Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Rechten] Snelheidsboete

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 12:08
Mensen,

ik werkte voor een bedrijf waarbij ik een 0-uren contract had zonder een clausule daarin waarin stond dat ik eventuele boetes (kregen de auto van de baas mee) zelf zou moeten betalen.

Nu wil het geval dat ze mij belden met de mededeling dat ik een trajectcontrole heb meegepakt, 149 km/u waar 100 km/u is toegestaan met een schikkingsvoorstel van € 340,-.

Voor het desbetreffende bedrijf was ik (samen met 2 vrienden) als we aan het werk waren nogal lang onderweg en we opereren vanuit Den Haag en die dag moesten we naar Zeeland, uiteindelijk na alles gedaan te hebben wilden we alledrie snel naar huis en aangezien ik de bob was (ja wij moeten drinken voor ons werk!) heb ik gas gegeven.

Nu wil het bedrijf dat ik een verklaring kom ondertekenen waarin ik toegeef de bestuurder te zijn geweest tijdens de bewuste overtreding, dit zou mij dan een punt kosten aangezien ik nog geen 5 jaar mijn rijbewijs heb en uiteraard dat ik de boete betaal.

Noem me maar een laffe haas maar als ik hier onderuit kan komen door het ontbreken van een dergelijke clausule doe ik dit graag, niet vanwege het geld maar vanwege het punt op mijn rijbewijs.

Graag zou ik dus van iemand die verstand van zaken heeft vernemen of ik al dan niet sterk sta en hoe ik dit aan zou moeten pakken.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als het een kleine en onopzettelijke overtreding was, had je baas moeten betalen (zie Bedrijven moeten verkeersboete personeel betalen)

Maar zo'n hoge overtreding van de snelheid (49 procent maar liefst, over langere afstand) is duidelijk wel opzettelijk (wat je zelf ook aangeeft). Dan lijkt de kans extreem klein dat de baas hem moet gaan betalen.

Ik geef je iig weinig kans...

Virussen? Scan ze hier!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
je zou natuurlijk met je baas kunnen overleggen hierover, als het een makkelijke kerel is kan ik me voorstellen dat jij hem de boete betaald, en hij zegt dat hij reed.

in dat geval is niemand een punt kwijt (ik neem dan ff aan dat je baas geen puntenrijbewijs heeft)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

BasieP schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:41:
je zou natuurlijk met je baas kunnen overleggen hierover, als het een makkelijke kerel is kan ik me voorstellen dat jij hem de boete betaald, en hij zegt dat hij reed.
En dat heet nu fraude (of is het valsheid in geschrifte?). Als je daarop gepakt word heb je denk ik nog iets grotere problemen dan een simpel punt wat je kwijt raakt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 26-02-2007 17:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

• r00tie
  • Laatst online: 17-11 12:08
Het is meer ook het punt van lange dagen maken op de weg, naar alle uithoeken van Nederland en dat we dan ook snel naar huis willen en het was ook de enige plek waar ik die dag hard kón rijden aangezien er zeer dichte mist hing, behalve in die tunnel dus :(

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12
Kan mooi naar Vervoer. Komt meteen goed uit dat ze daar wel aan titeltags doen :P SG->VV

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
r00tie schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:43:
Het is meer ook het punt van lange dagen maken op de weg, naar alle uithoeken van Nederland en dat we dan ook snel naar huis willen en het was ook de enige plek waar ik die dag hard kón rijden aangezien er zeer dichte mist hing, behalve in die tunnel dus :(
rotsmoes natuurlijk. Als je de lange dagen niet aan kan, moet je er nee tegen zeggen. Niet veeeeel te hard rijden en dan uithuilen... jij reed, dus je bent de zak qua dat punt, al het andere is fraude. Wellicht heeft je baas begrip en wil hij (een deel van) de boete dokken. Overigens krijg je pas bij 3 punten problemen, dus de rest van de tijd netjes rijden.

Overigens zegt deze site dat het niet voldoende is als ze je niet staande hebben gehouden. Je zou even bij de politie kunnen informeren hoe dat met zo'n verklaring zit.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41

paQ

ah

de tunnel in Zeeland :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

En dat heet nu fraude (of is het valsheid in geschrifte?). Als je daarop gepakt word heb je denk ik nog iets grotere problemen dan een simpel punt wat je kwijt raakt
Nee, het weigeren af te leggen van een verklaring, of het afleggen van een valse verklaring is niet strafbaar. Deze boete (49 km/u overschrijding op de snelweg) is namelijk geen muldertje meer, maar daadwerkelijk strafrecht... Dat betekent dat Justitie zal moeten aantonen dat JIJ reed voordat ze jou een boete sturen en jou een punt geven op je rijbewijs. Jij mag daarbij liegen zoveel je wilt, omdat het in een rechtstaat aan niemand verplicht is om mee te werken aan zijn / haar eigen veroordeling.

Indien jij niet meewerkt dan zal het transactievoorstel naar jouw baas gaan. Immers, de kentekenhouder is verantwoordelijk voor hetgeen er met zijn auto is gebeurd, behalve wanneer de bestuurder wordt staande gehouden, dan is de bestuurder verantwoordelijk. In het geval van een forse overschrijding geldt dat net met flitserij / trajectcontrole net zo hard als met staandehouding. Het enige verschil is natuurlijk dat bij staandehouding door de politie het achterhalen van de bestuurder al geregeld is, zodat deze (als verantwoordelijke) zijn straf niet ontloopt.

Een punt op je rijbewijs is vervelend, maar niet onoverkomenlijk, of heb je (TS) soms meer op je verkeersgeweten? Overigens geldt dat bij mensen die voor 30-3-2002 hun rijbewijs hebben gehaald (en dus geen beginnende bestuurders zijn) er OOK een aantekening wordt gemaakt bij meer dan 40 km/u overschrijding op de snelweg. Dus: het is in theorie mogelijk dat jij je baas naait met een aantekening, waardoor deze bij een volgende overschrijding een hogere boete krijgt.

Je hoeft die verklaring bij je baas niet te tekenen (dat zou immers een bekentenis betekenen en dat hoef je NOOIT te doen). Of het slim is om niet mee te werken met je baas is een tweede, vooral omdat je een 0-urencontract hebt. Ofwel: de kans op uren wordt natuurlijk kleiner. Het al dan niet ontbreken van een clausule is dikke bullshit, JIJ hebt bij strafrecht in eerste instantie te maken met JOUW EIGEN rechten. Dus (nogmaals): meewerken aan een eigen veroordeling is NOOIT verplicht.

Advies: vraag aan je baas om die verklaring te laten zitten. Ook kun je je baas vragen om die verklaring niet naar Justitie te sturen, maar waarschijnlijk doet hij dat toch (waarom zou hij anders om zo'n verklaring vragen als hij sowieso al weet dat jij reed...).

Geef hem die 340 pleuries en kijk de volgende keer beter uit bij trajectcontroles. Nog beter is natuurlijk om je gewoon aan de geldende maximumsnelheid te houden ;).

Ohwja, nog een aandachtspunt: NIET alle informatie op [url]www.infopolitie.nl/url] is correct!!! In het geval van punten en staandehouding hebben ze overigens wel gelijk. Voor correcte informatie kun je beter kijken op www.om.nl en www.verkeershandhaving.nl.

[ Voor 5% gewijzigd door Goverman op 26-02-2007 19:57 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
Sja, zo is het nu eenmaal.

Ik rij op de taxi en de boetes zijn ook voor mezelf. Het is bij ons zelfs een regel dat een salarisverhoging je onthouden kan worden als je te veel boetes krijgt...

Ik reed eerder ook heel hard als het druk was, maar ik hou me tegenwoordig wat meer aan de snelheid omdat ik er zelf niets mee opschiet als ik gepakt wordt.

Mijn baas komt dan echt niet naar mij toe met 'Nou bedankt dat je wat harder reed, je hebt veel tijd goedgemaakt, ik betaal je boete wel!'

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:37

orf

Naar mijn weten kan een constatering op kenteken nooit zorgen voor een punt. Bij het verhuurbedrijf waar ik werkte betaalden we regelmatig boetes (op naam van bedrijf) en incasseerden we die bij de klant. Bij vervelende klanten diende ik bezwaar in (overlegging van verhuurcontract) en viel de boete bij de bestuurder in de bus. Het lijkt me dan ook geen fraude om het bedrijf de boete te laten betalen als jij terugbetaald.

• squaddie
  • Laatst online: 22-11 11:44
Even wat dingetjes rechtzetten, een snelheidsovertreding van 30+ alle wegen behalve autosnelwegen en 40+ autosnelwegen kunnen niet administratief worden afgedaan, beter bekend als wet Mulder. Dergelijke overtredingen vallen onder het gewone strafrecht, dat geeft de verdachte het recht om niet mee te hoeven werken aan je eigen veroordeling en staat het de verdachte vrij om te zwijgen danwel te liegen. Een verdachte kan dus nimmer veroordeelt worden voor fraude of valsheid in geschrifte, etc.

De brief die je werkgever heeft ontvangen mag gewoon als pleepapier worden gebruikt, OvJ probeert de kentekenhouder te verleiden op te geven wie heeft gereden en daarmee zijn recht op zwijgen op te geven. Aangezien je geflitst bent, weet de OvJ niet wie heeft gereden en dat willen ze graag weten, enerzijds zijn ze verplicht hier onderzoek naar te plegen en anderzijds zodat vervolging verder kan op naam en niet tegen de kentekenhouder, waarom hieronder...

Er zijn een aantal opties, sommige kunnen de werkrelatie aardig verstoren, kortom op eigen verantwoording.
- Je werkgever kan het transactie-voorstel accepteren (lees: betalen), daarmee bekent hij schuld en krijgt hij achter zijn naam een kruisje in het centraal justitieel registratie document voor recidive registratie, mocht het beginnend bestuurder betreffen dan krijg je ook daar een kruisje en met jouw de financiele schade regelen. Echter dit is zwaar nadelig voor je werkgever, indien hij binnen een bepaalde periode betrapt wordt voor een soortgelijke overtreding (wet Mulder overtredingen tellen nooit mee) dan zal de OvJ automatisch een zwaardere straf eisen, ivm de recidive (lees herhaling).
- De werkgever kan dmv van de brief jouw aanwijzen als bestuurder, dan zal de OvJ jouw een transactievoorstel of dagvaarding sturen afhankelijk van jouw verleden met betrekking tot soortgelijke overtredingen, ook hier geldt dat mulder overtredingen niet meetellen. Een transactievoorstel kan je accepteren en schuld bekennen en alle gevolgen accepteert of niet niet betalen en dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een uitnodiging om ter zitting te verschijnen, echter dit dagvaarden moet binnen een of twee jaar gebeuren daarna verjaart de zaak en vervalt de vervolging.
- Uiteraard kan je ontkennen de bestuurder geweest te zijn als je werkgever jouw aanwijst als bestuurder van het voertuig op dat tijdstip, dan zal de OvJ simpelweg de kentekenhouder vervolgen. Zeer begrijpelijk dat met een dergelijke actie geen vrienden zal maken, ik druk me zachtjes uit.
- De laatste mogelijkheid is die brief en het transactievoorstel bij het oud papier gooien en hopen dat de OvJ de kentekenhouder vergeet te dagvaarden en zo de dans de ontspringen. Waarschijnlijker is dat de kentekenhouder gedagvaard zal worden en zal tijdens de zitting gepoogd worden alsnog te achterhalen wie de bestuurder was destijds, mocht de kentekenhouder weigeren bekend te maken wie heeft gereden en geen bewijzen ter tafel brengen die aantoont dat het voertuig niet op dat tijdstip niet op die plaats was, dan zal de rechter bewezen achten dat het voertuig de overtreding heeft begaan. Omdat echter de bestuurder niet bekend is, zal kentekenhouder de boete moeten betalen, maar er verder geen persoonlijke consequenties zijn in de vorm van kruisjes.

Negeer de dreigende taal dat de OvJ hogere straffen zal eisen, immers niet OvJ bepaald de strafmaat dat doet de rechter en deze zal zelden een hogere straf opleggen dan het transactievoorstel, zolang je netjes komt opdagen en je je gedraagt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

punten krijg je toch niet voor flitsboetes, maar alleen voor staande houdingen?

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

indien vaststaat dat jij te hard hebt gereden kun je ook een punt krijgen. Echter, zoals squaddie en ik al zeggen ligt de bewijslast hiervoor bij Justitie en zij hebben bij een staandehouding door de politie een klare zaak. Bij een flitsboete is dat niet het geval, maar dan nog kan Justitie proberen de schuld aan te tonen. Indien zij daarin slagen krijg je alsnog een punt.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik zou in overleg met je werkgever laatsgenoemde (door ^ squaddie) proberen, maar als je mijn werknemer zou zijn had ik je gewoon laten opdraaien voor 't hele verhaal.

Omdat je snel naar huis wilt en daardoor dik 50 km (en de correctie?) te hard rijdt is gewoon je eigen domme schuld, vooral op 'n weg waarvan volgens mij iedereen weet (en kan lezen!) dat er trajectcontrole aanwezig is.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
r00tie schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:33:
uiteindelijk na alles gedaan te hebben wilden we alledrie snel naar huis en aangezien ik de bob was (ja wij moeten drinken voor ons werk!) heb ik gas gegeven.
Dan accepteer je gewoon de verantwoordelijkheid. Met een beetje geluk kun je de boete verdelen onder de mensen die in de auto zaten, dan valt de schade nog mee. Als die vrienden een BEETJE vrienden zijn laten ze je er niet alleen voor opdraaien. 113 Euro de man dus, en jij neemt de extra 1 Euro die overblijft voor je rekening als chauffeur. ;)

Stap naar je baas, en betaal hem 340 Euro. Onderteken geen verklaring, er hoeft echt geen punt bij/af van jouw rijbewijs. Volgens mij kunnen ze jou ook niet verplichten een dergelijke verklaring te ondertekenen.

De boete, die zul je toch moeten betalen.... Jij hebt immers de overtreding gemaakt, en niet de eigenaar van de auto.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:59

Wokschotel

Op 6 wielen

Als de auto op naam van het bedrijf staat: gewoon niet aangeven dat jij gereden hebt, baas krijgt boete (niet persoonlijk natuurlijk maar op naam van zijn bedrijf) en ji betaalt je baas de boete. Zo kost het geld,maar geen punten of aantekeningen.

De islam kan uw vrijheid schaden

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Ik vraag me eigenlijk af hoe lang jij je rijbewijs nu hebt?
Daarnaast vind ik het eigenlijk kansloos (moraalridder of niet) dat je er uberhaupt onderuit probeert te komen. Zeker met zo'n hoge snelheid.
Daarnaast is een punt op je rijbewijs niet eens erg als je je normaal wel gedraagt op de weg.
Ik denk ook niet dat je met 150 waar je 100 mag ook erg veel sneller was als normaal op die weg.

Dus nogmaals, ga het nu niet moeilijker maken dan dat het is, denk dat je op die manier in iedergeval meer problemen bij je werkgever veroorzaakt waardoor de werksfeer er echt niet beter van wordt.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Arunia schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 09:30:
Ik vraag me eigenlijk af hoe lang jij je rijbewijs nu hebt?
Daarnaast vind ik het eigenlijk kansloos (moraalridder of niet) dat je er uberhaupt onderuit probeert te komen. Zeker met zo'n hoge snelheid.
Daarnaast is een punt op je rijbewijs niet eens erg als je je normaal wel gedraagt op de weg.
Ik denk ook niet dat je met 150 waar je 100 mag ook erg veel sneller was als normaal op die weg.

Dus nogmaals, ga het nu niet moeilijker maken dan dat het is, denk dat je op die manier in iedergeval meer problemen bij je werkgever veroorzaakt waardoor de werksfeer er echt niet beter van wordt.
Met Arunia, Jij hebt te hard gereden, dus jij moet de consequenties aanvaarden, eigenlijk moet je niet jammeren.

For-the-record: Ik ben afgelopen weekend waarschijnlijk (digitaal) geflitst, met ongveerd 30km te hard. Ik baal er verschrikkelijk van, maar ik reedt te hard dus als echte vent jammer ik er niet om want wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten!

Elect a clown, expect a circus.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Grote vent zijn en gewoon betalen.

Je had lef genoeg om zo hard te rijden, dan moet je ook het lef hebben om je verantwoordelijkheden te nemen.

Abort, Retry, Quake ???

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
Je verliest een punt? Maar je hebt er nog 2 daarna.

Dus komende tijd voorzichtiger rijden. Kan er echt geen medelijden mee hebben. Zit zelf namelijk ook nog op een boete te wachten van ongeveer deze grote. Zelf veel te hard gereden.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

maartena schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 09:09:
[...]

Dan accepteer je gewoon de verantwoordelijkheid. Met een beetje geluk kun je de boete verdelen onder de mensen die in de auto zaten, dan valt de schade nog mee. Als die vrienden een BEETJE vrienden zijn laten ze je er niet alleen voor opdraaien. 113 Euro de man dus, en jij neemt de extra 1 Euro die overblijft voor je rekening als chauffeur. ;)

Stap naar je baas, en betaal hem 340 Euro. Onderteken geen verklaring, er hoeft echt geen punt bij/af van jouw rijbewijs. Volgens mij kunnen ze jou ook niet verplichten een dergelijke verklaring te ondertekenen.

De boete, die zul je toch moeten betalen.... Jij hebt immers de overtreding gemaakt, en niet de eigenaar van de auto.
Als ik bij m'n vrienden in zit ga ik ook niet meebetalen aan de boete mochten ze geflitst worden hoor, ik rij toch niet te hard :?

Zou 'n mooie worden, ook als ik bij elke keer als ik geflitst word zou zeggen tegen m'n maten; 'ja jongens kom maar, 45 euro de man!'.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• heuveltje
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

squaddie schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:10:
Even wat dingetjes rechtzetten, een snelheidsovertreding van 30+ alle wegen behalve autosnelwegen en 40+ autosnelwegen kunnen niet administratief worden afgedaan, beter bekend als wet Mulder. Dergelijke overtredingen vallen onder het gewone strafrecht, dat geeft de verdachte het recht om niet mee te hoeven werken aan je eigen veroordeling en staat het de verdachte vrij om te zwijgen danwel te liegen. Een verdachte kan dus nimmer veroordeelt worden voor fraude of valsheid in geschrifte, etc.
Even nieuwschierig. Jij roept hier steeds werknemer als persoon.
Maar waar komt die boete dan in hemelsnaam terecht ?

Ik werk voor een organisatie. wagens staan op naam van het bedrijf. Bij wie willen ze dan een kruis op het rijbewijs zetten ? Mijn chef, de directeur, chef wagenpark, of de kantine juffrouw ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Een bedrijf is verplicht bij bedrijfswagens een bestuurder aan een auto te koppelen, en anders een ritten administratie bij te houden als er met wisselende bestuurders gereden wordt.
De boete komt bij werkgever binnen en dient zorg te dragen dat deze bij de bestuurder van dat moment terecht komt. Als deze niet betaald kan de werkgever gedwongen worden om de ritten administratie / bestuurders administratie te overleggen.

Zelf in de periode dat ik lease auto reed op die manier altijd zelf in mijn agenda bijgehouden wie mijn auto leende en wanneer. Heeft me bekeuringen gescheeld. De leaseauto stond met mijn naam geregistreerd als hoofdbestuurder.

Bij mijn huidige werkgever is een rittenstaat in de auto aanwezig. Deze is voor de belastingen en bekeuringen al regelmatig gebruikt voor controlles.

Als de werkgever niet kan aantonen wie de bestuurder op dat moment is geweest waarop een overtreding is begaan ,die niet in de wet mulder afgehandeld wordt, kunnen ze nog eens een extra duw van justitie krijgen. Ik weet dat dat bij de vorige werkgever een keer gebeurd is en daarna hadden alle autos in de autopool een hoofdbestuurder.

• squaddie
  • Laatst online: 22-11 11:44
heuveltje schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:28:
[...]

Even nieuwschierig. Jij roept hier steeds werknemer als persoon.
Maar waar komt die boete dan in hemelsnaam terecht ?

Ik werk voor een organisatie. wagens staan op naam van het bedrijf. Bij wie willen ze dan een kruis op het rijbewijs zetten ? Mijn chef, de directeur, chef wagenpark, of de kantine juffrouw ?
In eerste instantie bij de kentekenhouder ofwel het bedrijf, uiteraard zullen ze wel proberen te achterhalen wie de bestuurder is geweest voor het kruisje. Krijgt justitie niet bewezen wie de bestuurder is geweest dan zal de kentekenhouder opdraaien voor de boete en blijven de kruisjes achterwege. Het is dus inderdaad niet zo dat een willekeurig persoon binnen de organisatie een kruisje achter zijn of haar naam krijgt.
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 00:00:
Een bedrijf is verplicht bij bedrijfswagens een bestuurder aan een auto te koppelen, en anders een ritten administratie bij te houden als er met wisselende bestuurders gereden wordt.
De boete komt bij werkgever binnen en dient zorg te dragen dat deze bij de bestuurder van dat moment terecht komt. Als deze niet betaald kan de werkgever gedwongen worden om de ritten administratie / bestuurders administratie te overleggen.

Zelf in de periode dat ik lease auto reed op die manier altijd zelf in mijn agenda bijgehouden wie mijn auto leende en wanneer. Heeft me bekeuringen gescheeld. De leaseauto stond met mijn naam geregistreerd als hoofdbestuurder.

Bij mijn huidige werkgever is een rittenstaat in de auto aanwezig. Deze is voor de belastingen en bekeuringen al regelmatig gebruikt voor controlles.

Als de werkgever niet kan aantonen wie de bestuurder op dat moment is geweest waarop een overtreding is begaan ,die niet in de wet mulder afgehandeld wordt, kunnen ze nog eens een extra duw van justitie krijgen. Ik weet dat dat bij de vorige werkgever een keer gebeurd is en daarna hadden alle autos in de autopool een hoofdbestuurder.
Ik ben geen jurist, maar volgens mij komt deze verplichting voort uit de belastingwetgeving in verband met de fiscale bijtelling voor prive gebruik van bedrijfsautos. Maar dat staat volledig los van het strafrecht en verkeersovertredingen niet zijnde mulderfeiten vallen onder het strafrecht.

Bij mijn weten kan en mag het strafrecht niet een verdachte verplichten mee te werken aan zijn eigen veroordeling of bij weigering te straffen. Een verdachte mag vrijwillig dit recht opgeven, maar als een verdachte dit weigert is het aan justitie om de bewijslast rond te krijgen. Dat de OvJ via bijvoorbeeld de ritstaten die opgelegd wordt door de belastingwetgeving achterhaalt wie de bestuurder is geweest is een andere kwestie.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

tunnel? Zeeland? oh! vast de westerschelde tunnel dan? :)

Nu snap ik alleen niet waarom je daar te hard gaat rijden, er staan ZULKE borden met "pas op, trajectcontrole" voor die tunnel?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 14:51

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:00:
tunnel? Zeeland? oh! vast de westerschelde tunnel dan? :)

Nu snap ik alleen niet waarom je daar te hard gaat rijden, er staan ZULKE borden met "pas op, trajectcontrole" voor die tunnel?
offtopic:
Omdat een leuke auto met aangepast spruijtstuk en sportuitlaat best lekker klinkt in een tunnel O-)

Ontopic, lijkt mij het beste gewoon aan te geven dat jij gereden hebt, je maakt jezelf niet populair als je moeilijk gaat doen over je verantwoordlijkheden en het bedrijf of je baas 'opzadeld' met jouw probleem. Bovendien als de Baas al vaker te hard gereden heeft zal die zeker niet instemmen met het feit dat hij verantwoordlijk is omdat jij graag wil volhouden dat er geen clausule in je contract staat. Reactie van je baas, je hebt een 0 uren contract, dus mag je 0 uur per week komen werken ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
maartena schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 09:09:
[...]

Die is grappig :D Als ik bij mijn vrienden in de auto zit en de bestuurder besluit een 50km te hard te gaan, is dat zijn keuze. Ik dring nergens op aan, hij rijdt te hard, hij betaalt. En dat heeft imo niks met vriendschap te maken.

TS: Ik hoef ook niet nogmaals te benadruken dat je 'rede' voor 50km te hard rijden niet opgaat. Betalen moet sowieso, je baas wil vast het geld zien. Verklaren ondertekenen niet wat squaddie zo mooi uiteen heeft gezet. Echter, zoals hij ook al opmerkt: je maakt er geen vrienden mee als je weigert bij je baas, want dan komt het op iemands anders bordje terecht.

Verwijderd

We Are Borg schreef op maandag 05 maart 2007 @ 05:49:
[...]
Die is grappig :D Als ik bij mijn vrienden in de auto zit en de bestuurder besluit een 50km te hard te gaan, is dat zijn keuze. Ik dring nergens op aan, hij rijdt te hard, hij betaalt.
Ho heh. Jij reedt ook te hard :)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Hoe lang is het geleden?

Mij lijkt het redelijk simpel (ook al is gedaan namelijk :) ):

Stel je eigen verklaring op met de volgende punten:
  • Jullie reden vaak met z'n 3-en
  • Jullie reden altijd om de beurt
  • Aangezien deze dag al X dagen/weken geleden is, weten jullie niet meer wie er op dat moment reed
  • Jullie accepteren de boete met z'n 3-en
Pagina: 1