Toon posts:

Linksys WRT54G, een klein probleem, moeilijk te vinden...

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb net een Linksys WRT54G Broadband router gekocht. Alle PC's in het netwerk hebben internet, allen beveiligd via een WEP 128 bits encrypted key en een MAC verificatie. De volgende computers/apparaten bevinden zich in het netwerk:

- Apple iBook, OSX Tiger
- Pentium PC 1 - WinXP Proffesional SP2 & Linux (Meeste gebruikt voor Windows)
- Pentium PC 2 - WinXP Proffesional SP2
- Acer AMD Laptop - Windows Vista Home Premium
- Acer N50 PDA - Windows Mobile

Het probleem is dat alle apparaten elkaar niet kunnen aanroepen via ping intern. Dit leek me eerst iets kleins, maar ben nu al een halve dag bezig de router goed in te stellen, maar het lukt helaas niet. Nu is networking tussen de apparaten in het netwerk dus ook niet mogelijk. Helaas is dit in mijn ouders hun bedrijf essentieel en is dit voor mijn studieactiviteiten ook belangrijk.

Ik heb wat screenshots gemaakt (sorry vrij veel) zodat iemand tussen de lezers misschien een fout kan vinden in de configuratie. Ik heb wat gevoelige informatie afgedekt. Hopelijk bellemerd dit niet de foutanalyse.

* Er zijn vast onduidelijkheden vanaf mijn kant. Graag hoor ik het als er bepaalde onderdelen uitgebreider uitgelegd moeten worden.

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%202.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%203.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%204.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%205.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%206.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%207.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%208.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2011.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2012.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2013.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2014.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2015.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2016.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2017.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2018.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2019.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2020.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2021.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2022.jpg

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-03 18:42
Aan de helft van de screenshots hebben we hier niet zoveel. Het gaat om een LAN issue...

Windows firewall uitgeschakeld op alle machines?
Al eens een crosscable geprobeerd?
Werkte het voorheen wel?
Laatste firmware van WRT54G? Volgens mij niet namelijk. Check deze post eens.

Verwijderd

Topicstarter
jan-marten schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:57:
Aan de helft van de screenshots hebben we hier niet zoveel. Het gaat om een LAN issue...

Windows firewall uitgeschakeld op alle machines?
Al eens een crosscable geprobeerd?
Werkte het voorheen wel?
Laatste firmware van WRT54G? Volgens mij niet namelijk. Check deze post eens.
Ik dacht ook zoiets.

Alle firewalls uitschakelen is nog een optie. Maar mijn iBook kon in het oude netwerk ook een ping versturen naar dezelfde WinXP PC's met dezelfde instellingen.
Crosscable werkt wel, zoals voorheen bij mijn oude router ook al een geprobeerd heb.
En aangezien ik deze router net geïnstalleerd heb heb ik dus geen eerdere ervaringen met dit model dat hij het wel heeft gedaan.
De laatste firmware kan ik niet zoveel mee?.. :( Gaat maar tot 6.0, zoals iemand in die topic ook zegt). Vista geeft btw wel aan dat er beperkte IPv6 mogelijkheden zijn. Ik vind op het internet veel unofficial firmware updates die o.a. IPv6 ondersteunen, maar ik wil niet direct mijn garantie van een product van 60 euro kwijt raken.

Misschien toch nog ergens anders een optie? Want als de Firewall bij de oude router ook geen problemen opleverde voor de ping, dan zal dat nu toch ook niet uitmaken? Zelfs met firewall moet er toch enig response komen? Van WinXP PC naar iBook werkt sowieso niet vanwege stealth mode, maar andersom heeft bij alle voorgaande routers gewerkt. Dan verwacht ik dat nu ook, want het is dan toch de router die ergens het afgelegde pad van de ping blokkeerd?

Bij voorbaat dank? :)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Probeer bij Wireless->Advanced Wireless Settings->AP Isolation eens op 'Off' te zetten?
AP Isolation
Creates a separate virtual network for your wireless network. When this feature is enabled, each of your wireless client will be in its own virtual network and will not be able to communicate with each other
Dit lijkt op het probleem wat je beschrijft.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Verwijderd

Topicstarter
defiant schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:21:
Probeer bij Wireless->Advanced Wireless Settings->AP Isolation eens op 'Off' te zetten?

[...]

Dit lijkt op het probleem wat je beschrijft.
Helaas, zoals in de afbeelding staat deze al op Off. Dit was ook al een default setting.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Probeer eens een computer met een kabeltje te verbinden en dan te pingen.
Zo kom je er achter of het alleen in het wireless-gedeelte zit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:48
Ping je op naam of op IP ?
Of met andere woorden, is het iets met de DNS misschien ?

Verwijderd

Topicstarter
Niet heel informatief, maar dit is een ping vanuit mijn iBook na de andere systemen. Bij alle IP's krijg ik dezelfde melding, terwijl de gepingde IP's wel de goede zijn.

ping is gestart ...

ping: sendto: No route to host
ping: sendto: Host is down

* Dit was een wireless ping

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 21:36 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Ping je IP-adressen of hostnames? Dat laatste werkt namelijk niet altijd.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ping altijd de IP's, meest betrouwbare neem ik aan. Dit is btw nog een Ping naar de router zelf, geen probleem dus. Vanaf elke PC wil de Ping naar de router.

ping is gestart ...

PING 192.168.1.1 (192.168.1.1): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=0 ttl=64 time=2.240 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=1 ttl=64 time=2.742 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=2 ttl=64 time=1.905 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=3 ttl=64 time=1.921 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=4 ttl=64 time=2.131 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=5 ttl=64 time=2.038 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=6 ttl=64 time=1.969 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=7 ttl=64 time=1.989 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=8 ttl=64 time=1.999 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=9 ttl=64 time=2.760 ms

--- 192.168.1.1 ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.905/2.169/2.760/0.306 ms

En dit is een PC ping:

ping is gestart ...

PING 192.168.1.101 (192.168.1.101): 56 data bytes

--- 192.168.1.101 ping statistics ---
10 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 21:44 ]

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 22:14
pc's in zelfde werkgroep en allemaal goede ipconfig /all ?
Geen rare statische adressen of handmatige dns?

Verwijderd

Topicstarter
Alle Windows PC's bevinden zich in de werkgroep MSHOME. Allemaal exact dezelfde naam. De iBook hoefde zich op de oude router niet te erkennen door een werkgroep naam. Het OSX netwerk vond altijd automatisch de windows netwerken.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Zet eens de vinkjes uit in dit scherm:
http://files.zilvex.com/router/Afbeelding%2012.jpg

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

een config /all is wel handig voor ons om te checken of daar alles goed in staat. Al een ipconfig /release en dan ipconfig /renew geprobeerd?

Ook al de tip geprobeerd die eerder is gegeven ten aanzien van de windows firewall?

Mocht het wel werken nadat je de firewall had uitgeschakeld, dan moet je even nadat je de firewall weer aan hebt gezet het vinkje bestanden en printers delen in het tabje uitzonderingen aanzetten en dan het bereik bewerken en zorgen dat je deze poorten alleen voor je eigen subnet aanzet.

Ook kan je nog in de mapopties van Windows Verkenner checken of de simpele bestandsdeling uit staat gevinkt....rechten willen ook nog wel eens lol hebben.....

Tussentijds ook geen andere viruskillers en/of persoonlijke firewalls (zonealarm of mcafee personal firewall) geinstalleerd. Of zijn dergelijke programma's aktief.

Het is handig om eerst de beveiligingen van windows uit te schakelen, dan testen of het werkt en dan de balans gaan zoeken tussen beveiliging van werkbaarheid. Veel succes!

PS.....voor een veel al stabielere wireless ervaring, zou ik een ander kanaal kiezen...zeker wanneer er meerdere netwerken zijn op het standaardkanaal 11.....en niet vergeten het admin wachtwoord aan te passen he. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Cheese_man op 27-02-2007 21:59 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Topicstarter
Er komt al wat licht aan het eind van de tunnel:

ping is gestart ...

PING 192.168.1.101 (192.168.1.101): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=0 ttl=128 time=28.599 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=1 ttl=128 time=3.045 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=2 ttl=128 time=1.871 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=3 ttl=128 time=2.704 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=4 ttl=128 time=2.446 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=5 ttl=128 time=4.258 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=6 ttl=128 time=2.215 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=7 ttl=128 time=1.886 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=8 ttl=128 time=2.006 ms
64 bytes from 192.168.1.101: icmp_seq=9 ttl=128 time=1.862 ms

--- 192.168.1.101 ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.862/5.089/28.599/7.868 ms

Ik zal dit morgen even verder uitzoeken.

Alvast heel erg bedankt voor alle snelle reacties! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
PS.....voor een veel al stabielere wireless ervaring, zou ik een ander kanaal kiezen...zeker wanneer er meerdere netwerken zijn op het standaardkanaal 11.....en niet vergeten het admin wachtwoord aan te passen he.
Bedankt voor de tip :). Dat wachtwoord had ik gelukkig al wel direct gewijzigd :).

• jan-marten
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:14:
[...]
De laatste firmware kan ik niet zoveel mee?.. :( Gaat maar tot 6.0, zoals iemand in die topic ook zegt).
Je moet even weten welke versie je hebt. Op de screenshots van jouw staat duidelijk vermeld dat je versie 7 hebt. Deze heeft andere firmware nodig dan 6. Linksys is hier misschien een beetje warrig over en maakt dit ook niet echt duidelijk.

Wil je meer weten over WRT54G bezoek dan de WRT54G wikipedia. Er zitten nogal wat verschillen dus tussen de chipsets in deze router!

NB, met de 7.0.4 update van de WRT54G verkrijg je ook een betere WLAN ontvangst op je laptops (uit eigen ervaring).

[ Voor 8% gewijzigd door jan-marten op 28-02-2007 11:42 ]

• jan-marten
Ter aanvulling: Zelf heb ik de WRT54GL 1.1 met DD-WRT firmware en een WRT54G versie 7 (helaas) met firmware 7.0.4. De versie 7 was voor mij een beetje een miskoop. Ik was van plan om op beide WRT54G's de DD-WRT met VPN te laten draaien. Leek me wel handig om dan thuis ook PC's aan te kunnen spreken. Dat plan staat dus even in de koelkast.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor de overige reacties. Ik heb vandaag alles aan de praat gekregen :). 1 Pentium PC fungeert nu als netwerk pc en behoud alle bestanden voor het hele netwerk met een autobackup systeem :). Zelfs de iBook werkt op deze router nu beter met Windows netwerken.

Aangezien alles nu goed werkt durf ik het eerst niet meer aan om de firmware er alsnog overheen te zetten. Een firmware update reset de settings eerst ook weer toch? Misschien doe ik dat wel een keer weer in de toekomst met de notities van de oude settings.
En sowieso is de firmware update niet nodig als het alleen de wireless ontvangst alleen als aanzienlijk punt versterkt. Alle ontvangsten zijn gelukkig toch goed nu. O-)

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Ik zie dat het nu gelukt is, maar nog niet hoe.
Wat waren de (belangrijkste) oplossingen voor jouw?

• jan-marten
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:31:
Een firmware update reset de settings eerst ook weer toch?
Volgens mij onthoudt ie de settings.
Firmware 7.00.4
- Resolves interoperability issue with WAP54G and WRE54G in WPA-PSK mode.
- Resolves intermittent reboot issue when BitTorrent is running when UPnP is enabled on the router.
- Resolves wireless data rate performance issues.
- Resolves issue with router assigns declined IP address to LAN host.
- Resolves issue with QoS module algorithm.
- Resolves reboot issue if fragmentation threshold is set to value less than 1500.
- Resolves issue with wireless MAC filtering configuration GUI.
- Resolves issue with saving RADIUS passphrase.
- Resolves display problems in routing policy configuration GUI.
- Resolves issue of RIP request packets not being sent out after switching to router mode.
- Resolves issue of logging the same event more than once when log function is enabled.
- Resolves issue of unexpected clearing of log when user stops and closes traceroute.
- Resolves issue of not being able to accessing some configuration settings after changing password.
- Resolves issues with incorrect beacon interval acceptable range and beacon packets not being sent out on some particular settings.
- Corrects "Port Range Forward" policies validation.
- Fixes problem of not storing DNS address(es) correctly if static DNS address(es) is/are used.
- For security purpose, "Clone Your PC's MAC" functionality is no longer available if user accesses router remotely.
- Resolves issue of displaying incorrect HTTPS certificate message.
- Fixes problem in QoS configuration validation.
- Fixes incorrect supported rates in beacon packets when wireless mode is set to 'mixed'.
- Resolves reboot issue with setting beacon interval to value greater than 5000.
- Corrects ARP exchange behavior on WAN interface (DHCP mode) after obtaining IP address via DHCP.
- Corrects PPTP connection behavior when PPTP mode is set to "on-demand" mode.
- Resolved issue with not being able to set UPnP policy with port number less than 1024.
- Fixes problem of DMZ feature not functioning properly.
- Resolves issue with not showing the most up-to-date connection status on WAN interface in MS Windows XP via UPnP.
- Resolves issue with LAN host intermittently not being able to obtain IP address from router via DHCP when DHCP server is enabled.
- Resolves issue with IP address assignment via DHCP on some particular devices.
- Corrects DHCP protocol stack behavior when switching from PPPoE mode to DHCP mode.
- Corrects "Access Restriction" behavior when system time is not available.
- Resolves issue of not trying alternative DNS if the preferred DNS does not respond.
Volgens zijn er dus wel meer dingetjes aangepast ;) dus mocht je nog eens wat raars tegenkomen...

O ja, wat was het nou? En hoe heb je het nu opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen de firmware een keer uit te voeren in de toekomst.

De oplossing weet ik niet zeker. Maar ik denk dat het een combinatie was van de router firewall settings en een firewall die slapend aan stond in een virusscanner die op de windows PC's stonden. Ik schakelde die firewall en aanvalpreventie uit en ineens vlogen alle pings met gemak het netwerk door :).
Ik heb nog even op Linux en OSX wat pings en netwerkdiagnoses gedaan om te zien of nergens meer hindernissen zaten en deze zaten er gelukkig niet meer. Helaas kon ik deze diagnoses vooraf niet uitvoeren omdat de ping al niet eens werkte.

Hopelijk kunnen andere mensen met dit probleem uit deze topic hun info halen in de toekomst :).

Toen ik de eerste tijd zocht naar oplossingen voor mijn probleem vond ik alleen het omgekeerde probleem; wel LAN, geen internet. Dit geval was dus; geen LAN, wel internet.

Ik ga nog even proberen om elke functie in de firewall van de router aan te zetten om te zien welke nou precies de volledige blokade veroorzaakte. Misschien dat ik die resultaten hier nog wel even post.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de firmware update (7.00.4) uitgevoerd. Alles ging vlekkeloos en ook de settings waren allemaal nog intakt. Daarna heb ik alle Security > Firewall > (4 opties) aangevinkt en alles draait nog steeds perfect, in strijd met 7.00.1, waar de NAT problemen kwamen. Ook had ik gister nog Azureus (BitTorrent client) aangezet en die gaf ook problemen met poorten. In 7.00.4 werkt alles perfect, zelfs zonder port forwards & DMZ en zelfs met de Firewall volledig aan, in zowel de PC als de Router.

Ook zijn alle windows draadloze verbindingen van Goed & Zeer Goed naar Uitstekend gegaan O-).
Ook de iBook (OSX) had wel eens een fallback van 5 naar 4 streepjes, niet dat ik er iets van vernam qua LAN en internet, maar toch een lekker gevoel. Tot nu toe nog geen op en neer effect gekregen :).

Met andere woorden, als ik deze firmware direct had gedraait (waar ik eerst niks vanaf wist dat deze er was), dan had deze hele topic niet hoeven te bestaan ;). Maar goed, zoals ik eerder zei, hopelijk hebben andere mensen met dezelfde beginnende problemen iets aan deze topic.

Oh en trouwens, op de iBook heb ik altijd Windows Deling ingeschakeld. Dit betekend dat het makkelijker kan deelnemen in een Windows netwerk, ofzoiets :P. Op de Windows XP systemen was dit altijd lastig en was het vaak niet detecteerbaar. Andersom trouwens wel (van OSX in Windows XP PC's lezen). Op de Vista laptop zie ik nu zelfs m'n iBook staan in het Netwerkcentrum. Alles goed met Microsoft? :P. Maar goed, nu nog even al die honderden andere fouten in Vista (en helaas XP ook nog steeds te veel..) oplossen en dan gaan we allemaal gezellig hand in hand (compatible) door ons computerleven :).

Verwijderd

Topicstarter
Cheese_man schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:55:
PS.....voor een veel al stabielere wireless ervaring, zou ik een ander kanaal kiezen...zeker wanneer er meerdere netwerken zijn op het standaardkanaal 11.....en niet vergeten het admin wachtwoord aan te passen he. :P
Nog even snel een vraagje. Ik draai nu nog wel steeds wireless op kanaal 11. Als ik deze wijzig naar een andere dan pikken die andere PCs (met WEP pass en MAC gefilterd) toch gewoon het nieuwe signaal op op de nieuwe frequentie? Daarnaast ook nog tips over wat voor kanaal het minst gestoord wordt door misschien eventuele andere apparaten?

Nu ik toch nog bezig ben met wat afrondende vragen :), misschien nog wat informatie wat jullie mij kunnen geven, waar Linksys niet zo duidelijk over is.

1.) Wat is/doet SES in het menu Wireless > Basic Wireless Settings (hij zegt nu inactive, enig idee of dit nodig is om nog iets te verbeteren als ik dit aanzet?). Sorry misschien domme vraag :).

2.) WPA (WPA2 Personal/enterprise?) is toch beter dan WEP, las ik. Kan ik problemen krijgen met compatibiliteit als ik probeer over te gaan naar een ander beveiligingssysteem? Vooral met de verschillende besturingssystemen? Maar volgensmij heb ik in dit geval eerst wel genoeg aan WEP en MAC filtering, aangezien ik afgelegen in een dorpje woon, en niet een drukke stad :).

3.) De router geeft info over Frame Burst dat het de snelheid kan bevorderen. Maar aangezien het standaard disabled is neem ik aan dat het ook nadelen heeft?

4.) Waarom staat bij onze tijdzone GMT+1 Tunesië? Of ben ik nou ergens verkeerd?.. :)

Dat was alles volgensmij wel wat ik nog kwijt wou :).

:w

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 14:21
1. http://www.google.nl/sear...NL202&q=linksys+ses&meta=
2. WEP is binnen een paar uurtjes te kraken. MAC Filtering heb je niks aan omdat MAC spoofen erg makkelijk is.
3. Sommige WIFI Adapters accepteren het niet
4. Omdat je het zo hebt ingesteld? :S West Afrika en Sarajevo liggen ook in +1 bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de informatie. En sorry van de domme vraag 4 :).

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
als je de AP isolation uit zet moet het lukken, upgrade tevens eens naar de 7.00.4 staat op linksys.nl lijkt veel problemen op te lossen.

en idd firewalls uit zetten

Verwijderd

Topicstarter
Hardcore-Maniac schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 21:34:
als je de AP isolation uit zet moet het lukken, upgrade tevens eens naar de 7.00.4 staat op linksys.nl lijkt veel problemen op te lossen.

en idd firewalls uit zetten
Volgensmij heb je niet alle posts gelezen? :). Maar goed, iig bedankt voor de reactie ;).
Pagina: 1