Vriend van mij werkt in vijf-ploegen diensten. En ik kan nooit onthouden wat voor diensten hij heeft op een bepaalde datum. Hij werkt namelijk 2 ochtenddiensten, dan 2 middagdiensten, dan 2 nachtdiensten en dan is hij 4 dagen vrij.
Ik heb dit in een excel sheet gezet op de volgende manier:
Datum - Dag - Dienst
26-Feb-07 - Maandag - nacht
27-Feb-07 - Dinsdag - vrij
28-Feb-07 woensdag vrij
1-Mar-07 donderdag vrij
2-Mar-07 vrijdag vrij
3-Mar-07 zaterdag ochtend
4-Mar-07 zondag ochtend
5-Mar-07 maandag middag
6-Mar-07 dinsdag middag
7-Mar-07 woensdag nacht
enz.
Wat nu mooi zou zijn dat ik met een formule kon bepalen wat voor dienst hij "vandaag" heeft. Nu lees ik het gewoon af aan deze lijst (die nog wel tot volgend jaar doorloopt), maar deze lijst is slechts 1 tabblad van de meerdere tabbladen die ik in deze excel sheet gebruik. Ik zoek dus een formule die ik kan toepassen in een ander blad waarin aan de hand van deze gegevens weergegeven wordt wat voor dienst hij heeft.
Nu ben ik geen ster met Excel, maar ik zat te denken aan verticaal zoeken in kolom A naar de datum van vandaag en dan de waarde van de 3e kolom op diezelfde rij weergeven.
Is dat mogelijk?
Ik heb dit in een excel sheet gezet op de volgende manier:
Datum - Dag - Dienst
26-Feb-07 - Maandag - nacht
27-Feb-07 - Dinsdag - vrij
28-Feb-07 woensdag vrij
1-Mar-07 donderdag vrij
2-Mar-07 vrijdag vrij
3-Mar-07 zaterdag ochtend
4-Mar-07 zondag ochtend
5-Mar-07 maandag middag
6-Mar-07 dinsdag middag
7-Mar-07 woensdag nacht
enz.
Wat nu mooi zou zijn dat ik met een formule kon bepalen wat voor dienst hij "vandaag" heeft. Nu lees ik het gewoon af aan deze lijst (die nog wel tot volgend jaar doorloopt), maar deze lijst is slechts 1 tabblad van de meerdere tabbladen die ik in deze excel sheet gebruik. Ik zoek dus een formule die ik kan toepassen in een ander blad waarin aan de hand van deze gegevens weergegeven wordt wat voor dienst hij heeft.
Nu ben ik geen ster met Excel, maar ik zat te denken aan verticaal zoeken in kolom A naar de datum van vandaag en dan de waarde van de 3e kolom op diezelfde rij weergeven.
Is dat mogelijk?