[BitTorrent] Tracker zonder website

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 22:04
[center]--- non-illegal story ---[/center]

Ik was benieuwd naar de werking van BitTorrent. Wel heb ik genoeg informatie gevonden, maar ik zit het met de onderwerp "tracker".

Om verhaal over de werking kort te houden:

Je hebt seeder, leecher, torrent en tracker.
  • seeder = uploader oftewel deler en is in bezit van complete bestand -> LinuxCD1 van 400 MB
  • leecher = downloader van dat bestand en deelt ook gelijk door naar anderen
  • torrent = een klein bestand dat samengesteld is van de kenmerken van een bestand, de locatie van tracker (het centrale distributiepunt) en de omvang van het bestand.
  • tracker = het houdt een soort logboek bij van welke gebruikers de bestand gedownload hebben of nog bezig zijn met het downloaden ervan.
Je hebt LinuxCD1 en je maakt met behulp van een programma een torrent van. Tijdens het maken van de torrent, moet je url opgeven. Dat url is de ip-adres en de poort. Dat zijn dus de eigenschappen van tracker.

Vraag
Door op te geven van een url en poort is toch al voldoende om een gemaakte torrent-bestand door te geven via msn of wat dan ook? Of zit er toch iets anders achter bij het maken van torrent-bestanden en doorgeven ervan?

Aanvullende informatie:
- uTorrent software

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-04 17:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Silver7 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:15:

Door op te geven van een url en poort is toch al voldoende om een gemaakte torrent-bestand door te geven via msn of wat dan ook? Of zit er toch iets anders achter bij het maken van torrent-bestanden en doorgeven ervan?
voor bv een linux distro is het zeer waarschijnlijk dat de tracker verder geen informatie over de gebruiker die een torrentfile heeft gedwonload opslaat en daar kun je de torrentfile ook eenvoudig doorgeven ...

Bij andere trackers is het zo dat er bv een persoonlijk ID staat in de torrentfile en die gekoppeld is aan bv het IP waarvandaan het bestand is gedwonload of waarvan bekend is dat die gebruiker daarop actief is ...

In dat geval kan je niet zomaar een torrentfile doorgeven aan een ander persoon die dan vanaf een ander IP dat bestand zou kunnen downloaden ... die krijgt dan, als hij dat probeert, een authorisatie-foutmelding van de tracker (kijk in de foutmeldingslog van je bittorrent-client)

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 27-02-2007 10:30 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Silver7
RM-rf schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:30:
[...]

Bij andere trackers is het zo dat er bv een persoonlijk ID staat in de torrentfile en die gekoppeld is aan bv het IP waarvandaan het bestand is gedwonload of waarvan bekend is dat die gebruiker daarop actief is ...
Als ik een torrent maak van mijn cd vol met vakantiefoto's (650 MB) om te kunnen verspreiden naar mijn (ex)-reisgenoten. Dan zou ik in prinicipe de ip-adres+poort opgeven van mijn computer. En dan geef ik de torrent aan een van me reisgenoten, zodat zij/hij dan kan downloaden.

Het is bedoeld om grote bestanden te kunnen delen op GROTE afstand.
(zonder tussenkomst van de website)

Of heb je alsnog website nodig?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Silver7 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:42:
[...]
Of heb je alsnog website nodig?
Je hebt tracker software nodig op jouw computer.
Azureus had een ingebouwde tracker dacht ik en anders zou je ook nog gebruik kunnen maken van een public tracker zoals TPB (hoewel dat misschien niet heel handig is voor dit doel :+) :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Silver7 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:15:
Vraag
Het torrent bestand bevat de url van de tracker EN informatie over de file (de hash, de filesize, de piecegrotte enzo)

Maar het torrent bestand via MSN sturen kan heel goed.

/edit: URL = uniform resource locator, dus niet gelijke aan een website.

[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 27-02-2007 10:52 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Silver7
SH4D3H schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:46:
[...]

Je hebt tracker software nodig op jouw computer.
Azureus had een ingebouwde tracker dacht ik en anders zou je ook nog gebruik kunnen maken van een public tracker zoals TPB (hoewel dat misschien niet heel handig is voor dit doel :+) :)
Hmm.. ik zal dat programma, met name tracker software, maar nader eens goed bekijken.

(Niet-compleet getest)

Als ik de documentatie heb begrepen, het kan dus wel om bestanden uploaden/downloaden onderling de vriendenkring (reisgenoten dus).

De benodigheden om dit te kunnen doen zijn dat client en server de programma Azureus moeten hebben. Daarnaast moet de client, het aangemaakte bestand van de server hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Silver7 op 27-02-2007 11:49 ]

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:41
Je hebt ook nog zoiets als de passkey. Op het moment dat jij van de tracker website een torrent-bestand download, wordt er een passkey aangeamaakt. Deze passkey is een combinatie van jouw ip-adres en het tijdstip van downloaden. Deze gegeven worden gemerged IN de torrent die jij download. Hierdoor kan de tracker zien hoeveel JIJ (ip-adres) hebt geup-en download.

[edit]
Thanks, Silver7 :D

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 27-02-2007 12:06 ]

• Silver7
smeerbartje schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 11:46:
Je hebt ook nog zoiets als de passkey. Op het moment dat jij van de tracker een torrent-bestand download, wordt er een passkey aangeamaakt. Deze passkey is een combinatie van jouw ip-adres en het tijdstip van downloaden. Deze gegeven worden gemerged IN de torrent die jij download. Hierdoor kan de tracker zien hoeveel JIJ (ip-adres) hebt geup-en download.
Wat versta je onder het downloaden van torrent-bestand van tracker?
Ik ga vanuit dat jij bedoelt met: het downloaden van torrent van website?

Reactie op boven: Ik doelde op tracker zonder website. Er is al aangegeven dat Azureus een ingebouwde tracker beschikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Silver7 op 27-02-2007 12:34 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Silver7 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:55:
[...]
Als ik de documentatie heb begrepen, het kan dus wel om bestanden uploaden/downloaden onderling de vriendenkring (reisgenoten dus).
Jazeker, alleen heb je dus wel een centrale 'boekhouding' nodig in de vorm van een tracker.
De benodigheden om dit te kunnen doen zijn dat client en server de programma Azureus moeten hebben. Daarnaast moet de client, het aangemaakte bestand van de server hebben.
De client kan elk willekeurig torrentproggie zijn, dat maakt niet uit.
Ik had het over azureus omdat die een tracker in zich heeft.
Je zou ook bijv. lokaal PHPMyBittorent kunnen draaien, dat is PHP/MySQL tracker software (zie SourceForge).

• Silver7
SH4D3H schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:28:
[...]

Jazeker, alleen heb je dus wel een centrale 'boekhouding' nodig in de vorm van een tracker.
ja.. dat is Azureus, waarbij bij jezelf de computer als tracker gebruikt.
[...]

De client kan elk willekeurig torrentproggie zijn, dat maakt niet uit.
Ik had het over azureus omdat die een tracker in zich heeft.
Je zou ook bijv. lokaal PHPMyBittorent kunnen draaien, dat is PHP/MySQL tracker software (zie SourceForge).
Ik zal gaan doornemen, want het heeft meer dan 2000 resultaten. En de meeste zijn websites, terwijl dat niet de bedoeling is.
Pagina: 1