heeft de cowbell ook een titel/band/nummer ? Heb es vaker een hilarisch gifje ervan gezien :D

Pagefile aan laten staan. Altijd.
http://www.dutchusa.com/files/cowbell.wmv :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me rotgelachen!!! Dat van die pagefile was ook erg nuttig om kennis van te nemen. _/-\o_
Pagina: 1