[Gentoo] a list of problems

Pagina: 1
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 18:21
Ok.

Ik draai dus sinds een half jaartje Gentoo op mijn laptop, wat me _enorm_ goed bevalt.
Atm draai ik nog kernel 2.6.18-r6, en doe een poging om over te stappen op 2.6.19-r5.

Probleem 1 - Fixed

Het probleem is alleen dat ik niet kan, want als ik mijn kerneltje gecompiled heb, start deze 1 keer op.
Hierna emerge ik ndiswrapper (Ja ik weet :X maar er schijnt niks anders te zijn voor een Broadcom 1390 WLAN kaartje).

Als ik dan reboot start mijn bak niet meer op:

WARNING: Unable to mount on unknown block.
Wat er op neerkomt dat het lijkt alsof mijn HDD ineens niet meer gepakt wordt.
Ik loop hier al een poosje mee, maar wilde dit niet gelijk op GoT gooien omdat dit misschien wel makkelijk op te lossen is. Op internet staat overal dat mijn kernel gewoon hardware support voor mijn HDD mist, maar dit kan het haast niet zijn...

Probleem 2

Ik heb Ndiswrapper voor mijn ingebouwde WLAN kaart, daarnaast gebruik ik wpa_supplicant om te connecten.

Bij het opstarten heb ik geconfigureerd dat mijn WLAN kaart automatisch moet connecten naar een WAP dat geconfigureerd staat in mijn wpa_supplicant.conf.

Dit werkt echter de helft van de tijd niet.
Vaak moet ik handmatig nog wpa_supplicant restarten en dan dhcpcd wlan0 doen om een ip binnen te halen.

Probleem 3 - Opgelost

Ik draai de nieuwste Firefox, met Flash player 7.
Nadat een emerge al een poosje geen Flash player 9 opleverde, (wat ik verwachtte op een of andere manier), heb ik deze maar van de site getrokken.
ik krijg Flash player 9 netjes aan de gang, maar zodra ik het installatiemapje weggooi, revert Flash player weer naar versie 7 :X
Ik heb zowel de installer geprobeerd als het handmatig kopieren van de .so , beiden leveren hetzelfde resultaat op.

Als deze problemen opgelost zouden worden ben ik een bijzonder gelukkige Gentoo user \o/

There is no replacement for displacement!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probleem drie: Probeer je portage eens te syncen, versie 9.nogwat van net-www/netscape-flash is al sinds 18 februari stable op x86.

Verwijderd

1. blijft je kernel wel gewoon gewerken als je ndiswrapper niet installeerd :?

..vergeet niet dat een WLAN (mini-pci==pc-card) / en IDE controller op dezelfde bus zitten, als je dus met brakke windows drivers zit.........

2. ik heb vorig jaar een beetje met wpa_supplicant zitten spelen, heb er geen 'hoge hoed' van gehad..
je zal waarschijnlijk je parameters (config) een beetje aan moeten passen, maar welke settings je hier voor nodig hebt, zou ik niet meer weten (/DOCS)

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Iets andere titel ervan gemaakt.. (minder dramatisch) :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WARNING: Unable to mount on unknown block.
Wat er op neerkomt dat het lijkt alsof mijn HDD ineens niet meer gepakt wordt.
Ik loop hier al een poosje mee, maar wilde dit niet gelijk op GoT gooien omdat dit misschien wel makkelijk op te lossen is. Op internet staat overal dat mijn kernel gewoon hardware support voor mijn HDD mist, maar dit kan het haast niet zijn...
Zonder specs en een (stuk van je !) .config kan ik hier weinig over zeggen

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• _eXistenZ_
Pim. schreef op maandag 26 februari 2007 @ 22:19:
Iets andere titel ervan gemaakt.. (minder dramatisch) :)
Hij was misschien wat van het lompe idd :)
Boudewijn schreef op maandag 26 februari 2007 @ 22:44:
Zonder specs en een (stuk van je !) .config kan ik hier weinig over zeggen
Gelieve hier te klikken voor de specs.
Welke configuratiebestanden wil je graag zien?

En hier een stukkie config m.b.t. probleem 2.

/etc/cond.f/net:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Ethernet
config_eth0=("dhcp")
dhcp_eth0=("nonis nontp")
dhcpcd_eth0="-t 3"

# Wireless
modules_wlan0=("wpa_supplicant")
wpa_supplicant_wlan0="-D wext"
wpa_timeout_wlan0="30"
config_wlan0=("dhcp")
dhcp_wlan0=("nonis nontp")
dhcpcd_wlan0="-t 10"

/etc/wpa_supplicant.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant

network={
        ssid="<Mijn SSID>"
        proto=WPA
        key_mgmt=WPA-PSK
        pairwise=TKIP
        group=TKIP
        psk=<PSK-KEY>
}

Eronder staan nog wel een aantal netwerken, van school en een vriend van me.

[ Voor 31% gewijzigd door _eXistenZ_ op 26-02-2007 23:30 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou ik gok dat je met je nieuwe kernel toch vergeten bent eea mee te compileren.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Vanaf de 2.6.18 naar de 2.6.19 heeft het SATA gebeuren een nieuw subsysteem gekregen.

Als je de oude config gebruikt wordt het hele zaakje dus gedisabled. Je moet even zelf dit in de config weer aanzetten, maar nu zit het op een andere (meer logischer) plaats.

It is probably worth reiterating that if you have SATA drives, and you do a make oldconfig from a 2.6.18 or previous kernel, your system will not boot unless you specifically go in and enable the new SATA subsystem, and the driver for your controller.

http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_19

Only when it is dark enough, can you see the stars

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Je zegt dat je ndiswrapper gebruikt, maar in je config staat "-D wext".. waarom staat daar geen ndiswrapper?

• _eXistenZ_
Opdracht van de baas, stond ooit in een tutorial, dat je ipv -Dndiswrapper -Dwext moet gebruiken.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Even ter verduidelijking
Het is mijn gok dus dat probleem 1 door SATA komt, klopt dat?

het zit nu:
device drivers --> Serial ATA

onder 2.6.18 zat dat nog onder SCSI

Maar toen je je oude config file gebruikte heb je een paar warnings gekregen dat een paar dingen niet "geassigned" konden worden. Mijn gok is dat het SATA is en je die warnings genegeert hebt.

Voor zover ik weet is dat de enige grote verandering voor disk driver support tussen de versies.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• _eXistenZ_
Ik heb mijn kernel opnieuw gebouwd gewoon, make oldconfig deed eng, zo'n beetje alles stond dan toch verkeerd, het was makkelijker als ik opnieuw begon.

/edit

Het aparte is dat ik niet persee weet of het een SATA schijf is. De schijf heeft een SATA-alike aansluiting, en in de bios kan ik instellen dat ik SATA wil gebruiken voor performancewinst, maar misschien is het wel gewoon een ATA controller...

/edit 2

Hier mijn kernelconfig m.b.t. hdd drivers:
code:
1
2
3
4
5
6
Device Drivers --->
  Serial ATA (prod) en Parallel ATA (expirimental) drivers --->
    <*> ATA device support 
      <*> AHCI SATA support
      <*> Intel PIIX/ICH SATA support
      <M> Intel PATA PIIX support

Alleen de dingen die verplicht zijn om te booten stop ik in de kernel, de rest laat ik als module compilen.

/edit

Probleem opgelost!
Ik moest persee de SCSI drivers laden, wel enorm raar dat ik eerst wel 1 keer kon booten...

[ Voor 102% gewijzigd door _eXistenZ_ op 27-02-2007 13:19 . Reden: Meer info \o/ ]

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Waarom gebruik je NDISwrapper; en wat waarschijnlijk die vraag beantwoord: welk wifikaartje gebruik je? Sinds 2.6.antiek zit er namelijk een heleboel wifi support extra in de kernel

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
GX schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:07:
Waarom gebruik je NDISwrapper; en wat waarschijnlijk die vraag beantwoord: welk wifikaartje gebruik je? Sinds 2.6.antiek zit er namelijk een heleboel wifi support extra in de kernel
Hij is alleen niet te vinden als je de "Generic IEEE 802.11 Networking Stack" en/of daar nog wat sub-items van niet aan hebt gevinkt (al dan niet als module).

Zie verder ook dit topic op 't Gentoo-forum: Native Airport Extreme Drivers. 't Gaat dan wel over een andere NIC, dus geen idee in hoe verre de how-to compleet te volgen is (ze hebben 't ook over firmware etc, lijkt me niet echt handig om verkeerde FW op je NIC te zetten :+), maar wellicht heb je d'r wat aan.
Pagina: 1