Ik heb dus een tijdje geleden een server laten vastlopen door een commando. Dat doe je inderdaad maar een keer. Ik heb gelukkig wel de e-mailboxen, in Maildir-formaat, kunnen redden. Nu wil ik deze herstellen. Wat is daarvoor het scenario? Ik kan even niets logisch bedenken, dus gooi ik het in de groep.
Ik heb het zelf nooit moeten restoren, maar ik zou zeggen kopieer ze allemaal terug in hun dir?
Pakt mutt dat niet meteen op ? Of je pop/imap server?
Pakt mutt dat niet meteen op ? Of je pop/imap server?
ligt eraan he.
heb je een virtuele server?
dan in /usr/vmail ofzo
in een niet virtuele server:
/home/$USER/.maildir
sowieso: is het wel slim om een doos te beheren als je a: dat soort dingen doet (1 commando waarmee een box 'vastloopt' ? is dan een reset niet mogelijk). b: niet weet waar je mail staat. (hoe heb je die dan gebackupped?)
heb je een virtuele server?
dan in /usr/vmail ofzo
in een niet virtuele server:
/home/$USER/.maildir
sowieso: is het wel slim om een doos te beheren als je a: dat soort dingen doet (1 commando waarmee een box 'vastloopt' ? is dan een reset niet mogelijk). b: niet weet waar je mail staat. (hoe heb je die dan gebackupped?)
Als je Maildir gebruikt heb je dus per mail 1 losse file. Die file bevat (afhankelijk van je MDA) een timestamp, hostname, size en flags.
Je vindt die mails bijv terug in de Maildir map 'cur' (mail die je hebt gezien) of 'new' (mail die gearriveerd is nadat je uitgelogd bent) en afhankelijk van je setup is dat bijv. /home/blaataap/Maildir/cur
Dat ligt puur aan de instelling van je SMTP-server of MDA.
Een IMAP/POP3 server maakt automatisch een index als je inlogt dus dat hoef je niet zelf te doen. Mits die mails de goede rechten hebben, kan je ze gewoon lezen.
Je vindt die mails bijv terug in de Maildir map 'cur' (mail die je hebt gezien) of 'new' (mail die gearriveerd is nadat je uitgelogd bent) en afhankelijk van je setup is dat bijv. /home/blaataap/Maildir/cur
Dat ligt puur aan de instelling van je SMTP-server of MDA.
Een IMAP/POP3 server maakt automatisch een index als je inlogt dus dat hoef je niet zelf te doen. Mits die mails de goede rechten hebben, kan je ze gewoon lezen.