Toon posts:

zoveelste 6800LE vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Hier de zoveelste 6800LE vraag !

Ik heb nu zo langzamerhand alle topics er wel op na gelezen maar ik kom er niet uit.
Ik heb de kaart (MSI NX6800LE TD128) een aantal weken geleden 2e hands gekocht.
Lekker met Rivatuner aan de slag geweest en wat pipelines en vertex shaders open gezet.
Ik kwam er al snel achter dat 1 pixel unit gewoon niet goed werkte. Met 3 pixel units en 6 vertex units open en een lichte overclock (350/785) haalde ik circa 8600 op 3d mark ' 03 waar ik best tevreden mee ben.
Toch loopt de boel niet helemaal lekker. Soms begint het hele systeem uit zichzelf spontaan te herstarten en ik weet niet waar dat aan ligt. Ik weet dat de kaart zelf goed is.

Mijn vragen zijn dus;
Is het echt zo dat je hele systeem instabiel word als er nog een van de pipelines of vertex shaders niet goed is, en zo JA, is het dan een pipeline of een vertex shader ?

Kan het aan de drivers liggen, en zo JA, welke zijn het beste voor mijn kaart ?

Kan ik niet het hele gedoe met rivatuner omzeilen en er een stabiele bios in flashen waarmee ik dus ook de (goede) pipelines en vertexshaders open zet, en zo JA, heeft iemand een goede bios voor mij (en dan het liefst ook van MSI.

Nogmaals, ik heb echt zo'n beetje alle topics hierover gelezen, maar het zijn er zo veel dat het juist onduidelijk en verwarrend is geworden. Ik ben geen "die hard tweaker", eerder een amateur die het wel interessant vind.

Nog wat info over het systeem;
AMD athlon XP2800+
1024 MB pc3200
windows XP pro (corporate)sp2

• TheoNeo_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-01-2024
Klinkt als je het mij vraagt niet zo zeer als slechte shader units maar als een gebrek aan stabiele voeding van je gehele systeem.

Probeer hetzelfde eens met een ander merk voeding, hoeft niet persé met meer leverbaar vermogen dan nu.

Edit:
je schreef ook het volgende:

"Kan ik niet het hele gedoe met rivatuner omzeilen en er een stabiele bios in flashen waarmee ik dus ook de (goede) pipelines en vertexshaders open zet, en zo JA, heeft iemand een goede bios voor mij (en dan het liefst ook van MSI."

Je hebt voor het open zetten van pixel-pipelines en shaders-units op de NVIDIA GeForce 6xxx series geen BIOS-flash naar een ander type nodig. (bijvoorbeeld van 'n MSI 6800 LE naar een MSI 6800 GT kaart).
Dit is alleen handig als je wilt zorgen voor hogere volt-waarden binnen je kaart, denk aan de kern-spanning (chip) en de voedspanning voor het grafisch geheugen.
Dit is trouwens niet zo vaak nodig. Vaak alleen als je zo hoog mogelijk probeert te overclocken, niet voor een aantal shader-units.

Andere drivers gebruiken kán, maar lijdt naar mijn weten niet tot prestatie-winst.
Het ongemak wat bij het gebruik van een andere driver komt kijken is dat de kaart nog steeds als 'MSI 6800 LE' wordt herkent en niet als 'MSI 6800 'TD', 'GT' of 'ULTRA'.
Als je dit wilt omzeilen moet je in het programma Rivatuner de PCI DeviceID instellingen voor de kaart veranderen. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1091981348.pngOp deze afbeelding is ook te zien hoe je de pixel pipelines kunt wijzigen, dit heeft echter niets te maken met het apparaatgebonden PCI DeviceID 7(8)7

Kies in Rivatuner voor 'Low-level system tweaks' en selecteer onder het tabblad 'NVStrap driver' bij het kopje 'PCI DeviceID setting' een andere apparaat-indentifier. Dit alles werkt zonder BIOS-flash. :>

[ Voor 77% gewijzigd door TheoNeo_ op 27-02-2007 11:36 . Reden: info en tips toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik heb een kast van Mycom met een 350 watt voeding die er om bekend staan erg goed te zijn.

Trekt zo'n kaart zoveel vermogen dan ?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 13:47
Zoals Theo ook al zei, dit is volgens mij geen pixel/vertexshader probleem.
Ik heb zelf de XFX 6800LE en als ik een beschadigde pipeline open gooi resulteerd dat niet in vastloper maar in artifacts.
Het zou best eens je voeding kunnen zijn. Nu zeg je wel dat je een 350 watt voeding hebt, maar dat zegt weinig. De ene voeding levert dit ook daadwerkelijk terwijl de budget/b voedingen dit vaak niet leveren.
Probeer eerst eens het merk voeding te achterhalen. Wellicht dat je een goedkopere voeding hebt en dat deze het niet trekt...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
betekend dat, dat als ik de "pixel pipeline numbers" verander, zoals hier boven beschreven, ook niets meer een voor een hoef aan te vinken ? Of moet dat evengoed ?
En wordt mijn kaart dan als een andere kaart herkend ?
Wat kan ik verwachten ?

Ik heb trouwens inderdaad geen artifacts op dit moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 13:34 ]

• TheoNeo_
Nee, de omgang van opengestelde pipelines en shader-units vraagt niet persé zoveel meer stroom, wel het overclocken van het grafisch geheugen en de chip-kern.

Maar het vermogen wat de kaart opneemt moet wel uit stabiele voltages komen.
Hiermee wil ik zeggen dat je liever niet te veel spanningswisselingen en/of ruis op de voedingslijnen moet zitten.
Vergelijk het maar met een boottocht op de open zee:
Rustig doorlezen anders ga je me niet volgen :P

Jijzelf vertegenwoordigd in dat geval je videokaart, de boot vertegenwoordigd het moederbord, het weer buiten op zee vertegenwoordigd de voeding van je computer, en de golven op zee vertegenwoordigen de spanningen die jouw voeding levert.

Als het weer goed is, is de zee meestal rustig.
conclusie nr.1
Zorg dus voor te beginnen dat je een goede stabiele voeding in je systeem hebt, bij voorkeur A-merk, tests met spanningswaarden uit de BIOS zeggen niets.

conclusie nr.2
Leverbaar vermogen van een voeding, bijvoorbeeld 350 WATT, kan al genoeg zijn, als je maar zorgt dat die 350 WATT stabiel blijven. Koop liever een 350 of 400 WATT A-merk voeding ipv. een 500+ WATT voeding voor weinig geld.
Prijs is (jammergenoeg :/ ) vaak een goede indicator van de bouw-kwaliteit.

Op de open zee wil je in een storm niet met een roeibootje zitten, maar op een groot cruiseschip wat voor anker kan gaan.
conclusie nr.3
Zorg dus dat je een degelijk moederbord hebt, dit heeft veel invloed op de stabilliteit van je systeem.

Jijzelf wordt sneller zeeziek of misselijk als het schip te veel schommelt.
conclusie nr.4
Spontane reboots, Windows blue-screens (BSOD's), Freezes (totale lock-up), etc. komen voor wanneer je systeem niet stabiel kan blijven. Zorg dus altijd voor een stabiel systeem, dan kun je verder of beter overclocken en 'unlocken' (b.v. met je 6800LE).

Als jijzelf op het dek van het schommelende schip gaat rennen heb je veel meer kans dat je valt dan wanneer je hetzelfde stuk rustig loopt. Als het schip tijdens het rennen minder hard schommelt zal je minder snel vallen.
conclusie nr.5
Bij normaal gebruik van de hardware is het systeem niet zo gevoelligheid voor een 'slechte' stroomvoorziening als tijdens abnormaal gebruik, bijvoorbeeld overclocken.

Wat ik hiermee wil laten zien is dat de stroomvoorziening heel belangrijk is voor de stabiliteit van je systeem.
Instellingen die je heel makkelijk in een programma maakt kunnen grote gevolgen hebben voor de eisen die de onderdelen van je computer aan andere onderdelen stellen.

Om de pixelpipelines en shader-units open te zetten doe je het volgende:

1: Maak jezelf tot Power user (of doe het volgende onder de Administrator account...)
2: Start rivatuner.
3: Op het "main" tabblad klik je op het driehoekje naast "NV40 A1 8x1, 4 VP" en je kies de videokaart uit het uitschuifmenu.
4: Ga naar het laatste tabblad van het geopende menu.
5: Installeer de NVStrap driver, en selecteer: "hardware masking activation allowed".
6: Selecteer "custom" in plaats van "VGA BIOS default" van het onderste roll down-menu.
7: Activeer of deactiveer de pipelines/shaders die jij wilt.
8: Start de computer nu opnieuw op.
9: Test met verschillende programma's, spellen en/of benchmarks op artifacts (bijv. 3Dmark 2003).
10: Krijg je artifacts? Zet dan weer pipelines/shaders uit tot het helemaal weg is. Ziet het er goed uit, activeer er dan meer :)

• TheoNeo_
gerard3 schreef (op dinsdag 27 februari 2007 13:33)

En wordt mijn kaart dan als een andere kaart herkend ?
Wat kan ik verwachten ?

Antwoord: Ja, je kaart wordt dan na een herstart van Windows herkent als "NVIDIA 6800 LE", "NVIDIA 6800", "NVIDIA 6800 GT", "NVIDIA 6800 ULTRA" of een "NVIDIA 6800 ULTRA /2TD".
Ligt er maar net aan wat je in rivatuner invult. :)
Je kunt als je dit niet goed veranderd waarschijnlijk wel je Windows XP installatie om zeep helpen. Omdat je zonder goed-functionerend beeld geen instellingen in Rivatuner kunt veranderen. 8)7
Even zorgen dat je het goede kiest dus.

[ Voor 4% gewijzigd door TheoNeo_ op 27-02-2007 15:59 . Reden: bron van quote toegevoegd ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dan heb je altijd nog veilige modus om je videodrivers of NVStrap er te knikkeren. Dus zelfs dan kun je nog gewoon terug :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Juist, daar is het dus al een keer mis gegaan.
Hij gaf een keer 6800 ULTRA aan, en vervolgens ging XP heel onaardig doen.

Maar goed, ik heb genoeg om weer even het een en ander te gaan proberen.

Zeer bedankt voor de tips. Ik laat de resultaten nog wel even weten. _/-\o_
Wat moet haalbaar zijn met mijn nederig systeempje....?

• TheoNeo_
Ik draai een vergelijkbaar systeem met weliswaar een AMD Athlon XP-M (mobile) 2500+ die overclocked op 2,2 GHz loopt en twee reepjes 512MB PC3200 geheugen in dual-channel modus.
Voor het beeld heb ik een ASUS V9999GE wat in nederlands "een NVIDIA 6800 met 256 MB aan GDDR3" betekend. Deze heeft alle Pixelpipelines en Shader-units unlocked naar volledige Ultra specs en draait stabiel op kloksnelheden van 440 MHz core, en 1170 MHz (effectief) geheugen. De kaart word sinds eind 2006 met succes koel gehouden door een Arctic NV Silencer 5. _/-\o_
Ik heb dit alles lopen op een ABIT AN-7 bordje, deze is voorzien van een nForce2 400 ultra chipset.
Alles samen met een stabiele voeding van Levicom (Visible Power 450), kwam in een afgelopen Computer TOTAAL! goed uit de bus. (zie hp: http://www.levicom.de/visiblepower.html)

Maar om je vraag te beantwoorden... :D
Samen met deze opstelling haal ik in BF2 ongeveer 60 FPS steady op 1024*768 @ 32bpp, in bf2 zijn alle (video-)instellingen high(-est) behalve texture quallity (medium), omdat anders mn RAM te snel vol zit. En disk-swap onder 'n spel vinden je FPSjes niet leuk. :P
De videokaart instellingen zijn trouwens het volgende:
driver forced Antialiasing: 8xS
driver forced Anisotropic filtering: 16x
Image settings: Quality
Triple bufferinge: On
Negative LOD bias: Clamp (als je géén driver forced Anisotropic filtering in hebt geschakelt kun je deze optie het beste op Allow zetten voor beste beeldkwaliteit.)

Deze NVIDIA-driver (!) instellingen doe je in: 'Eigenschappen voor Beeldscherm' > tabblad Instellingen > Knop Geavanceerd > tabblad GeForce 6800 > Keuze in menu "Performance & Quallity Settings" > En dan onder het kopje "Global driver settings" kiezen bij "View" voor Advanced settings, ipv. Basic settings. hierna zie je de instellingen verschijnen. :)

Let wel dat ik dus zowel mijn video-kaart driver-instellingen als mijn spel-instellingen heb gericht op beeldkwaliteit en niet performance. Neem je genoegen met geen (of minder) AA of ASF dan krijg je ook hogere FPS.
Zet in die driver-instellingen maar eens de instelling 'Image settings' op 'Performance' of zelfs 'High performance'. De beeldkwaliteit gaat dan wat achteruit maar de FPS in willekeurige spellen schieten als paddenstoelen uit de grond. :9~

• Speeddragon
  • Laatst online: 21-07 23:54
mischien is de fan wel langzaam naar de fan hemel aan het gaan/ is de fan niet toerijkent genoeg

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• TheoNeo_
de NV40 heeft een automatische waarschuwingsfunctie ingebouwd, wanneer de core te warm wordt gaat er 'n signaaltje naar je systeem en zeggen de NVIDIA drivers je dat je kaart te warm wordt. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Probleem verholpen guys !!!
Het was inderdaad niets anders dan een voeding-probleem. Ik had al enige tijd 2 extra koelers er in hangen. Een voor de kast zelf en een harddisk koeler. Deze laatste had dus een gebroken fin en stond vast. Ik heb ze er uitgehaald en het probleem is verholpen. Op een pipeline na alles opengezet en lichtjes overclocked (375 / 785). 3D mark '03 scoort ie nu 8900 en dat vind ik best redelijk.
Temperatuur blijft met stock-coolertje gewoon op 54 graden en alles draait stabiel.

Nogmaals bedankt mannen. Ikzelf had het probleem nooit in de voeding gezocht.
Pagina: 1