[x-230] aansluiten subwoofer op apart kanaal

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
Ik heb vandaag mijn Logitech X-230 speakerset binnengekregen. Prachtig geluid en ik heb geen last van plopjes of gebrom en de bass (mits helemaal naar beneden gedraaid :9) vind ik zo wel goed klinken.

Echter had ik me de aansluiting ietsje anders voorgesteld. Ik had gehoopt (niet verwacht) dat ik de subwoofer apart op mijn center speaker kanaal kan aansluiten op m'n 5.1 onboard. Uitgaande van de Dell 2.1 speakers in dit huis, waarbij de stroomkabel aan de rechterspeaker zit, verwachtte ik dat er wel een converter kabeltje was om die 9-pins op 3.5mm audio jack aan te sluiten.

Echter, bij de X-230 zit de stroomstekker aan de subwoofer zelf, en de 9-pins aansluiting verbindt 'm met de linker- en rechterspeaker en voorziet deze van stroom. Als ik hier dus zo'n dergelijke kabel zou aansluiten (mocht deze bestaan), zouden de twee speakers dus niet aangesloten kunnen worden.

Is er een andere manier om dit te realiseren? Speakers in groen, bass in oranje op mijn geluidskaart. Misschien een splittertje voor de subwoofer die aan de ene kant een female 9-pin heeft en aan de andere kant een 3.5mm plug? Of iets ingewikkelder. Ben op zich wel bereid om ingewikkelde dingen te doen zolang ik niets open hoef te maken. :)

hoi

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:07

BHQ

Dat setje doet zelf de crossovers al, dat hoeft je PC dus niet te doen ;)

• Phrantic
Het idee is dat ik deze set in combinatie met hi-fi speakers in surround opstelling wil plaatsen, en wil het center geluid dus uit de subwoofer laten komen. De X-230 gaat op rear. Ik neem aan dat dit bij surround dus niet betekent dat ik het geluid dat normaliter uit mijn center kanaal zou komen, via het rear kanaal aan m'n subwoofer doorgegeven wordt? Voor een simpele stereo-opstelling zou het inderdaad niet uitmaken denk ik. Maar in een surround installatie wil ik het graag apart aangesloten hebben...

hoi

Verwijderd

Dat gaat je niet lukken zonder een boel te modden. De X-230 accepteert alleen een stereo-signaal, en stuurt dan het laag (alles onder 140Hz of zo) naar de "subwoofer", en de rest gaat in stereo naar de satellietjes. Een extra center of LFE (=subwoofer signaal bij DD of DTS) signaal ondersteunt 'ie niet.

Wel een leuk 2.1 setje trouwens, maar "prachtig geluid" is wel een overstatement. Klinkt leuk (op m'n werk luister ik naar z'n kleine broertje, X-210), maar iedere budget stereo installatie fietst 'm er op alle kanten uit. Die kleine breedbandertjes in de satellieten doen alleen maar mid. Hoog is simpelweg beroerd, en voor 't laag heb je dus een subwoofertje nodig.

• Phrantic
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:51:
Dat gaat je niet lukken zonder een boel te modden. De X-230 accepteert alleen een stereo-signaal, en stuurt dan het laag (alles onder 140Hz of zo) naar de "subwoofer", en de rest gaat in stereo naar de satellietjes. Een extra center of LFE (=subwoofer signaal bij DD of DTS) signaal ondersteunt 'ie niet.

Wel een leuk 2.1 setje trouwens, maar "prachtig geluid" is wel een overstatement. Klinkt leuk (op m'n werk luister ik naar z'n kleine broertje, X-210), maar iedere budget stereo installatie fietst 'm er op alle kanten uit. Die kleine breedbandertjes in de satellieten doen alleen maar mid. Hoog is simpelweg beroerd, en voor 't laag heb je dus een subwoofertje nodig.
Nou ja, ik stel geen heel hoge eisen aan mijn pc speakers, en zo aangesloten met m'n hifi speakers klinken ze in ieder geval erg goed, want ik hoor niet dat ze er voor onderdoen.

Zou het waard zijn om een centerspeaker te kopen denk je? Nee zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door Phrantic op 27-02-2007 21:01 ]

hoi

Verwijderd

Of 't waard is om een centerspeaker te kopen???
Wanneer 't je vooral om film gaat: bij DD en DTS komt ongeveer 80% van het geluid uit je center! Na je fronts en een leuke 5.1 versterker is je center het belangrijkst.

Dusse, doe maar wel... ;)
Pagina: 1