Toon posts:

UML Vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik hen een module uml aan het volgen(net 1 les gehad) maar ik heb nog wat vragen. Nml, wat is nu een domeinklas en hoe herken ik die? Ik heb een boek terbeschikking mar daar staat dat eigenlijk niet duidelijk in. Is er een UML guru in da house?
Thanks.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Volgens mij heeft dit niets met UML specifiek te maken.
Een domein-klasse (domain class) is -imho- een class die een entiteit uit je probleem-domein weergeeft.

Bv, je maakt een applicatie ivm betalingsverkeer voor een bank, dan kan je een domain-class hebben die een bank-rekening voorstelt.

Althans, dat is wat ik ervan zou maken. Misschien is het ook wat anders, maar om dat te weten is je topic-start een beetje te vaag.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
wij hebben als boek praktisch uml. als casus hebben wij op de ou een casus die stadschouwburg heet.de vraag dan is bepaal de domeinklassen en de Stakeholders/actoren(wat dat ook mag zijn) van het stadsschouwburg verhaal.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
In de tweede editie van het boek dat jij hebt staat achterin een index waarin verwezen wordt naar de definities van domeinklassen en actoren. Ik weet niet welke editie jij hebt, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er uitgehaald is.

De schouwburg casus: bedenk welke dingen (objecten) in de werkelijkheid voorkomen. Bij een schouwburg kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat dit een plaatsbewijs is, of een voorstelling.

Ik zou je aanraden om dat boek een keer goed te bekijken, want dan zou je dit toch wel op moeten kunnen lossen.

Verwijderd

Topicstarter
klopt.ik heb druk 3 .ik heb bij de domeinklassen dan gekozen voor zefstandige naamwoorden die betrekking hebben op het domein; bijvoorbeeld. een kaartsysteem. Voor de actoren(heb ik helemaal overheen gelezen,tijd voor een leesbril.Wat ik wel dan raar vind is dat een klant(volgens mij)of een baliemedewerker dus een actor is,terwijl ik hem eigenlijk eerder als een domeinklasse zie. Namelijk onderdeel van het systeem.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat de entiteiten/domeinklassen zijn en wat de actoren lijkt me nu typisch iets wat in het hoofdstuk voor die casus in het boek behandeld wordt. Daarnaast lijkt het me dat dit ook in de les uitgelegd is. Het verschil hiertussen is redelijk fundamenteel bij UML en wanneer je dat nog niet helemaal onder de knie hebt lijkt het me handig om die hoofdstukken nog eens even goed door te nemen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
misschien maak ik het me gewoon te moeilijk en is het een stuk simpeler dan dat het lijkt.Maar zoals alles met alles,het begin is moeilijk en daarna zou het een stuk beter moeten gaan :-)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Wat Janoz zegt; de termen worden zeker in dat boek behandeld, en neem je best nog eens door.
Verder is een post ook beter leesbaar als je zinnen begint met een hoofdletter, en een spatie na een punt / ander leesteken plaatst.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1