Toon posts:

Olie in northbridge fan

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ongeveer een jaar een northbridge fan, die af en toe aanloopt, maar nu begint het irritant te worden. Het betreft de standaard koeler op een Asus A8N-E moederbord (volgens mij de nieuwe generatie koelers al, die Asus als oplossing gaf voor de bekende brakke oude fans, het is iig degene die je schuin op je northbridge zet). Nu wil ik er een drupje olie ingooien (achter het stickertje, bij de as), maar wat voor olie moet ik daarvoor gebruiken ivm het hard worden van olie of resten?
Als dit werkt hoef ik namelijk niet mijn hele PC uitmekaar te halen om die fan te vervangen, ik ben al niet echt een held met hardware.

Edit: ik zie wel overal naaimachine-olie staan, maar ik heb ook gelezen dat het harst en hard wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 14:02 ]

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Zelf doe ik er altijd teflon olie bij, maar dit schuurt wel een beetje, wordt wel schoon maar is ook snel op, naaimachine olie is misschien wel beter nog.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Naaimachine olie heb ik wel al in huis... maar er hoeft maar een heel klein druppeltje in toch?
En is er dan spettergevaar?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

zo dun mogelijke olie lijkt me. silliconenspray?

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
En iets plantaardigs zoals zonnebloem- of olijfolie?
Gebruiken ze op sommige fora ook :? 8)7

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Naaimachine olie is over het algemeen het beste.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zelfs in een worst-case-scenario kan een printplaat wel redelijk tegen olie. Het probleem van spetters is dat deze kortsluiting kan veroorzaken maar olie geleidt niet en er lossen ook geen zouten in op die dat kunnen faciliteren.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:22:
En iets plantaardigs zoals zonnebloem- of olijfolie?
Deze olieen hebben natuurlijke vijanden in de vorm van bacterien: dit gaat dus stinken.

[ Voor 25% gewijzigd door Delerium op 27-02-2007 16:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Naaimachine-olie dus, ga ik ff regelen bij mijn moeder :P
Maar kheb dit nog nooit gedaan, het is gewoon PC + voeding uit, stickertje er af halen, druppeltje olie in het gaatje doen, sticker terug en computer laten draaien?

Als het daarna niet opgelost is moet ik maar bij ASUS gaan zeiken om een nieuwe en mijn PC uitmekaar halen om em te vervangen :/

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Dit onderwerp is echt niet nieuw ofzo. :P Volgende keer de Search. ;) Zoals m'n commentaar al doet vermoeden heb ik al soortgelijke topics doorgenomen, het beste scheen grafiet te zijn, dat spul in je potlood ja. :P Maar ik zou dus even zoeken, misschien dat er nog strings attached zijn wanneer er daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van grafiet. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf ook wel gezocht hoor, maar ik zoek min of meer bevestiging :P

Edit: grafiet.. geleid dat niet enzo?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 17:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:10:
Ik heb zelf ook wel gezocht hoor, maar ik zoek min of meer bevestiging :P

Edit: grafiet.. geleid dat niet enzo?
Grafiet geleidt idd stroom. Op zich geen probleem voor een fan waar geen ESD gevoelige apparaten bijzitten, maar op je NBfan zou ik het dus zeker niet toepassen :P

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
ecteinascidin schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:42:
[...]

Zelfs in een worst-case-scenario kan een printplaat wel redelijk tegen olie. Het probleem van spetters is dat deze kortsluiting kan veroorzaken maar olie geleidt niet en er lossen ook geen zouten in op die dat kunnen faciliteren.
Dat kan ik beamen. Voor de ts; kijk dit filmpje eens: http://www.youtube.com/watch?v=0-8PlmZzg50
Een hele pc in de plantaardige olie gezet :).

• Ruler-Nrg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 17:07
voor 4 euro heb je al een passief koelblok zonder herrie. Meestal makkelijk te monteren zonder dat je moederbord er uit moet.

Die fannetjes fixen heb ik lang geleden al opgegeven. Steeds maak je hem voor 2 maanden.. dan weer hetzelfde.. het zal nooit langer als een half jaar goed werken volgends mij

Dell Precision, T9550, 8gb, 64GB ssd, 1920x1200RGB led.

Verwijderd

Topicstarter
Maar bij een passief blokje heb je een goede luchtstroming nodig.. als ik mijn hand bij dat northbridge fannetje houd voel ik niet echt een stroom (kheb wel goeie casefan opstelling, en qua temperaturen zit alles goed).
Ruler-Nrg schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:23:
voor 4 euro heb je al een passief koelblok zonder herrie. Meestal makkelijk te monteren zonder dat je moederbord er uit moet.

Die fannetjes fixen heb ik lang geleden al opgegeven. Steeds maak je hem voor 2 maanden.. dan weer hetzelfde.. het zal nooit langer als een half jaar goed werken volgends mij
Voor het monteren hoeft ie er niet uit, maar voor het verwijderen van die fan.. hij zit met 2 zwarte pinnetjes vast, met een soort knopje erop.. en dan met een sticker.. geen idee hoe dat precies werkt 8)7 (zit newbie te zijn)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 17:34 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:32:
Maar bij een passief blokje heb je een goede luchtstroming nodig.. als ik mijn hand bij dat northbridge fannetje houd voel ik niet echt een stroom (kheb wel goeie casefan opstelling, en qua temperaturen zit alles goed).
Je hoeft het ook niet te voelen, het is niet als bij een tafelventilator. Waar het om gaat is niet de 'wind' die geproduceerd wordt, maar dat de warme lucht weg gaat, en dat gaat al met een zachte luchtstroom.
[...]

Voor het monteren hoeft ie er niet uit, maar voor het verwijderen van die fan.. hij zit met 2 zwarte pinnetjes vast, met een soort knopje erop.. en dan met een sticker.. geen idee hoe dat precies werkt 8)7 (zit newbie te zijn)
Dat van die stikker weet ik niet wat je bedoelt, maar die 2 zwarte pinnetjes zijn pushpins. Die 2 'tandjes' kun je indrukken met een tang, en vervolgens druk je ze omhoog door het moederbord heen, en dan druk je het fannetje zo los van de chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Met sticker was ik inderdaad onduidelijk, ik bedoel dat wanneer de pinnetjes los zijn, dat de koeler vast zit aan de chipset zelf...

En die pushpins, bedoel je met tandjes iets aan de onderkant van het moederbord? 8)7

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 08:52

TommyGun

Stik er maar in!

Het enige juiste antwoord heb ik nog niet gezien;

Heel klein drupje WD40!

Afbeeldingslocatie: http://www.wd40.co.uk/media/images/e/b/WD40_Smart_Straw_Home_Page.JPG

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Volvados
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:47
Ik heb de northbridge fan van mijn A8N-E ooit eens gesmeerd en een week nadien was het lawaai harder dan ooit tevoren. Dit is misschien omdat er dan stof in de olie blijft hangen. Ik heb de fan dan uiteindelijk vervangen door een Zalman nbf47.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:54:
Met sticker was ik inderdaad onduidelijk, ik bedoel dat wanneer de pinnetjes los zijn, dat de koeler vast zit aan de chipset zelf...

En die pushpins, bedoel je met tandjes iets aan de onderkant van het moederbord? 8)7
Ja, die tandjes moet je samenknijpen zodat je hem omhoog door het mobo kan drukken. Als de beide pinnetjes los zijn maar het fannetje laat niet los moet je voorzichtig draaien zodat de pasta breekt/meegeeft.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik ben ook fanatiek voorstander van WD40. Makkelijk, goedkoop, handig : alles!

• oshiro
  • Laatst online: 09:20

oshiro

Chill, dude.

Officieel mag je niet eens olie in een lager doen... het beste is gewoon een vet.
En olie lost vet op, dus daarom geen olie :). Vet wordt niet hard, loopt niet weg etcetera.
Dus zou dat de beste oplossing zijn IMHO.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maar het is waarschijnlijk een tijdelijke oplossing.. ik wordt er gek van als ik om de zoveel tijd dat ding moet vetten/oliën, en wil ook best een nieuw koelertje kopen.

De normaal RPM is ongeveer 6500, maar als ie lawaai maakt, is het 2750 ongeveer.. dus meer dan de helft trager! Maar everest geeft bij de moederbordsensor 38 graden weer (bij 6500 is dat 35).. misschien kan een passief koelertje wel.. maar dan zit ik met probleem 2:

Mijn videokaart zit een klein beetje boven mijn mijn fan.. ik weet niet zeker of dit wel past.

Welke koelers zijn aanraders?

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32
Vervangen door een passief koelblok is een goed idee. Dat heb ik zelf ook gedaan, dat scheelt een hoop in herrie. ;)

Ik heb daarop zelf de Zalman NB47

[ Voor 13% gewijzigd door Steephh op 27-02-2007 18:25 ]

_@/'

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:18:
De normaal RPM is ongeveer 6500, maar als ie lawaai maakt, is het 2750 ongeveer.. dus meer dan de helft trager! Maar everest geeft bij de moederbordsensor 38 graden weer (bij 6500 is dat 35).. misschien kan een passief koelertje wel.. maar dan zit ik met probleem 2:
Ik had precies hetzelfde, Zalman NB47J opgezet. Ook nu zijn de temps nog 35 graden idle, dus dat passief koelen niet kan is onzin }:O
Mijn videokaart zit een klein beetje boven mijn mijn fan.. ik weet niet zeker of dit wel past.
Wat voor videokaart heb je dan? Ik heb het draaien met zowel een 7900gt als een 7600gs (passief), en beide is geen probleem (ik heb trouwens wel de SLI versie van de A8N). Wat je kunt doen is het koelblok niet schuin er op zetten, maar recht, zo dus:

http://leon.stoner.nl/mod/IM000775.JPG

Je mag de volgende keer je foto wel resizen voordat je 'm post want 2048 pixels breed en 1MB groot gaat nergens over op een forum

[ Voor 9% gewijzigd door Abbadon op 27-02-2007 23:02 . Reden: Te grote foto ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sowieso een A8N-E bordje.. geen SLi, en een 6800 GS videokaart van Gigabyte.
Maar, om het te laten passen kan ik dan toch ook een paar van die metalen punten afknippen of buigen, of verstoord dat de koeling? :?

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:36:
Ik heb sowieso een A8N-E bordje.. geen SLi, en een 6800 GS videokaart van Gigabyte.
Maar, om het te laten passen kan ik dan toch ook een paar van die metalen punten afknippen of buigen, of verstoord dat de koeling? :?
Dat kan inderdaad, of het de koeling verstoord kan ik niet precies zeggen, mischien scheelt het 2~5 graden, ligt er aan hoeveel je er af knipt ;)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

oshiro schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:14:
Officieel mag je niet eens olie in een lager doen...
Dat moet je dan toch eens hier en daar uit gaan leggen. Landbouwmachines, wegenbouwmachines en treinen worden met olie gesmeerd (althans: daarvan weet ik het zeker). Olie heeft het voordeel dat je slijpsel en gruis uit het lager kunt spoelen en dus een langere levensduur hebt, vet heeft als voordeel dat de kans dat je lager droog komt te staan kleiner is. Bovenstaande machines lossen dat risico op met een oliepomp die voortdurend verse olie aanvoert, de 'oude' afvoert en filtert.

Overigens gaat dat op voor kogellagers. De glijlagers in de meeste fans hoeven niet gesmeert te worden. Het brons waarvan ze gemaakt zijn bevat grafietkristallen die meer dan voldoende smering leveren. Het gerammel van die dingen is slijtage. De as rammelt in het uitgesleten lagerbusje. Met olie kun je het gerammel een beetje dempen, maar lang zal dat niet helpen. Vervangen van een rammelende fan is de enige optie.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

MrJayMan schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:08:
zo dun mogelijke olie lijkt me. silliconenspray?
Teflon

Beroeps brabander

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ruler-Nrg schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:23:

Ook mijn ervaring. Zodra je met olie begint blijf je bezig. Het is vrijwel altijd een tijdelijke oplossing.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. olie is dus tijdelijke oplossing, dan probeer ik wel een passieve koeler.. welke Zalman is het beste voor mijn moederbordje (A8N-E, nforce 4 chipset)

• Avalaxy
Zalman NB47J imho.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:36:
ik had ook een ASUS A8N-E boordje, heb der ook een NB47 opgezet, en paste perfect icm mijn 7900gt. Geen id hoe het zit met de afmetingen tussen deze 2 kaarten, maar iig, met een 7900 gt past t prima.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Volvados
  • Laatst online: 14:47
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:18:
Ok.. olie is dus tijdelijke oplossing, dan probeer ik wel een passieve koeler.. welke Zalman is het beste voor mijn moederbordje (A8N-E, nforce 4 chipset)
volgens deze site koelt de NBF47 beter dan de NB47J.
Op deze survey kan je trouwens op de foto's zien tot waar de koeler komt en vergelijken of hij bij jou zou passen.

Verwijderd

Topicstarter
Een miskoop kan eigenlijk niet, anders breek ik er een pootje of 4 af.. ik ga dan voor een van die Zalmans.. ik kijk qua ruimte nog wel ff. ;)

Dankjewel iig allemaal..

Verwijderd

Dat WD40 advies vind ik wel de leukste oplossing, vooral de opmerking "heel klein druppie" die erachteraan volgt.

Wel eens een heel klein druppie WD40 uit zulke busjes weten te krijgen? Ik nog nooit en ik heb er al wat versleten. Wordt altijd kliederzooi. Maar machtig fijn spul verder.
Pagina: 1