Toon posts:

artifacts na plaatsen van extra geheugen?????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn Dell Optiplex GX270 is (was) bijna klaar voor gebruik. (door jullie hulp toch nog passend geheugen kunnen krijgen!!)

Ik heb dus 2x 1Gig DDR geheugen gekocht, en deze geplaatst, en dit werkte prima!
Nu had ik een probleem met mijn geluid (driver was pleite, omdat ik de PC helemaal 'schoon' heb gekocht) en deze heb ik gevonden (dacht ik.) en geinstalleerd. en toen deed mijn geluid het weer!

MAAR: toen ik de volgende morgen mijn PC wilde opstarten kwamen er meteen al artifacts in mijn scherm. na afsluiten en opnieuw opstarten weer. En de 3e keer kwamen ze pas iets later in de opstartprocedure, en de 4e weer later. na 5 keer was windows (xp) opgestart en werkte. maar na het openen van enkele internetpagina's kwamen de artifacts weer. (en PC loopt dan vast trouwens). en weer op nieuw opgestart, en weer hield hij het langer vol. enz.

De artifacts zijn blokken over heel het scherm in verschillende kleuren. De PC loopt vast en ik kan geen kant meer op.

Nu heb ik een aantal topics gelezen, maar ben nogal een newby met PC's, dus begreep lang niet alles.

Hoe kun je je PC scannen op artifacts??? En waar kan het in mijn geval aan liggen?

Overigens heb ik windows systeemherstel gedaan tot VOOR het installeren van de Sound driver. en hiermee is het probleem niet opgelost.
Overigens zit er een videokaart (Intel) van niets in, maar op dit moment heb ik ook geen games o.i.d. op deze PC geprobeerd. (komt in de toekomst, maar met nieuwe kaart)

Specs:
Optiplex GX270
Win XP Pro SP2
P4, 2,6 GHz
Moederbord chipset: Intel Springdale_G i865G
Videokaart: Intel 82865G Graphics Controller (96 MB)
3D-versneller: Intel Extreme Graphics 2

Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen over dit probleem!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Haal je kast eens open en controleer eens goed of alle kabels vastzitten. Kan bijvoorbeeld zijn dat je de fan van de videokaart per ongelukt hebt losgemaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door Mentox op 27-02-2007 12:23 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anders lees je de post waar je op replyt eerst, Mentox...
Moederbord chipset: Intel Springdale_G i865G
Videokaart: Intel 82865G Graphics Controller (96 MB)
Dat ding heeft helemaal geen losse videokaart, het is integrated GMA900

Nu maakt integrated VGA gebruik van systeemgeheugen. Als je dus problemen met artefacts krijgt zit het er dik in dat er fouten optreden met dat geheugen -> doe eens een memtest. Als dat een nacht lang goed gaat, de twee DIMMs omwisselen en nog een keer een nacht testen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
mijn eerste memtest (tot 600%) heeft geen fouten opgeleverd, nu ga ik zo de kaartjes omwisselen en dan nog een keer testen. (en eventueel stof verwijderen)

Overigens: als ik een andere (extra) videokaart wil (om Oblivion te spelen ;) ), is dit mogelijk omdat mijn videokaart geintegreerd is??? Moet ik dan nog iets speciaals doen om deze uit te schakelen of iets dergelijks?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 23:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een andere videokaart is mogelijk als je moederbord hiervoor de geschikte sloten heeft.
Daarvoor zul je naar je moederbord moeten kijken om te zien wat er beschikbaar is.

Ik heb even geGoogled en dit plaatje voor het moederbord van de GX270 gevonden (vieze deeplink :P )
Afbeeldingslocatie: http://i13.ebayimg.com/07/i/000/85/22/cf7e_1.JPG

Daarop zie ik een AGP slot en zou je daar een AGP kaart zonder problemen in kunnen plaatsen. De GMA950 zal zichzelf dat uitschakelen en de andere videokaart zal gebruikt worden.
Waar je echter wel op moet letten is of je voeding wel genoeg vermogen kan leveren voor een zwaardere 3D-kaart. Voedingen in zo'n Dell zijn vaak berekend voor het systeem wat Dell geleverd heeft en dus niet voor uitbreiding.
Daar zul je dus ook naar moeten kijken, misschien moet je dus ook wel een nieuwe voeding aanschaffen. Nou weet ik niet of Dells van nu nog steeds daar een custom formfactor voor hebben maar er zijn Dell's waar een "normale" ATX voeding niet in past.
Ook is je systeem niet al te snel meer, dat je er op vooruit gaat met een nieuwe videokaart is zeker, maar hoe lang je er plezier van zult hebben hangt nogal af van hoe hoog je eisen zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 28-02-2007 14:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

cybersteef schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:46:
Een andere videokaart is mogelijk als je moederbord hiervoor de geschikte sloten heeft.
Daarvoor zul je naar je moederbord moeten kijken om te zien wat er beschikbaar is.

Ik heb even geGoogled en dit plaatje voor het moederbord van de GX270 gevonden (vieze deeplink :P )
[afbeelding]

Daarop zie ik een AGP slot en zou je daar een AGP kaart zonder problemen in kunnen plaatsen. De GMA950 zal zichzelf dat uitschakelen en de andere videokaart zal gebruikt worden.
Waar je echter wel op moet letten is of je voeding wel genoeg vermogen kan leveren voor een zwaardere 3D-kaart. Voedingen in zo'n Dell zijn vaak berekend voor het systeem wat Dell geleverd heeft en dus niet voor uitbreiding.
Daar zul je dus ook naar moeten kijken, misschien moet je dus ook wel een nieuwe voeding aanschaffen. Nou weet ik niet of Dells van nu nog steeds daar een custom formfactor voor hebben maar er zijn Dell's waar een "normale" ATX voeding niet in past.
Ook is je systeem niet al te snel meer, dat je er op vooruit gaat met een nieuwe videokaart is zeker, maar hoe lang je er plezier van zult hebben hangt nogal af van hoe hoog je eisen zijn ;)
Ik heb zelf een Dell Dimension 8300 van ruim drie jaar oud en daar passen gewoon alle standaard onderdelen in (van hardeschijf, videokaart, geheugen en voeding, bij mij in iig). Het enige probleem was bij mij bij de voeding was dat ik een gat in de stalen plaat aan de achterkant moest zagen omdat zo goed als alle huidige voedingen een aan/uit knop hebben. Het is inderdaad zo dat Dell voedingen levert die net aan draaien, maar 't zijn qualitatief wel redelijk degelijke voedingen, maar bij een redelijke videokaart heb je echt meer nodig dan de 16A die ik op m'n 12V-lijn had staan (250W voeding).
Pagina: 1