[Wifi] N00B vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 21:02
Ik weet vrij weinig van Wifi, maar dat mag uit mijn topictitel al blijken ;). Ik ga binnenkort bij het switchen tussen twee Internet Providers een tijdje mijn Internet verbinding missen. Nu woon ik in Leiden en bestaat er zoiets als Wireless Leiden en dacht ik dat ik daar misschien wel gebruik van zou kunnen maken. Als ik voor het raam van mijn computerkamer op het balkon met mijn laptop ga zitten met wireless kaartje erin, ziet hij geen accesspoint van Wireless Leiden.
Vraag 1: Zou een simpel goedkoop wireless PCI kaartje in een desktop in mijn computerkamer een dusdanig veel betere ontvangst kunnen hebben dat die wel een Wireless Leiden accesspoint ziet?
Vraag 2: Kun je zo'n PCI kaartje in je desktop ook gebruiken om een soort bridge op te zetten, zodat ik met mijn laptop vanaf de bank mijn netwerk en Internet (als die het weer doet) op kan?

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-03 23:45

Cansu

Cirus the Virus

vraag 1: Nee
Vraag 2: ICS zou kunnen werken op de desktop zo kan je via je laptop werken op de bank. Maar moet de desktop dus wel aan blijven staan. ICS= internet connection sharing.

Viva la Netherlands!

Verwijderd

Cansu schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:11:
vraag 1: Nee
Vraag 2: ICS zou kunnen werken op de desktop zo kan je via je laptop werken op de bank. Maar moet de desktop dus wel aan blijven staan. ICS= internet connection sharing.
vraag 1: ja als je er een andere antenne opschroeft wel. bv een buitenantenne.
(je kan wel alleen maar webpagina's opvragen, niet usenetten en geen pop mail. want alles gaat via de wireless leiden proxy..)

en vraag 2: kan inderdaad wel. Gewoon je vaste netwerkverbinding delen via Windows en dan kiezen voor het wireless kaartje.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 14:23 ]

• martdj
Bedankt voor de antwoorden. Naar zo'n externe antenne heb ik al wel zitten kijken, maar die zijn nog niet zo goedkoop en voor die paar weken vind ik dat weer net wat teveel.
Kaartje om wireless voor mijn laptop te hebben zonder wireless router is wellicht wel een optie dan.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-03 11:26
martdj schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:09:
Bedankt voor de antwoorden. Naar zo'n externe antenne heb ik al wel zitten kijken, maar die zijn nog niet zo goedkoop en voor die paar weken vind ik dat weer net wat teveel.
Kaartje om wireless voor mijn laptop te hebben zonder wireless router is wellicht wel een optie dan.
let wel dat ICS niet ideaal is.. :/

misschien is het beter om een eh hoe heet dat merk ook al weer kaartje ralink(chipset) te kopen, die heeft firmware (drivers) om je eigen xp bak een wireless AP te maken

you had me at EHLO

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 21:22
Les 42 van de Tweakers.net kookcursus zou wellicht iets kunnen wezen

nieuws: Tweakers.net Kookcursus, les 42: De Wokschotelantenne

:Y :Y

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• martdj
TheNymf schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:10:
[...]
let wel dat ICS niet ideaal is.. :/

misschien is het beter om een eh hoe heet dat merk ook al weer kaartje ralink(chipset) te kopen, die heeft firmware (drivers) om je eigen xp bak een wireless AP te maken
Interessant. Volgens deze website http://ralink.rapla.net/ voldoen daar zelfs de Sweex en e-tech kaartjes aan. Dat zouden dus goede kaartjes zijn voor deze truc?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-03 11:26
als er maar een ralink chipset op zit :+

ik heb het gebruikt voor mn nintendo ds toen ik nog geen goed wifi ap had

[ Voor 49% gewijzigd door sjongenelen op 27-02-2007 16:27 ]

you had me at EHLO

• martdj
Ik kom nog even terug op mijn eigen vraag. Ik wat meer onderzoek gedaan naar de wireless opties vanaf mijn locatie:
- Als ik met mijn laptop buiten op het balkon ga staan kan ik inloggen op een node van wireless Leiden (jorg).
- Als ik mijn laptop op mijn bureau zet zie ik die niet eens. Wel heb ik een 100% signaal van een Speedtouch wireless ding wat blijkbaar bij een van mijn buren zit (moet boven of onder zijn, want ik kan me niet voorstellen dat mijn 70-jarige buurvrouw wireless Internet heeft). Helaas is deze netjes WPA2 beschermd ;)

Het gaat er mij om dat ik even de tijd kan overbruggen tussen dat ik mijn nieuwe Internetaansluiting krijg (en dat kan helaas wel een maand duren :( ). Wireless Leiden doet alleen WWW las ik, maar da's tenminste iets. Uiteraard wil ik niet teveel uitgeven om dit voor die ene maand voor elkaar te krijgen.

Daarnaast wil ik om geen geld voor niets uit te geven graag die draadloze verbinding gaan gebruiken om met mijn laptop op de bank te kunnen Internetten zo gauw ik weer gewoon Internet heb.

Nu vond ik op de pricewatch site ook dit ding:
Sitecom WL-130 Range Extender
Als ik het goed begrijp kan die zowel als brug tussen Wireless Leiden en mijn netwerk dienen, als als Access point om al mijn eventuele draadloze apparaten met mijn netwerk te verbinden als daar weer een gewone Internet aansluiting op zit. Hij kost 50 euro wat te overzien is (maar natuurlijk wel 30 euro meer dan een gewoon PCI wireless kaartje).
Wat denken jullie? Zou ik dus gewoon in mijn switch kunnen prikken om mijn netwerk "wireless enabled" te maken en zou ik hiermee Wireless Leiden op kunnen als ik dit dingetje op het balkon zet (waar ie zeker wel droog blijft)?

• [FrEEzEr]
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik zit momenteel tijdelijk in een woning in Leiden (3 tot 6 maanden) en wil graag internetten. Internet via de kabel of adsl is geen optie omdat de minimale contractsduur 1 jaar is :S. Wireless Leiden lijkt me daarom ideaal!

Dus ik zou ook graag willen weten of dat kaartje voldoende is of welke andere antenne ik dan moet kopen. Ik hoop dat jullie me opweg kunnen helpen.

iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85

• martdj
Het wordt langzaamaan wat minder n00b :)
Ik heb inmiddels zo'n Sitecom Range Extender gekocht en hier aangesloten. Even zitten spelen met de positie want het ding heeft helaas niet echt een sterkere antenne dan mijn laptop. Dat was een tegenvaller.
Nu had ik eerst het probleem dat als ik 'm als universal repeater installeerde ik alleen met mijn laptop via wireless Wireless Leiden op kon en dat was niet het idee. Toen heb ik vervolgens de handleiding gevolgd om de Sitecom als Station Adapter te installeren. Dat is feitelijk bedoeld om je game consoles via wireless aan te sluiten, maar leek me ook bruikbaar voor mijn doel: Het verbinden van wireless Leiden met de WAN aansluiting van mijn router.
Klein probleem hierbij was dat ik mijn Range extender een IP adres in de range van mijn Access point moest geven. Dat heb ik gedaan, maar ik vermoed dat die hele range eigenlijk voor DHCP is bedoeld en daar zit ik nu dus stiekem een IP adres uit weg te pikken wat vervolgens nogmaals uitgegeven kan worden. Geen idee hoe ik dat kan voorkomen though.

Het resultaat is dat ik nu weer op mijn hele thuisdomein Internet heb :). Enige nu nog is een manier vinden om op een veilige manier mijn sitecom apparaatje op het balkon vast te zetten en te verbinden met zowel stroom als ethernetkabel. Op zich blijft mijn balkon wel redelijk droog tenzij de wind natuurlijk echt verkeerd staat als het regent :|
Een en ander zou natuurlijk op te lossen zijn met een externe antenne, maar die zijn weer tamelijk duur (ben je toch weer een paar tientjes verder) en het is maar voor een maand.

[ Voor 6% gewijzigd door martdj op 07-03-2007 15:45 ]

• martdj
[FrEEzEr] schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:23:
Ik zit momenteel tijdelijk in een woning in Leiden (3 tot 6 maanden) en wil graag internetten. Internet via de kabel of adsl is geen optie omdat de minimale contractsduur 1 jaar is :S. Wireless Leiden lijkt me daarom ideaal!

Dus ik zou ook graag willen weten of dat kaartje voldoende is of welke andere antenne ik dan moet kopen. Ik hoop dat jullie me opweg kunnen helpen.
Mijn ervaring van de afgelopen dagen is dat als ik probeer vanachter een raam het wireless Leiden netwerk te bereiken ik geen enkel accesspoint zie, terwijl als ik dat raam openzet ik er plotseling meerdere zie waarvan 1 sterk genoeg om aan te connecten. Mijn apparaatje heb ik nu dus buiten hangen en dat werkt goed.
Pagina: 1