Toon posts:

[Cinema Display + iMac G5]Kan ik de desktop vergroten?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.pcrevue.sk/buxus_dev/images/2006/hw0106_imac_front_b.jpg

Op dit moment gebruik ik een iMac G5 17" van de allerlaatste serie (dus wel met ingebouwde iSight, maar net nog niet de Intel). Nu wil ik daar misschien een Cinema Display bij kopen, zodat ik heel veel extra ruimte heb. Ik las dat het voor mijn iMac alleen mogelijk is om te 'mirrorren' (zodat je op het ingebouwde scherm en het externe scherm precies hetzelfde hebt staan). Liever zou ik m'n desktop vergroten, en dus gewoon extra ruimte creeëren door het extra scherm te gebruiken. Op die manier zou ik dus vensters van het ingebouwde scherm naar het externe scherm kunnen slepen en films kunnen kijken op het externe scherm.

Ik wil dus 'desktop expanden' in plaats van 'mirrorren'. Dat schijnt te kunnen met een 'hack', maar wie weet hoe?

Mijn videokaart
ATI X600
Chipsetmodel: ATY,RV370
Type: Beeldscherm
Bus: PCI
Sleuf: PCI-E
VRAM (totaal): 128 MB
Fabrikant: ATI (0x1002)
Apparaatcode: 0x5b62
Revisiecode: 0x0000
ROM-revisie: 113-xxxxx-113
Beeldschermen:
iMac:
Beeldschermtype: LCD
Resolutie: 1440 x 900
Diepte: 32-bits kleur
Ingebouwd: Ja
Core Image: Ondersteund
Hoofdbeeldscherm: Ja
Synchrone weergave: Uit
On line: Ja
Quartz Extreme: Ondersteund
Beeldscherm:
Status: Geen beeldscherm aangesloten

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 21:06 ]

Verwijderd

Voor m'n iBook functioneert de screen spanning hack prima, volgens de site is deze ook voor de iMac G5, maar sinds de laatste opdate van 05/02/05 resteert zal ik er niet al teveel hoop op koesteren. Hier in elk geval een linkje :)

Verwijderd

Topicstarter
Oja, 'screen spanning hack' heet het. De laatste update is inderdaad een tijdje geleden, maar denk je dat ik gerust een Cinema Display kan aanschaffen? Of is het een hele zware gok? M'n Mac staat in in de lijst met supported machines, zegt dat iets?

Is zo'n hack heel ingrijpend of is het zo gepiept?

Hier is iemand die geslaagd is (al dan niet met een oudere iMac G5)
Afbeeldingslocatie: http://www.macworld.com/2004/10/weblogs/editors/imacextendeddesktop.jpg
(bron: MacWorld)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 23:24 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Met een eenvoudige google query kun je in hit 1 tot en met 3 je antwoord vinden.

Ja, het kan, en van wat ik me van mijn iBook van een jaar of twee geleden kon herinneren was het inderdaad zo gepiept. Wel even je hoofd erbij houden, maar moeilijk is het zeker niet.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt goed. En gaat Systeemvoorkeuren nu ook denken dat ik m'n desktop kan extenden (zodat ik opties kan instellen die ik ook kon instellen als ik een machine had waarmee ik standaard kon screenspannen)?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voordat je de monitor voor veel geld koopt is het wel handig om een normale TFT of CRT monitor eraan te hangen om het te testen. Of het nu een Cinema Display of een CRT monitor is, dat maakt voor je iMac weinig uit.

🌞🍃

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die hack is heel simpel. Enige wat het doet is een open firmware setting aanpassen. Daarna is 't voor de software net alsof je een machine hebt waarop 't wel ondersteund wordt. De mogelijkheid ertoe zit namelijk wel gewoon in de hardware maar wordt door de firmware uitgezet.

[ Voor 53% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2007 23:43 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kurkentrekker
  • Niet online
En gaat Systeemvoorkeuren nu ook denken dat ik m'n desktop kan extenden (zodat ik opties kan instellen die ik ook kon instellen als ik een machine had waarmee ik standaard kon screenspannen)?
Als ik het mij goed herinner krijg je gewoon de opties die een normale machine ook heeft wel wel 'out of the box' kan screenspannen.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Kan de G5 iMac wel een DVI scherm aansturen dan? Er staat me iets bij dat er een mini-VGA poort aan de achterkant zit, en de Cinema Displays van Apple kunnen alleen maar met DVI overweg. Zou jammer zijn als je daar pas achter komt als je dat dure scherm al gekocht hebt :o

Hier stond achterhaalde informatie…

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik snap het probleem niet helemaal. Misschien dat iemand mij dit kan uitleggen?

Op een MacBook kun je gewoon via een mini-dvi naar vga een tft aansluiten. Daarna zeg je detecteer schermen. Daarna kan je via een vinkje zetten (welk tabblad weet ik zo niet uit me hoofd) aanzetten waar mee je dus zorgt dat op je aangesloten monitor je extended-bureaublad verschijnt. Allebei de monitoren kun je dan ook nog van verschillende reso's voorzien.

Begrijp ik het nu goed dat dit NIET mogelijk op een iMac? Of heeft dit iets met de G5 te maken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Falcon: Volgens mij kan dit pas sinds de Intel-iMac, maar dat weet ik niet zeker. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Frietsaus op 28-02-2007 12:58 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Misschien dat TS ons even kan op helderen :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:46
De iMac G5 heeft alleen een mini-VGA-uitgang,
geen mini-DVI-uit. Die zit er pas in sinds het
Intel-tijdperk. Je kunt op een iMac G5 dus een
VGA-scherm aansluiten, maar screen spanning
lukt alleen na dat hackje.

[ Voor 32% gewijzigd door Gluten Parody op 28-02-2007 13:34 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik daar niet zoiets voor gebruiken?

Afbeeldingslocatie: http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/M9320_screen.jpg

(ik heb een mini-DV ingang op m'n iMac en ik heb een VGA-aansluiting op een monitor elders in dit huis, dat zou moeten werken?)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 14:00 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:54:
Kan ik daar niet zoiets voor gebruiken?

[afbeelding]

(ik heb een mini-DV ingang op m'n iMac en ik heb een VGA-aansluiting op een monitor elders in dit huis, dat zou moeten werken?)
Volgens de specificaties zit er een mini-VGA aansluiting op en geen mini-DVI. Wat je dus nodig hebt is een mini-VGA naar VGA adapter.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dat is inderdaad een mini-vga adapter. Daarmee kun je een vga scherm op je iMac aansluiten. Ik geloof niet dat je een ACD op een vga poort kunt aansturen. Heb er helaas geen, dus ik kan het je niet vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, net twee keer naar m'n Apple dealer gefietst. Eerst kreeg ik een mini-DVI-naar-VGA, nu heb ik idd een mini-VGA-naar-VGA. Straks meer ;)

• Gluten Parody
  • Laatst online: 20:46
Suffe Apple-dealer dan. Die hoort te weten
dat een iMac G5 geen mini-DVI heeft.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
Hadden ze even verkeerd opgezocht.. Inmiddels heb ik het getest:

Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/852/dsc00152pv6.jpg

Zeer prettig :) Dat dus.

Conclusies
- expanden werkt zeer makkelijk met het bovengenoemde tooltje
- dualscreen is heel fijn
- het kan met een iMac G5 met ingebouwde iSight, en daarvoor heb je dan een mini-VGA-naar-wat-je-voor-monitor-wilt-aansluiten-kabeltje nodig.

Verwijderd

Maar dat lukt dus niet met een Cinema Display, die alleen een DVI-D aansluiting heeft en dus niet overweg kan met het analoge VGA-signaal. Been there, done that en heb nu maar 'gewoon' een Dell 2407WFP voor aan m'n iBookje.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn ook mini-VGA-to-DVI-adapters verkrijgbaar, dus ik verwacht dat dat wel moet lukken. Of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn ook mini-VGA-to-DVI-adapters verkrijgbaar, dus ik verwacht dat dat wel moet lukken. Of niet?

In ieder geval zijn deze er;
Afbeeldingslocatie: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/wa/RSLID?mco=6C04E0B8&nplm=M8754, maar dan zou je dus 2 kabeltjes gebruiken..

mini-VGA (in Mac) > kabeltje van mini-VGA naar VGA > kabeltje van VGA naar DVI > Cinema Display

Kan dat niet?

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Nee, want VGA is een analoog signaal, daar ga je dus nooit een digitaal signaal uit krijgen (DVI-D) met een kabeltje. Dus tenzij je een hoop geld uitgeeft aan een AD converter is het niet mogelijk.

Het kabeltje wat je laat zien is waarschijnlijk VGA naar DVI-A.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_Connector_Types.svg/181px-DVI_Connector_Types.svg.png

[ Voor 40% gewijzigd door AntiChris op 01-03-2007 14:49 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Pagina: 1