Toon posts:

Routers & Switches?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Helleu..

Om me heen hoor ik vaak de Routers en /of de Switches langsvliegen, die in het opzetten van een netwerk worden gebruikt. Je hoort het steeds vaker, dus het zal wel OF een trend zijn, OF een ECHT GOEIE netwerkoplossing.. :)

Mijn vraag is: wat doet een router en wat doet een switch? Dat het 'routeert' en 'omzet' :? daar kan ik me iets bij voorstellen, maar wat is nu het technische verhaal achter deze twee apparaten en ook: het verschil? En ook: wat kan een router en en/of een switch allemaal?

BVD!

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Een router is een apparaatje wat 2 netwerken met elkaar kan verbinden, hij routeert pakketjes tussen 2 LAN's in. MAW: hij kan je LAN met het internet verbinden. Een router is je default gateway. Alles wat niet op je netwerk thuis hoort, gaat naar de default gateway en die pleurt het pakketje het internet op, op weg naar de volgende router, deze doet dan hetzelfde-> hoort het op mijn LAN? nee? op naar de volgende router. Een switch is een soort superhub. Bij een hub delen alle aansluitingen dezelfde bandbreedte (bijv 100mbit) een switch kan elk paar computers de volledige bandbreedte van 100mbit toewijzen. Dit is dus voordeliger als meerdere mensen data aan het kopieren zijn. Als je zoiets zoekt, kijk hier daan eens:
http://www.smc.com/barricade

da's een 4 poorts 10/100 switch en wan router, dhcp server, print server. Ik heb hem net binnen, kost alles bij elkaar 420 piek en doet het als een tiet!!

Mijn iRacing profiel

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
zoek het eens op op www.whatis.com
altijd handig als je bepaalde termen iets duidelijker wil uitgelegt zien

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

kost alles bij elkaar 420 piek
Waar heb jij hem in godsnaam vandaan? Ik heb hem voor 325 piek (inclusief invoerrechten en verzendkosten en zo) bij www.outpost.com gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Poep zeg, er gaat weer een geheel nieuwe wereld voor me open! :) Op elke PC 100 Mbit is niet gek. Krijgt zo'n apparaat dan een eigen iP adres enzo, die je kan invullen bij je default gateway?

En je hebt dus MINIMAAL een router nodig als je jouw netwerk (thuis bijv.?) met internet wil connecten..?

• BiOCHiP908
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2003

BiOCHiP908

Hmmmzzz? Jaja....

Op maandag 05 februari 2001 14:17 schreef Dumtrala het volgende:
En je hebt dus MINIMAAL een router nodig als je jouw netwerk (thuis bijv.?) met internet wil connecten..?
Ja, maar een computer kan ook als router dienen. Dat kan bv je eigen computer zijn, maar ook een ouwe 486 waar je Linux op gooit. Zo'n ding kan je prima als router en firewall configureren

"I'll rip the eyes out of your head and piss at your dead skull!" - Jack Nicholson
"Grappig... luie mensen schreeuwen altijd RTFM naar andere luie mensen :)" - Vlasbaard

• collin

collin

Who da man !!

Op maandag 05 februari 2001 13:29 schreef 8-Track het volgende:

[..]

Waar heb jij hem in godsnaam vandaan? Ik heb hem voor 325 piek (inclusief invoerrechten en verzendkosten en zo) bij www.outpost.com gekocht.
Ik heb hem ook via outpost gekocht, maar ZONDER de BTW was het idd 320 ofzow, maar bij het afhalen van het pakketje moest ik nog bijna 90 piek BTW dokken! Heb jij dat gewoon neit betaald ofzo?

Mijn iRacing profiel

• 8-Track

8-Track

Wat wat de prijs bij Outpost voor jou? $100 of meer?

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Op maandag 05 februari 2001 17:31 schreef collin het volgende:

[..]

Ik heb hem ook via outpost gekocht, maar ZONDER de BTW was het idd 320 ofzow, maar bij het afhalen van het pakketje moest ik nog bijna 90 piek BTW dokken! Heb jij dat gewoon neit betaald ofzo?
Soms heb je geluk en letten ze niet op bij de invoer! Ik heb ook wisselend wel en niet invoerrechten hoeven te betalen op artikelen, terwijl de waarde wél altijd op het etiket vermeld stond...

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• collin

collin

Who da man !!

ik betaalde geloof ik 112 dollar, ook de invoerrechten en BTW etc. :(

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Wat idd handiger is voor een thuisnetwerkje, is gewoon een "oude" computer te gebruiken en daar een share progje op te zetten. Voor windows kan dit bv winroute of sygate zijn. De 2 mooiste. Voor Linux kan het zelfs met 1 diskette. Alleen vergt dit wel wat meer kennis natuurlijk. Voor windows moet je toch wel aan een pentiumpje denken. Ik zou daar dan nt4 server opzetten, aangezien 95/98 niet altijd even stabiel is. Als je meer als 2 computers hebt zul je een hub of een switch moeten kopen. Een switch is het mooiste, aangezien deze leert op welke uitgang welk ip-adres zit. Dus hij stuurt niet het pakketje data over het hele netwerk, maar alleen naar de pc waar het voor bedoeld is. Verder heeft een switch nog een voordeel dat het full duplex aankan. Een hub kan dit niet. Dus tegelijk sturen en ontvangen. Vooral als je met meerdere pc's tegelijk netwerkverkeer veroorzaakt zul je bij een hub nogal veel collisions krijgen. Bij een switch zal dit niet het geval zijn.
Een hub versterkt alleen het signaal en "broadcast" het over het netwerk. De computer die het pakketje moet hebben vangt het op, de andere computers weigeren dit.

Hoop dat het een beetje duidelijk is nu.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op maandag 05 februari 2001 14:22 schreef BiOCHiP het volgende:
Maar een computer kan ook als router dienen. Dat kan bv je eigen computer zijn, maar ook een ouwe 486 waar je Linux op gooit. Zo'n ding kan je prima als router en firewall configureren
En dat op maar 1 1,44 MB schijfje, werkt echt heel leuk. Meer info en gratis download is hier te vinden! :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• 8-Track

8-Track

Wat idd handiger is voor een thuisnetwerkje, is gewoon een "oude" computer te gebruiken en daar een share progje op te zetten.
Dat is het nou juist niet 'handiger', een broadband router van bijvoorbeeld SMC of Linksys is in vijf minuten door een volslagen leek op te zetten. Het neemt nauwelijks ruimte in, je hoeft er bijna niets voor te configureren, dat is handig, Linux installeren op een oude PC niet.

• daPet
  • Laatst online: 17-08 17:47
Nah wat ik weet is dit:
Kan eigenlijk niet makkelijker - en is goedkoper
Alle pc's uitrusten met w2k - althans daarmee werkt het bij mij wel - en daar een netwerkadapter in donderen...
Op de server doe je natuurlijk wel xx netwerkadapters installeren, en dan doe je de connectie sharen..
Kost je bij 2 pc's dus niet meer dan 100 piek - aan hardware he (3 netwerkkaarten en een cross-kabel)
Tenzij je een modem gebruikt, want dan heb je maar 2 netwerkkaarten nodig d8 ik zo

Tis geen geweldige firewall, maar gaat als een banaan :)

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• Tech
  • Laatst online: 22-08 19:29
Kleine verbetering:
Op dinsdag 06 februari 2001 10:46 schreef killer-b het volgende:
Een switch is het mooiste, aangezien deze leert op welke uitgang welk ip-adres zit.
Een switch leert op welke uitgang welk MAC-adres zit (hardware-adres van de netwerkkaart). Een switch werkt dus op hardware-niveau.
Een router daarentegen werkt wel op basis van ip-adressen.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op dinsdag 06 februari 2001 12:13 schreef eddepet het volgende:
Nah wat ik weet is dit:
Kan eigenlijk niet makkelijker - en is goedkoper
Alle pc's uitrusten met w2k
Tis natuurlijk maar wat je goedkoop noemt....:) Ik ga dan toch maar voor de Barricade voor $114,95...!

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• 8-Track

8-Track

...Op de server doe je natuurlijk wel xx netwerkadapters installeren, en dan doe je de connectie sharen...Kan eigenlijk niet makkelijker - en is goedkoper...
Dit is eigenlijk één van de voornaamste redenen dat ik een SMC Barricade heb gekocht: Ik hoef nu geen server meer te draaien. Geen enkele PC is bij afhankelijk van een andere.Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/3dlil/uppydown.gif

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Om even het switch-router verhaal kracht bij te zetten. Een repeater(heb je ook nog) werkt op de fysieke laag van het OSI model en een Switch werkt op de onderste twee lagen.
Dat zijn de fysieke laag en de datalink laag, deze zijn opgebouwd uit het LLC en MAC het LLC staat voor Logical Link Control en het MAC staat voor het MAC-adres = het hardwarematige adres van je netwerkkaart, een switch koppelt vervolgens aan een poort een MAC adres en is zo in staat om sneller te zijn, in een switch zit ook altijd cache voor de packets die hij moet doorsturen (meestal tussen de 128 en 512 KB) en voor het MAC-adres te onthouden (tussen de 1 en 8KB).
Een router echter, werkt op de onderste 3 lagen van het OSI model, dus ook op de fysieke laag, de datalink laag(die dus in tween is geslipst) en ook nog op de netwerklaag, een router heeft daarom met IP adressen te maken en een switch niet. Daarom kan een router routeren (kijken of een TCP/IP packet op zijn "eigen" netwerk thuis hoort en zo niet doorsturen naar een ander netwerk (default gateway is dat geloof ik) en dat zijn de verschillen tussen een router en een switch (onder andere dan he, dit is alleen als je ze tegen het OSI-model uitzet.)

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 12:22 schreef Tech het volgende:
Kleine verbetering:
[..]

Een switch leert op welke uitgang welk MAC-adres zit (hardware-adres van de netwerkkaart). Een switch werkt dus op hardware-niveau.
Een router daarentegen werkt wel op basis van ip-adressen.
Ja, ja ja je hebt gelijk, sorry. Ik sta al in de hoek :)

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

met 'n switch he je minder kans op collissions
als pc a het lan op gaat kunnen die andere pcér erniet op en moeten wachten.
met 'n switch ka A met B en C met D
maar als A,B,C,D het inet op willen dan krijg je colissions

voordeel van 'n router t.o.v. 'n router PC
minder vermogen gebruik geen bewegende delen makkelijke instalatie stiller

en in mijn geval ik moest voor de router naar utp gaan en had sowieso'n switch/hub nodig

dus gebruik ik'n 8poorts linksys router/switch nu

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mstevens/tweakers/hpnetwork.gif

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, da's nou leuk: je plaats een topic en je krijgt meer info dan je ooit had durven dromen. :)

Hierbij bedankt en ik zou zeggen: als jullie nog meer info hebben: continue naar hartelust! :)

Het is me eindelijk een tikkie duidelijker.
Pagina: 1