ISF Calibraties - Iemand ervaring?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-02 22:29
Ik zie in het xbox topic nu al 2 mensen spreken over het laten calibreren van je TV. Nu ben ik van mening dat ik daar zelf wel uitkom met een beetje hulp van GoT, ik heb zelf een LE27S71 van Samsung met een vga kabel op mn xbox aangesloten en de waas weten weg te werken door de whitebalance opnieuw in te stellen.

Dat was een behoorlijk verschil en de kleuren 'spatten' nu meer van het scherm af.
Nu zijn er dus 2 mensen die beweren dat zon calibratie een wereld van verschil maakt. De prijzen varieren van 80 tot 350 euro! Ik kan me niet voorstellen dat dit gerechtvaardigd is en al helemaal niet dat het een wereld van verschil maakt. Een groot gedeelte van de kleurinstellingen is toch smaak (ik hou zelf van warme kleuren bv, terwijl een ander het liever een stuk kouder heeft staan).

Anyway, de site van het bedrijf is: http://www.isfcalibraties.nl, ze doen calibraties voor projectoren/plasmas/crt/lcd schermen, dus eigenlijk alles.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49
DarkShadow schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 11:19:
Ik zie in het xbox topic nu al 2 mensen spreken over het laten calibreren van je TV. Nu ben ik van mening dat ik daar zelf wel uitkom met een beetje hulp van GoT, ik heb zelf een LE27S71 van Samsung met een vga kabel op mn xbox aangesloten en de waas weten weg te werken door de whitebalance opnieuw in te stellen.

Dat was een behoorlijk verschil en de kleuren 'spatten' nu meer van het scherm af.
Nu zijn er dus 2 mensen die beweren dat zon calibratie een wereld van verschil maakt. De prijzen varieren van 80 tot 350 euro! Ik kan me niet voorstellen dat dit gerechtvaardigd is en al helemaal niet dat het een wereld van verschil maakt. Een groot gedeelte van de kleurinstellingen is toch smaak (ik hou zelf van warme kleuren bv, terwijl een ander het liever een stuk kouder heeft staan).

Anyway, de site van het bedrijf is: http://www.isfcalibraties.nl, ze doen calibraties voor projectoren/plasmas/crt/lcd schermen, dus eigenlijk alles.

Heeft iemand hier ervaring mee?
De prijzen van deze site vind ik erg aan de hoge kant, helemaal de voorrijdkosten in zijn eigen woonplaats van 55 euro en elke kilometer verder 0.50 cent is te gek voor zo'n actie.
Met die apparaten kan elke dombo volgens mij die calibratie wel uitvoeren.

Ik weet dat hier op GoT ook iemand is geweest die heeft een hele ronde asfpraken gemaakt en ging op 1 dag langs veel mensen en uit mijn hoofd voor max 75 Euro.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Dat kleuren aan smaak onderhevig zijn is niet zo. Kleuren dienen er uit te zien zoals de filmmaker ze bedoeld heeft, normaliter zoals ze er 'in real life' ook uit zien. Of loop je ook met een gele bril rond, omdat je van warmere kleuren houdt?

Ik geloof wel degelijk dat de calibraties een groot verschil maken, aangezien iedereen die het uit heeft laten voeren dat beaamt. Het tegendeel heb ik zelfs nooit iemand horen/ zien beweren. Zelf heb ik er helaas (nog) geen ervaring mee.

De kosten zijn inderdaad aardig hoog, maar als het een mooier beeld oplevert dan is dat wel een en ander waard bij een tv van 1500 a 2000 euro lijkt me. Waarom het een 'amateuristische actie' zou zijn is me niet helemaal duidelijk, want zeker de mensen van isfcalibraties.nl hebben zeer veel verstand van zaken en goede apparatuur.

Groetjes, FaceDown.

• GeeMoney
FaceDown schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:04:
Dat kleuren aan smaak onderhevig zijn is niet zo. Kleuren dienen er uit te zien zoals de filmmaker ze bedoeld heeft, normaliter zoals ze er 'in real life' ook uit zien. Of loop je ook met een gele bril rond, omdat je van warmere kleuren houdt?

Ik geloof wel degelijk dat de calibraties een groot verschil maken, aangezien iedereen die het uit heeft laten voeren dat beaamt. Het tegendeel heb ik zelfs nooit iemand horen/ zien beweren. Zelf heb ik er helaas (nog) geen ervaring mee.

De kosten zijn inderdaad aardig hoog, maar als het een mooier beeld oplevert dan is dat wel een en ander waard bij een tv van 1500 a 2000 euro lijkt me. Waarom het een 'amateuristische actie' zou zijn is me niet helemaal duidelijk, want zeker de mensen van isfcalibraties.nl hebben zeer veel verstand van zaken en goede apparatuur.
Amateuristische actie kwam bij mij voort uit wat frustratie, excuses.
Wat me wel opvalt is het volgende:
- Nogal een simpele site.
- Prijzen erg hoog
- Geen praktijk resultaten (voorbeelden, foto's, duidelijke uitgebreide uitleg)
- Herstel mijn laatste punt en zie: http://www.htforum.nl/yab...2002ef9429&topic=4648.575

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 27-02-2007 12:42 ]

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-02 20:51

Redwood

The Truth Is In Here

Ik heb mijn pioneer 436 ongeveer 1.5 jaar laten calibreren door ISF Calibraties.
Op hun eigen forum (htforum) geven ze ook vaak van die tour acties aan.
In mijn geval waren ze toendertijd in de buurt, en was het geloof ik voor 100 euri klaar.
Inmiddels zijn ze iets duurder geworden zie ik.
Aardige gast die langskwam trouwens, ook service, rapportje uitgedraaid van hoe het was, hoe het hoort en hoe het is.
Mijn officiele tv settings op een discette opgeslagen.
Plus in mijn tv de ISF opties (uiteraard) aangezet.

Hoe dan ook, het scheelt een stuk, mijn beeld is stukken beter, en zoals anderen met dezelfde tv heb ik GEEN last van INBRANDEN.

Voor een plasma eigenlijk gewoon verplicht, belachelijk trouwens dat het niet af fabriek gedaan word!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• GeeMoney
Redwood schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:25:
Ik heb mijn pioneer 436 ongeveer 1.5 jaar laten calibreren door ISF Calibraties.
Op hun eigen forum (htforum) geven ze ook vaak van die tour acties aan.
In mijn geval waren ze toendertijd in de buurt, en was het geloof ik voor 100 euri klaar.
Inmiddels zijn ze iets duurder geworden zie ik.
Aardige gast die langskwam trouwens, ook service, rapportje uitgedraaid van hoe het was, hoe het hoort en hoe het is.
Mijn officiele tv settings op een discette opgeslagen.
Plus in mijn tv de ISF opties (uiteraard) aangezet.

Hoe dan ook, het scheelt een stuk, mijn beeld is stukken beter, en zoals anderen met dezelfde tv heb ik GEEN last van INBRANDEN.

Voor een plasma eigenlijk gewoon verplicht, belachelijk trouwens dat het niet af fabriek gedaan word!
Wat mij opvalt is dat inderdaad veel gebruikers spreken van een verbetering, maar dat de prijzen die ze noemen op het forum niet overeenkomen met hun site.
Bedragen als "de 80 euro echt waard" zie ik veel voorbijkomen maar op hun site beginnen ze met 200 Euro.
En als die kleuren standaard zoveel beter kunnen , waarom stellen de fabrikanten die dan niet af?
Het lijkt me dat die ook willen dat de tv zo echt mogelijk de kleuren weergeeft zonder overbodige DNR opties en bende? (scheelt ook geld lijkt me doordat ze dan die functies eruit kunnen laten).

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:04

Spotmatic

Ken sent me

GeeMoney schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:45:
[...]
En als die kleuren standaard zoveel beter kunnen , waarom stellen de fabrikanten die dan niet af?
Het lijkt me dat die ook willen dat de tv zo echt mogelijk de kleuren weergeeft zonder overbodige DNR opties en bende? (scheelt ook geld lijkt me doordat ze dan die functies eruit kunnen laten).
Winkelmarketing, mijn beste... De klanten kijken in de winkel eerst naar de TV die het felste beeld met de meest verzadigde kleuren geeft. Dat is dus de reden dat de meeste mensen met een draak van een TV thuis komen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Verwijderd

Omdat die lage prijzen voornamelijk gelden voor mensen van het Htforum. De mensen van ISF zitten daar ook en zijn sponsoren of zelfs admins/mods.

Maar op zo'n klein tvtje vind ik het niet de moeite. Kan je beter zelf een calibratie dvd regelen ergens en gewoon puur op het oog afregelen (ISF doet het met metingen)

• GeeMoney
Ik ben van plan om een 42" in huis te gaan halen, ben alleen nog niet uit of het LCD of plasma gaat worden, wat ik dus wel wil is knappe kleuren Full HD en genoeg aansluit mogelijkheden.
Ook ik zat te bedenken of het calibreren de moeite waard is, echter heb ik daar geen 300 Euro voor over.
Ik dacht dat 75 tot 100 Euro wel redelijk was, kan iemand dat beamen of... ?

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Ik zou eerst gewoon zelf met een goede calibratie dvd zoals digital video essentials de tv kalibreren en zelf kijken of je dan tevreden bent.

Zij kalibreren aan de hand van meetapparatuur en bepalen zo de juiste kleurinstellingen. Het is absoluut kul dat het onzin zou zijn maar de prijs is het soms niet waard want als je het zelf al goed hebt ingesteld is dat beetje extra de prijs niet waard.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GeeMoney schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:30:
Ik dacht dat 75 tot 100 Euro wel redelijk was, kan iemand dat beamen of... ?
Zal aan de reistijd liggen. Stel dat een enkele rit van het bedrijf (Emmeloord) naar jouw 1 uur is.

Reken dan maar uit:
1 uur heenreis +1 uur calibreren + 1 uur terugreis = 3 manuur die betaald moeten worden.

Dan nog een toeslag voor gebruikte apparatuur (afschrijving/onderhoud/etc). En je zit zo aan 300 euro. Overigens kun je ook met je eigen tv langsgaan in Emmeloord, en hem daar laten calibreren. Dan kost het je 80 euro. Jouw keuze :)

Overigens heb ik gewoon een calibratie-DVD besteld en mijn TV zelf afgesteld.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• GeeMoney
Question Mark schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:46:
[...]
Zal aan de reistijd liggen. Stel dat een enkele rit van het bedrijf (Emmeloord) naar jouw 1 uur is.

Reken dan maar uit:
1 uur heenreis +1 uur calibreren + 1 uur terugreis = 3 manuur die betaald moeten worden.

Dan nog een toeslag voor gebruikte apparatuur (afschrijving/onderhoud/etc). En je zit zo aan 300 euro. Overigens kun je ook met je eigen tv langsgaan in Emmeloord, en hem daar laten calibreren. Dan kost het je 80 euro. Jouw keuze :)

Overigens heb ik gewoon een calibratie-DVD besteld en mijn TV zelf afgesteld.
Ik ga het inderdaad maar zelf aan de hand van zo'n DVD doen.
Normaliter ben ik erg kritisch op mijn beeld (mijn familie word er gek van) dus ik denk dat ik dan wel tevreden zal zijn.
Reistijd is 1,5 uur nu is dat voor mij geen probleem alleen een 42" in mijn auto is het probleem :P
Ik ga kijken hoever ik tegen die tijd met een DVD kom en dan kan ik altijd nog anders beslissen.

Ik heb trouwens een Pioneer RCS-505H home-cinema set. Het schijnt dat de DVD-Spelers van Pioneer al een goede kleurweergave hebben, deze zal straks Component aangesloten worden op mijn nieuwe scherm in mijn nieuwe huisje :)
Nog even geduld dus.
(Er zijn trouwens ook geen duidelijke foto's te vinden om het verschil te kunnen laten zien tussen ongecalibreerd en wel gecalibreerd. een soort "voor en na" dus)

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-02 16:12

GieltjE

Niks te zien...

Ik heb laatst 2 eizo F931 schermen aangeschaft (21" crt met een gruwelijk lekker beeld).

Waar kan ik zo'n dvd'tje halen? Ben op zich wel geintereseert in hoevere dit zelf te doen is. (laten caliberen kost 2x zoveel als ik voor die schermen betaalt heb).

Hell / 0

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GieltjE schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:04:
Waar kan ik zo'n dvd'tje halen? Ben op zich wel geintereseert in hoevere dit zelf te doen is. (
Ik heb hem destijds bij de webshop van isfcalibraties weggehaald (kies in het menu voor doe-het-zelf).

DVD werd vervolgens keurig thuisbezorgd, in de DVD zat nog een speciaal brilletje met referentiekleuren, om de kleuren goed te kunnen beoordelen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-02 22:29
jozy schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:42:
Ik zou eerst gewoon zelf met een goede calibratie dvd zoals digital video essentials de tv kalibreren en zelf kijken of je dan tevreden bent.

Zij kalibreren aan de hand van meetapparatuur en bepalen zo de juiste kleurinstellingen. Het is absoluut kul dat het onzin zou zijn maar de prijs is het soms niet waard want als je het zelf al goed hebt ingesteld is dat beetje extra de prijs niet waard.
Ik vind die calibratie ansich ook niet echt onzin, ik denk alleen dat als ik het door hun zou laten doen het slechts weinig verbetering zou opleveren. Ik heb zelf gewoon 2 weken een beetje lopen experimenteren met instellingen en uiteindelijk heb ik voor mij het mooiste beeld gevonden.

Overigens denk ik dat het deels wel degelijk smaak is (dan vooral de toon van de kleur). Ik ben het er mee eens dat dat met film eigenlijk niet mee mag spelen, maar in games dus wel. In games is het nooit na te gaan wat de developer er precies mee bedoelde en in bv Gears of War vind ik warme kleuren veel en veel mooier dan als ik het koel instel.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

DarkShadow schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:15:
[...]

Ik vind die calibratie ansich ook niet echt onzin, ik denk alleen dat als ik het door hun zou laten doen het slechts weinig verbetering zou opleveren. Ik heb zelf gewoon 2 weken een beetje lopen experimenteren met instellingen en uiteindelijk heb ik voor mij het mooiste beeld gevonden.

Overigens denk ik dat het deels wel degelijk smaak is (dan vooral de toon van de kleur). Ik ben het er mee eens dat dat met film eigenlijk niet mee mag spelen, maar in games dus wel. In games is het nooit na te gaan wat de developer er precies mee bedoelde en in bv Gears of War vind ik warme kleuren veel en veel mooier dan als ik het koel instel.
Een grafisch ontwerper werkt natuurlijk ook met kleurechte monitoren en als jij je kleurinstelling gaat wijzigen dan torn je natuurlijk wel aan de kleuren zoals hij ze bedoeld heeft. Dan nog kan het uiteraard zo zijn dan jij warme kleuren mooier vindt dan koele kleuren, ook al wijkt dit af van het bedoelde. Zelfs bij films kan het zijn dat je dit zo vindt.
Echter in ieder geval bij films zie ik het liefst echt de kleuren zoals ze horen. En naar het schijnt is met name grayscale (de kleurtemperatuur) NIET met het blote oog in te stellen, met name omdat je nooit een referentie hebt die klopt. Stel je greyscale maar eens in adhv The Matrix. Ga je daarna een andere film kijken dan is alles opeens hartstikke rood/paars.
Of die DVD's met die kleurenfilters een resultaat geven; ik verwacht van wel, maar in hoeverre dat in de buurt komt van een ISF calibratie durf ik zo niet te zeggen. Zeker op gebieden van contrast en brightness zullen ze wel een goede oplossing kunnen bieden omdat je daarvoor niet een referentie van buiten af voor nodig hebt.

Groetjes, FaceDown.

• GeeMoney
FaceDown schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:26:
[...]

Een grafisch ontwerper werkt natuurlijk ook met kleurechte monitoren.......................
Ik vraag het me af, dan hadden er toch wel veel meer mensen van ISF calibratie gehoord.
Fotografen en dergelijke bij mij in de buurt werken zelfs met verschillende tft's op 1 foto te werken.
En als je kijkt naar tot stand koming van game's dan hoor ik niemand erover en toch zitten ze te developen achter een TFT.
Een CRT geeft naar mijn idee zoiezo al de kleuren beter weer als een TFT .

• jozy
FaceDown schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:26:
[...]

Een grafisch ontwerper werkt natuurlijk ook met kleurechte monitoren en als jij je kleurinstelling gaat wijzigen dan torn je natuurlijk wel aan de kleuren zoals hij ze bedoeld heeft. Dan nog kan het uiteraard zo zijn dan jij warme kleuren mooier vindt dan koele kleuren, ook al wijkt dit af van het bedoelde. Zelfs bij films kan het zijn dat je dit zo vindt.
Echter in ieder geval bij films zie ik het liefst echt de kleuren zoals ze horen. En naar het schijnt is met name grayscale (de kleurtemperatuur) NIET met het blote oog in te stellen, met name omdat je nooit een referentie hebt die klopt. Stel je greyscale maar eens in adhv The Matrix. Ga je daarna een andere film kijken dan is alles opeens hartstikke rood/paars.
Of die DVD's met die kleurenfilters een resultaat geven; ik verwacht van wel, maar in hoeverre dat in de buurt komt van een ISF calibratie durf ik zo niet te zeggen. Zeker op gebieden van contrast en brightness zullen ze wel een goede oplossing kunnen bieden omdat je daarvoor niet een referentie van buiten af voor nodig hebt.
het hoeft ook niet ingesteld te worden zoals het bedoeld is toch.... als je er zelf maar tevreden mee bent. Mensen letten vaak op heldere kleuren (mooi rood blauw groen, diep zwart etc) en de huidskleur van mensen. Wanneer deze goed zijn heb je hele tevreden klanten. Vooral de huidskleur is van groot belang.

Daarom is een ISF calibratie geen pre zeker niet voor die prijs maar dat je tv er van opkrikt is natuurlijk wel waar. De mensen die het doen zijn ook ervaren ht'mensen dus ze weten wel waar ze mee bezig zijn ;) .

offtopic:
In het turks heb je een toepasselijk gezegde: bemoei nooit met het werk van een vakman _/-\o_

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

jozy schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:52:
[...]

het hoeft ook niet ingesteld te worden zoals het bedoeld is toch.... als je er zelf maar tevreden mee bent. Mensen letten vaak op heldere kleuren (mooi rood blauw groen, diep zwart etc) en de huidskleur van mensen. Wanneer deze goed zijn heb je hele tevreden klanten. Vooral de huidskleur is van groot belang.

Daarom is een ISF calibratie geen pre zeker niet voor die prijs maar dat je tv er van opkrikt is natuurlijk wel waar. De mensen die het doen zijn ook ervaren ht'mensen dus ze weten wel waar ze mee bezig zijn ;) .

offtopic:
In het turks heb je een toepasselijk gezegde: bemoei nooit met het werk van een vakman _/-\o_
Tevreden is altijd relatief natuurlijk. Mensen die hun saturation loeihoog hebben staan waardoor gras een chemisch kleurtje krijgt en elk persoon een rooie kop, kunnen ook erg tevreden zijn met hun TV, tot je ze laat zien hoe het ook kan.
Een ISF calibratie zorgt natuurlijk niet alleen voor betere kleuren, maar ook voor beter contrast, brightness etc waardoor uiteindelijk meer detail in het beeld zichtbaar wordt (dit maak ik op uit de berichten van ervaringsdeskundigen).

Groetjes, FaceDown.

• jozy
Ik heb ook duidelijk gezegd dat een calibratie zeker aan te raden is maar als iemand daar geen behoefte aan heeft zie ik niet in waarom je diegene per se de ware kleuren moet tonen en daarvoor 300€ lappen

Verwijderd

Was diegene in het 360 topic en kan je wel garanderen dat het veel uit maakt.

Prijzen op de website zijn idd wat wazig, maar als je op afspraak bij hemt komt ben je 80 euro kwijt.

Als je echt een filmliefhebber bent zou ik zeggen ga ervoor omdat het beeld dan overkomt zoals het bedoeld is.

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
heeft iemand al een panasonic 37pv45 laten calibreren ? ben wel heel erg benieuwd of het veel scheelt.

Verwijderd

Brimme schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:05:
heeft iemand al een panasonic 37pv45 laten calibreren ? ben wel heel erg benieuwd of het veel scheelt.
Kan je wat vertellen over pc conectiviteit met dat scherm?

• jozy
volgens mij scheelt een ISF calibratie op plasma schermen veel meer dan op lcd's maar ik kan het fout hebben...

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:27:
[...]

Kan je wat vertellen over pc conectiviteit met dat scherm?
heb mijn apple Macbook pro er op aangesloten staan met dvi naar HDMI , kijk er veel hd films op wat echt super is om te zien.je kan er ook best prima op internetten als je een draasloos toetsenbord hebt.

Verwijderd

Brimme schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:42:
[...]

heb mijn apple Macbook pro er op aangesloten staan met dvi naar HDMI , kijk er veel hd films op wat echt super is om te zien.je kan er ook best prima op internetten als je een draasloos toetsenbord hebt.
Dank je voor je reactie! Dit is goed nieuws. Aangezien ik ook HD ga kijken :). Met welke resolutie stuur je het aan? En moet je nog iets van aspect ratio correctie doen ?

En dan zal ik verder dit topic niet meer vervuilen :)
Pagina: 1