Toon posts:

Kortsluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eeen week geleden is het mobo van mijn dochtertje`s comp overleden en heb deze vervangen door een asrock mobo, maar sinds ik dit heb aangesoten kan ik mijn computer niet meer aanzetten maar zodra ik de schroeven losmaak van de voeding die met de kast zijn verbonden doet ie het gewoon.
Waar licht dat aan? kortsluiting in de voeding(is een tagan tg530-u22), heb de aarde draad van de voeding aangesloten onder het moederbord zoals het het hoort.
Hoe kom ik er achter waar het aan licht?, zou het aan de systeemkast liggen?(lijkt ,mij niet)
Wie kan mij helpen

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

weet je zeker dat de aarde draad geen contact maakt met je mobo?
heb je de faq hier al gelezen? staat soms wat nuttigs in :)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Boudewijn schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:26:
weet je zeker dat de aarde draad geen contact maakt met je mobo?
Aarde draad zit gewoon in de 20/24 pins aansluiting.

@ TS: bouw het systeem anders buiten de kast op, alleen een mobo, 1 geheugen latje en de processor. Het liefst op een houten tafel of mobo doos ofzo. Dan steeds onderdelen toevoegen als ie dan werkt, dan vind je het probleem wel. Doet ie het dan ook niet, dan is waarschijnlijk je mobo of CPU dood. Omdat je geen specs geeft, kunnen we ook niks uitsluiten. Core crush (bij pentium 3 / Athlon XP) kan bijvoorbeeld je proc hebben gedood.

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik de aarde draad gewoon ergens anders kunnen plaatsen?, dus niet onder de mobo.

Verwijderd

Topicstarter
-ErikE- schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:30:
[...]

Aarde draad zit gewoon in de 20/24 pins aansluiting.

@ TS: bouw het systeem anders buiten de kast op, alleen een mobo, 1 geheugen latje en de processor. Het liefst op een houten tafel of mobo doos ofzo. Dan steeds onderdelen toevoegen als ie dan werkt, dan vind je het probleem wel. Doet ie het dan ook niet, dan is waarschijnlijk je mobo of CPU dood. Omdat je geen specs geeft, kunnen we ook niks uitsluiten. Core crush (bij pentium 3 / Athlon XP) kan bijvoorbeeld je proc hebben gedood.
Het is een simple sempron 2880 om een socket a mobo maar die doen het gewoon het gaat erom als ik voeding in de kast plaats en ik hem dan vast zet met de schroeven dan start ie niet op maar als ik de schroeven er weer uit haal dan start ie dus wel gewoon op maar dan zit de voeding dus los.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:43

Dido

heforshe

zitten de afstandsbusjes onder het mobo? Anders maakt je mobo contact met de kast - dat hoeft geen probleem t ezijn, maar als je dan contact met je voeding maakt krijg je kortsluiting :)

Wat betekent mijn avatar?

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:21:
Eeen week geleden is het mobo van mijn dochtertje`s comp overleden en heb deze vervangen door een asrock mobo, maar sinds ik dit heb aangesoten kan ik mijn computer niet meer aanzetten maar zodra ik de schroeven losmaak van de voeding die met de kast zijn verbonden doet ie het gewoon.
Maakt je voeding dan nog in fysieke zin contact met je behuizing, is hij nog in aanraking met de kast?

Als dat het geval is, zou ik eens kijken naar de lengte van je schroeven....

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:59:
zitten de afstandsbusjes onder het mobo? Anders maakt je mobo contact met de kast - dat hoeft geen probleem t ezijn, maar als je dan contact met je voeding maakt krijg je kortsluiting :)
Zitten er gewoon onder.

Verwijderd

Topicstarter
EnigmA-X schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:15:
[...]

Maakt je voeding dan nog in fysieke zin contact met je behuizing, is hij nog in aanraking met de kast?

Als dat het geval is, zou ik eens kijken naar de lengte van je schroeven....
Als ik ze weg heb gehaald dan ligt mijn voeding eigenlijk los in mijn behuizing en wat betreft de lengte van de schroeven zijn dit degene die bij de voeding geleverd werden.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de aarde draad op een andere plek geplaats(wel onder de mobo) en nu start ie wel op(vreemd).
Zou het nu echt zo zijn dat het scheelt waar je je aarde draad plaatst?.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:22:
Heb de aarde draad op een andere plek geplaats(wel onder de mobo) en nu start ie wel op(vreemd).
Waar komt die aarde draad vandaan en hoe sluit je die precies aan?

Invoegen doe je zo!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ja, misschien had je toch een geisoleerd stuk te pakken.

Verwijderd

Topicstarter
_Diederik schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:25:
[...]

Waar komt die aarde draad vandaan en hoe sluit je die precies aan?
Die aarde draad komt van mijn voeding af en als ik het goed heb moet ik die tussen het moederbord en het voetje plaatsen.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:52
Dan maakte die op die ene plek tog contact zodat hij niet werkte.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 08:36

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

de juiste 4 pins aangesloten op het Mobo? (mits je systeem dat nodig heeft) ook als er PCI-e connectors op de voeding zitten kan dit passen al hoort dat niet. Dan boottie ook niet.

EN ik ben een keer de fout ingegaan door de metalen lipjes aan de backplate IN een netwerk socket te laten steken ipv tegen de buitenkant ervan.... :p

Door schade en schande word men wijzer.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:37:
[...]

Die aarde draad komt van mijn voeding af en als ik het goed heb moet ik die tussen het moederbord en het voetje plaatsen.
Een aardedraad uit de voeding is bedoeld om de kast te aarden en niet het moederbord. Oftewel deze kan op elke willekeurige plek in de kast vastgeschroefd worden.

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Topicstarter
_Diederik schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:51:
[...]

Een aardedraad uit de voeding is bedoeld om de kast te aarden en niet het moederbord. Oftewel deze kan op elke willekeurige plek in de kast vastgeschroefd worden.
Zo staat het niet in de handleiding van tagan maar heb hem nu achter het voetje geplaast en niet tussen het voetje en mobo dus ik ga even kijken hoe daat gaat.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

Die aarde draad stoppen onder een schroefje waarmee je de dvd-rom speler vastzet.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:55
zoiezo nooit eronder doen, in iedergeval er boven op, maar zet hem op een schroefje waar niets opzit, ik had nog een gat over waar een groter mobo in zou kunnen.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:32
Als je hele kast + voeding van metaal is en verder niet in de lak zit, zie ik t nut van die aardedraad ook niet echt in. Of praat ik nu poep ?

oisd.nl

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou een losse draad zal beter geleiden, schroefjes en al dat soort prut wil wel eens loszitten enof niet goed oxideren. in de praktijk zou het afaik echter niet uit mogen maken.
dit bedoelde ik ook in mijn reactie hierboven (dus dat de aarddraad niet ergens op een ongewenste plek het mobo raakt....).

• EnigmA-X
DaPi schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:49:
Als je hele kast + voeding van metaal is en verder niet in de lak zit, zie ik t nut van die aardedraad ook niet echt in. Of praat ik nu poep ?
Niet echt. MAAAARRRR, je hebt van die mensen die overal rubberen ringetjes tussen de schroeven doen en plakfoam om te dempen. In dat geval heb je dus wel aarde op je mobo via de normale kabelboom, maar is je kast niet geaard.

Ook heb je soms 5,25" en 3"5 bays die op rubberen doppen staan, waardoor je dvd- en hdd's niet geaard zijn. Die kan je dan ook aarden op je PSU.

• EnigmA-X
In de zin van aarde maken of niet, kan dat nog weleens schelen ja :)

Is je computer aangesloten op een ge-aard stopcontact? Zoniet, dan krijg je max. 150V op je kast door het netfilter in de voeding. Als je dan met een aarde draad ligt te knoeien kan dat vervelend zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door EnigmA-X op 28-02-2007 10:17 ]

Verwijderd

Als je vorige PC met moederbord goed werkte, en je hebt nu een andere moederbord geplaatst, dan heb je niet naar de 2 afstand busjes, die aan de linkerzijde onder je mobo zitten, gekeken.
Deze kunnen op 2 plaatsen geplaatst worden. Als je daar eentje bij geplaatst hebt en die andere heb je niet verwijderd, dan krijg je kortsluiting.
Hoop nu maar dat je moederbord niet stuk gegaan is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:23:
[...]

Als ik ze weg heb gehaald dan ligt mijn voeding eigenlijk los in mijn behuizing en wat betreft de lengte van de schroeven zijn dit degene die bij de voeding geleverd werden.
Nee.
Die schroeven horen bij je voeding, en zijn meestal te lang voor die afstandsbusjes.
De schroeven die je voor die afstandsbusjes nodig hebt, worden door je kast leverancier tesamen met met de afstandsbusjes geleverd.
Tussen moederbord en afstandsbusje mag gerust een fiber ringetje ( die oranje ringetjes die er bijgeleverd zijn ) geplaatst worden.
Aan bovenzijde van je mobo mag niets tussen schroefkop en de mobo plaat komen.
De schroefkop raakt daar direct je moederbord om deze vast te zetten, en dat is tevens je aarding.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:54
Veel belangrijker: als je een aardedraad met ringetje tegen het moederbord schroeft is de kans zeer groot dat het ringetje kortsluiting maakt tussen de aarde en een voedingsvlak of ander printspoor op het moederbord. Plaats dus nooit een metalen ringetje (dat vaak wat speling heeft en iets groter is als de schroefkop) direct op het moederbord (precies daarom worden die plastic/fiber ringetjes vaak meegeleverd: om schroeven met een te grote kop geen kortsluiting te laten veroorzaken).
Pagina: 1