Opzetten eigen nameserver

Pagina: 1
Acties:
  • 1.007 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:54
Hoi tweakers,

Omdat wij steeds meer vraag krijgen mbt hosting, hebben wij besloten om onze eigen nameserver ingebruik te nemen.

De huidige situatie is als volgt;
Colocated server met Plesk (8.1 linux (Apache, BIND, QMAIL enz)).
Een paar domeintjes gehost bij een willekeurige hoster en tot dusver altijd daar de DNS geregeld via het controle paneel.

De nieuwe situatie;
We willen de DNS gaan regelen op onze eigen server en domeintjes registreren bij SIDN/openprovider.nl. Daarvoor moet de nameserver aan onze kant goed ingesteld staan.

Nu moet ik volgens mij van een domein de NS records aanpassen en verwijzen naar A records van het zelfde domein. Dit kan ik niet bij mn huidige hoster. Mijn vraag is hoe ik dus moet oplossen. Of hoor ik het niet op deze manier te doen?

67890

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet de zone goed in je eigen nameserver zetten, ten eerste. Daarna de nameservercheck van SIDN doen (als je die nog kunt vinden ergens, anders je hoster vragen het te doen bij het besloten deelnemersgedeelte van sidn.nl). Als dat goed gaat laat je je hoster een nameserverwijziging uitvoeren.

Het best is als je in je eigen zone ns1.<Domein>.nl maakt en ns2.<domein>.nl als A en NS records. Dan laat je je hosting provider een nameserverwijziging uitvoeren voor die namen gekoppeld aan de IP-adressen die je eraan gegeven hebt. SIDN maakt dan automatisch de goede glue aan.

Je moet wel twee nameservers hebben, trouwens. Mischien zul je dus je provider als secondary in moeten schakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2007 14:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• xiD
Bij SIDN kan ik idd nog steeds de check doen.
Zal mn hostingprovider zomaar een nameserverwijziging doen? Omdat dit in eerste instantie op het control panel geblokt is. En in Colo heeft 2 ipadressen kan ik die niet alletwee als NS opgeven?

67890

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
x1dje schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:34:
[...]

Bij SIDN kan ik idd nog steeds de check doen.
Zal mn hostingprovider zomaar een nameserverwijziging doen? Omdat dit in eerste instantie op het control panel geblokt is. En in Colo heeft 2 ipadressen kan ik die niet alletwee als NS opgeven?
Mag ik vragen waarom je je eigen dns wilt gaan hosten? Heeft dat niet alleen voordeel als je ook zelf de hosting doet? Via plesk kan je toch gewoon dns wijzigingen doorvoeren?

Let er wel op. Als je je eigen dns wilt gaan hosten MOET je van sidn 2 nameservers hebben die ieder in een ander subnet zitten! Je kan dus niet op dezelfde server ns1 en ns2 draaien. Daarnaast raad ik je aan PowerDNS te gaan gebruiken. Dan hoef je niet al je gegevens 2x in te vullen... (BIND kan niet repliceren, wel updaten)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Mishmash schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:38:
Je kan dus niet op dezelfde server ns1 en ns2 draaien.
Voor zover ik weet mag dat nog steeds hoor. Of het aan te raden is is een tweede :P

• xiD
[...]

Mag ik vragen waarom je je eigen dns wilt gaan hosten? Heeft dat niet alleen voordeel als je ook zelf de hosting doet? Via plesk kan je toch gewoon dns wijzigingen doorvoeren?

Let er wel op. Als je je eigen dns wilt gaan hosten MOET je van sidn 2 nameservers hebben die ieder in een ander subnet zitten! Je kan dus niet op dezelfde server ns1 en ns2 draaien. Daarnaast raad ik je aan PowerDNS te gaan gebruiken. Dan hoef je niet al je gegevens 2x in te vullen... (BIND kan niet repliceren, wel updaten)
Ik doe zelf de hosting :) Alleen regel ik de DNS via het controlpanel van mn hoster (omdat ik bij hun de domeintjes registreerde), nu willen we echter de domeinen rechtstreeks bij het SIDN of openprovider gaan registreren.

En als ik ns1 en ns2 in het zelfde subnet doe krijg ik alleen een warning van 't SIDN. Heb nu bij mn domeinhoster een wijziging aangevraagd.

67890

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Let er wel op. Als je je eigen dns wilt gaan hosten MOET je van sidn 2 nameservers hebben die ieder in een ander subnet zitten!
Je moet er twee ip adressen voorhebben, die mogen best in hetzelfde subnet zitten. Het is alleen aan te raden om er een in een ander netwerk te hebben.
Je kan dus niet op dezelfde server ns1 en ns2 draaien.
Dat kan wel, maar een goed idee is 't niet.
Daarnaast raad ik je aan PowerDNS te gaan gebruiken. Dan hoef je niet al je gegevens 2x in te vullen... (BIND kan niet repliceren, wel updaten)
Hoewel ik heel erg voor het gebruik van PowerDNS ben en tegen het gebruik van BIND, is dit toch echt onzin. BIND kan net zo goed een complete zone AXFR'en. Sterker nog, dat is precies wat er gebeurt bij een AXFR. Een IXFR stuurt slechts een deel van de zone door. Wel is het zo dat je bij PowerDNS dit automatisch kunt laten gebeuren waar je bij BIND de configuratie moet aanpassen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
Als je het perse op 1 server wilt hebben zou ik je aanraden BIND op 2 verschillende IP's in verschillende C classes te laten luisteren. De meeste hosts kunnen je zo een extra ip in een andere class geven (misschien tegen een meerprijs)

Als dit niet mogelijk is kan je ook de secundaire dns bij providers zoals bijv. www.transip.nl gebruiken mits je daar je domeinen geregistreerd hebt.

Ik raad je in iedergeval aan om ergens een goedkope server/vps te huren/kopen en daar je secundaire dns op te draaien. Heb je nog steeds alles in eigen beheer en toch redundant.
Pagina: 1