[laptop] 60hz

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 23:17
nx6125
ati mobility 200m (in vista).

Voorheen had ik windows xp daarbij kon de refresh rate degelijk hoger instellen dan 60hz, na meerdere topics hier te hebben doorgelezen, dat je het verschil niets ziet, maakt het bij mij zeker verschil uit als ik het hz hoger instelde dan 60, de fps in spellen was veel hoger en windows werkte soepeler. (ik weet ook niet hoe het kon, maar het was dus wel zo)

Is er misschien hz overclock software of drivers voor een laptop scherm, want op de site van hp kan ik geen drivers voor mn scherm vinden en windows zegt dat t gewoon een standaard scherm is.

bedankt

(vroeger had ik op mn crt monitor ineens de optie in xp om de hz op 200 te zetten, spellen die voorheen nooit draaiden, werkten soepelder dan ooit.. iemand die snapt hoe dat kan?)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

TFT's zijn voor zover ik dus nog altijd weet hardwarematig op refresh rate ingesteld

[ Voor 16% gewijzigd door Herby op 26-02-2007 20:15 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• GeNiTaLiX
in xp kon ik de refreshrate ook gewoon hoger zetten.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

GeNiTaLiX schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:15:
in xp kon ik de refreshrate ook gewoon hoger zetten.
Daar had je dan een andere driver en dat is logisch want het is een ander OS.
De refreshrate bij TFT schermen heeft een iets andere betekenis dan bij CRT monitoren. Bij CRT monitoren is de refreshrate het aantal keren dat het beeld per seconde geschreven kan worden door het aanwezige elektronenkanon. Het is dus een maat voor het �flikkeren� van het beeld.

Bij TFT schermen staat het beeld (mits een goede achtergrondverlichting is ingebouwd) stil. De aanduiding in Hz is dan een maat voor het kunnen omschakelen van de transistoren tussen de twee polarisatiefilters. Het is een maat voor de tijd die het scherm nodig heeft om bijvoorbeeld van een zwarte pixel over te gaan in een witte pixel en weer terug! Om bijvoorbeeld een refreshrate van 50 Hz te behalen moeten de pixels in 20 ms om kunnen schakelen, iets wat alleen voor de allerbeste TFT schermen haalbaar is!

TFT schermen met een omschakeltijd (ook wel response time genoemd) van 50 ms (en daar zijn er voldoende van!) zijn niet goed voor sommige veeleisende 3D spellen. Dit laatste is dus afhankelijk van de gebruiker en het spel, want de omschakeltijd is de tijd voor omschakelen van 100% zwart naar 100% wit. Indien een kleur op het scherm gevraagd wordt die ten opzichte van de huidige toestand niet veel afwijkt (qua samenstelling uit de drie basiskleuren rood, groen en blauw), dan is de omschakeltijd veel korter.
Over het algemeen kan gesteld worden dat indien men bijvoorbeeld 25 frames per seconde op het scherm wil hebben, een response time van 1/25 = 40 ms vereist is.
bron: http://www.hardware.info/...ereld_van_TFT_monitoren/4 (via de faq)

[ Voor 85% gewijzigd door Herby op 26-02-2007 20:19 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
GeNiTaLiX schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:11:

Voorheen had ik windows xp daarbij kon de refresh rate degelijk hoger instellen dan 60hz, na meerdere topics hier te hebben doorgelezen, dat je het verschil niets ziet, maakt het bij mij zeker verschil uit als ik het hz hoger instelde dan 60, de fps in spellen was veel hoger en windows werkte soepeler. (ik weet ook niet hoe het kon, maar het was dus wel zo)
Nieuwste drivers geïnstalleerd?

Dat je FPS in games hoger is, dat is pure onzin. Het komt meer door de instellingen, gebruikte drivers, het gebruikte OS en de mate van vervuiling van het OS. Het enige dat de FPS beïnvloed door de vernieuwingsfrequentie te veranderen is dat je niet meer limited bent tot 60 FPS, maar dat kun je toch niet echt duidelijk waarnemen (mischien wel dat je hoofdpijn krijgt, maar niet in de zin van; het lagt).
Is er misschien hz overclock software of drivers voor een laptop scherm, want op de site van hp kan ik geen drivers voor mn scherm vinden en windows zegt dat t gewoon een standaard scherm is.
'Hz' kun je niet 'overclocken' want het heeft geen clocksnelheid. Maar om een antwoord op je vraag te geven, ja; die software is er. In de vorm van videodrivers. Zoals ik eerder zei; download de nieuwste drivers eens. Je moet ook niet op de site van HP kijken, maar op de site van ATi ;)
bedankt
(vroeger had ik op mn crt monitor ineens de optie in xp om de hz op 200 te zetten, spellen die voorheen nooit draaiden, werkten soepelder dan ooit.. iemand die snapt hoe dat kan?)
Ja kan, je bent dan niet meer limited tot 60/70/72/75 fps. Maar dit kun je eigenlijk onmogelijk waarnemen. Boven de 75 ziet niemand meer verschil, dus ik denk niet dat het daardoor komt. Bovendien loopt het er niet eens soepeler door, want met 75fps heb je zeker weten geen lag ;).

• GeNiTaLiX
ik weet dat het een anders os is, maar kan ik verder ergens een laptop monitor driver vinden?

(het was trouwens een lcd en geen tft scherm)

het verschil was er dus wel of ik m op 80 of 200 hz zetten ik vond het ook vreemd, wel was na 1 jaar mn monitor doorgebrand .

Nu heet mn monitor ook gewoon standaard pnp scherm. Daar moet toch wat aan te doen zijn, neem aan dat ik daarvoor bij hp moet zijn en niet bij ati.

[ Voor 72% gewijzigd door GeNiTaLiX op 26-02-2007 20:25 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

GeNiTaLiX schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:19:
ik weet dat het een anders os is, maar kan ik verder ergens een laptop monitor driver vinden?

het verschil was er dus wel of ik m op 80 of 200 hz zetten ik vond het ook vreemd, wel was na 1 jaar mn monitor doorgebrand .
Ik denk dat je eerder moet zoeken in de v-sync optie, als deze aanstaat beperk je je FPS tot de refresh van je scherm (60 FPS dus). Verder merk je het echt niet op een TFT scherm, en is een reguliere CRT niet snel tevreden met 200 Hz tenzij je dat in 640x480 doet ;)

Nog één tip dan :

Als je niet weet wat je precies aan het doen bent, verdiep je er eerst dan goed in zodat je niets kapot maakt. Nofi 8)

• GeNiTaLiX
(het was trouwens een lcd en geen tft scherm) doet dat er nog iets toe , in ieder geval bedankt voor de snelle reacties

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:44
GeNiTaLiX schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:33:
(het was trouwens een lcd en geen tft scherm) doet dat er nog iets toe , in ieder geval bedankt voor de snelle reacties
nee dat maakt niet uit volgens mij zit er weinig of geen verschil tussen TFT en LCD, volgens mij is een TFT scherm een soort LCD scherm.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

:{

Een CRT scherm ververst elke seconden 60 (75, 100, etc) keer zijn beeld. Elke keer wanneer hij zijn beeld ververst, tekent hij met een kanon lijntje voor lijntje van het beeld op, van links naar rechts, van boven naar beneden. De snelheid waarmee hij dat doet, word uitgedrukt in Hertz.

Een TFT is een gewoon een zak vloeistof, met luikjes. De luikjes openen of sluiten, en geven zo wel of geen licht door. Het licht word verzorgd door de backlight, en de kleur van elk 'luikje' word bepaald door 3 kleine subpixeltjes die een bepaalde stroom krijgen waardoor ze verkleuren.

Je zou dus kunnen stellen dat TFT een constante lichtbron is, waar puur een masker voorstaat, en dat master verandert van beeld. Het eigenlijke scherm waar jij naar kijkt, is constant en verandert dus niet van beeld. Dat je met 'maar' 60 hertz je laptopscherm aanstuurt, is niet erg.

Het scherm ontvangt wel 60 beeldjes per seconde, maar de wijzigingen in die 60 beeldjes worden in het masker doorgevoert, niet in het scherm zelf. Je kijkt dus niet naar een zich steeds opnieuw tekenend beeld, maar naar een beeld wat steeds iets wijzigt.

Het is dus totale onzin om de refreshrate van je TFT scherm op te voeren, het scherm gaat er nog steeds 1 beeld van producren, of je er nu 10, 60, of 1200 beeldjes induwt.

- edit - Praktische vergelijking:

Een CRT is alsof je naar een tekenfilm kijkt, op de oude manier. Je hebt honderd blaadjes in je hand, en op elk blaadje teken je het poppetje in een iets andere stand. Flip alle 100 blaadjes heel snel achter elkaar, en je krijgt een bewegend poppetje.

Een TFT, zou 1 blaadje hebben. Daarop staat 1 poppetje. Jij kijkt daar vervolgens naar, voor, laten we zeggen, 1 milliseconde (:')) en vervolgens pak je je gum, je potlood, en je draait zijn arm iets naar boven. Vervolgens kijk je er weer een milliseconde naar. Zo zie jij (even in fast forward nadenken) ook naar een bewegend poppetje, maar jij ziet alleen de bewegende delen veranderen. De rest van de tekening verandert niet, alleen als dat nodig is.

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-02-2007 21:06 ]

Verwijderd

Je refreshrate werd hoger omdat je v-sync geactiveerd had. Dit zorgt ervoor dat je FPS in een game gelimiteerd wordt aan je refresh-rate. Als je refresh rate = 60 dan max fps=60 en als je refresh rate 80 is dan wordt je max fps 80; dit kun je voorkomen door v-sync uit te zetten.

Een handig programma om je refreshrate te veranderen is powerstrip.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:03:
Het is dus totale onzin om de refreshrate van je TFT scherm op te voeren, het scherm gaat er nog steeds 1 beeld van producren, of je er nu 10, 60, of 1200 beeldjes induwt.
Nee, want als je horizontaal scrollt zorgt een lage refreshrate bij veel TFT's voor "gebroken" verticale lijnen ;)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:06:
[...]

Nee, want als je horizontaal scrollt zorgt een lage refreshrate bij veel TFT's voor "gebroken" verticale lijnen ;)
Dat breken zit hem niet in de TFT, maar in de aansturing.
Pagina: 1