Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DIY - Projectie parts

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• JonathanP
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zie deze post als een notificatie.
Ik heb eerst nog getwijfeld of ik het onder 'Het DIY-Beamer topic' moest neerzetten, maar het is daar niet geheel van toepassing. Daarbij komt dat het 16 pagina's tellende geheel misschien niet zit te wachten op deze post, die waarschijnlijk nog heel veel meer posts gaat genereren. (Mocht ik hem daar neerzetten, geënd op dat onderderwerp)
En vraag een aanbod leek me niet toepasselijk, aangezien ik niet bepaald in een catagorie val.

Het volgende is het geval. Ik heb een niet heel lange tijd geleden een Rear Projection TV van Panasonic gedemonteerd omdat ik het gevoel dat dat de beeldbuis was ingebrand.
Een Rear Projection TV werkt op het volgende principe:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/beatfreak/temp/kast.jpg
Te weten: lichtbron, 2 spiegels, beeldvlak.

Bij het model dat ik aan het demonteren was waren er 3 beeldbuizen in de basiskleuren. Allemaal ingebrand.
Nu heb ik het volgende er uit gehaald:

Drie sets glazen lenzen, met de volgende constructie:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/beatfreak/temp/lens.jpg
Graag geen commentaar op mijn Paint schilderkunsten, het gaat om het idee nietwaar :P
Diameter grootste lens = 14+cm, en zoals in de tekening ook te zien is zijn de lenzen vergrendeld met een draaibare ring.
Ik heb één lens wel eens uit elkaar geschroeft, en daarom weet ik de constructie. Alleen zit hij nu weer in elkaar, en ik heb geen zin om de diameter van de binnenste lens te meten. Het draaien van de afsluitringen gaat wel, maar niet 100% gladjes. Schat dat deze rond de 10 centimeter ligt, waarschijnlijk ietsjes kleiner.
Kunststof aansluitring, waar de lens opgeschroeft kan worden.
Bijbehorend framewerk, waar de 3 lenzen op waren geschroeft. Allemaal iets naar het midden richtend.

Grote hoogwaardige spiegel, maten: 81 x 54 cm exclusief houten omlijsting rondom.
Er zit ook bevestigingsmateriaal aan.
Ik noem de spiegel hoogwaardig omdat hij velen malen beter spiegelt dan een normale badkamerspiegel. Hou je deze twee naast elkaar en je kijkt naar jezelf, dan zie je op 1 spiegel vele malen meer detail van bijvoorbeeld je eigen gezicht. Ik weet niet of er meerdere soorten spiegels bestaan, maar deze is zeker van aanzienlijk hogere kwaliteit dan de gangbare spiegel.

Kleine hoogwaardige spiegel, maten: 24 x 53 cm exclusief houten omlijsting rondom.

Transparant, melkkleurig beeldvlak, maten: 73 x 97 x 0,5 cm.
Dit beeldvlak heeft aan de voorzijde verticale groeven en aan de achterzijde circulaire.
Of hij hierdoor zichzelf een Fresnel lens mag noemen weet ik niet, heb een licht vermoeden van wel.
Aan de voorzijde heeft hij lichte vegen, maar die zijn voor het kijken niet van invloed.

Foto's en een aanvullend filmpje zijn hier te zien.
Bij het filmpje een kanttekening, ik beweeg hierbij van het midden van het scherm naar links toe, en weer terug.
Mijn excuses voor de kwaliteit van de foto's, aan groot aantal zijn te donker geschoten (digicam is niet zo best meer) en daardoor opgekrikt met contrast en brightness.

Leuk verhaaltje, maar wat kan jij er nu mee?
Knutselen! Ik hoef het spul niet meer te hebben (geen tijd om een project te bouwen) dus laat maar weten of je geïnteresseerd bent.

Ideeën:
- Zelf een Rear Projection tv maken, met beamer als lichtbron (evt 1 lens er tussen) twee spiegels en een beeldvlak van 73 x 97. Met een computer / dvd speler, versterker en luidsprekers ingebouwd, en dat alles in een smalle kast van 30 cm diep?
Als je er een leuke meubel van maakt past hij goed in je interieur, en maak je alles lichtdicht en fluisterstil en je hebt een leuke thuisbioscoop.
- Maak, of upgrade je eigen DIY project(or). Ik heb glazen lenzen.

Hoe nu verder?
(@ mod, heb zo snel niks in de policy gelezen over het kopen en verkopen van deze spullen op het forum, vraag en aanbod leek mij ongepast zoals eerder al gemeld. Snap dat het logischerwijs niet de bedoeling is om hier marktkoop man te gaan uithangen, daarom het volgende bedacht:
- indien niet meer eens graag reactie)

Dus stel ik het volgende voor, dat je een antwoord achterlaat op dit topic dat je geïnteresseerd bent.
Dan stuur je ook een persoonlijk berichtje naar mij. Geef aan waar je specifiek in geïnteresseerd bent, en hoeveel je ervoor geeft.
Ik geef een ontvangstbevestiging en aanvullende informatie, en handel het op deze manier af.
Niet via inhoudelijke post's.

Bedankt!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sorry, dit is geen vraag&aanbod. Dump je aanbod daar neer aub.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Dit topic is gesloten.